Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 15:42 
Offline

Geregistreerd: di 12 jan 2021, 15:23
Berichten: 1
Hoi iedereen ik heb een probleempje
Ik heb mijn lampjes van mijn snelheidsmeter vervangen.
maar nu heb ik het probleem dat de naald blijft hangen en af en toe verspringt.
De dag teller werk wel gewoon.
Nou zou ik graag willen weten of dit te repareren is of dat ik een compleet nieuw instrumenten kluster nodig heb

Range Rover classic
Bouwjaar 1992
Met lucht veren. ABS. TC. AC. En ik vind iedere dag weer wat nieuws :lol: (buiten slot verwarming)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 16:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Als je dagteller het doet zou ik het in je klok zelf zoeken.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 19:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Als je dagteller het doet zou ik het in je klok zelf zoeken.


't Hoeft niet in de "klok" te zitten. Als de Bowden-kabel een beetje beroerd ronddraait dan krijgt die snelheidsmeter het ene moment te weinig en het volgende teveel ... de binnenkabel wordt dan steeds eerst een beetje opgedraaid en daarna haalt ie het weer in met een "sprintje".
Met een zo haperende Bowden-kabel doet de dagteller het wel goed want die kleine "sprintjes" verdwijnen in het totaal. Pas als er ergens een koppeling of tandwieltje doorslipt gaat de dagteller ook foutief (te weinig) aangeven.

Zit het wel in de klok dan is het wellicht een smeringsprobleempje. Een traditionele snelheidsmeter heeft een wijzer met een slappe trugstelveer en een tweetal schijven, de ene op de as van de wijzer en de andere aan de Bowden-kabelkant. Die Bowdenkabel-schijf wil de wijzer-schijf meenemen maar de veer houdt dat tegen, hoe sneller de Bowdenkabel-schijf draait hoe verder de wijzer tegen de veerwerking wordt "meegenomen". Je ziet dat een onregelmatig draaiende Bowdenkabel-schijf rare effecten kan hebben, de wijzer-schijf+wijzer raken dan samen met de tegenwerkende veer in allerlei resonanties.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 20:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Zelf niet zoveel ervaring met het zelf openmaken van meters en instrumenten. Veel te grote handjes voor! En de felsranden gaan altijd stuk bij mij.
Natuurlijk moet de gever in de bak en de kabel in orde zijn. Meestal rijd ik gewoon even een stukje met de kabel van de meter los en kijk of hij goed rond draait.
Als het dan toch in de meter zit ging ik naar van Engelen Instruments in Ridderkerk. Gepensioneerd precies vakmannetje. Nieuwe klok is ook prijzig en je kilometerstand is niet meer origineel.
Je heeft ook RRC barn in Ede. misschien heeft hij nog een werkende gebruikte.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 20:40 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Zag idd dat van Engelen zijn website nog heeft. Niet goedkoop , wel uitstekende kwaliteit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 21:36 
Dank voor ale reacties ik denk dat ik hem met het los halen heb beschadigd :cry:
Wet en jullie of ik alleen de snelheidsmeter kan vervangen ?
Ik heb ge probeert om de unit waar de naald in gaat los te halen maar dat lukte niet


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 23:30 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Kijk op Amazone bij Eling gps .Misschien zit er iets bij voor je.De voordelen zijn nauwkeurige meting,geen slijtage en vn afstand zie je bijna geen versclhil en eenvoudig aan te sluiten.Nadeel,is niet origineel,je moet je oude teller dus wel bewaren voor de eventuele volgende eigenaar.En net als een Tom Tom zal hij het in de meeste tunnels af afgelegen plaatsen ook niet doen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2021, 12:02 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De garmin nuvi heeft de meeste tunnels er in staan maar geeft dan een schatting gebaseerd op je snelheid waneer je er in rijd hoe lang het duurt voor je er weer uit komt. Geen enkele op gps gebaseerde km teller kan in een tunnel je snelheid weergegeven, simpel omdat er geen signaal ontvangen wordt.
Ik gebruik mijn mechanische teller nauwelijks maar ben blij dat hij werkt, er zijn omstandigheden dat het gps signaal te zwak is en ik mij toch aan de snelheid moet houden. De lange tunnel bij Pau naar Spanje bvb. daar mag je 80 en er staat een flitspaal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2021, 13:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Marc,
klopt wat je zegt.
Ik weet niet hoe handig dat je bent maar je kunt het volgende doen om te testen:
Volgens mij zit er een lt230 tussenbak in. Aan de achterkant tussen je huis en je remtrommel zit je kabel bevestigd. Dat zit met 1 inbusbout en een klemmetje vast. Als je de inbus eruit snelheidmeterkabel kun je de kabel eruit trekken. als je een accutol erop zet en draait dan moet de snelheidsmeter gaan lopen. (volgens mij moet je achterruit draaien). Wai soms helpt is goede kruip/ penetrerende olie erin spuiten , ronddraaien, en dat vaak zodat de olie naar de meter toe gaat.
* check de draad of hij aan het einde nog 4kant is. (de draadeind komt in een busje vb: https://www.brit-car.co.uk/product.php/86103/3535/gear_speedo_drive_lt230t___range_rover_classic___defender
* check of de draad is gebroken (denk het niet wat dagteller doet het)
* check ook het busje (die van mij is een keer kapot gegaan)
Als het einde van de draad rond is kun je nog proberen met soldeer hem op te dikken en 4-kant te vijlen. (is op lange termijn uitstel)

