Steekas...
Steekas...
Het mag weer eens niet zo wezen....
Vrijdagavond geconstateerd dat mijn rechterachterwielremcilinder (3x woordwaarde?) naar de kl*te was. Zaterdagochtend een nieuwe gehaald en omdat de schoen in de trommel gedrukt had gezeten ook maar een setje remschoenen meegenomen. Zaterdag zou ik gaan rijden in Axel dus op zaterdagochtend gauw aan de slag. Fluitje van een cent moet ik zeggen, eindelijk een klusje wat echt lekker liep. Even proef gereden en hij trok wel erg scheef met remmen dus de andere kant ook maar gauw even de remschoenen vervangen. Om 12.15 uur vertrokken uit Amsterdam. Na 40 km even gestopt en de rem nog iets teruggesteld, trommel werd iets warm en dat is natuurlijk niet wenselijk. Verder geen problemen en de rest van de 230 kilometer lange tocht afgelegd. In Axel even de wagen klaargemaakt en hup, het terrein in. Eerst ik een rondje, toen Yuri een rondje en toen Yuri rijden en ik er naast zitten. Heuveltje van een metertje of vijf met een geul in het rechter bandenspoor. We kwamen niet boven, dus dat gat een beetje dicht getrapt. Yuri hield het gas er stevig op en we waren bijna boven....PANG....gloeiende, gloeiende &*##@&* Steekas gebroken! Nog geen half uur in het terrein gezeten!!!!
Dus we zijn teruggesleept naar de parkeerplaats en daar heb ik de kapotte as er uit gehaald. Nog even wat gedronken en 185 kilometer naar Wateringen gereden, naar mijn vader. Aad Koene speelde al voor hulpdienst, die had al een steekasje voor mij in huis gehaald en de benodigde pakkingen. Vanochtend kon ik niet op of neer door een beetje overbelaste knie dus vaders en Yuri hebben de klus geklaard. Nu nog even de olie erin en dan zijn ze klaar. Ik zal ook even een foto maken van het stompje, het is zo mogelijk nog erger geforceerd als het stompje van Dennis van vorige week!
Er zijn van die weekenden, dan mag het gewoon niet lukken....
Groetjes Sue en Leopold
Vrijdagavond geconstateerd dat mijn rechterachterwielremcilinder (3x woordwaarde?) naar de kl*te was. Zaterdagochtend een nieuwe gehaald en omdat de schoen in de trommel gedrukt had gezeten ook maar een setje remschoenen meegenomen. Zaterdag zou ik gaan rijden in Axel dus op zaterdagochtend gauw aan de slag. Fluitje van een cent moet ik zeggen, eindelijk een klusje wat echt lekker liep. Even proef gereden en hij trok wel erg scheef met remmen dus de andere kant ook maar gauw even de remschoenen vervangen. Om 12.15 uur vertrokken uit Amsterdam. Na 40 km even gestopt en de rem nog iets teruggesteld, trommel werd iets warm en dat is natuurlijk niet wenselijk. Verder geen problemen en de rest van de 230 kilometer lange tocht afgelegd. In Axel even de wagen klaargemaakt en hup, het terrein in. Eerst ik een rondje, toen Yuri een rondje en toen Yuri rijden en ik er naast zitten. Heuveltje van een metertje of vijf met een geul in het rechter bandenspoor. We kwamen niet boven, dus dat gat een beetje dicht getrapt. Yuri hield het gas er stevig op en we waren bijna boven....PANG....gloeiende, gloeiende &*##@&* Steekas gebroken! Nog geen half uur in het terrein gezeten!!!!
Dus we zijn teruggesleept naar de parkeerplaats en daar heb ik de kapotte as er uit gehaald. Nog even wat gedronken en 185 kilometer naar Wateringen gereden, naar mijn vader. Aad Koene speelde al voor hulpdienst, die had al een steekasje voor mij in huis gehaald en de benodigde pakkingen. Vanochtend kon ik niet op of neer door een beetje overbelaste knie dus vaders en Yuri hebben de klus geklaard. Nu nog even de olie erin en dan zijn ze klaar. Ik zal ook even een foto maken van het stompje, het is zo mogelijk nog erger geforceerd als het stompje van Dennis van vorige week!
Er zijn van die weekenden, dan mag het gewoon niet lukken....
Groetjes Sue en Leopold
Re: Steekas...
Welcome to the club (even op mijn site kijken daar staat ook een verhaaltje over steek/achter-assen )
Klote zeg dat je niet hebt kunnen rijden, maar wel prima allemaal van die hulpjes!!
Groetjes Bowy
Klote zeg dat je niet hebt kunnen rijden, maar wel prima allemaal van die hulpjes!!
