LaRo ruilen???
LaRo ruilen???
Haaj folks,
Even ter orientatie, laat ik daar duidelijk in zijn!!!
Ik hou van terrein rijden en heb zelf een 110.
Nou merk ik dat mijn wagen best groot is voor in het terrein en dan doel ik op de afstand tussen beiden assen.
Ik ben er niet over uit of ik nou deze 110 moet houden, ja of nee.
Zijn er mensen die mijn 'probleem' herkennen en mij ervan kunnen weerhouden de 110 te verkopen of ruilen voor een 90, door hun gedachtes te openbaren.
Ik vind de wagen qua ruimte erg goed, en de wagen verbaasd mij op zich nog steeds; schijnbaar scheelt het enorm veel als ik er andere banden onder gooi en de wagen ophoog.
Als ik dat doe; kom ik dan echt verder in het terrein?
Is er iemand die zijn 90 (geen 88!) te klein vind en met de gedachte speelt een 110 te kopen of te ruilen?
Wat zijn de nadelen van een 90?
Waarom reden er in de camel trophy voornamelijk alleen maar 110's mee?
Snapt iemand mijn 'probleem'?
Laat wat asjeblieft van je horen !
Greetz DaMarco
Even ter orientatie, laat ik daar duidelijk in zijn!!!
Ik hou van terrein rijden en heb zelf een 110.
Nou merk ik dat mijn wagen best groot is voor in het terrein en dan doel ik op de afstand tussen beiden assen.
Ik ben er niet over uit of ik nou deze 110 moet houden, ja of nee.
Zijn er mensen die mijn 'probleem' herkennen en mij ervan kunnen weerhouden de 110 te verkopen of ruilen voor een 90, door hun gedachtes te openbaren.
Ik vind de wagen qua ruimte erg goed, en de wagen verbaasd mij op zich nog steeds; schijnbaar scheelt het enorm veel als ik er andere banden onder gooi en de wagen ophoog.
Als ik dat doe; kom ik dan echt verder in het terrein?
Is er iemand die zijn 90 (geen 88!) te klein vind en met de gedachte speelt een 110 te kopen of te ruilen?
Wat zijn de nadelen van een 90?
Waarom reden er in de camel trophy voornamelijk alleen maar 110's mee?
Snapt iemand mijn 'probleem'?
Laat wat asjeblieft van je horen !
Greetz DaMarco
Re: LaRo ruilen???
Marco,
Jou "probleem" is een bekend probleem en bekend in verschillende opzichten.
Aan de basis begint de keuze tussen een 90 en een 110 meestal met betrekking tot de ruimte; heb je veel nodig kies je voor een 110 en anders een 90.
De volgende stap is meestal de mobiliteit, een 90 is wendbaarder dan een 110.
Doelgerichtheid kan ook een keuze zijn; als je een zware aanhanger te verplaatsen hebt zal een 110 meer stabiliteit verschaffen dan een 90, ook de laadcapaciteiten van beide zijn verschillend.
Terreinrijden heeft zo zijn eigen wensen, normen en marges.
Een 90 is kort en wendbaar en kan op een terrein met korte, hoge obstakels verder komen dan een 110.
Een 110 daarentegen zal zich, door zijn lengte, veel stabieler gedragen en is veel meer geschikt voor terreinen met langsgroeven en glooingen.
Een klein slootje oversteken zal met een 110 eerder lukken dan met een 90 doordat je met een langer chassis de wielen over de sloot heen kan tillen.
Dat je met terreinrijden de beperkingen van je Land Rover tegenkomt is logisch.
De wens van de meeste mensen is hun grenzen verleggen, gereedschappen leren we te gebruiken (een Land Rover is in deze zin ook een stuk gereedschap) en vinden er steeds meer toepassingen op.
Op een bepaald moment streven onze grensverleggingen het kunnen van ons gereedschap voorbij.
Op dat moment komt altijd de grote vraag: moet het gereedschap vervangen worden door beter of ander of moet het gebruik van het huidige gereedschap verfijnt worden.
Ergo, als je in staat bent om een heuvel van 15 meter hoogte, met een helling van 23 graden te beklimmen, heb je dan direct een andere Land Rover nodig om een hogere of stijlere heuvel te gaan zoeken?
Naar mijn mening is het antwoord NEE.
Nee, omdat dezelfde heuvel onder andere omstandigheden misschien wel practisch onneembaar is.
De uitdaging van terreinrijden bestaat uit meerdere punten, het begaan van onbekend terrein, het beheersen van bekend terrein onder alle omstandigheden en het beheersen van de technieken die ter beschikking staan.
Kortom Marco, misschien geen antwoord op je vraag maar wel een overdenking die tot een antwoord kan leiden.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Jou "probleem" is een bekend probleem en bekend in verschillende opzichten.
