Of te wel daar: < ruim een jaar geleden >.... het enige vreemde van de TDCI motor vindt ik dat ie slechter aanslaat als bv de 200 Tdi, de 300 Tdi en de Td5, m.n. als ie wat langer stil heeft gestaan, duurt het aanmerkelijk langer dan de bovengenoemde motoren die vaak na de eerste startmotortik al aanslaan.
Is dat bij de jouwe ook het geval?.
P.S. Ik had liever een brandweer rode gehad, maar ook ik had weinig (geen) keus.
Ik moet zeggen dat de mijne de laatste tijd ook wat traag met aanslaan is, althans wanneer ie koud is en zeker wanneer ie wat langer stilgestaan heeft. Met dit klamme weer legt ie er dan ook nog een klein dekentje mist bij. O ja, voor de zekerheid (en voor het behoud van de accu) hang ik die accu zo nu en dan wat langer aan de (druppel)lader, het is dus geen kwestie van een vermoeide accu.
Zijn er hier nog anderen die dit herkennen ? Moet ik gaan twijfelen aan de verstuivers ?
Tja, wellicht heb ik zelf het/een (deel)antwoord: De 2,4 "Puma" moet het doen zonder brandstofpomp, de diesel wordt aangezogen ... dat is natuurlijk met de jaren een "dingetje" - een onmeetbaar klein luchtlekje kan al opspelen, juist bij wat temperatuurwisselingen.
Verder ben ik nieuwsgierig of er nog suggesties zijn mbt een (of meer) betrouwbare "Puma" garagisten liefst in het midden des lands.
Ik vrees dat mijn oude vertrouwde monteur (waarvoor ik graag een eind omreed) richting pensioen gaat en ik zag nog niet dat er sprake was van een goede opvolger en/of het inwerken van een straks goede opvolger.
Het mag eventueel duur zijn als het dan maar goed is, ik wil graag kunnen meekijken, en ... het mag ook goedkoop zijn als het maar goed is.
En met goed bedoel ik dat de monteur soms ook zegt: Ik heb dit of dat preventief even gesmeerd, of juist omgekeerd: alle sensorwaarden zijn goed dus het motormanagement-lichtje brand omdat er kennelijk slecht kort een afwijkende waarde was, geen reden om nieuwe sensoren te monteren.