Gatheroff schreef:
Maar goed, ik ben de generatie van “net na” het transformeren van hunebedden tot auto’s.
Tja, ik heb een gemengde afkomst.
De grootouders van vaderskant hadden nooit een auto (de iets jongere broer van mijn oma was huisarts en die had dus al wel heel vroeg een auto). De grootouders van moederskant hadden wel een auto, maar dat was ook de kant zonder veel aandacht voor de techniek.
Dit zorgde ervoor dat mijn vader al jong auto reed ook al had hij er geen, en dat mijn moeder slechts een late roeping was (voorzover er sprake was van roepen).
Goed, in de (pré)historie een Ford (Bückel)Taunus oftewel een Ford G73A - echt een auto uit het stenen tijdperk, lees bijv. wikipedia maar na, vergeleken daarmee was de 1948 LandRover een toppunt van moderne techniek.
Daarna een Renault 4CV - dus zo'n klein ding met de motor achterin - deze auto werd later mijn vaders eerste auto.
En vervolgens een Ford Taunus 12M - in principe een moderne auto maar vol met kinderziekten en onhandigheden.
Jammergenoeg is de bijbehorende grootvader niet erg oud geworden, hij heeft nauwelijks van zijn pensioen genoten ... en dus eindigde de automobiele (pré)historie daar.
Mijn vader (hij had direct na de oorlog - en dus te jong - al het autorijden geleerd) begon dus met de Renault 4CV van zijn schoonvader. Ik herinner me dat we die 4CV het jaar daarvoor al leenden voor de vakantie. Daarna een Renault Dauphine "Export", vervolgens 3x een R16, gevolgd door een R30 en een R25. Uiteindelijk stapte hij over op een Citroen Xantia Break.
Ik ben in het Renault-spoor gevolgd (mijn wederhelft was weer minder merkentrouw: ze had een historie met 2x een besteleend, 2x een R4 en uiteindelijk een diesel Golfje - in dat Golfje leerde ik allerlei bijzondere verrichtingen).
En ... aangezien een Renault wel heel ver komt maar toch geen terreinauto is ben ik uiteindelijk bij de LandRover beland ... waarmee de cirkel op een zekere manier rond is, dwz in mijn jonge jeugd had je op de (jonge) TV de programma-reeks "Bij Luipaard op schoot" en daarin reed men af en aan met LandRovers.