vermogen freelander loopt terug
vermogen freelander loopt terug
Ik heb een freelander TD 1 jaar oud 50.000 op de teller. Vorige week liep het vermogen tijdens het rijden terug en voor de stoplichten viel de motor steeds stil. Kon slechts met moeite de boel weer aan de praat krijgen. Ik ben met flink wat toeren naar de dealer gereden. Hier is de turboslang vervangen en het leek daarna goed te gaan. Helaas begint die nu weer te sputteren. Rij ik bv. constant 80 km in z,n 4 dan valt ie af en toe even terug. Wat kan het zijn? (p.s. ik ben een leek en moet dus op een dealer kunnen vertrouwen?)
Re: vermogen freelander loopt terug
Het is goed mogelijk dat de MAF sensor (Mass Air Flow sensor of in goed Nederlands lucht massa sensor) buiten de specificaties ligt.
Dit komt wel eens voor bij de TD4 en is via Testbook (de uitlees computer van de dealer) niet te vinden zolang hij niet helemaal stuk is.
De verschijnselen zijn vooral in de lage toerentallen te merken door het veel lagere vermogen bij deze toerentallen.
Door de steker van de sensor los te halen (de sensor zit vlak naast de olievuldop onder de grote beschermkap van de motor) zou je zelf kunnen testen of de MAF niet meer goed werkt.
Met de steker los gaat het motorstoringslampje wel branden, maar je zou wel merkbaar meer vermogen moeten hebben bij de lagere toerentallen.
Het is wel zo dat het maximum toerental dan niet meer gehaald kan worden. Dit is dus geen permanente oplossing, maar alleen om even de werking van de MAF sensor te proberen.
De permanente oplossing is het plaatsen van een nieuwe sensor.
Je zou de dealer kunnen voorstellen om een nieuwe sensor te plaatsen, je hebt nog garantie.
Dennis B.
Dit komt wel eens voor bij de TD4 en is via Testbook (de uitlees computer van de dealer) niet te vinden zolang hij niet helemaal stuk is.
De verschijnselen zijn vooral in de lage toerentallen te merken door het veel lagere vermogen bij deze toerentallen.
Door de steker van de sensor los te halen (de sensor zit vlak naast de olievuldop onder de grote beschermkap van de motor) zou je zelf kunnen testen of de MAF niet meer goed werkt.
Met de steker los gaat het motorstoringslampje wel branden, maar je zou wel merkbaar meer vermogen moeten hebben bij de lagere toerentallen.
Het is wel zo dat het maximum toerental dan niet meer gehaald kan worden. Dit is dus geen permanente oplossing, maar alleen om even de werking van de MAF sensor te proberen.
De permanente oplossing is het plaatsen van een nieuwe sensor.
Je zou de dealer kunnen voorstellen om een nieuwe sensor te plaatsen, je hebt nog garantie.
Dennis B.
Het ontbreken van vermogen past inderdaad wel bij een slechte LMM. Het afslaan en slecht starten echter niet. Dat duidt naar mijn mening meer op een brandstofprobleem. Het wel of niet roken kan hier vrij gemakkelijk duidelijkheid in geven. Het afslaan en slecht starten bij een CR diesel heeft vaak te maken met een te lage brandstofdruk. Het zou kunnen dat het filter vestopt zit, dan treedt de beveiliging van de HP pomp in werking (druk<3 bar) of anders zou een slecht werkende injector de raildruk om zeep kunnen helpen. (<200 bar is een Td4 niet te starten). Al deze gebreken zijn prima te vinden met het Testbook van je dealer.
Gegroet,
Marcel.
Gegroet,
Marcel.
Met de drukken gaat iets mis in de weergave, ik bedoel kleiner dan 3 bar voor de lage druk, en kleiner dan 200 bar voor de hoge druk..
Hallo Dennis en Marcel. Via het testbook bij de dealer zijn geen storingen tevoorschijn gekomen. Ik ga er heen en laat naar de maf-sensor kijken en maar hopen dat dat het is. Bedankt voor de info.
Abe,
Ik heb een Freelander Xdi gehad. Zeer tevreden over. Echter een vergelijkbaar probleem gehad, waarvan de dealer/computer het probleem niet kon vinden.
Na lang zoeken bleek één van de connectorstekkers (20 eurocent) kapot. Deze zit op de brandstof injectors en kreeg geen zuiver signaal. Daardoor viel het vermogen grotendeels weg. Een klein onderdeel met grote invloed. Ik zou dat even na laten kijken. Bij mijn heeft dhr. Schuilenburg (chef werkplaats van UA dit destijds opgelost. Hij weet hier wel meer van.
Succes
Adriaan
Ik heb een Freelander Xdi gehad. Zeer tevreden over. Echter een vergelijkbaar probleem gehad, waarvan de dealer/computer het probleem niet kon vinden.
Na lang zoeken bleek één van de connectorstekkers (20 eurocent) kapot. Deze zit op de brandstof injectors en kreeg geen zuiver signaal. Daardoor viel het vermogen grotendeels weg. Een klein onderdeel met grote invloed. Ik zou dat even na laten kijken. Bij mijn heeft dhr. Schuilenburg (chef werkplaats van UA dit destijds opgelost. Hij weet hier wel meer van.
Succes
Adriaan