Wie kan mij helpen?
Ik rijd al een aantal jaren een series || uit 1964.
Elke keer als ik met de remmen bezig geweest ben stuit ik op hetzelfde probleem.
Het ontluchten is altijd een probleem omdat de ontluchtingsnippels van de remcilinders in de trommels onder op de trommel zitten. Hierdoor is het ontluchten een doffe elende.
Wie kent een goede manier om de remmen goed te ontluchten?
Daarnaast heb ik het idee dat als het systeem ontlucht is de remmen nog niet naar behoren functioneren.
Het lijkt alsof één keer intrappen van het pendaal niet genoeg remolie kan verplaatsen om het totaal van 6 remcilinders (2 voor en 4 achter) voldoende te doen uitzetten.
Er zit maar een hoofdremcilinder op die zowel de voor als achter remcilinders bediend.
Kent iemand dit probleem en heeft hij/ zij hiervoor een goede oplossing
P. Wijlaars
Ontluchten remmen serie II
Re: Ontluchten remmen serie II
Ik ken dit probleem, ik heb enkel jaren een IIa uit "62 gehad bij mij was het probleem dat de remtrommels "metaalmoeheid" vertoonden na dagenlang ontluchten kwam ik hierachter. Je kunt dit als volgt testen je spant een draadje (wol o.i.d) zo strak mogelijk om de trommel, als je dan op de rem trapt en het draadje knapt dan wordt je trommel in diameter groter. Je kunt b.v. ook met een zeer groot model schuifmaat de diameter ongeremd en geremd opmeten. Ik heb nieuwe trommels aangeschaft en het probleem was over. (bij mijn trommels kon je het uitzettten met het blote oog zien, hij remde dan ook alleen maar bij 2 a 3 keer trappen) Met betrekking tot ontluchten staat er op de site van lrch een uitleg.
succes
Jan Aart Bos
succes
Jan Aart Bos
Je kan ook naar een garage gaan waar ze van ondere (aan de trommels) de remolie persen. Dat doe ik ook met een oliekan met pomp. Er zijn meer bedrijven die met oudere auto's werkt die zo'n ding hebben en een paar euro en kees is klaar.
jo fo
jo fo
Neem eens contact op met onderstaande.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn serie3 109 Santana.
Deze heeft zon beetje hetzelfde, ongescheiden systeem, als een serie 2. Ook de hoofdremcylinder heeft eigenlijk een te kleine capaciteit voor de zes cylinders.
Ron heeft mij aangeraden om over te stappen op een ander remsysteem van een latere 109. Zeer binnekort gaat dit dan ook gebeuren bij Ron.
Hij heeft in ieder geval een documentje waarin de juiste manier van ontluchten staat.
www.ronbolleboom.nl
Ik heb hetzelfde probleem met mijn serie3 109 Santana.
Deze heeft zon beetje hetzelfde, ongescheiden systeem, als een serie 2. Ook de hoofdremcylinder heeft eigenlijk een te kleine capaciteit voor de zes cylinders.
Ron heeft mij aangeraden om over te stappen op een ander remsysteem van een latere 109. Zeer binnekort gaat dit dan ook gebeuren bij Ron.
Hij heeft in ieder geval een documentje waarin de juiste manier van ontluchten staat.
www.ronbolleboom.nl
Een tip uit een LRO magazine:
Rijdt de LR op een heuvel/schuine kant zodat de LR schuin komt te staan met de neus omhoog, zo schuin dat hoofdremcilinder horizontaal komt te staan, dan remmen ontluchten...
Klinkt raar maar na liters remolie en verschillende technieken heb ik deze methode ook maar eens geprobeerd... en met succes!!! Het werkt!!!
Ryan
Rijdt de LR op een heuvel/schuine kant zodat de LR schuin komt te staan met de neus omhoog, zo schuin dat hoofdremcilinder horizontaal komt te staan, dan remmen ontluchten...
Klinkt raar maar na liters remolie en verschillende technieken heb ik deze methode ook maar eens geprobeerd... en met succes!!! Het werkt!!!
Ryan