Landbouwvoertuig

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Landbouwvoertuig

Bericht door Wim Janssen »

Hallo,

Lang geleden is eens gesproken over het registreren van een landrover als een landbouwvoertuig. Is zoiets mogelijk en wat zijn dan de eisen. Ik meen dat Durk hier eens over begonnen is.
Mijn broer heeft nl. een 109 IIA waar hij eigenlijk niet zo heel veel tijd in wil steken om hem apk klaar te maken.

Groeten
Wim Janssen
Guido Batens

Re: Landbouwvoertuig

Bericht door Guido Batens »

Hoi Wim,

Volgens mij mag hij dan niet harder rijden dan 40 km per uur...
Als dat een probleem is hoef al het verder al niet te gaan proberen.

Guido..
janaart

Bericht door janaart »

Wim,

Zie rubriek wetgeving op de volgende site [www.unimogweb.com]

succes

Jan Aart

kopie unimog site
===========================================================
Voldoen aan Voertuigreglement (hoofdstuk 5, afdeling 8)
Voldoen aan Wegenverkeerswet
Betalen verzekering (minimaal WA-verzekerd)
Hoeft geen belasting te betalen
Tanken van rode dieselolie (ongeacht de werkzaamheden, als het maar feitelijk een landbouwvoertuig is!)
Geen constructie-snelheid (dus een landbouwvoertuig mag wel 200 km/h kunnen)
Verplicht afgeknotte driehoek op zichtbare plek
Er moet af fabriek een hefinrichting gemonteerd zijn (dit kan de politie nakijken in de stamkaart!)
Er moet af fabriek een aftakas gemonteerd zijn (ook dit valt na te kijken in de stamkaart!)
Maximum snelheid is 25 km/h (rijd je sneller dan ben je nog steeds een landbouwvoertuig maar krijg je een bekeuring voor de snelheidsoverschrijding)
Trekkerrijbewijs verplicht voor personen tussen de 16 en 18 jaar (beneden de 16 is het sowieso verboden een landbouwvoertuig te bedienen en boven de 18 jaar is er niets nodig). Dit geldt alleen op de openbare weg, in het land of op het erf is niets geregeld. Een trekkerrijbewijs kan gehaald worden bij uw lokale AOC-school
Er mag nooit een kenteken van een vrachtwagen of bedrijfsauto bij hebben gezeten want dan blijft het voor altijd een vrachtwagen of bedrijfsauto en kan het dus nooit een landbouwvoertuig worden!
Voor grensoverschrijding naar Duitsland is een landbouw kenteken verplicht evenals dat er blanke dieselolie in de tank moet zitten (elk vleugje rode kleurstof levert al een bekeuring op!). Het aanvragen van zo'n kenteken kan via de RDW
Als u aan al de voorwaarden en regels voldoet zodat uw Unimog volgens de wet een landbouwvoertuig is maakt het niets uit voor welke doeleinden deze wordt gebruikt! Ook de snelheid dat je rijdt doet niets af aan het feit dat u een landbouwvoertuig berijd.
===========================================================

Als je dit leest zou het niet mogelijk zijn om een landrover als landbouwvoertuig te registreren, om het zeker te weten zou ik even gaan informeren bij de RDW. Heeft je broer een eigen bedrijf ? ik heb eens gehoord dat dit verplicht is maar ik weet het niet 100 % zeker.
Wim Janssen

Jan,

Als ik dit zo lees is het gemakkelijker om de auto gewoon klaar te maken voor de apk. Ik zal hem deze info doorsturen.

Bedankt
Wim Janssen
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

lijkt mij bijzonder een hefinrichting achter op een landrover.

Jan Schober (die wel een eigengemaakt hijskraantje op de landrover kan zetten)
leo

Bericht door leo »

Ik woon vlakbij een veiling en zie (lees: word vaak gehinderd door) veel landbouwvoertuigen waaronder ook veel doodnormale vrachtwagens met een
"16 km" bord en een driehoek achterop geplaatst.Hoe dan ook,hefinrichtingen en aftakassen heb ik op zulke voetuigen nog niet kunnen ontdekken
Frank D

Bericht door Frank D »

Let vooral op het stukje van de Unimog club wat betreft het kenteken.
Als er al ooit een kenteken op heeft gezeten dan kan dit voertuig nooit meer in aanmerking komen voor een Landbouwvoertuig.
Wim Janssen

Frank,

Het is een belgische auto die in Belgie ook als landbouwvoertuig geregistreerd stond. Hierbij dus ook mijn verwarring. Hij moet hem dus niet apk, maar rdw klaar maken.

Groeten
Wim Janssen
Plaats reactie