GatheRRoveR schreef:
[ouwe mopper modus aan]
Soms zit ik naar teksten op dit forum te kijken en denk ik “zal ik reageren?”….
Nu maar een keertje wel……..
Banden zijn nu beter en kunnen minder lawaai maken maar verder is er de laatste 60 jaar
niets veranderd.
Geneuzel over remweg, veiliger, betere wegligging en veeeel beter grip….
Als het regent moet je gewoon je snelheid aanpassen, en ja als het ooit eens in Nederland sneeuwt is een band met de minimum apk profiel diepte niet echt een goede keuze.
....
Hmm ... ik zou bijna zeggen: zullen we eens een wedje doen ... maar dat is niet eerlijk want ik win.
In theorie is het met banden makkelijk: ze zijn rond.
In de praktijk zijn er echter twee terreinen waar ze heel veel beter zijn geworden.
Tot nog niet zo lang geleden werd een band "ontworpen" op basis van intuïtie en een beperkte hoeveelheid praktijkproeven.
Goede moderne banden worden éérst doorgerekend en daarna pas worden wat proefmodellen gebakken.
( Die proefmodellen zijn ook makkelijker: je print de proef-mallen gewoon 3D. Vroeger moest dan een handwerksman aan het klussen. )
Daarnaast is het rubber nog steeds rubber, maar daar houdt het wel bij op: er is een veel grotere keuze uit compounds. Slijtvastheid kan nu weldegelijk met grip samengaan. En, bij de karkassen - die je niet zo gauw ziet - is het ook al hetzelfde verhaal: niks nieuws onder de zon maar wel heel nieuwe materialen.
Dus zijn er nu winterbanden waarmee je moet uitkijken omdat je als je uitstapt op je bek gaat terwijl de band wel grip houdt.
En dus zijn er nu ook banden met een open profiel, dat slijtvast met grip en vormvast combineert ... met een goede moderne AT-band kom je misschien wel verder als met een modderband van vroeger, je komt in ieder geval verder als je het totaal aan compromis-kwaliteiten bekijkt.
Een nog niet eens zo oude Michelin XPC is loodzwaar in vergelijking met, en toch niet zo onverwoestbaar als bijv de Latitude Cross.
Overigens, de vooruitgang zie je niet alleen bij de 4x4 banden. Bij fietsbanden is de vooruitgang nog veel groter. Ik ben inmiddels het bandenplakken bijna verleerd. Vroeger werd een band al lek bij een homeopatische verdunning van wat bouwpuin. Tegenwoordig kan je het wegwerpglas gewoon op de fiets naar de glasbak brengen (oplettende lezertjes zullen zeggen: vroeger was het toch beter, vroeger zat er statiegeld op het glas). Enige wat ook echt hinderlijk vooruit ging bij de fietsband ... was de prijs: voor twee betere fietsbanden betaal je bijna even veel als voor een prima 235/85x16 ... en bij die laatste krijg je 10-15 maal zoveel band.
O ja, google maar eens op General SAG .... een enkeling zweert erbij, de meesten zweren 'm af.
En dan nog een O-jaatje: Ik moet nog eens even goed zoeken. D'r was een prachtige en degelijke praktijk-vergelijkings-test van verschillende AT-banden, dez test dateert van al weer een paar jaar terug, uit de tijd dat de toen "wereldberoemde" BFG zijn laatste kilometers maakte (er kwam een nieuwe BFG, of eigenlijk een vernieuwde).
Het aardige was dat ze echt als degelijke testers te werk gingen: zelfde parcours steeds met een andere bandenset. Nogal paradoxaal was dat de goedkope Cooper Discoverer AT3 op bijna alle fronten won ... geen stoere looks maar wel een stoer resultaat. Je zag aan de winnaar(s) dat de modern ontworpen banden veel beter/breder scoorden, dus niet geoptimaliseerd op één aspect maar heel een breed goed scoren, dus de compromis-band die niet gecompromiteerd wordt door dat compromis.