sjeroens schreef:
"In september komt mij van Atlantisch naar Mediterraan als aantrekkelijker voor". Leg uit?
De reden is praktisch. zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. dus tijdens het rijden zit ik in de schaduw (RHD)
en heen is 1350km en terug 1200km. Das een hele rit met een s3 en 2.3 motortje, dus de kortste weg wil je op de terugweg.
Tja, tegen RHD kan ik niet op.
Maar mij lijkt van de groene Baskische Pyreneeën (naar mijn impressie de meest geaccidenteerde Pyreneeën) via de meer "alpiene" zone uiteindelijk geleidelijk afzakken naar het Mediterrane een "natuurlijker" ervaring. Je gaat als je het stereotyp samenvat van het rond-groen Baskische naar het hoekig-grijze Catalaanse land.
Bonus is dat later in het jaar het Mediterrane gebied weer wat groener wordt ('t blijft natuurlijk een gokje, we weten nog niet hoe warm en droog de zomer is en wanneer de nazomer inzet).
En dan tenslotte:
Ik zou voor de terugreis een stukje A75 nemen en dan verder tot nabij België weer binnendoor. Te voet is Perpignan - Breda 1150 km, met de auto zonder tolwegen een kleine 100 km meer (binnendoor met de auto dus hier en daar wat meer en soms juist korter als de vlottere rechte wegen) ... voor 1350 km moet je ommetjes maken. Volgens Google-Maps is Breda - Biarritz maar 30 korter (zowel met de optie "geen tolwegen" als met de optie "geen autosnelwegen"). En qua tolwegen: Het viaduct van Millau is eventueel een stukje tolweg dat je wel kan nemen, niet omdat het mooier is (want dat is het niet, onderlangs is mooier) maar omdat het veel vlotter is.
Dit soort van afstandsverschillen zijn op het totaal mijns inziens verwaarloosbaar, hier en daar een detour omdat het leuker of mooier is, of omdat je een kampeerplekje zoekt en het verschil is weg.