Groetjes Bowy
Re: Steekas...
Hoi Sue,
Ellende!
Bij mij gaat het verhaal ook nog even door... Bij het remmen (overigens bijna zonder bekrachtiging - daar klopt ook nog iets niet) trekt de LW ook opzij.
Dus de wielen + trommels eraf gehaald en ik zie dat linksachter de remschoenen toch wel aan vervanging toe zijn. Ben van plan om ze rondom te binnenkort vervangen.
Je schrijft dat dit wel makkelijk te doen is? Volgens mij zitten ze gewoon ge-popt of niet? Moet je ze dan losboren en de nieuwe weer poppen ofzo?
Hopelijk ben je snel weer mobiel..
Gr.
Dennis
Ellende!
Bij mij gaat het verhaal ook nog even door... Bij het remmen (overigens bijna zonder bekrachtiging - daar klopt ook nog iets niet) trekt de LW ook opzij.
Dus de wielen + trommels eraf gehaald en ik zie dat linksachter de remschoenen toch wel aan vervanging toe zijn. Ben van plan om ze rondom te binnenkort vervangen.
Je schrijft dat dit wel makkelijk te doen is? Volgens mij zitten ze gewoon ge-popt of niet? Moet je ze dan losboren en de nieuwe weer poppen ofzo?
Hopelijk ben je snel weer mobiel..
Gr.
Dennis
Re: Remschoenen vervangen
Dennis,
een kind kan de was doen, ehh schoenen aantrekken, hé nee schoenen vervangen.
1- wiel opkrikken
2- band en remtrommel eraf
3- remschoen los drukken van de onderste steun en opvangen
4- rembehuizing en remtrommel even schoonmaken en stelwiel terugstellen
5- veer aan de nieuwe remschoen zetten
6- boven bij de cilinder insteken
7- aan de onderzijde op de steun terugzetten
8- remtrommel en wiel terugmonteren
9- schoenen na stellen met het stelwiel tot ze net iets aanlopen
10- handen wassen
Zie zo weer een 10 tellen klusje klaar.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
een kind kan de was doen, ehh schoenen aantrekken, hé nee schoenen vervangen.
1- wiel opkrikken
2- band en remtrommel eraf
3- remschoen los drukken van de onderste steun en opvangen
4- rembehuizing en remtrommel even schoonmaken en stelwiel terugstellen
5- veer aan de nieuwe remschoen zetten
6- boven bij de cilinder insteken
7- aan de onderzijde op de steun terugzetten
8- remtrommel en wiel terugmonteren
9- schoenen na stellen met het stelwiel tot ze net iets aanlopen
10- handen wassen
Zie zo weer een 10 tellen klusje klaar.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Steekas...
Ter aanvulling op Aad,
Nieuwe voeringen op de schoenen zetten kan ook (met die popnagels) maar is niet aan te raden! Vanwege het geringe prijsverschil, en op je remmen wil je echt niet bezuinigen!!
Groetjes Bowy
Nieuwe voeringen op de schoenen zetten kan ook (met die popnagels) maar is niet aan te raden! Vanwege het geringe prijsverschil, en op je remmen wil je echt niet bezuinigen!!
Groetjes Bowy
Re: Jaartal
Bowy,
volgens mij leven we toch in 2003 en niet meer in de middeleeuwen waar ze ijzeren banden hadden??
Nieuwe voering poppen is leuk als noodreparatie in het veld, voor permanent gebruik is het spelen met je leven en dat van anderen.
Tenzij je een hele hoge levensverzekering hebt en je nabestaanden erg gelukkig wilt maken met een hoop geld, maar doe de remproef dan in de buurt van een betonnen muur en niet op de openbare weg.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
volgens mij leven we toch in 2003 en niet meer in de middeleeuwen waar ze ijzeren banden hadden??
Nieuwe voering poppen is leuk als noodreparatie in het veld, voor permanent gebruik is het spelen met je leven en dat van anderen.
Tenzij je een hele hoge levensverzekering hebt en je nabestaanden erg gelukkig wilt maken met een hoop geld, maar doe de remproef dan in de buurt van een betonnen muur en niet op de openbare weg.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Jaartal
wat een flauwekul....
geklonken voeringen worden nog steeds veelvuldig toegepast in oa de vrachtwagen branche.....en als dat lijmen beter was hadden ze dat onderdehand wel eens gedaan...
je moet aleen heel goed weten waar je mee bezig bent, en dus ook de goede materialen gebruiken, en geen popnagels dus
)
geklonken voeringen worden nog steeds veelvuldig toegepast in oa de vrachtwagen branche.....en als dat lijmen beter was hadden ze dat onderdehand wel eens gedaan...
je moet aleen heel goed weten waar je mee bezig bent, en dus ook de goede materialen gebruiken, en geen popnagels dus

Re: Jaartal
Gerben,
het ging over Land Rover`s en niet over vrachtwagens.
