die lekkende tussenbak
die lekkende tussenbak
Medeprikkers,
Ik blijf jullie lastig vallen met iets wat voor jullie vermoedelijk gesneden koek is, maar voor mij een enigma. Heb ook de prikker CD's er weer op na gelopen, maar kom enerzijds in de knoei met de logica van de maker van de handboeken, na de versnellingsbak zou iik de tussen bak verwachten, en niet het brandstofsysteem, anderzijds omdat de tussen bak er voor mij "onder de verkeerde hoek" op staat. Mijn computer loopt vaak vast, dus ik plaats dit bericht vast en de rest volgt, aders moet ik het uit mijn hoofd opnieuw typen en zo snel doe ik dat niet.
Zo verder,
John
Ik blijf jullie lastig vallen met iets wat voor jullie vermoedelijk gesneden koek is, maar voor mij een enigma. Heb ook de prikker CD's er weer op na gelopen, maar kom enerzijds in de knoei met de logica van de maker van de handboeken, na de versnellingsbak zou iik de tussen bak verwachten, en niet het brandstofsysteem, anderzijds omdat de tussen bak er voor mij "onder de verkeerde hoek" op staat. Mijn computer loopt vaak vast, dus ik plaats dit bericht vast en de rest volgt, aders moet ik het uit mijn hoofd opnieuw typen en zo snel doe ik dat niet.
Zo verder,
John
Re: die lekkende tussenbak
Probleem is dus het volgende:
Ergens midden onder de Lightweight, teruglopende van de achteras, hangt een trommel. Ik denk dat dit de handrem is. Meteen daar voor hangt een bak, ik noem dat de tussen bak, maar misschien is ie dat niet. Van deze bak loopt een as, door een flens, naar de "handrem". Deze flens lekt olie bij mij, heb er gisteren een 1/2 liter bijgegooid, heb alle bouten (15 mm metrisch, maar zijn dat natuurlijk niet) aan moeten draaien, wel 1/8 tot 1/4 slag. Heb ook alle bouten onder de bak, een stuk of acht (11 mm metrisch, maar zijn dat natuurlijk ook niet) aan moeten draaien, zelfde 1/8 tot 1/4 slag. Ding blijft lekken.
Mijn vraag is de volgende: Als langs die flens lekt, kan dan de hele bak leeglopen, of blijft er "genoeg" olie in staan? Ben van plan om de hele aandrijftrein na te lopen, maar heb de LW pas een paar maanden en wil eerst alle kwaaltjes naar voren laten komen. Ik ga er van uit dat er genoeg olie in blijft staan die door "slingereffect" ook op het "hogere"? tandwiel terecht komt. met andere woorden dat de onderkanten van de tandwielen in de olie blijven lopen en de rest blijven smeren, omdat de tandwielen lager lopen dan de flens (klopt die redenering?). Heeft iemand hier een expert opinie over? Ik ga er dan van uit dat lekkende olie niet het niveau lager kan laten zakken dan de flens.
Als ik gelijk heb, waarom zit er dan "zoveel" olie in? Is dit overbemeten voor koeling?
Ergens midden onder de Lightweight, teruglopende van de achteras, hangt een trommel. Ik denk dat dit de handrem is. Meteen daar voor hangt een bak, ik noem dat de tussen bak, maar misschien is ie dat niet. Van deze bak loopt een as, door een flens, naar de "handrem". Deze flens lekt olie bij mij, heb er gisteren een 1/2 liter bijgegooid, heb alle bouten (15 mm metrisch, maar zijn dat natuurlijk niet) aan moeten draaien, wel 1/8 tot 1/4 slag. Heb ook alle bouten onder de bak, een stuk of acht (11 mm metrisch, maar zijn dat natuurlijk ook niet) aan moeten draaien, zelfde 1/8 tot 1/4 slag. Ding blijft lekken.
Mijn vraag is de volgende: Als langs die flens lekt, kan dan de hele bak leeglopen, of blijft er "genoeg" olie in staan? Ben van plan om de hele aandrijftrein na te lopen, maar heb de LW pas een paar maanden en wil eerst alle kwaaltjes naar voren laten komen. Ik ga er van uit dat er genoeg olie in blijft staan die door "slingereffect" ook op het "hogere"? tandwiel terecht komt. met andere woorden dat de onderkanten van de tandwielen in de olie blijven lopen en de rest blijven smeren, omdat de tandwielen lager lopen dan de flens (klopt die redenering?). Heeft iemand hier een expert opinie over? Ik ga er dan van uit dat lekkende olie niet het niveau lager kan laten zakken dan de flens.
Als ik gelijk heb, waarom zit er dan "zoveel" olie in? Is dit overbemeten voor koeling?
Re: die lekkende tussenbak
Als het olienivo onder de keerring van de uitgaande as komt zal de smering van de hoger gelegen tandwielen (die aan het uiteinde van de hoofdas) wel een stuk verminderen.
Het beste is om de keerring te vervangen en bij het vervangen hiervan extra aandacht te schenken aan het oppervlakte waar deze keering overheen loopt.
Een lekkende keerring kan ervoor zorgen dat de handrem niet meer functioneert, dit ondanks de olievanger die aan de ankerplaat is bevestigd.
Dennis B.
Het beste is om de keerring te vervangen en bij het vervangen hiervan extra aandacht te schenken aan het oppervlakte waar deze keering overheen loopt.
Een lekkende keerring kan ervoor zorgen dat de handrem niet meer functioneert, dit ondanks de olievanger die aan de ankerplaat is bevestigd.
