Het wat trager starten van de "Puma" & een garagistenvraagje

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Marc-my-Words

Het wat trager starten van de "Puma" & een garagistenvraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Ik was nog eens wat aan het bladeren in de oudere berichten en kwam dit tegen:
.... het enige vreemde van de TDCI motor vindt ik dat ie slechter aanslaat als bv de 200 Tdi, de 300 Tdi en de Td5, m.n. als ie wat langer stil heeft gestaan, duurt het aanmerkelijk langer dan de bovengenoemde motoren die vaak na de eerste startmotortik al aanslaan.
Is dat bij de jouwe ook het geval?.
P.S. Ik had liever een brandweer rode gehad, maar ook ik had weinig (geen) keus.
Of te wel daar: < ruim een jaar geleden >

Ik moet zeggen dat de mijne de laatste tijd ook wat traag met aanslaan is, althans wanneer ie koud is en zeker wanneer ie wat langer stilgestaan heeft.   Met dit klamme weer legt ie er dan ook nog een klein dekentje mist bij.   O ja, voor de zekerheid (en voor het behoud van de accu) hang ik die accu zo nu en dan wat langer aan de (druppel)lader, het is dus geen kwestie van een vermoeide accu.

Zijn er hier nog anderen die dit herkennen ?   Moet ik gaan twijfelen aan de verstuivers ?

Tja, wellicht heb ik zelf het/een (deel)antwoord: De 2,4 "Puma" moet het doen zonder brandstofpomp, de diesel wordt aangezogen ... dat is natuurlijk met de jaren een "dingetje" - een onmeetbaar klein luchtlekje kan al opspelen, juist bij wat temperatuurwisselingen.

Verder ben ik nieuwsgierig of er nog suggesties zijn mbt een (of meer) betrouwbare "Puma" garagisten liefst in het midden des lands.
Ik vrees dat mijn oude vertrouwde monteur (waarvoor ik graag een eind omreed) richting pensioen gaat en ik zag nog niet dat er sprake was van een goede opvolger en/of het inwerken van een straks goede opvolger.
Het mag eventueel duur zijn als het dan maar goed is, ik wil graag kunnen meekijken, en ... het mag ook goedkoop zijn als het maar goed is.
En met goed bedoel ik dat de monteur soms ook zegt:  Ik heb dit of dat preventief even gesmeerd, of juist omgekeerd: alle sensorwaarden zijn goed dus het motormanagement-lichtje brand omdat er kennelijk slecht kort een afwijkende waarde was, geen reden om nieuwe sensoren te monteren.
Sylvester

Re: Het wat trager starten van de "Puma" & een garagistenvraagje

Bericht door Sylvester »

Marc, je omschrijft het trager aanslaan van de Puma motoren de mist die hij veroorzaakt, daar heb ik ook last van. Zelf wijt ik het aan de gloeibougies, mede ook dat na het aanslaan van de motor hij niet lekker rond draait, na 1 kilometer is dat probleem over. Ik heb nog niet gekeken want om bij de gloeibougies te komen schijnt het inlaat spul er af te moeten. Ik wacht nog even totdat het wat warmer wordt.
Mijn dealer is ET in Coevorden , terzake kundige jongens, maar misschien iets te ver voor jou.Groet Sylvester.
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Slechte gloeibougies is best mogelijk.
Bij mijn 300 Tdi had ik op een gegeven moment ook dat de startmotor wat vaker rond moest voordat de motor aansloeg (na voorgloeien, iets dat ik altijd doe).
Nieuwe gloeibougies geplaatst en (na voorgloeien) sloeg de motor weer direct aan als was ie nieuw.

Als ik kijk in het werkplaatshandboek (van de Puma) m.b.t. de gloeibougies dan staat er een plaatje met 4 verwijderde gloeibougies en daar is e.e.a. te zien zonder inlaatspruitstuk. Dat kan natuurlijk zijn ter verduidelijking. Een beetje vreemd dat het inlaatspruitstuk eraf moet om gloeibougies te vervangen.
Als ze afbreken bij losdraaien dan moet het inlaatspruitstuk er mogelijk wel af om het restant te kunnen verwijderen.

Mijn Td5 slaat nog meteen aan (ook met vorst). Alleen loopt die niet meteen op 5 cilinders, dat duurt 1-2 seconden.
Na vervangen van het brandstoffilter en goed ontluchten (de opvoerpomp jankte niet meer), kwam het toch nog 1 keer voor dat ik 's ochtends iets langer moest starten voordat de motor aansloeg, zat er toch nog ergens iets lucht.

