speling in stuur; overhangen laro

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ilse

speling in stuur; overhangen laro

Bericht door Ilse »

Hallo luitjes,

Nogmaals mijn bericht zonder dat de berichten naar mijn emailadres staan. Is leuker wanneer de reacties op het prikbord terecht komen. (aldoende leert men..)
Ik heb een aantal weken geleden een prachtige laro 88 series III gekocht en ben er erg trots op. Wel even een hele verandering van een nissan micra naar deze laro. Maar k ben elke morgen blij om weer in de laro te mogen stappen.
Nu ben ik bezig met het een en ander te veranderen en te verbeteren. Aangezien ik ongeveer bij nul moet beginnen qua kennis van autotechniek kan ik een beetje advies erg goed gebruiken. Ik wil erg graag zelf leren sleutelen.....
Mijn problemen:
Wanneer je voor de laro staat, helt de auto over naar rechts. De veren zijn al gesmeerd, maar hij blijft overhangen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik hieraan kan doen.
Ten tweede heb ik behoorlijk veel speling in het stuur. Kan dit komen omdat er (nog) geen stuurdemper aanwezig is? Ik heb de olie in het stuurhuis al bijgevuld.

Alvast bedankt voor het reageren.

Groeten,
Ilse
Ilse

Re: speling in stuur; overhangen laro

Bericht door Ilse »

Ramon,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga vanavond al beginnen met schroeven. Want dat ie geen stuurbekrachtiging heeft (en ik inmiddels behoorlijke spierballen) dat is nog tot daar aan toe, maar speling is vervelend.

THanx

Ilse
Laro Croft
Fendric

Bericht door Fendric »

Heb dat probleem ook gehad. Met dank aan dit forum opgelost :-)
In mijn geval was het geen kwestie van afstellen, maar waren gewoon de stuurkogels versleten. Inderdaad ook opletten dat je (hulp)stuurhuis voledoende olie heeft... Succes, sleutelen zul je ongetwijfeld moeten, maar gelukkig Is het bij een LaRo een stuk overzichtelijker dan bij je Nissan Micra...
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Let op veren van een sIII zijn niet allemaal gelijk. De veren aan de bestuurderskant hebben iets meer bolling dan die aan de passagierskant, waardoor het mogelijk is dat, als de veren voor de verandering eens niet doorgezakt zijn, de bestuurders kant in onbelaste toestand(zonder bestuurder) iets hoger staat.

Suc6, Jan F.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Jan, Ilse,

ter aanvulling kan ik melden dat niet één Land Rover echt recht staat.
Ze hellen allemaal naar links of naar rechts, de een meer de ander minder.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" LHD Pick-Up "Prik-Up"
jo

Bericht door jo »

De mijne helt zoveel over dat de mensen denken dat ik wel 200kg als bijrijder heb. Trouwens ik heb er TIC (parabool veren) onder liggen. Je moet nu als eerste de CD aanschaffen, bestellen zie boven aan deze pagina. Daar staat alles ik voor een goed te onderhouden S3 88.

jo
Ilse

Bericht door Ilse »

Ik begrijp dat zolang ik nog niet uit mijn raampje glijd van het overhellen, dit vrij normaal is. Ik zal nog kijken naar mijn shackels en zeker de CD-rom bestellen (thanx jo).
Wat is trouwens het voordeel van paraboolveren? Ik merk namelijk ook dat ik bij het minste of geringste hobbeltje, waar alle andere auto's fluitend overheen glijden, ik van de ene naar de andere kant van mijn laro stuiter.

Ilse
Laro Croft, series III 1975
Ilse

Bericht door Ilse »

Je hebt gelijk, maar die gekke Belgen (mijn laro is namelijk een ex-belgisch legervoertuig) hebben er allemaal onzinnige knoppen en waterdichte kabels, bougies e.d. in gemaakt. Maakt het allemaal wat lastiger, maar ook interessanter.
Ik zal kijken naar de stuurkogels. Bedankt voor de tip.

Ilse
Laro Croft SIII 1975
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ilse,

Paraboolveren geven inderdaad meer veercomfort dan gewone bladveren.
Houdt automatisch in dat de Land Rover in bochten ook wat meer gaat overhellen (dus als je heel hard door de bocht gaat zie je grond van dichtbij).

Even nog een fabeltje uit de wereld helpen:
Met het aandraaien van je shackels kan je een Land Rover NIET rechtzetten!!
De bouten en moeren van de bevestiging van de shackels horen altijd vast te zitten.
De shackels kunnen altijd bewegen omdat dit het scharnierpunt van de bladveren is.
Zonder dit scharnierpunt zou er géén vering zijn.
De carrosserie van een Land Rover "hangt" op de bladveren en zal zich altijd richten naar de zijde met de slapste veren of de grootste belasting.

Aad Koene,
Ramon

Bericht door Ramon »

Kortom, als je carosserie TE schuin hangt dan zijn je veren gewoon uitgewerkt/stuk. Klopt dat zo Aad?

PS: Ik zat laatst weer te balen in de laro omdat ik dacht dat hij nu weer naar de andere (dan een half jaar geleden) kant scheef hing. Ik zag nl in mijn achteruitkijkspiegel dat ik enorm scheef hing t.o.v. een vrachtwagen achter mij. Tot mijn vriendin na een uur opmerkte dat die vrachtwagen achters ons wel erg scheef beladen was... ;-)
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ramon,

dat klopt, althans met twee uitzonderingen:
- ongelijke belading zorgt ook voor scheef hangen, dus bekijk de situatie met een lege Land Rover
- verenpakketten verwisseld (verkeerde veren op de verkeerde plaats)

Het laatste zal ik verduidelijken.
Oorspronkelijk hebben de rechts gestuurde Land Rover`s rechts en links verschillende veren.
De rechterveren waren sterker gebogen om te zorgen dat hij recht stond omdat de bestuurder rechts zit en de motor zijn drukkende kracht op de rechterkant uitoefende.
Met de komst van de links gestuurde Land Rover`s kwam het gewicht van de bestuurder aan de linkerkant te liggen waardoor de druk van de motor gecompenseerd werd.
Hierdoor konden de bladveren bij de links gestuurde Land Rover`s aan beide zijden gelijk zijn.
Op het bladverenoverzicht van de Series III op de Prikkers CD1 (pagina 21 , 04-7)staan de gegevens van de rechtsgestuurde Land Rovers.
Daar kun je zien wat de verschillen zijn tussen links en rechts.

Aad Koene,
Plaats reactie