Zoals gezegd: meter hoeft niet te werken. In mijn 101 rij ik altijd met de tom-tom aan en dat werkt ook (ook voor de APK), In mijn s3 zit een miles-teller en grotere banden dan die bij de teller hoort (7.5r16 ipv 6.00r16) dus die wijkt af. daarvoor heb ik deze zitten, wat ik fijner vind https://nl.aliexpress.com/item/32913314300.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d17FvWK
Anders moet de meter er uit, succes
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2021, 21:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
...
Zoals gezegd: meter hoeft niet te werken. In mijn 101 rij ik altijd met de tom-tom aan en dat werkt ook (ook voor de APK), In mijn s3 zit een miles-teller en grotere banden dan die bij de teller hoort (7.5r16 ipv 6.00r16) dus die wijkt af. daarvoor heb ik deze zitten, wat ik fijner vind https://nl.aliexpress.com/item/32913314300.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d17FvWK


Je kan ook kijken naar een fietscomputer, dan ben je GPS onafhankelijk.
Je hebt dan wel een plek voor een magneetje en een magneet-opnemer nodig: Aandrijf-as of handremtrommel ... of een plusgever op de Bowden-kabel-aansluiting.

De meeste (zo niet alle) fietscomputers werken met een pulsjes teller: het magneetje komt langs een reed-contact en dat geeft de pulsjes.
Zit het eenmaal goed dan kan je de betere tot achter de komma ijken (je kan dan zelfs tussentijds voor de bandenslijtage corrigeren, zou je dat willen).

En ... als je een wat "leukere" (maar ook duurdere) fietscomputer uitzoekt heb je naast de actuele snelheid, de gemiddelde snelheid en max snelheid ook andere gegevens. Hoogte en geklommen en gedaalde meters, klim en daalsnelheid, en de hellingspercentages behoren ook te de mogelijkheden, en vanzelfsprekend is er de kilometerteller, een dagteller en soms zelfs een geheugen voor verschillende dagen/trips.
O ja, er zijn ook draadloze fietscomputers maar ik weet niet of ze door al het plaatwerk wel draadloos willen werken.
Bovendien zijn er ook nog andere bezwaren aan een draadloze: Ik had er ooit een op de fiets die op allerlei electromagnetische bronnen reageerde met fabeltastische snelheden en kilometrages (o.a. een keertje de fiets te dicht bij een automatische deur geplaatst), en ook - heel grappig - was het draadloze signaal goed om sommige tuinhekken open te laten gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 00:50 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Idd leuke oplossing , het moderne GPS spul. Kost soms echt geen .... meer. Volstaat idd bij Ned .APK. Maar zoals reeds gezegd altijd kunnen er factoren zijn dat je geen signaal en wel de bekeuring krijgt! Daar ben ik niet zo van. Als je beide heeft is de kans het geringst. Genoemde van Engelen krijg ook je beschadigde boeltje weer gangbaar hoor. Past ook snelheidsmeters aan van mijlen naar KM , Calibraties etc. Voor het bedrag van een bekeuring kan hij al ff stevig knutsellen.
Er zullen er zo wel meer door het land heen zitten. Engelen zit bij mij om de hoek.
En blijft het mooi origineel als je b.v. nog een NAP op je auto heeft. Blijft er bij RDW OVI ook "logisch" bij de tellerstanden staan.
Bepaald zeker de waarde bij een oldtimer. Tenminste, als je nog bij een garage komt. b.v. voor APK ouder als 1960 kom je daar niet meer.
De kabel en gever in de bak of tussenbak moet je natuurlijk zelf doen als daar iets aan schort.
Geef mij voor de duidelijkheid maar gewoon de teller met naald en grote cijfers op de originele plek.
In plaats van een digitale fietscomputer op het dash geplakt of getai rippt waar ik mijn leesbril bijna voor op moet zetten.
En als het tuinhek van de buurman er van open gaat(dus krachtig signaal), blijf de pacemaker van de buurvrouw het dan wel doen? of valt ze van de fiets als jij wegrijd?
Magneetjes plakken onder aan de aandrijfassen e.d. van een terreinwagen(andere luxe gevallen ook niet echt) is niet mijn ding. Hoe goed je lijm ook is, de standaard lekkende versnellingsbakolie uit de keerringen winnen het van de superlijm, net als de hogedrukspuit als die er op gezet word! Lekt hij niet? Snel niveau checken dan haha.
Tja, en een originele teller geeft meestal wat te veel aan(bij mij Suzuki 5 km/h). Bij de originele 109 teller hier weet ik het niet want ik ben van 6.00-16 naar 235/85-16 banden en naar een R380 met LT230 1:1.22 gegaan. Hier de GPS er eerst maar eens bijhouden als hij zover is!

Groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 10:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
...
Geef mij voor de duidelijkheid maar gewoon de teller met naald en grote cijfers op de originele plek.
In plaats van een digitale fietscomputer op het dash geplakt of getai rippt waar ik mijn leesbril bijna voor op moet zetten.
En als het tuinhek van de buurman er van open gaat(dus krachtig signaal), blijf de pacemaker van de buurvrouw het dan wel doen? of valt ze van de fiets als jij wegrijd?
Magneetjes plakken onder aan de aandrijfassen e.d. van een terreinwagen(andere luxe gevallen ook niet echt) is niet mijn ding. Hoe goed je lijm ook is, de standaard lekkende versnellingsbakolie uit de keerringen winnen het van de superlijm, net als de hogedrukspuit als die er op gezet word! Lekt hij niet? Snel niveau checken dan haha.
Tja, en een originele teller geeft meestal wat te veel aan(bij mij Suzuki 5 km/h). Bij de originele 109 teller hier weet ik het niet want ik ben van 6.00-16 naar 235/85-16 banden en naar een R380 met LT230 1:1.22 gegaan. Hier de GPS er eerst maar eens bijhouden als hij zover is!


Ik ben ook vóór een echte wijzer ... een echte wijzer is heel veel duidelijker, daar hoef je de cijfers niet voor te lezen, ons oog is heel goed in het herkennen van vormen ... voor een cijfer zijn allerlei mentale vertaalstappen nodig (dat zie je ook aan een klok met wijzers: zelfs zonder cijfers weet je precies hoe laat het is).

Maar goed, met een fietscomputer kan je heel goed en ook heel precies de snelheden vaststellen (beslist nauwkeuriger als met de GPS), en de kosten zijn beperkt. In een dicht bos, dichte bebouwing, langs een wat steilere bergwand kan het GPS-signaal ineens heel onnauwkeurig worden of zelfs langere tijd wegvallen.
En dat magneetje dat is natuurlijk een dingetje: vastzetten met RVS tie-wraps wellicht, of anders een pulsgever aan de snelheidsmeter uitgang van de tussenbak maken (zo werkt het ook bij de Td5 en "Puma", daar heb je geen Bowden-kabel meer, daar loopt de traditionele meter-uitlezing via de ECU).
Overigens is dit laatste dan weer een raar dingetje: Via de ECU zou betekenen dat je de snelheid tot achter de komma precies zou kunnen uitlezen - gewoon de precieze afrollengte(factor) ingeven - alleen lijkt het erop dat dat niet kan.
En dan tenslotte: Bij die Td5 en "Puma" is de uitlezing overigens heel precies, dwz met 7.5x16 enkele procenten te optimistisch, bij een nieuwe 235/85x16 (met genoeg lucht) is ie zelfs "on the spot" .... zodat je bij snelheidscontroles ook goed moet opletten, er is dan heel weinig marge.