Dennis B.
Re: die lekkende tussenbak
Bij mij was het vervagen van de keering alleen niet voldoende, maar moest ook de flens zelf vervangen worden om de lekkage te verhelpen.
Door het lange gebruik was de flens ter plaatse van de keering iets ingesleten.
Succes ermee,
Guido
Door het lange gebruik was de flens ter plaatse van de keering iets ingesleten.
Succes ermee,
Guido
Re: die lekkende tussenbak
Dennis en Guido,
Bedankt voor jullie advies. Moet ik de hele achtertrein demonteren of is er een handig truukje om de keerring (en eventueel de flens) te vervangen?
Groet,
John
Bedankt voor jullie advies. Moet ik de hele achtertrein demonteren of is er een handig truukje om de keerring (en eventueel de flens) te vervangen?
Groet,
John
Re: die lekkende tussenbak
Bij een 110 gaat het als volgt:
De achterste aandrijfas moet inderdaad aan de kant van de handremtrommel losgemaakt worden.
Vervolgens handremtrommel verwijderen.
(ik weet niet of hij er bij een LW helemaal af moet)
Flens moest bij mij met een dop maat 32 losgemaakt worden (weet niet of deze maat ook voor jou goed is..)
Oh ja, laat wel eerst de olie uit de tussenbak, anders komt het er wel uit op het moment dat je de flens eruit trekt....
De oude keerring eruit trekken, wringen, peuteren.... gaat niet echt gemakkelijk..
De nieuwe keering invetten en met behulp van de oude keering erin kloppen (voorzichtig). Op deze manier beschadig je de nieuwe keering niet!)..
En alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Bij een mijn 110 zit tussen de flens en de flensbout een vilten ring. Indien deze bij een LW ook aanwezig is moet je die ook vervangen.
succes, maar denk eraan dat het bovenstaande voor een 110 geldt en ik niet weet hoe een LW in elkaar zit.
Guido
De achterste aandrijfas moet inderdaad aan de kant van de handremtrommel losgemaakt worden.
Vervolgens handremtrommel verwijderen.
(ik weet niet of hij er bij een LW helemaal af moet)
Flens moest bij mij met een dop maat 32 losgemaakt worden (weet niet of deze maat ook voor jou goed is..)
Oh ja, laat wel eerst de olie uit de tussenbak, anders komt het er wel uit op het moment dat je de flens eruit trekt....
De oude keerring eruit trekken, wringen, peuteren.... gaat niet echt gemakkelijk..
De nieuwe keering invetten en met behulp van de oude keering erin kloppen (voorzichtig). Op deze manier beschadig je de nieuwe keering niet!)..
En alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Bij een mijn 110 zit tussen de flens en de flensbout een vilten ring. Indien deze bij een LW ook aanwezig is moet je die ook vervangen.
succes, maar denk eraan dat het bovenstaande voor een 110 geldt en ik niet weet hoe een LW in elkaar zit.
Guido
Re: die lekkende tussenbak
Is precies hetzelfde bij een LW..... Alleen de flens zit vast met dop 27/28 en met een splitpennetje ipv een borgmoer....
Succes ermee.
half uurtje werk...
Cheers Bowy
Succes ermee.
half uurtje werk...
Cheers Bowy
Re: die lekkende tussenbak
Half uurtje...?
De tweede keer wel....
Maar toe ik voor het eerst de aandrijfad los maakte en de handremtrommel verwijderen duurde het toch wel een paar uurtjes in totaal...
Maar je krijgt er handigheid in....
Maar ja.. alles is de eerste keer meoilijk he..
De tweede keer wel....
Maar toe ik voor het eerst de aandrijfad los maakte en de handremtrommel verwijderen duurde het toch wel een paar uurtjes in totaal...
Maar je krijgt er handigheid in....
Maar ja.. alles is de eerste keer meoilijk he..
Re: die lekkende tussenbak
Hmmz half uurtje bij een lw nee das iets te krap denk ik.
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: die lekkende tussenbak
Okee uurtje dan
Cheers Bowy
ps bij mij kan het in een kwartiertje maar ik heb dan ook geen handrem.....
Cheers Bowy
ps bij mij kan het in een kwartiertje maar ik heb dan ook geen handrem.....
Re: die lekkende tussenbak
Hoi allen,
Ik heb inmiddels ook de instructies gevonden in het veldonderhoudsboekopprikkercdrom (hoeveel woordwaarde?) Met jullie input kan ik die ook beter plaatsen. Half uur lijkt mij krap, maar ik had geen flauw idee hoe lang het zou duren, nu heb ik een orde van grootte.
Bedankt!
John
Ik heb inmiddels ook de instructies gevonden in het veldonderhoudsboekopprikkercdrom (hoeveel woordwaarde?) Met jullie input kan ik die ook beter plaatsen. Half uur lijkt mij krap, maar ik had geen flauw idee hoe lang het zou duren, nu heb ik een orde van grootte.
Bedankt!
John
Re: die lekkende tussenbak
En volgens mij heb jij je aandrijfassen al zo vaak los gehad, dat de boutjes zichzelf al los beginnen te draaien als ze je gezicht onder de autro zien verschijnen...
Re: die lekkende tussenbak
Idd de boutjes zitten niet meer zo vreselijjjjjjjjjjjjjjjjjjjk vast als de eerste keer.... Gelukkig maar!
Cheers Bowy
Cheers Bowy