hallo,
na eindeloze discussies bij de APK over de speling in mijn sturing, ga ik het stuurhuis toch maar vervangen. de lagers boven en onder zijn nieuw.
kan het zijn dat het wormwiel en die kogels die daar in lopen met de aandrijving
van de pitmanas versleten zijn?
er zit in de axiale richting van de stuuras geen speling.
ook het hulpstuurhuis wijst geen speling, het stuuhuis op zich is naar mijn
mening nog in orde.
iemand een idee?
groet
herman
stuurhuisspeling
Re: stuurhuisspeling
Heb je de afstelbout op het stuurhuis al afgesteld??? Deze kun je afstellen door de wielen recht te zetten en daarna in te draaien tot er geen speling meer tussen het stuurwiel en de pitmanarm op het stuurhuis zit. Als je wilt weten of die kogels in het stuurhuis versleten zijn kun je eventjes het deksel eraf halen om te kijken. De kogels zijn trouwens gewoon in de reguliere handel te verkrijgen, standaard maat.
Verder kan er in,de de stuurkogels aan het einde van de stuur en spoorstang nog speling zitten, per kogel een beetje speling wordt gauw een hoop, vele kleintjes maken uiteraard ook een grote.
Er kan ook speling zitten tussen de pitmanarmen en de draaipunten maar als dat goed vast zit en de kartels zijn goed van beide is die kans klein.
Groet, Sjoerd
Verder kan er in,de de stuurkogels aan het einde van de stuur en spoorstang nog speling zitten, per kogel een beetje speling wordt gauw een hoop, vele kleintjes maken uiteraard ook een grote.
Er kan ook speling zitten tussen de pitmanarmen en de draaipunten maar als dat goed vast zit en de kartels zijn goed van beide is die kans klein.
Groet, Sjoerd
het goede aantal shims onder het onderste plaatje van je stuurhuis?
aart
aart
hoi aart,
het probleem ligt niet in de axiale richting, het is zo dat ik mijn stuurwiel 4-5 cm draaien kan voordat de pitmanarm meedraait.
het probleem ligt naar mijn mening in de overbrenging in het stuurhuis d.w.z.
de kogels waarschijnlijk of het geheel van wormwiel, kogels en het deel waar
de kogels in lopen.
groet
herman
het probleem ligt niet in de axiale richting, het is zo dat ik mijn stuurwiel 4-5 cm draaien kan voordat de pitmanarm meedraait.
het probleem ligt naar mijn mening in de overbrenging in het stuurhuis d.w.z.
de kogels waarschijnlijk of het geheel van wormwiel, kogels en het deel waar
de kogels in lopen.
groet
herman
ik had ook speling in het stuur.
toen maar het hulpstuurhuis vervangen.hier zat speling in.
ron
toen maar het hulpstuurhuis vervangen.hier zat speling in.
ron