Luxe probleem airco TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Vincent

Luxe probleem airco TD5

Bericht door Vincent »

Zoals de meest inmiddels wel zullen weten is Zomba verkocht en ben ik momenteel de trotse bezitter van een Defender 110 TD5 uit 1999. Vandaag bij de RDW geweest voor de Schouwing en een APK keuring. Als het goed is zou binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs in de bus moeten vallen.

Echter ik ben vandaag achter een probleem gekomen, dat helaas een nieuwere auto met zich mee brengt. De airco komt zijn condens water niet kwijt en word aan de passagierskant vanwege een vermoedelijk verspote slang niet goed afgevoerd. Hierdoor druppeld hij in de cabine een beetje. Nu wilde ik het dashbord losschoeven maar dit kan niet door de airco leidingen los te koppelen.

Weet iemand of het mogelijk is om de druk van het systeem te laten en deze slangen los te koppelen, dan het dash te verwijderen en naderhand de airco opnieuw te laten vullen bij een willekeurige garage..

Vincent
Frans Bonnes

Re: Luxe probleem airco TD5

Bericht door Frans Bonnes »

Kan niet.

Gewoon de afvoerslang aan de onderkant van de auto opzoeken en open maken.

Frans Bonnes
Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz

Bericht door Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz »

slangen losmaken en vullen kan wel, maar kost snel 150 euro
bovendien moet je deleidingen goed afdoppen dat er geen vocht uit de lucht in kan komen
trix G4

Bericht door trix G4 »

Komt vaker voor.

Controleer eerst of de afvoerslang van het condenswater niet verstopt is.
Haal de binnenkant van je voorspatbord los aan de passagierszijde ( 2 grote schroeven). Nu kun je de plastic kap iets naar voren trekken en zie je het slangetje.

Als deze niet verstopt is moet je eens onder de kachelkap kijken bij de voetruimte.
Linksachter in zie een witachtig isolatiemateriaal om de aircoleiding zitten.
Volg deze iets richting raam en dan kom je een soort kit tegen.
Door de warmte is deze "kitbal"iets open gaan staan.
Ik heb hem meer netjes dichtgeknepen en nu heb ik nergens meer last van

Groeten
Frank (trix G4)
Hugo

Bericht door Hugo »

Vincent,

Is een vrij veel voorkomend probleem bij Defenders met een airco. De oplossing vanuit LR is het plaatsen van een klein opvangbakje onder/achter de airco unit en dat loost het water dan naar buiten.

Mvrgr, Hugo
MarcelB

Bericht door MarcelB »

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, maar de vraag is of we het willen. Ik denk dat het probleem inderdaad bij de afvoer zit, of anders zoals reeds genoemd bij de isolatie van de verdamperleiding. En al zou de oplossing liggen bij het leeghalen van het systeem, dan nog zou ik dat laten doen door een STEK erkend bedrijf. Het koudemiddel is herbruikbaar, en om het systeem weer te laten vullen moet je daar toch zijn. Dus stel dat het millieu je koud zou laten, economisch is er ook wat voor te zeggen.
Larosaurus

Bericht door Larosaurus »

Toe maar Vincent, met airco, ben razend benieuwd!!
Vincent

Bericht door Vincent »

Ja,

Alhoewel ik er van overtuigd ben dat airco's niet in laro's horen was het vandaag wel even lekker op weg naar elsloo. Ben nog langs je gereden vandaag maar je was nog niet thuis. Ik kom wel een keer langs als ik het kenteken heb. Helaas moet ik dus nog een paar dagen wachten
Vincent

Bericht door Vincent »

Frank, ik ga er morgen eens naar kijken, weet jij waar het vandaan komt, het lijkt bij mij langs het pijpje te lopen waarop de slang geschoven zit. Daar begint ook gelijk de bekleding van het dashboard dus daar kom ik niet bij. om te kijken waar het precies uit lekt. Zit daar een soort van opvangbak of zo.

Vincent
Marco (Euippe)

Bericht door Marco (Euippe) »

RR's hebben precies hetzelfde probleem, zie [rangerovers.net]. Kan water of koelvloeistof zijn, verschillende remedies ook daar te vinden. (http://rangerovers.net/repairdetails/heateroring.html).

De koelvloeistof (freon) kun je trouwens probleemloos af laten tappen bij een airco-service station, ik heb toevallig vandaag mijn airco laten bijvullen en d'r staat netjes op het apparaat hoeveel d'r uit je systeem is gehaald en hoeveel bijgevuld.
vincent

Bericht door vincent »

Marco,

Wat is zo ongeveer de prijs van het bijvullen... Ik hoor verschillende prijzen die varieren van enkele tientjes tot 150 euro...

Vincent
Larosaurus

Vincent,

Alvast wat details:
TD5 of 300TDI
Kleur?
Foto?

Sjiek man!!
Vincent

Bericht door Vincent »

Robert,

Het is een TD5 uit 1999 geworden, geel kenteken leuk voor de wegenbelasting maar ik ga toch niet meer op stap in de weekenden.... te oud?) voor de rest is de kleur Epsom green, met op de standaard plaatsen corosie onder de lak helaas heb ik nog geen foto's die zal ik van de week eens gaan maken.... de naam word wsl Brum.... een idee van mijn wederhelft die vindt dat alle laro's evenveel kabaal maken. Gisteren even illegaal wezen rijden op mijn eendagskenteken en dat bevalt errug goed moet ik zeggen. Even wennen dat alles zo soepel draait. Vandaag een muziekje ingebouwd dat zelfs als de motor draait te verstaan is....

Foto volgt.

Vincent
Larosaurus

Waarom heb je geen kenteken? Buitenlandse import???
Vincent

Bericht door Vincent »

Jep, Ben er achter gekomen dat je voor geel kenteken beter in het buitenland kunt zijn. In Nederland was er erg weinig te vinden (gek he met onde houderschapsbelastingen). Heb m uitgehaald bij speedfarm in St Truiden. Nette service. Ze zijn heb zelfs thuis komen afzetten omdat ik niet mocht rijden ermee vanwege gebrek aan kenteken.

Vincent
Plaats reactie