interieur kachel
interieur kachel
goedenvond,
ik heb vandaag een nieuwe kachel radiateur geplaatst, en gewoon de slangen gebruikt die ook op de oude kachel radiateur zaten.
nou wou ik dit testen (o.a. op lekkages), maar dat wilde niet zo vlotten, en ik ging een beetje aan de werking twijfelen.
dus had ik hier over wat vragen:
- klopt het dat eerst de thermostaat op het motorblok open moet gaan alvorens het water naar de kachel radiateur kan stromen ?
- en gaat die thermostaat open wanneer de motor stationair draait, of word de motor dan simpelweg niet warm genoeg ?
ik heb vandaag een nieuwe kachel radiateur geplaatst, en gewoon de slangen gebruikt die ook op de oude kachel radiateur zaten.
nou wou ik dit testen (o.a. op lekkages), maar dat wilde niet zo vlotten, en ik ging een beetje aan de werking twijfelen.
dus had ik hier over wat vragen:
- klopt het dat eerst de thermostaat op het motorblok open moet gaan alvorens het water naar de kachel radiateur kan stromen ?
- en gaat die thermostaat open wanneer de motor stationair draait, of word de motor dan simpelweg niet warm genoeg ?
Re: interieur kachel
Normaal zijn er twee circuits.
Het eerste pakt motor, eventueel verwarming carbs en LPG verdamper, en de kachel.
Tweede circuit gaat pas draaien als de thermostaat open gaat, daarin zit de radiateur.
Vaak zie je aan de temp meter wanneer het tweede circuit gaat werken (temp zakt of stijgt niet verder).
Kachel heeft de aansluitingen vaak hoog liggen, dus ontluchten is lastig.
Vaak volstaat gewoon gaan rijden en daarna bijvullen, maar niet altijd.
Kunt bijv een hoog liggende slang losmaken en pas aansluiten als het koelwater daar uitkomt.
Doe ik bij RR bij de LPG-bol, die maakt vaak een luchtblokkade.
Het eerste pakt motor, eventueel verwarming carbs en LPG verdamper, en de kachel.
Tweede circuit gaat pas draaien als de thermostaat open gaat, daarin zit de radiateur.
Vaak zie je aan de temp meter wanneer het tweede circuit gaat werken (temp zakt of stijgt niet verder).
Kachel heeft de aansluitingen vaak hoog liggen, dus ontluchten is lastig.
Vaak volstaat gewoon gaan rijden en daarna bijvullen, maar niet altijd.
Kunt bijv een hoog liggende slang losmaken en pas aansluiten als het koelwater daar uitkomt.
Doe ik bij RR bij de LPG-bol, die maakt vaak een luchtblokkade.
Re: interieur kachel
sorry voor de wat late reactie,.....bedankt.
dan moet ik wel zeker zijn dat de thermostaat open gaat.
ho wacht,....zoals jij het beschrijft gaart er meteen water door de kachel radiateur.
dan moet ik wel zeker zijn dat de thermostaat open gaat.
ho wacht,....zoals jij het beschrijft gaart er meteen water door de kachel radiateur.
- Erik Peters
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: interieur kachel
Nee, wat dyngo schrijft klopt.trix schreef: vr 07 nov 2025, 18:14- klopt het dat eerst de thermostaat op het motorblok open moet gaan alvorens het water naar de kachel radiateur kan stromen ?
Kachelradiator draait altijd mee met het 'motorcircuit'. Wanneer de motor loopt pompt de waterpomp de koelvloeistof rond in de motor EN door de kachelradiator.
Wanneer de koelvloeistof temperatuur boven de ± 84°C komt, dan gaat de thermostaat open en komt er koelwater uit de radiateur dat mengt met het koelwater in de motor.
Je kunt de kachel dan ook niet echt 'uit' zetten, alleen de (buiten)lucht die door de kachelradiateur stroomt, de auto in, kun je 'stoppen' met een klep.
De kachelradiateur hoort altijd warm te worden als de motor loopt.
Groet,
Erik.
Re: interieur kachel
ik heb er anders(tussen de nissan motor en de originele kachel radiator) deze zitten.
https://www.roan4x4.com/nl/merken/allma ... iludwXajbA
zit op meer land rovers.
je kunt dus wel degelijk het warme water afsluiten van de kachel radiator. heb de mijn ook bij een laro handelaar weg.
probleem is meestal ontluchten.
https://www.roan4x4.com/nl/merken/allma ... iludwXajbA
zit op meer land rovers.
je kunt dus wel degelijk het warme water afsluiten van de kachel radiator. heb de mijn ook bij een laro handelaar weg.
probleem is meestal ontluchten.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Re: interieur kachel
Of je de kachel nu wel of niet uit kunt zetten verandert niets.
Kachel zit in het circuit dat los van thermostaat rondloopt.