Aan de basis begint de keuze tussen een 90 en een 110 meestal met betrekking tot de ruimte; heb je veel nodig kies je voor een 110 en anders een 90.
De volgende stap is meestal de mobiliteit, een 90 is wendbaarder dan een 110.
Doelgerichtheid kan ook een keuze zijn; als je een zware aanhanger te verplaatsen hebt zal een 110 meer stabiliteit verschaffen dan een 90, ook de laadcapaciteiten van beide zijn verschillend.
Terreinrijden heeft zo zijn eigen wensen, normen en marges.
Een 90 is kort en wendbaar en kan op een terrein met korte, hoge obstakels verder komen dan een 110.
Een 110 daarentegen zal zich, door zijn lengte, veel stabieler gedragen en is veel meer geschikt voor terreinen met langsgroeven en glooingen.
Een klein slootje oversteken zal met een 110 eerder lukken dan met een 90 doordat je met een langer chassis de wielen over de sloot heen kan tillen.
Dat je met terreinrijden de beperkingen van je Land Rover tegenkomt is logisch.
De wens van de meeste mensen is hun grenzen verleggen, gereedschappen leren we te gebruiken (een Land Rover is in deze zin ook een stuk gereedschap) en vinden er steeds meer toepassingen op.
Op een bepaald moment streven onze grensverleggingen het kunnen van ons gereedschap voorbij.
Op dat moment komt altijd de grote vraag: moet het gereedschap vervangen worden door beter of ander of moet het gebruik van het huidige gereedschap verfijnt worden.
Ergo, als je in staat bent om een heuvel van 15 meter hoogte, met een helling van 23 graden te beklimmen, heb je dan direct een andere Land Rover nodig om een hogere of stijlere heuvel te gaan zoeken?
Naar mijn mening is het antwoord NEE.
Nee, omdat dezelfde heuvel onder andere omstandigheden misschien wel practisch onneembaar is.
De uitdaging van terreinrijden bestaat uit meerdere punten, het begaan van onbekend terrein, het beheersen van bekend terrein onder alle omstandigheden en het beheersen van de technieken die ter beschikking staan.
Kortom Marco, misschien geen antwoord op je vraag maar wel een overdenking die tot een antwoord kan leiden.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: LaRo ruilen???
Eigenlijk Aad, had ik jou als eerste wel verwacht, heheheh!
En je antwoord komt mij dan ook helemaal niet onverwacht...
Natuurlijk heb ik je antwoord uitgeprint en zal ik dat eens goed doornemen op mijn vrije zondag avond!
Thanx en spreek je laterrrr! Marco
En je antwoord komt mij dan ook helemaal niet onverwacht...
Natuurlijk heb ik je antwoord uitgeprint en zal ik dat eens goed doornemen op mijn vrije zondag avond!
Thanx en spreek je laterrrr! Marco
Re: LaRo ruilen???
Als je de beperkingen van terreinrijden met een 110 hebt bereikt, en je denkt zeker te weten dat een 90 je minder beperkt.
Dan zou ik niet twijfelen om een 90 te kopen.
Tot die tijd: leer, oefen en probeer voort.
Denk niet te snel dat je gereedschap (vrij naar Koene) je beperkt en geniet van de ruimte en stabiliteit van je 110.
Succes
Dan zou ik niet twijfelen om een 90 te kopen.
Tot die tijd: leer, oefen en probeer voort.
Denk niet te snel dat je gereedschap (vrij naar Koene) je beperkt en geniet van de ruimte en stabiliteit van je 110.
Succes
Re: LaRo ruilen???
Marco,
ik ben blij dat ik in bepaalde opzichten toch redelijk voorspelbaar ben.
Het doet me deugd dat je het uitgeprint hebt en het op een later tijdstip nog eens goed na wilt lezen.
Iets vervangen wil nog niet altijd zeggen dat dit tot een verbetering lijdt, soms lijdt het tot: had ik maar.........
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
ik ben blij dat ik in bepaalde opzichten toch redelijk voorspelbaar ben.
Het doet me deugd dat je het uitgeprint hebt en het op een later tijdstip nog eens goed na wilt lezen.
Iets vervangen wil nog niet altijd zeggen dat dit tot een verbetering lijdt, soms lijdt het tot: had ik maar.........
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Thanx jongens!
Vraag Jorrit , ook eens , zijn annabel is ook aardig Serious.......... en 110!
Groetjes Bowy
ps hij heeft tijd zat om te bellen/mailen zit nl nog wel even thuis met zijn pootje maar op dit moment nog even geen internet ......
Groetjes Bowy
ps hij heeft tijd zat om te bellen/mailen zit nl nog wel even thuis met zijn pootje maar op dit moment nog even geen internet ......