Groet,

Erik.

p.s. Mijn buurman heeft een Hyundai Terracan met 2,5 l TDI en als ik het zo hoor dan heeft hij ook defecte gloeibougies. Hij moet ook wat langer starten voordat de motor (koud) aanslaat. Ik had al eens gezegd dat hij moest gloeien voor het starten, maar hij zei dat hij wachtte tot het lampje uit was.
albert

Bericht door albert »

Grofweg kan slecht starten door slechte gloeiers komen (waarschijnlijk), door verminderde compressie (heel veel minder waarschijnlijk), en ook wel door slecht(er) presterende verstuivers. Nadruppelen van de verstuivers geeft drukverlies, en daardoor slechter starten na een poosje stilstaan. Maar dat gedruppel kan misschien ook wel de mist verklaren, maar een slechte verneveling zeker ook. Verstuivers kun je laten testen, hier in het westen gaan veel mensen naar Stokking in Gouda. Ik heb er heel goede ervaringen mee, zeer ter zake kundig en ze kijken nergens van op, ook niet van een verstuiver van 100 jaar oud waar ze onderdelen voor moeten zoeken. Modern spul doen ze het meest, maar dat heb ik niet, de 300tdi is met jaren voorsprong het jongste lid van de 4 diesels die ik heb lopen en de enige automobiel. Een slecht opvoerpompje kan natuurlijk ook, maar dat is lijkt mij toch wat gemakkelijker te testen.

PS. Ik meen weleens een tamelijk angstaanjagend verhaal te hebben gelezen of gehoord over kapot draaiende Puma's vanwege slechte verstuivers. Als dat klopt dan is dit wel iets om in de gaten te houden en beter nog, te controleren wellicht.

PS2. De 300tdi gloei ik alleen onder de ca. 5gr. Celsius. In alle andere gevallen start hij bij de 1e tik en loopt dan ook direct netjes rond. Onder die 5gr. start hij ook zonder gloeien nog prima, maar dan moet het blok eerst 1x rond, dat vind ik zonde van alle verloren accu capaciteit, vandaar: gloeien.
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi
Marc-my-Words

Tja ... dat testen van de "Puma" injectoren is denkelijk wel verstandig, ook al weet ik niet in hoeverre het een angst-aanjagend verhaal is dat uit de "make everybody afraid again" danwel uit de meer verstandige let op een reëel risico regionen komt. (Het beruchte oliepomp-boutje van de Td5 bleek uiteindelijk ook est mee te vallen -- ik heb het indertijd ook laten controleren, het boutje zat vast, zonder locktite.)
Heb geen (aangetrouwde) familie meer in Gouda, maar de Kamphuisen siroopwafels blijven trekken.

Aan de andere kant: vermoeide voorgloeiers kan evenzo.
Grote witte wolken krijg je ook bij een koude auto (onder nul) en dan een lange afdaling waar je beslist de motor niet warm gedraaid krijgt.   Een helling waar je 's winters te maken kan hebben met sneeuw (tot 50 cm) ijzel en/of opvizend dooiwater, en in ieder geval een smal weggetje met hellingen boven de 10%, dus "verplicht" lagere snelheden, remmen op de motor en niet zelden 4 sneeuwkettingen.
Witte wolken zijn in militaire een gekend strijdmiddel, dwz je ziet geen hand voor ogen, en dit soort wolken maak je door diesel te vernevelen/verdampen onder de juiste koude en vochtige (dus winterse) omstandigheden.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Het is jammer dat je de gloeibougies niet kan testen zonder e.e.a te moeten verwijderen, of is er iemand die weet wat de weerstand moet zijn van 4 parallel geschakelde gloeibougies?
Erik Peters

Je zou natuurlijk 1 nieuwe kunnen kopen en daarvan de weerstand meten en vervolgens 1 voor 1 kijken hoe het gesteld is met gloeiers in het blok (dan wel even de stroomdraad losmaken).

Groet,

Erik.
GatheRRoveR

Bericht door GatheRRoveR »

Ik weet niet hoe het bij een puma maar gewoon meten met een volt (ohm) meter zou je gewoon als stap “1” kunnen doen.

