Wat heet duur... ik leg liever ieder jaar 150 euro neer voor een taxatie van een met zorg opgeknapte oldtimer, dan dat ik ineens een taxatiewaarde van bijv.15.000 euro zie verdampen.
Een nette, goed opgeknapte Series 1 of 2 doet hier al gauw tussen de 18 en 24k. Is ie van zeldzame uitvoering kon het nog wel eens 35k worden. maar dan moet t wel allemaal kloppen.
Een Series 2a of 3 of stage 1 doen nog wel eens 10k als ze in goede staat zijn.
Een gewone gebruikte Series 3 die niet als klassieker gehouden wordt, maar als gebruiksauto en die dan ook niet in concoursstaat verkeert... doe je best voor 5 a 6k...
Is het een terreinwaggel die vol deuken zit, wees dan eens blij met 2k.
Oldtimers worden hier pas erkend door veel oldtimerverenigingen als de staat minstens 3, maar beter 2 of 1 is (waar 5 geheel afgeragd is en 1A in concoursstaat). Bij 3 heb je een gebruiksauto die nog helemaal origineel is en niet afgereden is (lees: onderhouden).
Als je van die principes uitgaat, kan je doorgaans wel voor jezelf bepalen of een taxatie in jou geval zin heeft. Hoe dan ook, als je meerdere voertuigen bezit, loont taxatie altijd mijns inziens.
Voor de liefhebbers: een Discovery Serie 1 (dus die tussen '89 en '94 zijn gebouwd) beginnen ondertussen ook in waarde te stijgen... Dus mocht je eentje hebben die hard is...
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.