Hoofdrem cylinder
Hoofdrem cylinder
Wie kan mijn vertellen wat het verschil is tussen een hoofdremcylinder van een 109 of 88 inch dualline. Ben al een hele tijd aan het stoeien om de remmen op druk te krijgen, maar ergens lijkt er iets niet te kloppen. Inmiddels alles al vervangen zoals leidingen en slangen hoofdremcylinder en remcylinders. Het gaat hier om een 88 inch, en ben er net achtergekomen dat iig de vooremmen van een 109 zijn.
Wie weet het verlossende antwoord,
groeten Kees
Wie weet het verlossende antwoord,
groeten Kees
Re: Hoofdrem cylinder
De boring van een 109" hoofdremcilinder is groter als van een 88" en verpompt daardoor meer bij dezelfde slaglengte.
Als je 11" remtrommels hebt aan de vooras van de 88" moet daarom ook de hoofdremcilinder gebruikt worden van de 109".
Voor bouwjaar 1980 had de 88" rondom 10" trommels en de 109" had toen 11" trommels, vandaar dat er toen voor beide modellen verschillende hoofdremcilinders gebruikt werden.
Na 1980 werden de 11" trommels voor standaard op de 88" en werd zowel op de 88" als de 109" dezelfde (metrische) hoofdremcilinder toegepast.
De 88" voor de Nederlandse markt had al vanaf midden jaren '70 11" trommels aan de vooras, die waren daarom ook al uitgerust met dezelfde hoofdremcilinder als de 109".
Bovenstaande is uitsluitend van toepassing op de civiele versies.
Dennis B.
Als je 11" remtrommels hebt aan de vooras van de 88" moet daarom ook de hoofdremcilinder gebruikt worden van de 109".
Voor bouwjaar 1980 had de 88" rondom 10" trommels en de 109" had toen 11" trommels, vandaar dat er toen voor beide modellen verschillende hoofdremcilinders gebruikt werden.
Na 1980 werden de 11" trommels voor standaard op de 88" en werd zowel op de 88" als de 109" dezelfde (metrische) hoofdremcilinder toegepast.
De 88" voor de Nederlandse markt had al vanaf midden jaren '70 11" trommels aan de vooras, die waren daarom ook al uitgerust met dezelfde hoofdremcilinder als de 109".
Bovenstaande is uitsluitend van toepassing op de civiele versies.
Dennis B.
Re: Hoofdrem cylinder
Hoi Dennis,
"Bovenstaande is uitsluitend van toepassing op de civiele versies."
Misschien wil ik wel 11" trommels op de vooras van mijn Ex. NL defensie LW zetten, kan dit dan niet?
Ik heb n.l. een complete goede vooras van een 109 liggen en wat extra remvermogen zie ik wel zitten, vandaar.
Hoor graag van je.
Groeten,
Martin
"Bovenstaande is uitsluitend van toepassing op de civiele versies."
Misschien wil ik wel 11" trommels op de vooras van mijn Ex. NL defensie LW zetten, kan dit dan niet?
Ik heb n.l. een complete goede vooras van een 109 liggen en wat extra remvermogen zie ik wel zitten, vandaar.
Hoor graag van je.
Groeten,
Martin
Re: Hoofdrem cylinder
Kees,
Ik ben hier een tijdje geleden ook ongeloofelijk lang mee aan het klooien geweest.
2 dingen :
109 remmen (voor) ontluchten door de trommels eraf te halen en de remcylinders helemaal terug te zetten en eventueel vastzetten. Daarna ontluchten.
De ontluchting zit beneden terwijl er bovenin ook een cylinder zit, daarom is het zo'n geklooi.
Ben je er zeker van dat je hoofdremcylinder goed is ? Ik dacht ook een goede hoofdremcylinder erop gezet te hebben (bij de garage gehaald) alleen bleek dat ding niet goed te zijn. Voor de zekerheid kan je voor een paar euro een heleboel ellende besparen door even mbv een revisiesetje de rubbers te vervangen (en het veertje).
Na veel en veel geklooi omdat ik dacht dat dit ding goed moest zijn toch maar gereviseerd en daarna meteen druk.
Gr
John
Ik ben hier een tijdje geleden ook ongeloofelijk lang mee aan het klooien geweest.
2 dingen :
109 remmen (voor) ontluchten door de trommels eraf te halen en de remcylinders helemaal terug te zetten en eventueel vastzetten. Daarna ontluchten.
De ontluchting zit beneden terwijl er bovenin ook een cylinder zit, daarom is het zo'n geklooi.
Ben je er zeker van dat je hoofdremcylinder goed is ? Ik dacht ook een goede hoofdremcylinder erop gezet te hebben (bij de garage gehaald) alleen bleek dat ding niet goed te zijn. Voor de zekerheid kan je voor een paar euro een heleboel ellende besparen door even mbv een revisiesetje de rubbers te vervangen (en het veertje).
