albert schreef:
En, Marc, een MSR Dragonfly brandt ook fantastisch op de sudderstand, is heel goed af te regelen en lust zelfs diesel.
Tja, ik heb een MSR Whisperlite (International, zowel de allerlaatste variant als de vorige), had ooit een oude MSR XGK (het voor-vorige type).
Bij al deze branders kan ik niet blij worden van de prestaties op diesel, daar branden ze net zo goed op als diesel het indertijd in de oude petroleum-vergasser deed (dwz beroerd en met veel roet).
In tegenstelling tot wat velen zeggen is de MSR Whisperlite heel goed regelbaar, maar het vraagt wat gewenning om goed met de vertraagde regeling om te gaan (de kraan op het tankje geeft een vertraagde reactie, bij de Dragonfly zit de kraan bij de brander, maar dat maakt de kraan weer kwetsbaarder). Die oude MSR XGK, die was echt rampzalig: een enorme herrie, beperkt regelbaar en ook nog eens een minder verwarmingsrendement (dat laatste althans met de gebruikelijke kampeerpannen-maten).
Met de MSR Whisperlite ben ik misschien al 20 jaar tevreden (zelfs met heel beperkt onderhoud blijven ze het doen, en dat op ongeveer iedere "benzine" ... alleen toen ik eens een overjarig restje kreeg raakte de brander versneld verstopt - wat overigens ook weer makkelijk te verhelpen is, zelfs onderweg op de fiets).
Het enige "dingetje" met E10 is dat de ethanol kennelijk enthousiast verdampt en heel fraai brandt - dit leidt ertoe dat als je de sudderstand tot in de limiet beproeft er het moment komt dan de vlam bij een minimaal zuchtje uitwaait. Gebruik je gewone benzine dan leidt de uiterste sudderstand tot momenten van even een wat gele vlam, en de gloeiende roetdeeltjes in die vlam (hij is geel door die gloeiende roetdeeltjes) steken de vlam weer aan als kortstondig ie uitgeblazen wordt.
De remedie is dus om met E10 net iets beter op te letten, en desnoods een aansteker paraat te houden -- de E10 geeft een mooie blauwe vlam, kennelijk verloopt het vergassen beter, en dus steekt ie ook weer makkelijker aan.
Voor thuisgebruik (voor het bakken van de zalm), en voor de eerste dagen kamperen, gebruik ik gewoonlijk een mix van E10 met wasbenzine. Wasbenzine is wat "schoner" als autobenzine (op het moment is wasbenzine ook nog eens goedkoper), zo heb je dan het goede van beide.
Overigens is wasbenzine in bijv. Frankrijk weer moeilijk verkrijgbaar en ongezond duur ... dus haal ik daar gewoon de "Sans Plomb" die als goedkoopste uit de pomp komt (zoals het uitkomt, als er keuze is afwisselend E10 en E5).
Overigens neem ik ook zo nu en dan een 5 l tankje Franse spiritus (alcool a bruler) mee. De Franse spiritus is een stuk schoner, ruikt lekkerder 90% en bovendien goedkoper als dat 85% blauwe spul hier - o ja de Franse spiritus is ook niet zo smerig met bittere smaak verpest (niet dat ik het spul drink, maar met bijv Zweedse spiritus moet je uitkijken, zelfs de ruitensproeiervloeistof is zo bitter dat je je handen moet wassen na het bijvullen).Maar goed, we dwalen af.