Hallo lui,
is alweer even geleden dat ik hier was. Groet uit een warm en vooral heel vochtig Gambia, West Afrika.
Het is de vochtigheid die me elk jaar parten speelt. Hoewel de Defender er weinig last van heeft is het altijd raak met mijn "88. Remmen en koppeling hebben altijd problemen met vocht hier. Zeker omdat de remvloeistof vocht aantrekt. Remmen komen nogal eens aan de beurt wat betreft onderhoud. Koppelings cyinders wat minder maar elk jaar is er wel wat. Ook nu weer zit de slave cylinder muurvast. Krijg hem dan wel weer gangbaar op de werkbank maar een oplossing is dat niet, probleem komt geheid terug. Begin dat dus een beetje beu te worden. Zit te spelen met de gedachte om het koppelingsgebeuren mechanisch te maken dmv een stangen stelseltje. Zou me een hoop ellende besparen. Iemand dit al eens aan de hand gehad?
Serie III koppeling ellende
- Grumpy Old Sil
Serie III koppeling ellende
Wim (alias Sil)
-
Marc-my-Words
Re: Serie III koppeling ellende
Even een "buiten de doos" gedachte.
De kansen op vriezend weer zijn in Gambia denkelijk 0,0.
Er is dus geen enkele reden om DOT3 of DOT4 als koppelingsvloestof te gebruiken.
De koppeling zou gewoon moeten werken met om het even welke niet of nauwelijks samendrukbare vloeistof.
Aanvullende eisen zijn dan: compatibel met de gebuikte materialen (slangen kan je eventueel vervangen, da's niet de grootste hobbel), verder niet teveel volume-verandering onder wisselende temperaturen, bestand tegen hitte, en liefst ook niet of nauwelijks brandbaar.
NB De denkelijk belangrijkste reden voor de watervriendeijke remvloeistoffen is dat men bevreesd was voor ergens onderin het remsysteem uitzakkend water (olie heeft een lagere dichtheid dan water) en dan het dichtvriezen van een of meer remleidingen ... je zou zodra het gaat vriezen maar zo ineens zonder enige remwerking kunnen zitten. Ineens geen koppeling is lastig maar minder gevaarlijk.
De kansen op vriezend weer zijn in Gambia denkelijk 0,0.
Er is dus geen enkele reden om DOT3 of DOT4 als koppelingsvloestof te gebruiken.
De koppeling zou gewoon moeten werken met om het even welke niet of nauwelijks samendrukbare vloeistof.
Aanvullende eisen zijn dan: compatibel met de gebuikte materialen (slangen kan je eventueel vervangen, da's niet de grootste hobbel), verder niet teveel volume-verandering onder wisselende temperaturen, bestand tegen hitte, en liefst ook niet of nauwelijks brandbaar.
NB De denkelijk belangrijkste reden voor de watervriendeijke remvloeistoffen is dat men bevreesd was voor ergens onderin het remsysteem uitzakkend water (olie heeft een lagere dichtheid dan water) en dan het dichtvriezen van een of meer remleidingen ... je zou zodra het gaat vriezen maar zo ineens zonder enige remwerking kunnen zitten. Ineens geen koppeling is lastig maar minder gevaarlijk.