Beste prikkers,
Ik worstel al 3 weken met het probleem van de zwarte rook en geen vermogen.
Zie <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 1</a>
en <a href="[www.prikpagina.nl]; Zwarte rook, geen vermogen deel 2</a>
Inmiddels is de oplossing gevonden. Voor iedereen die mee heeft gedacht of anders geinteresseerd is, hier het verhaal.
Nadat ik er zelf niet meer uit kwam heb ik de deskundige hulp ingeroepen van het revisie bedrijf waar de motor eerder is gereviseerd. Ze zijn begonnen met een kleplektest en een compressie test, beiden waren goed.
Ze vonden net als ik en enkele prikkers dat het probleem erg veel leek op een timingprobleem van de dieselpomp. Echter volgens de merktekens klopte alles. Ik heb toen de auto weer mee naar huis gekregen met de opdracht om de merktekens te controleren. Hiertoe heb ik 2 dingen gedaan:
-Ten eerste het bovenste dode punt van zuiger 1 bepaald en dit gecontroleerd met het merkteken op het vliegwiel, dit klopte gelukkig exact, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.
- Ten tweede hebben ze iets aan mijn dieselpomp gedaan zodat ik inwendig in de dieselpomp kan zien (door aan de zijkant het verzegelde klepje eraf te schroeven) wanneer de inspuiting voor cilinder 1 begint. Dit moet nl overeen komen met de 13 graden merkteken op het vliegwiel.
Als ik nu op basis van deze instelling de dieselpomp op het blok zette, dan staat de pomp dusdanig ver verdraaid dat ik niet eens meer de bouten erin kan draaien waarmee de pomp vastzit. Hier zit dus een probleem, dit bewijst in ieder geval dat de pomp helemaal uit timing staat als ik die volgens de instrukties in de manuals monteer.
Nadat ik dit heb geconstateerd heb ik een vriend te hulp geroepen die ook een 109 heeft om te vergelijken wat er dan nog fout kan zitten. Ik verdacht de tandwieloverbrenging van de nokkenas naar de dieselpomp omdat ik daar al een verticale speling van 7 mm had gemeten. Wat bleek: bij mij kon ik dat tandwiel er in zijn geheel aan de bovenkant uit tillen terwijl die in de ander 109 vast zat. Uiteindelijk bleek dat als je de oliepomp verwijderd, er daar een klein boutje zit waarmee het tandwiel wordt geborgd. Weg speling!
Dat borgboutje is bij mij dus losgelopen waardoor het tandwiel omhoog wordt gelepeld door het tandwiel op de nokkenas, waardoor de dieselpomp volledig uit timing loopt.
Dus na 3 weken sleutelen en piekeren, en een hele hoop euro's lichter, ben ik weer een gelukkig mens!
Alle prikkers die mee hebben gedacht: bedankt!!!
Groeten Art
Zwarte rook, geen vermogen deel 3
Re: Zwarte rook, geen vermogen deel 3
Hoi,
uit jouw eerdere berichten kon ik niet opmaken dat de aandrijving van je pomp los was geweest, dan waren we er wellicht op gekomen. De Haynes Diesel manual gaat hier incl foto;s nogal uitgebreid op in! Wij hebben er ook nogal mee lopen klootviolen, voordat het goed zat. Gelukkig heb je de oorzaak gevonden!
Groet, Arnoud
uit jouw eerdere berichten kon ik niet opmaken dat de aandrijving van je pomp los was geweest, dan waren we er wellicht op gekomen. De Haynes Diesel manual gaat hier incl foto;s nogal uitgebreid op in! Wij hebben er ook nogal mee lopen klootviolen, voordat het goed zat. Gelukkig heb je de oorzaak gevonden!
Groet, Arnoud
Ik ben ook een middag aan het pielen geweest voordat ik dat bewuste boutje er goed in had.
Ik greeg het boutje er namelijk niet helemaal in. Het duurde ff voor ik door had dat de lagerbus die er ook in zit precies voor het gaatje moet zitten. En dan past het als een zonnetje.
Ik vond het een lastig klusje om goed te krijgen.
Maar fijn voor je dat het gelukt is.
Arnold.
Beste Art,
Ik heb met studie jou relaas gelezen. Soortgelijke problemen heb ik ook. Misschien is er eenzelfde oplossing....
1/Ik heb de brandstofpomp er nu afliggen en volgens mij zit dat tandwiel in dat gat ook gewoon los. Ik zou het er zo uit kunnen trekken denk ik.
Een klein boutje zie ik echter niet. Waar moet ik precies kijken?
2/ Het leek mij ook verstandig om eens te kijken of alles wel goed afgesteld staat. Verstuivers eruit. Kleppendeksel eraf. Kopbouten nagetrokken. Kleppen gesteld.
De pomp eraf. Werkinstructie erbij. Merktekens op vliegwiel in lijn zetten ..
HO, STOP....FOUT....: even zoeken....kijken..., zoeken...., kijken...: IK ZIE HELEMAAL GEEN VLIEGWIEL...!
Domme vraag, maar waar zit dat ding?
3/ Misschien nog een domme vraag, maar hoe bepaal ik het bovenste dode punt van de 1e cylinder als ik er niet IN kan kijken, maar wel aan de tuimelaars zie wat er gebeurt?
Met groet,
Cees.
Ik stel deze vragen even aan jou omdat ik me herken in jou verhaal. Als je het een beetje veel vindt, alle begrip hoor.
Ik heb met studie jou relaas gelezen. Soortgelijke problemen heb ik ook. Misschien is er eenzelfde oplossing....
1/Ik heb de brandstofpomp er nu afliggen en volgens mij zit dat tandwiel in dat gat ook gewoon los. Ik zou het er zo uit kunnen trekken denk ik.
Een klein boutje zie ik echter niet. Waar moet ik precies kijken?
2/ Het leek mij ook verstandig om eens te kijken of alles wel goed afgesteld staat. Verstuivers eruit. Kleppendeksel eraf. Kopbouten nagetrokken. Kleppen gesteld.
De pomp eraf. Werkinstructie erbij. Merktekens op vliegwiel in lijn zetten ..
HO, STOP....FOUT....: even zoeken....kijken..., zoeken...., kijken...: IK ZIE HELEMAAL GEEN VLIEGWIEL...!
Domme vraag, maar waar zit dat ding?
3/ Misschien nog een domme vraag, maar hoe bepaal ik het bovenste dode punt van de 1e cylinder als ik er niet IN kan kijken, maar wel aan de tuimelaars zie wat er gebeurt?
Met groet,
Cees.
Ik stel deze vragen even aan jou omdat ik me herken in jou verhaal. Als je het een beetje veel vindt, alle begrip hoor.