Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 21:39 
Sinds mijn P38 diesel uit de stalling komt (2jr stil gestaan, af en toe rijden, geen klachten) valt de motor uit als ik de versnelling (d, 1/2/3, r) inschakel.
De motor valt terug in toeren en valt vervolgens uit.
Gas geven tijdens inschakelen zorgt ervoor dat de motor blijft lopen.
Na een lange rit (70km) kan ik schakelen zonder genoemde klacht.

Het betreft een P38 DSE, 1998, 350DKM, 2.5ltr BMW M51 motor. (Originele motor / bak, geen klachten van vorige eigenaar op dit gebied)

Iemand enig idee?
En tips ter diagnostiek?
Of ter reparatie?


Dank alvast,
Marcel


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 00:30 
Zouden twee dingen kunnen zijn.
De P38 zit vol met electronica, onder je bestuurdersstoel zit een ECU voor je versnellingsbak.
Anders zou ik zeggen iets met je koppelomvormer.



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 13:21 
Bij de zf4 bakken zit (uitzondering bevestigd de regel) op het koppelhuis een sensor die het toerental doorgeeft. Volgens mij rechtsboven.
Wellicht dat daar de oorzaak van de storing zit. Of de draad naar de ecu, zoals ben al zei.
sccs,
j.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 13:47 
Hallo Marcel,

Voor je je misschien blind gaat zoeken, is de accu nog goed?
Heb zelf ooit een auto gekocht die lang stil had gestaan, starten deed hij nog op de oude accu, maar tijdens het rijden kon de dynamo de accu niet op peil houden en dus viel bijna alle electronica uit (verlichting en knipperlichten) maar de motor (benzine) bleef het wel doen.
Misschien iets om eerst naar te kijken aangezien hij lang stil heeft gestaan en werkend is weg gezet.

De groeten,

Michèl


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 13:54 
elheffe Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Marcel,
>
> Voor je je misschien blind gaat zoeken, is de accu
> nog goed?
> Heb zelf ooit een auto gekocht die lang stil had
> gestaan, starten deed hij nog op de oude accu,
> maar tijdens het rijden kon de dynamo de accu niet
> op peil houden en dus viel bijna alle electronica
> uit (verlichting en knipperlichten) maar de motor
> (benzine) bleef het wel doen.
> Misschien iets om eerst naar te kijken aangezien
> hij lang stil heeft gestaan en werkend is weg
> gezet.
>
> De groeten,
>
> Michèl


Zeker bij de P38 is de Accu heeeeeeel belangrijk!!!!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 20:05 
heb zelf ook een P38 gekocht die een tijd heeft stil gestaan;
klinkt raar maar effe een periode veel rijden doet wonderen!
alsof alles weer tot leven komt !
( had zelf last van Hikjes - die vanzelf weer weg gingen !)

idd een goede accu is van levensbelang!

de kabelboom rechts heeft vak last van corrosie ( die bij de voeten aan de passagierszijde ! )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 22:40 
En wat iedereen mag denken en zeggen van de P38, ik blijf het een heerlijke auto vinden om te rijden.



Dagelijks leven Discovery 4 2015 (zakelijk)
Range rover P38 4.0 SE 2001 (prive mobiel)
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
Discovery 1995 300TDI voor de sloop
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
RRS TDV6 (Verkocht)


Ben


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2015, 14:57 
Dank voor alle reacties tor dusver!
Ik ben dol op de P38, heb er 2welke goed rijden, en dus deze om goed rijdend te maken.
3 is wel wat overdreven, dus er staat 1 te koop.
Accu's vreten ze alledrie, en heb ze inmiddels allen vervangen door optima. 2x yellow, 1x geel. Voor de dagelijkse rijdende geel, deze auto rood.
Rijd ook wel wat terrein (in Nederland, dus mis nog een hoop...) en ook daar tevreden over. Grote kar met hout; net zo sloom als zonder kar, maar hou wel van deze rust.

Terug naar het onderwerp,
We gaan de diesel verversen (immers langere tijd stil gestaan) evt filter vervangen
Olie versnellingsbak controleren
Rijden, rijden, rijden want dan is er niets aan de hand.
Sensoren zoeken en testen
Kabelboom en ECU checken
Bak zelf en koppelomvormer blijft dan nog wachten als klus

Ff 2weekjes vakantie en dan aan de slag!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2015, 00:00 
stalling? uhhhhhh steenmarters???? heb ik nm ook in de stalling


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.