Ter aanvulling van jouw informatie, gelijmde remvoeringen voor Land Rover`s zijn al heel lang in de handel en werken perfect.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
het ging over Land Rover`s en niet over vrachtwagens.
Ter aanvulling van jouw informatie, gelijmde remvoeringen voor Land Rover`s zijn al heel lang in de handel en werken perfect.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Jaartal
Dat was ook de waarschuwing die ik afgaf....... of was ik onduidelijk
Ik weet alleen dat sommige idioten het gewoon proberen!!!! dat vernieuwen van het slijtvlak!)
Groetjes Bowy
ps Aad, ik heb gewoon nieuwe voeringen hoor!
Ik weet alleen dat sommige idioten het gewoon proberen!!!! dat vernieuwen van het slijtvlak!)
Groetjes Bowy
ps Aad, ik heb gewoon nieuwe voeringen hoor!
Re: Nog ff steekas
Goeiemorgen,
na een poosje gereden te hebben zaterdag is het mij ook overkomen: een kapotte steekas linksachter. Ik heb eerst rechts opengehaald, waarschijnlijk had ik op de een of andere manier kunnen weten dat links stukgegaan was, maar in ieder geval, de rechter steekas (dus de niet stukke) wilde er niet uit. Hoe kan dat?Ik had alles losgehaald wat los moest, maar hij wou er niet uit. En nog een vraagje, als ik straks mijn gebroken as er uit wil halen, hoe krijg ik dat laatste stukje er dan uit?
bvd
groeten,
Sander
na een poosje gereden te hebben zaterdag is het mij ook overkomen: een kapotte steekas linksachter. Ik heb eerst rechts opengehaald, waarschijnlijk had ik op de een of andere manier kunnen weten dat links stukgegaan was, maar in ieder geval, de rechter steekas (dus de niet stukke) wilde er niet uit. Hoe kan dat?Ik had alles losgehaald wat los moest, maar hij wou er niet uit. En nog een vraagje, als ik straks mijn gebroken as er uit wil halen, hoe krijg ik dat laatste stukje er dan uit?
bvd
groeten,
Sander
Re: Steekas...
Hoi Dennis,
Weet je zeker dat de voeringen versleten zijn ? Is het geen olie wat het scheef trekken veroorzaakt zoal bij mij. (heb de keerringen al in huis)
Ben zeer benieuwd aangezien er nieuwe voeringen opzaten bij aanschaf.
groet,
Peter
Weet je zeker dat de voeringen versleten zijn ? Is het geen olie wat het scheef trekken veroorzaakt zoal bij mij. (heb de keerringen al in huis)
Ben zeer benieuwd aangezien er nieuwe voeringen opzaten bij aanschaf.
groet,
Peter
Re: Nog ff steekas
Sander,
Soms valt het er vanzelf uit en kun je het met een lange dunne stok oid eruit schuiven.
Een sterke magneet op een stok binden, tegen de stomp zetten en de cardanas heen en weer bewegen wil helpen als de stomp er niet vanzelf uit komt.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Soms valt het er vanzelf uit en kun je het met een lange dunne stok oid eruit schuiven.
Een sterke magneet op een stok binden, tegen de stomp zetten en de cardanas heen en weer bewegen wil helpen als de stomp er niet vanzelf uit komt.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Foto van het Stompje !!
't Is me toch wat. Er zijn dus inderdaad mensen die een stompje ellende op hun nachtkastje zetten :-S
Re: Nog ff steekas
En heeel soms wil hij er niet uit..... (heb hem zelfs met een 10 tons pers er niet uitgekregen, Maar heb nu wel een mooie kaarsenstandaard!
Groetjes Bowy
Groetjes Bowy
Re: Foto van het Stompje !!
die groeven horen recht te zijn of niet? iedereen bedankt voor de tips! weer lekker ff sleutelen en dan nog beter: rijden!
Nachtkastje...
Was het maar mijn nachtkastje! Het was een bureaublokje op mijn werk, wij moeten ons behelpen met een wekkerradio voor enig muzikaal vertier...
Maar hij gaat straks als pronkstuk in mijn werkkamertje fungeren als reminder: Als het tegenzit, zit het goed tegen!
Groetjes Sue
Maar hij gaat straks als pronkstuk in mijn werkkamertje fungeren als reminder: Als het tegenzit, zit het goed tegen!
Groetjes Sue