Draadjes van de gloeipitten los nemen, meet de weerstand van de gloeipitten 1 voor 1 tov de massa van het motorblok.
Een goede zal gok ik zo een weerstand van circa 8 ohm hebben .. meet ze alle 4 dan moeten ze gelijk zijn, geeft 1 helemaal geen weerstand dan is die gewoon stuk.
Heb je er 1 die helemaal geen weerstand heeft “0 ohm” dan zal je zekering er wel uitgesprongen zijn…

Suc6
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hallo, Dat van het meten begrijp ik, maar om te meten moeten ze los worden gemaakt van de bedrading. Dat is nu juist het lastige bij de Puma. Als ik de weerstand zou weten weet van 4 x parallel geschakelde gloeibougies en de weerstand bij onze Puma daarmee vergelijken met de ingebouwde gloeibougies, dan kan je conclusies trekken. Ik denk dat k er maar eens 1 moet kopen om te meten.
GatheRRoveR

Tja, dat zei ik al, geen ervaring met die moderne dingen.. :lol:

Maar een ander modern ding die het wel weer doet is googel!
Easiest way to tell if you have misbehaving plugs is to get a DC clamp meter around your battery cable and measure the current on ignition position 2. It should be approx 40 amps if all the plugs are behaving normally (10a per plug ish). There is also normally about 3A of other system load, but you can work that out once the plugs have switched off. Mine for comparison was around 20 amps today so looks like I have several slightly duds, or two comple
https://www.defender2.net/forum/topic85927.html

Dan kom ik al snel op 1.2 ohm per stuk als je die 4 keer paralel hebt blijft er weinig weerstand over (1.2 / 4 = een kwart ohm?!

#ikkanertochookniksaandoendathetzok*tinelkaarzit :mrgreen:
Gokje wagen?
Marc-my-Words

En voor wie geen stroomtang bij de hand heeft (zoals ik hier) is er natuurlijk nog de poormans solution: kijken naar hoever de boordspanning tijdens het voorgloeien inzakt (ik heb wel een tamelijk nauwkeurige boordspanningsuitlezing) .. alleen heb ik in het verleden te weinig opgelet welke waarden toen normaal waren, ik lette meer op hoe diep de boordspanning tijdens het starten zakte, en hoe snel de boordspanning weer op peil is, omdat dat een maat is voor de accu-toestand.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

0,3 ohm is met een universeelmeter niet te meten en een DC stroomtang heb ik niet, dus e.e.a los nemen. Het is niet anders.
GatheRRoveR

Sylvester schreef: di 21 jan 2025, 22:06 0,3 ohm is met een universeelmeter niet te meten en een DC stroomtang heb ik niet, dus e.e.a los nemen. Het is niet anders.
Wel de beste weg om te bewandelen…..
Maar waarom zou je de weerstand niet kunnen meten? :?
Als je een shunt-weerstand gebruikt kan je prima de stroom met een universeelmeter meten :!:

Of zo iets als dit?
https://groot.nl/midlock-laadstroommeter-te-75 had ik in mijn lada en mini’s ook zitten.. maarja je hebt een moderne auto…
Gokje wagen?
Erik Peters

Sylvester schreef: di 21 jan 2025, 22:06 0,3 ohm is met een universeelmeter niet te meten en een DC stroomtang heb ik niet, dus e.e.a los nemen. Het is niet anders.
Zo duur is een stroomtang nou ook weer niet. Ik heb er eentje van Voltcraft (zoiets), dat is een multimeter en amperetang in 1. Doet AC en DC. Heeft 2 meetbereiken (0-40A en 0-400A). Ik heb er destijds meen ik rond de 100 euro voor betaald.

Ook leuk om de startstroom te meten: de 300 Tdi trekt minder ampères tijdens begin van starten dan de Td5, met z'n moderne starter met eindvertraging.

Groet,

Erik.
Erik Peters

Dit kwam ik ook nog tegen: https://www.autodoc.nl/beru/991230
16 A per gloeibougie. (Daar staat ook dat 35 Nm de breekkracht is, dus niet meer kracht op zetten bij losdraaien).

