Ontsteking V8 vervolg en einduitslag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

Ontsteking V8 vervolg en einduitslag

Bericht door Jan-Cor »

Ja hier zijn we dan weer.
Gisteren 600km gereden om een onsteking voor mijn Range Rover te halen.
Even in het kort, mijn originele motor uit mijn Range Rover 3,5 liter, 2 deurs van 1974 op gas, was zo goed als overleden. Lang en druk op zoek geweest naar een fatsoenlijk motorblok voor de juiste prijs. Gevonden een SD1 motorblok in goede staat en enigzins gepeperd. Met de ombouw heel veel problemen gehad omdat diverse dingen niet zomaar passen enzovoorts. Zo ook bijvoorbeeld de ontsteking. Afgelopen weekend was alles redelijk in orde maar tijdens een proefritje voor de stoplichten waar het erg druk is en je veel bekijks hebt laat de RR mij natuurlijk staan Vrij snel kwam ik erachter dat er iets met de ontsteking aan de hand moet zijn, want de bobinekabel gaf geen enkel vonkje meer, en ja dan onsteekt de benzine ook niet enzovoorts. Vervolgens 3 dingen gecontroleerd, de bobine, ontsteking en dan heb je nog de module (van de elektronische ontsteking). Om een lang verhaal wat korter te maken (diegene die van een lang verhaal houden kunnen een zoekopdracht doen met "ontsteking" ;-) ) heb ik van Bart een onsteking gekregen met een elektronische module erop geschroefd. Thuis gekomen na ± 600km te hebben gereden toch wel enigzins een teleurstelling omdat de onsteking niet paste. Bart druk aan het zoeken geweest en is erachter gekomen dat de stuurbekrachtigingspomp van het latere type toch zeker wel behoorlijk anders is als die van mijn type. Vanmiddag laat na werktijd maar de flex gepakt en wat beugeltjes boutjes en moertjes veranderd waardoor de onsteking nu gelukkig wel past. Alles weer monteren totdat natuurlijk er weer iets kapot ging, namelijk de aansluiting van de bobine, het schroefje afgebroken :@:@ Gelukkig ben ik in de omstandigheden dat ik een behoorlijk aantal andere auto's om de keet heen heb staan waar nog een bobine op zat die ik mooi kon gebruiken. Deze gemonteerd, alles weer aangesloten, BDP weer opgezocht, ontsteking er weer goed in, enzovoorts, en uiteindelijk de sleutel maar eens omdraaien en zo waar, de motor begint te pruttelen. Toen de stroboscoop maar gepakt en de ontsteking op tijd gezet en de motor loopt nu weer mooi als een zonnetje IK BEN HEEL ERG BLIJ!!

Tuurlijk zijn er nog wel wat kleine dingetjes waarna ik op zoek moet. De olietemperatuur vliegt direct in het rode max gebied, dus maar eens ff kijken waarom ie dat doet. Ik ben nog op zoek naar een SD1 oliepeilstok (ja maak je niet druk, er zit wel genoeg olie in!), en ik moet binnenkort eens goed gaan zoeken naar de mogelijkheden om een Holley carb. te voeden met LPG.

Tot zover mijn verhaal, binnenkort te lezen op mijn website.
Bij deze wil ik iedereen heel erg bedanken voor de tips en hulp die ik heb gekregen. Bart ik bel je morgen!

Groetjes, JC
Bart

Re: Ontsteking V8 vervolg en einduitslag

Bericht door Bart »

En niet effe bellen.....

Wat betreft die Holley....heb ik nog een mengstuk van liggen....
Ben bezig een LPG Holley om te bouwen naar benzine !!

Groet, Bart van Partner en Legend.....die blij voor je is !
Jan-Cor

Re: Ontsteking V8 vervolg en einduitslag

Bericht door Jan-Cor »

Ha die Bart,

Nee sorry, ik vond het te laat om te bellen.
Maar zoals ik nu lees was jij nog wakker toen ik mijn bedje in kroop.
Zoals geschreven bel ik je vandaag!

Groetjes, JC
Plaats reactie