Kun je de kachel uitzetten dmv kraantje (is bijv bij Triumph spitfire, etc zo) dan is er een bypass.
Je gaat natuurlijk niet de kachel uittesten met het kraantje dicht ...
Kachel zit in het circuit dat los van thermostaat rondloopt.
Kun je de kachel uitzetten dmv kraantje (is bijv bij Triumph spitfire, etc zo) dan is er een bypass.
Je gaat natuurlijk niet de kachel uittesten met het kraantje dicht ...
- Erik Peters
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: interieur kachel
Natuurlijk niet en bij de Land Rover is de aansluiting op de kachelradiateur het hoogste punt van het koelsysteem, dus daar kan makkelijk een luchtblokkade zitten. Bij de Defenders verdwijnt die luchtbel doorgaans wel in het gebruik.
Maar als er een kraantje tussen zit dan verlaagt dit de doorstroomsnelheid en dan verdwijnt zo'n luchtblokkade minder snel.
Overigens bij de Defenders met Ford motor (Puma) zit wel weer een kachelkraantje.
Groet,
Erik.
p.s. Een kachelkraantje kan op den duur gaan lekken.
Maar als er een kraantje tussen zit dan verlaagt dit de doorstroomsnelheid en dan verdwijnt zo'n luchtblokkade minder snel.
Overigens bij de Defenders met Ford motor (Puma) zit wel weer een kachelkraantje.
Groet,
Erik.
p.s. Een kachelkraantje kan op den duur gaan lekken.
- Wim Janssen
- Berichten: 313
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: interieur kachel
Kraantje kun je inderdaad gewoon weg laten, want in de praktijk komt er pas warme lucht uit de kachel als je de ventilator aan zet. Rij al bijna 25 jaar zo. Luchtblokkades heb ik bij een standaard Series motor nog nooit meegemaakt. Gewoon vullen en motor (waterpomp) laten draaien en het ontlucht altijd vanzelf.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
Marc-my-Words
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: interieur kachel
Wellicht helpt het - of zorgt het minstens voor een sneller ontluchten - als je de auto met de neus de dijk op rijdt of anderszins de voorkant wat omhoog zet (desnoods met de FarmJack/High-Lift).
En, ja, in een "Puma" zit er ook weer aan de natte kant een (extra) kraantje.
Bij mijn oude Td5 stelde je beter de lucht-zijdige warm/koud-klep rond de zomertijd/wintertijd-wissel bij -- 's zomers zo dat er echt geen warme lucht kon lekken, 's winters zo dat ie echt geen koude lucht bijmengde in de warme stand -- zelfs dan is de warme stand maar net aan lauw-warm.
Bij de "Puma" hebben ze dit opgelost: de standen lauw, lauw-warm en warm bevinden zich in een micro-regelbereik tussen een eerste stukje koud en lang traject loeiheet .... niemand klaagt meer over een lauw-wame kachel.
Dat extra kraantje maakt dat micro-regelbereik nog eens lastiger te bedienen: er zit wat speling op een en ander en ... de kachel heeft even de tijd nodig om op temperatuur te komen na een micro-kraan-verstelling - of te wel: alleen ingewijden weten de kachel effectief te bedienen.
En, ja, in een "Puma" zit er ook weer aan de natte kant een (extra) kraantje.
Bij mijn oude Td5 stelde je beter de lucht-zijdige warm/koud-klep rond de zomertijd/wintertijd-wissel bij -- 's zomers zo dat er echt geen warme lucht kon lekken, 's winters zo dat ie echt geen koude lucht bijmengde in de warme stand -- zelfs dan is de warme stand maar net aan lauw-warm.
Bij de "Puma" hebben ze dit opgelost: de standen lauw, lauw-warm en warm bevinden zich in een micro-regelbereik tussen een eerste stukje koud en lang traject loeiheet .... niemand klaagt meer over een lauw-wame kachel.
Dat extra kraantje maakt dat micro-regelbereik nog eens lastiger te bedienen: er zit wat speling op een en ander en ... de kachel heeft even de tijd nodig om op temperatuur te komen na een micro-kraan-verstelling - of te wel: alleen ingewijden weten de kachel effectief te bedienen.
Re: interieur kachel
186 euro voor zo'n orginele kraan
(in de link van sjaak109), die had ik er dus al tussenuit gehaald.'
er zit nu dus een andere open/dicht kraan in v/d alieexpress.
als ik die kraan dicht zet, dan blokeer ik hoop ik toch niet de waterflow door het motorblok, ik verwacht van niet omdat je die orginele kraan waarschijnlijk ook dicht kan zetten.
er zit nu dus een andere open/dicht kraan in v/d alieexpress.
als ik die kraan dicht zet, dan blokeer ik hoop ik toch niet de waterflow door het motorblok, ik verwacht van niet omdat je die orginele kraan waarschijnlijk ook dicht kan zetten.