Groet,

Erik.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hi Erik, bedankt voor de tip, als ik reken dan kom ik uit op 0,18 Ohm voor 4 x parallel geschakelde gloeibougies, dat is voor mij niet te meten. Nogmaals ,ik ga een set kopen en wisselen.
88 is je ware

Bericht door 88 is je ware »

Tjonge jonge wat een moeilijk gedoe allemaal.Gewoon de goede oude voorkamerdiesel,simpel voorgloeisysteem,24 volt,en gaan met die banaan.viva de Spaanse 6cilinder in militaire uitvoering👍
Marc-my-Words

88 is je ware schreef: vr 31 jan 2025, 17:34 Tjonge jonge wat een moeilijk gedoe allemaal.Gewoon de goede oude voorkamerdiesel,simpel voorgloeisysteem,24 volt,en gaan met die banaan.viva de Spaanse 6cilinder in militaire uitvoering👍
Het is zeker waar dat een voorkamerdiesel allerlei goede kanten heeft, maar dat kan je ook van een stoommachine zeggen.
Een moderne direct ingespoten turbo diesel is toch echt een stuk zuiniger, en tegelijkertijd krachtiger en vooral ook schoner.
Nu moet ik bekennen dat ik de 6 cilinder Santana-diesel alleen maar ken als toeschouwer, ik vond en vind het een leuk alternatief als je geen moderniteiten als een turbo etc wilt.

Alles heeft z'n prijs, de Td5 en de "Puma" rijden (bijna) als een moderne auto ... dat is ook wat waard.
En ... ze hebben soms kuren als een moderne auto, da's dan de handicap.
dyngo

Bericht door dyngo »

Als je zo begint ..
Alles pleit voor de Range Rover V8.
Rijdt zeker even goed als een moderne defender (zo niet beter).
Zuipt, maar op LPG alles geen probleem, zeker als je bent vrijgesteld van mrb.
Als ik nu ook nog wat regel met mijn buren agrariërs zelfs CO2 neutraal.
Als je de text '100% CO2 gecompenseerd' op hun LPG tanks letterlijk mag nemen ..
Marc-my-Words

Marc-my-Words schreef: ma 20 jan 2025, 21:58 Tja ... dat testen van de "Puma" injectoren is denkelijk wel verstandig, ook al weet ik niet in hoeverre het een angst-aanjagend verhaal is dat uit de "make everybody afraid again" danwel uit de meer verstandige let op een reëel risico regionen komt. (Het beruchte oliepomp-boutje van de Td5 bleek uiteindelijk ook est mee te vallen -- ik heb het indertijd ook laten controleren, het boutje zat vast, zonder locktite.)
Heb geen (aangetrouwde) familie meer in Gouda, maar de Kamphuisen siroopwafels blijven trekken.

Aan de andere kant: vermoeide voorgloeiers kan evenzo.
Grote witte wolken krijg je ook bij een koude auto (onder nul) en dan een lange afdaling waar je beslist de motor niet warm gedraaid krijgt.   Een helling waar je 's winters te maken kan hebben met sneeuw (tot 50 cm) ijzel en/of opvriezend dooiwater, en in ieder geval een smal weggetje met hellingen boven de 10%, dus "verplicht" lagere snelheden, remmen op de motor en niet zelden 4 sneeuwkettingen.
Witte wolken zijn in militaire een gekend strijdmiddel, dwz je ziet geen hand voor ogen, en dit soort wolken maak je door diesel te vernevelen/verdampen onder de juiste koude en vochtige (dus winterse) omstandigheden.
Ziehier een halverwege up-date.
Mijn "Puma" had (ook) al een tijdje een motormanagement-lichtje.   Nu heeft ie daar een soort abonnement op, dwz. juist als het wat winterser weer wordt, en met name als alles nog lekker vochtig is dan kan je erop wachten ... motor halverwege warm en dan met name als je terug-gaat naar halfgas.   Niet zo lang geleden ging het motormanagement-lichtje spontaan weer uit (ook dat had ik al eerder - meestal op weg naar de garagist om daar het oordeel te horen) .... en sinds het lichtje uit is start ie weer een stuk beter, met minder witte wolk.   Overigens was er denkelijk sprake van één sensor-foutje, en dus hoogstens een partieel noodloop-programma, bij warme motor was er niks te bespeuren, de motor trok gewoon goed en draaide ook verhoogde toerentallen (iets wat meestentijds voor mij niet hoeft).

Om allerlei - ongemakkelijke redenen - paste mij een injectoren-check (nog) niet, maar dat kan nu rustiger later een keertje — ik wil wel graag weten of de injectoren alle vier nog goed genoeg werken.
Overigens kreeg ik uit Gouda geen respons, en uit het oosten des lands wel, dus dan maar geen Kamphuisen-siroopwafels.
Plaats reactie