Bij een 109 die omgebouwd is naar R380 + LT230 moet het overigens goed gaan, dwz dan hangt het alleen van de uitlees-kant af: In de LT230 gaat dan een gewone Bowden-kabel (zolang je geen ECU hebt die de snelheids-puls verwerkt).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 11:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Magneetjes heb ik er al 10 jaar op de remtrommel maar dan voor de cruisecontrol.
Ik heb een dunne1 x 20mm rvs strip van 6 cm lang en aan een kant de randen omgevouwen, daar de magneet ingezet. Aan de andere kant een gat geboord zodat ze achterop de handremtrommel op de bouten van de aandrijfas zitten.
De opnemer gemaakt van dikkere strip op de bouten van versnellingbak deksel met een hoek naar beneden zodat hij achter de trommel komt.
Werkt perfect doordat het redelijk beschermd zit.
Heb het eerst geprobeert om ze direct op de trommel te lijmen maar om een of andere reden verdween er altijd weer een magneet, zal mijn rijgedrag wel zijn, o een boom op de weg, daar kan ik wel overheen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 18:21 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Die Eling vn Amazon is gewoon een ronde snelheidsmeter met een wijzer.dus geen probleem met cijfertjes aflezen zoals bij gps,of fietscomputer.Afstand natuurlijk wel met cijfertjes aangegeven.Van afstand ziet een ongeoefend oog het verschil niet eens met de oriteller


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 21:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
88 is je ware schreef:
Die Eling vn Amazon is gewoon een ronde snelheidsmeter met een wijzer.dus geen probleem met cijfertjes aflezen zoals bij gps,of fietscomputer.Afstand natuurlijk wel met cijfertjes aangegeven.Van afstand ziet een ongeoefend oog het verschil niet eens met de oriteller


De rooie verlichting is natuurlijk nog wel een dingetje. En verder dus de GPS twijfels in geval van slechte satelliet-ontvangst.
Wellicht is het Eling-ding beter als mijn handheld GPS ..... ik zie te vaak dat toevallig de goed "zichtbare" satellieten ineens een tijdje bijna in een lijn aan de hemel staan en in één lijn geeft problemen bij de driehoeksmeting die nodig is voor een betrouwbaar resultaat. Daarnaast heb je gewoon de "spikes" vanwege zo nu en dan (te) weinig satellieten ... zo loop ik soms ineens met wel 50 km/u, en leg ik zittend in de schaduw kilometers af. Dit soort "spikes" kunnen natuurlijk deels weggefilterd worden maar qua betrouwbaarheid is GPS toch niet nummer één.

Ik weet het ... soms sta je wel weer versteld mbt de GPS betrouwbaarheid: Ik moest een onoverzichtelijk terrein precies uitmeten en uit praktische overwegingen ging dat niet anders als van twee kanten op twee verschillende dagen. Ik had een "rafelrand" ingecalculeerd ... en stond heel verbaasd dat toen ik net een van de randpunten had ingemeten dat ik ongeveer naast het laatste meetpunt dat ik van de andere kant had vastgelegd stond. Maar ook hier geldt: geluk is met de dommen ... ben je een aantal dagen op en neer aan het varen dan vallen de meeste dagen de lijntjes heel mooi over elkaar ... en dan ineens is er een dag dat de GPS zegt dat je al die dagen op het droge zat (ik wist toch echt zeker dat ik iedere dag het zelfde slootje nam -- en ik weet ook "zeker" dat de GPS ontvangst goed zou moeten zijn op het water, geen bomen of andere "horizon-vervuiling", en bovendien ook met een beperkte snelheid zodat satelliet-ontvangst-intervallen en/of rekentijd ook geen foutenbron kan zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2021, 19:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
We gaan het allemaal wel zien. Ben eerst nog ff met het maken van het dashboard en instrumentenpaneel van mijn Transit van 73 bezig. Die krijgt een elektronische zelf ijkende VDO kilometerteller , meters e.d. uit een mercedes g-serie. Verder komen er een olietemp. en oliedruk meter in. Ook een turbodruk meter omdat ik iets(max 1.1 bar) op ga schroeven . De indenor is wat gevoelig hiervoor en laat dan wat cilinder kopjes scheuren. Ik houd echt van de VDO die nog echt uit Duitsland komt. In mijn geval heb ik mazzel dat de bak uit een Scorpio komt en al een elektronische gever voor de kilometer heeft.

Mark bedankt voor de tip voor de 109 maar het zal wel gewoon met een bowden kabel worden. Heb eerst nog ander rijklaar maak werk genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.