- Wim Janssen
- Berichten: 313
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: interieur kachel
Nee, je sluit alleen de stroom naar de kachel af. Maar zoals gezegd, de warmte van de kachel komt pas naar binnen als je de ventilator aan zet.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: interieur kachel
Kraan op kachel 'regelt' de verwarming in de auto door de hoeveelheid warmwater door de kachel te beperken.
Ventilator is de 'boost' op de kachelwarmte.
Afhankelijk van wat voor auto je hebt funktioneert zoiets goed (triumph spitfire) of nauwelijks.
Andere systeem is een kachel zonder kraan die dus altijd op maximum warmte flow staat.
Hoeveel warmte daarvan naar het interieur gaat wordt met kleppen geregeld.
Ook hier is de ventilator een 'boost'.
Zo werkt het onder meer in (classic) Range Rover.
Mijn 4,6 verwarmt de auto echt, maar de 3,5 nauwelijks, wat voor thermostaat ik er ook in zet.
Rijdt ik met laarzen en een trui aan ..
Ventilator is de 'boost' op de kachelwarmte.
Afhankelijk van wat voor auto je hebt funktioneert zoiets goed (triumph spitfire) of nauwelijks.
Andere systeem is een kachel zonder kraan die dus altijd op maximum warmte flow staat.
Hoeveel warmte daarvan naar het interieur gaat wordt met kleppen geregeld.
Ook hier is de ventilator een 'boost'.
Zo werkt het onder meer in (classic) Range Rover.
Mijn 4,6 verwarmt de auto echt, maar de 3,5 nauwelijks, wat voor thermostaat ik er ook in zet.
Rijdt ik met laarzen en een trui aan ..
- Wim Janssen
- Berichten: 313
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: interieur kachel
In een Series Land Rover is weinig te regelen. Als je verwarming wenst, wil je altijd meer dan dat er uit komt. Regelen is hier het kraantje handmatig verder of minder ver open zetten.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Erik Peters
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: interieur kachel
Precies, daarom heb ik altijd een Eberspächer hetelucht kachel ingebouwd. In mijn 109 als ook in de 110’s. Maar ik had/heb altijd stationwagens.Wim Janssen schreef: di 11 nov 2025, 17:18 In een Series Land Rover is weinig te regelen. Als je verwarming wenst, wil je altijd meer dan dat er uit komt.
Misschien dat de standaard verwarming een truckcab wel warm krijgt?
Groet,
Erik
-
Marc-my-Words
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: interieur kachel
Tja, het is bij LandRover wel vaker hollen of stilstaan.Erik Peters schreef: wo 12 nov 2025, 00:26Precies, daarom heb ik altijd een Eberspächer hetelucht kachel ingebouwd. In mijn 109 als ook in de 110’s. Maar ik had/heb altijd stationwagens.Wim Janssen schreef: di 11 nov 2025, 17:18 In een Series Land Rover is weinig te regelen. Als je verwarming wenst, wil je altijd meer dan dat er uit komt.
Misschien dat de standaard verwarming een truckcab wel warm krijgt?
Naar ik begreep werd het best warm als je een V8 onder de motorkap hebt ... niet zo gek natuurlijk want bij een op z'n best 1:6 verbruik weet je dat er iedere kilometer de warmte van een kopje benzine zonder andere tegenprestatie als de V8 herrie verspild wordt.
Als er dus zoveel warmte over is dan wil de standaard-kachel wel voldoen.
Pas bij de "Puma" hebben ze de kachel veranderd ... nu is het gebrek dat je kuiten na een wat langere rit "well done" zijn als je het delicate regel-mechaniek niet met de nodige finesse bedient. Bestelde je een "Puma" (of een late Td5) met een verwarmde voorruit dan kreeg je er gratis elektrische stoelen bij ... en als het echt koud is, of wanneer je zelf tot op het bot verkleumd instapt, is die stoelverwarming best aardig.
En dan tenslotte: Wie met een (lange) Stationwagon of HardTop naar echt koude gebieden gaat kan een gordijntje achter de voorstoelen overwegen.
Koude lucht is zwaarder als warme, dat heb ik dit meer dan eens gemerkt: Als ik remde rolde die koude lucht dan vanuit de laadruimte naar voren (ik heb een 30 cm hoog vloertje in de laadruimte van de HardTop -- onder het vloertje kan je bij echte koude je diepvries-aankopen goed houden).
Re: interieur kachel
Klopt Erik, in een truckcab wordt het lekker warm. Met een afgedekte radiator wordt het zelfs bij winterse temperaturen redelijk snel zeer behagelijk. Moet wel zeggen dat mijn ervaringen de 300tdi betreffen, maar of dat veel verschilt met een series weet ik niet, de td5 schijnt wel echt slecht te zijn als ik mijn overbuurman (en Marc) moet geloven.