Na veel en veel geklooi omdat ik dacht dat dit ding goed moest zijn toch maar gereviseerd en daarna meteen druk.
Gr
John
Re: Hoofdrem cylinder
Met die zin bedoelde ik dat de civiele series Land Rovers standaard zo uitgerust zijn.
Uiteraard kun je een Lightweight ook van deze remmen voorzien, de hele aandrijflijn is nagenoeg gelijk.
Zorg er dan ook voor dat je de juiste hoofdremcilinder gebruikt bij de gewijzigde remmen.
Dennis B.
Uiteraard kun je een Lightweight ook van deze remmen voorzien, de hele aandrijflijn is nagenoeg gelijk.
Zorg er dan ook voor dat je de juiste hoofdremcilinder gebruikt bij de gewijzigde remmen.
Dennis B.
Re: Hoofdrem cylinder
Hoi Dennis,
Dank je voor je reactie. Eigenlijk dacht ik dat al wel, vandaar dat ik die as alvast heb liggen
Is het wel mogelijk dat ik voor 11" trommels heb en achter de originele 10" hou, of moet ik die dan ook vergroten naar 11"?
Graag hoor ik het van je.
Groeten,
Martin
Dank je voor je reactie. Eigenlijk dacht ik dat al wel, vandaar dat ik die as alvast heb liggen
Is het wel mogelijk dat ik voor 11" trommels heb en achter de originele 10" hou, of moet ik die dan ook vergroten naar 11"?
Graag hoor ik het van je.
Groeten,
Martin
Re: Hoofdrem cylinder
Voor een 88" (zoals een Lightweight) is het zelfs gewenst om de 10" remmen achter te behouden, want met 11' remmen achter raakt de achteras overberemd en kom je geen remmentest meer door.
Ik schat in dat je aan de achterremmen helemaal niets hoeft te wijzigen door het lichtere gewicht van een Lightweight, maar mocht de achteras toch iets te weinig vertraging geven dan kun je er dezelfde achterremcilinders in gebruiken als van de 109" (dezelfde zitten overigens nu in jouw 10" voorremmen).
Dennis B.
Ik schat in dat je aan de achterremmen helemaal niets hoeft te wijzigen door het lichtere gewicht van een Lightweight, maar mocht de achteras toch iets te weinig vertraging geven dan kun je er dezelfde achterremcilinders in gebruiken als van de 109" (dezelfde zitten overigens nu in jouw 10" voorremmen).
Dennis B.
Re: Hoofdrem cylinder
De problemen bij het ontluchten van 109" voorremmen zijn nergens voor nodig, zolang je de ontluchtingsnippels ver genoeg opendraait en het systeem met bv een Eezibleed set op druk houdt stelt het ontluchten niets voor.
Het enige wat je extra moet doen (staat overigens ook in het reparatie handboek) is de remschoenen volledig terugstellen.
Al die andere zogenaamde trucs kun je verder vergeten en vooral de trommels bij het ontluchten NIET verwijderen.
Als je slechts 1 wielcilinder hoeft te wisselen dan hoef je, mits je het een beetje handig aanpakt, helemaal niet te ontluchten.
Om vloeistofverlies tegen te gaan doe je een stukje dun (keuken) folie onder de dop van het reservoir.
Dennis B.
Het enige wat je extra moet doen (staat overigens ook in het reparatie handboek) is de remschoenen volledig terugstellen.
Al die andere zogenaamde trucs kun je verder vergeten en vooral de trommels bij het ontluchten NIET verwijderen.
Als je slechts 1 wielcilinder hoeft te wisselen dan hoef je, mits je het een beetje handig aanpakt, helemaal niet te ontluchten.
Om vloeistofverlies tegen te gaan doe je een stukje dun (keuken) folie onder de dop van het reservoir.
Dennis B.
Re: Hoofdrem cylinder
Hallo Dennis,
Dank je voor de uitleg, ik denk dan zeker dat ik dit zo toe ga passen.
Weer wat geleerd.
groeten,
Martin
Dank je voor de uitleg, ik denk dan zeker dat ik dit zo toe ga passen.
Weer wat geleerd.
groeten,
Martin
Re: Hoofdrem cylinder
en ff je rempedaal vastzetten met een stuk hout/staal,..vol tegen het schutbord aan,.dan staat de hoofdremcilinder dicht en lekt er helemaal niks meer
Re: Hoofdrem cylinder
Bedankt voor jullie reactie's en aangedragen mogelijke oplossingen, maar heb het probleem inmiddels opgelost. Alles was al vervangen, hoofdremcylinder, remcylinders, nieuwe leidingen en slangen, maar steeds geen druk na het loslaten van het pedaal. Nu het stelschroefje voorin de bekrachtiger uitgedraaid en remmen als geen ander. Hopelijk slaat de remmenbank van de RDW nu niet op tilt.
groetjes Kees
groetjes Kees