versnellingsbak perikelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert 88 SIIID

versnellingsbak perikelen

Bericht door Geert 88 SIIID »

Hellup, ik heb 2 problemen met m'n vers aansgeschafte Land Rover
Het eerste probleem was dit hij uit de 2e versnelling sprong in het terrein bij gas los.
Nu was mij verteld door de vorige eigenaar dat dit waarschijnlijk de schakelasafstelling zou zijn. Nu was ik altijd een redelijk handige sleutelaar dus hiervoor was ik ook niet bang en verwijderde vanavond de vloerplaten en de deksel van de bak. Nu heb ik die koperen bout in het midden er niet uitgedraait (beginneling) en concludeer dat het veertje wat daar achter hoort te zitten er niet zit. Dit zal wel de bak ingesprongen zijn. Ik heb de olie er al afgelaten, hier zat hij niet bij.
Wie o wie heeft er zo laat nog een goed advies, zaterdag moet hij mee voor een grote rit, alleen met die veer in de bak??? ik durf dat niet aan.

groetjes geert van dongen
Dennis101

Re: versnellingsbak perikelen

Bericht door Dennis101 »

Geert,

De veer onder de koperen bout is de vergrendeling voor de selecteuras 1/2, zonder de veer, en de kogel zal de as niet worden vergrendelt in de 1e en 2e versnelling, er valt dan dus niet normaal mee te rijden. Probeer toch alle veren, en kogels/kegels te vinden. Zo uit mijn hoofd kom je 3 kogels, 2 kegels, 2 korte veren, en 1 lange veer. Als dit toch ergens in de bak rondzwerft kan de schade aanzienlijk zijn.
De verschijnselen (uit de 2e versnelling schieten) lijkt op een versleten schakelgroep 1/2, in dat geval is vervanging de enige optie.

Dennis B.
Plaats reactie