signaal naar meters

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Adri

signaal naar meters

Bericht door Adri »

Collega sleutelaars,

Kan iemand mij vertellen welk signaal er vanaf de temperatuurzender en vanaf de tankzender naar de "klokjes" gaat? Ik wil graag weten of het een spanninkje is of een stroompje en hoeveel mA, A, mV of V het is. Dit om te kunnen checken of de opnemers goed werken en ze te kunnen ijken. De spanningsregelaar heb ik reeds vernieuwd.

Groeten uit Twente, Adri.
Hans - RR V8 '76 'Abe'

Re: signaal naar meters

Bericht door Hans - RR V8 '76 'Abe' »

Ik dacht iets met Ohm.... maar dat weet Aad G. wel te vertellen.

met groet, Hans
fred101

Re: signaal naar meters

Bericht door fred101 »

De heilige drie-eenheid is spanning-stroom-weerstand. Oftwel alledrie zijn ze aanwezig. Zonder spanningsverschil loopt er geen stroom. En als er tussen de twee punten waarover het spanningsverschil heerst geen weerstand zit gaat er een hele hoge stroom lopen.

Twee communicerende watervaten. 1 vol en 1 leeg (je accu plus en min). Dat water wil van het ene vat naar het andere. Er heerst dus een hoge druk op de onderuitgang in het ene vat en geen in het ander. De kraan dicht geeft een hoge weerstand. De kraan open verminderd de "weerstand" en er gaat water "stromen"

Sensors zijn meestal regelbare weerstanden bij oude types (temp en benzine). De spanning wordt constant gehouden door een regelaartje achter op de meters, de sensor is een weerstand die door beweging(benzine) of temperatuur (water) veranderd. De meter reageert op de stroomveranderingen. (U=I*R Spanning in Volt=stroom in Ampere X Weerstand in Ohm)

Testen: moet ik eerst weten om welke meters het gaat

Fred101
Plaats reactie