nico1970 schreef:
Klopt.
Vandaag mijzelf erg veel werk bespaart door een reeds omgebouwde R380 over te kunnen nemen met een short stumpy. Was al bezig met het zelf maken van een koppelingshuis en het inkorten van de price as. Hier past de LT230 dus uitstekend achter. Heb er inmiddels 2 liggen wat er eentje moet worden met een diff lock.
Aha ... dan kan je eventueel ook de 1:1,2 <zie verderop> vervangen door de 1:1,4 tandwielen (deze overbrenging zit in de meeste Defenders).
Citaat:
.....Dus straks zie je aan de buitenkant dus gewoon bladveren, originele spoorbreedte en serie velgen. Daarachter zitten dan schijfremmen(standaard onderdelen dus makkelijk in onderhoud en parts) en inwendig homokineten. Zit wel te overwegen om de serie velg te verbreden omdat 235 /85 nu te bol staat en dit type velg niet betaalbaar(ja ik weet het one ton, kassa) in 6,5 J te koop is.
Velgsoorten zat, mooi vind ik die er niet bij.
Voor het mooi, dwz voor de Series-uitstraling in combinatie met handig etc zou je een setje tubeless standaard stalen velgen met slechts een halve inch kunnen verbreden. Met 6 inch velgbreedte zitten de 235/85x16 (net) binnen de voorschriften, en staan de banden niet meer zo bolwangig ... waarbij opgemerkt dat de bolling ook band-afhankelijk is. Zelfs op 6,5 inch velgen toont de Continental CrossContact AT nogal bol, terwijl andere merken vlakker tonen.
Citaat:
Ik zal even proefondervindelijk vast moeten stellen welke Rover diffs ik ga gebruiken.
Wat doet hij nog in zijn 5e tegenwind . Indenor tussen de 90-120PK(ben daar nog mee bezig om het turbogat te verkleinen) en LT230 is 1 op 1.22 . Banden 235/85-16. Standaard serie of de RRC(3 nogwat) overbrenging. Met de standaard(4 nogwat) heb je natuurlijk meer kracht tegenwind en met zware aanhanger, in terrein en betere hand(transmissie)rem.
Zoals ik al noemde: je kan met de tussenbak ratio's een boel bijsturen: van 1:1,2 naar 1:1,4 scheelt een halve versnelling.
Onder een Defender verkiest men nog wel eens het zwaardere 1.2 "verzet" boven de standaard 1,4, zeker bij een Td5. Als de Indenor de 1,2 met de rappere differentieels het niet trekt dan moet het met de 1,4 wel kunnen.
Citaat:
Heb de ashcroft calculator er al op losgelaten. Maar wat de praktijk uitwijst en je er bij voelt? Oude Serie lijkt me na de 130 kilimeter per uur toch een verzoek aan Dela/Monuta om vroegtijdig uit te keren!
Ik zou daar niet bang voor zijn: Je hoeft geen 130 km/u te gaan rijden, een wat lager toerental bij een nette kruissnelheid is veel waard.
Met een standaard Td5 Defender kan je de 150 km/u halen maar het toerental gaat dan richting de 4000 rpm.
NB. Wees blij dat je niet bij Yarden zit, die zijn halverwege failliet en keren dus minder uit.
Citaat:
Deze Diffs overweeg ik dan een Ashcroft pegging te geven en als ik een ruige bui heeft in mijn portemonne ook een locker. Hoop toch dat de corona ooit ophoud en we nog eens leuk kunnen blubberen ergens. Nog een liertje erbij en dan kan er zachtjesaan niets normaal betaalbaars meer op?
Tja, die pegging is vlgs mij alleen nuttig als je veel vermogen door de differentieels wil jagen, daar ben ik niet al te bang voor met de Indenor.
De Ashcroft ATB's zijn dan een interessantere investering, of je zo'n ABT dan ook nog in d tussenbak wilt is een luxe-keuze.
De niet 100% diffentieel-sper maakt die pegging ook weer minder nodig: je hebt minder kans op het extremere krachtenspel.