Jamaar schreef:
De afkeur vanwege rammelende kruisjes kan je voorkomen door de cardan-as naar voren af te nemen. (Een slordige maar efficiënte "oplossing".)Heb overwogen dat te vermelden maar het is verbazingwekkend hoe snel je dan afzakt naar achterstallig onderhoud en slechte gewoontes zoals banden lenen voor apk omdat die er onder zitten een makke hebben maar nog jaren mee kunnen. Tot je onderweg klapband hebt en hopelijk geen ongeluk veroorzaakt hebt. Dan ga je toch anders denken
Voor die mensen die een 4x4 hebben en nooit offroad rijden natuurlijk een prima oplossing om de as weg te halen
Maar koop dan een Belgische leger LR
Ik ben geen fan van sloppy oplossingen maar soms kan een kortstondige "work-around" maken dat alles wat makkelijker gaat.
Wat betreft die banden (en andere futiele details):
Sommige APK-keurmeesters nemen de regels wel heel strak (of vergeten dat je bij een oudere auto soms ook oudere regels mag hanteren).
Zo is er verschil tussen droogte-scheurtjes en droogte-scheurtjes en de oorspronkelijk door de regelgever bedoelde droogtescheuren.
Verouderend rubber kan door de jaren heen aan het oppervlak wat craquelé worden, dat zijn geen droogtescheurtjes/droogtescheuren waar de regelgever ooit aan dacht, toch heb je keurmeesters die bij de eerste twijfel een band willen afkeuren ... en dan is vooraf even een band "lenen" (eventueel van je eigen voorraad) zo gek nog niet. Die droogtescheurtjes regel is ooit bedacht met de gemiddelde band in gedachten, de betere 4x4 band heeft zoveel rubber dat je er met de tijd - zeker als je soms ook een stenige weg rijdt - zo hier en daar wel een "ouderdoms-rimpeltje" ziet.
Zelf zet ik even de oude gloeilampjes in de kentekenplaat-verlichting (als ik eraan denk tenminste), en wissel die na de keuring weer voor de gele LED-lampjes die er jaarrond in zitten. De regels zeggen dat de kentekenplaatverlichting "wit" moet branden, en verder zeggen de regels weinig over waar je dan aan moet voldoen. Komt er een zwak geel schijnsel uit het verlichtingsarmatuur dan is het in een hel verlichte garage moeilijk vast te stellen of de verlichting werkt ... dus dat geeft eventueel gedoe.
(In die gevallen dat ik vergat de LED-lampjes te verwisselen kreeg ik overigens ook mijn APK, ik was wel - plaatsvervangend - blij dat er geen steekproef-keuring was, je weet maar nooit of de trouwe keurmeester gezeik krijgt.)O ja, gele LED-lichtjes werken heel goed bij gele kentekenplaten, dwz in het donker zie je dat de plaat verlicht is, de gele plaat reflecteert immers het gele licht optimaal zelfs al lijkt dat licht objectief gezien nogal schemerig. Dat de dikke opgelegde letters en cijfers een lelijke slagschaduw geven is dan weer niet mijn schuld, ik vind die luxe dikke letters en cijfers niet eens mooi - ik kreeg de luxe platen gratis bij de aanschaf van de auto
(vóór heb ik zelfs mijn luxe plaat gewisseld voor een goedkope, zo'n goedkope is beter bestand tegen mishandeling).