Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: vr 30 okt 2020, 11:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
na 10 jaar opgeschept te hebben over mijn nissan patrol motor die zo perfect en degelijk en goed is..............................
heeft hij na dik geld gekost te hebben de geest gegeven. waarschijnlijk. onderblok of kop gescheurd.
is nog niet zeker want hij moet nog er uit.(weer) blaast koelvloeistof op de hoge druk uit de radiateur.
geen water in carter en hij rookt niet meer als niet normaal. ook geen olie in koelvloeistof.
volgens de "experts" is de kop dan gescheurd (of volgens ander experts het onderblok(of koppakking)
maar ben alvast wel aan het rondkijken naar een ander blok.
ik weet dat het geen land rover blok is maar je weet maar nooit wie er hier kijkt. of wie, wat, ergens in de droge schuur heeft liggen?
dus gezocht een sd33 blok van nissan patrol van oud vrouwtje geweest altijd netjes zijn beurten gehad nooit zware karren gesleept of off the road geweest. en het liefst niet meer als 20.00 km ivm ingelopen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: za 31 okt 2020, 09:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Sjaak,

Kans dat je een nieuw blok vinden zal is wel groot, in 1983 hebben ze nog een modificatie doorgevoerd dus zal deze vast nog wel in een kratje ergens op de plank liggen

Maar ik zou toch even wachten tot de “kop” eraf is :idea:

Afbeelding

Aanhaal moment in 120-127 Nm , kunnen de huidige (jonge) monteurs dat met een momentsleutel wel trekken :mrgreen:

Want je super-duper-ultra-power-onverwoestbaar-supersnelle giant-sexycylinder-nixsan blok had dat je begon met sleutelen dit probleem niet :? :( :cry:

:oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2020, 23:29 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
lukt het een beetje?

heb nog wel wat controle ideeen als natrekken van de kop etc in gedachten alvorens de moed op te geven. Je mag me bellen hoor, groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2020, 09:55 
Ja hoor het lukt wel, denk ik, op den duur.
we hadden even wat andere dingen aan het hoofd (thuis)voor ik gister weer even ben wezen kijken.
conclusie tot nu toe is dat de achterste cilinderbus(die natuurlijk na 30-40 jaar muurvast zit) iets boven het onderblok uit komt.
bijna onmeetbaar maar je voelt het met je nagel.
de 2e van achter bus zit juist iets dieper als het onderblok.
je kunt aan de sporen in de koppakking zien dat hij hier is doorgeslagen. er is een originele koppaking gebruikt. deze is zeer hard en stijf.
tip van een Nissan monteur was om er een aftermarket pakking in te doen, deze is wat zachter en zal de verschillen opvullen.
echter de overdruk in de kop blijkt nu ook te komen omdat de klepseals zijn gaan hemelen.(misschien door de revisie? meer druk?)
al met al, als ik de kosten van van nu, deze reparatie bij elkaar optel en voor hetzelfde geld een ander wel goed blok kan halen?
wie weet wat er gebeurd als dit blok weer in elkaar zit. misschien breekt er weer wat anders af.
dit blok is in de wagen gekomen met zo,n 800.000 km heb ik gehoord. volgens de diesel monteur in Den Helder had hij meer als 1 miljoen km gedraaid te zien aan de slijtage in het blok.
maandag gaat de garage rondbellen voor een goed blok. ik kan de meeste losse onderdelen overzetten.
zoals startmotor/dynamo/gloeipluggen/verstuivers/waterpomp/etc.
ik heb het vertrouwen wat ik 10 jaar 100% heb gehad in dit blok een beetje opgegeven.
hij mag met pensioen.
en ik zit stiekem te kijken naar een sd33t blok. (turbo uitvoering!!!!!) zal wel niet passen.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2020, 23:34 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Begrijp de prioriteiten Sjaak,


Oh, is een sd33 een blok met losse cylinderbussen. Ben daar geen fan van maar zoals het is zo is het. En hij heeft het idd lang gedaan. Tja, als een after market pakking de wereld niet uit kost zou ik hem nog 1x afbouwen en proefdraaien.
Turboblokken van die jaren zijn meestal een doorontwikkeling van de oude. Tenminste bij VW , Mercedes en Indenor waar ik het meeste aan gedaan heeft wel.
Verwacht op zich dat de SD33T niet zo veel anders is wat betreft het onderblok. Meestal is het koppelingshuis en de plaats van de motorsteunen aardig hetzelfde. Die SD33T op de onderdelenlijn nog gezien? is bij je in de buurt.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2020, 09:49 
ja ik had die gezien, alleen het adres is volgens mijn garage (hun ervaring) een van de slechtste handelaren die er is.
gok ik daar maar niet op.
heb nog niks gekocht dus alle opties staan nog open.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2020, 22:31 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
oei oei,

Als we meestal ergens foute ervaringen mee hebben blijft dit lang achtervolgen. Toch veranderen bedrijven soms na verloop van jaren als er generaties weggaan en vers bloed komt. Ken hier 2 rommelkonten wat nu grootte voorbeeldige iso gecertificeerde voorbeeld bedrijven zijn geworden(koedood scheepsdiesels en amco compressoren).

Ben bang dat ze ook wel weten dat je niet echt je nek breekt over dat type motoren. Je kan om wat te weten eens een kennis ff laten bellen en vragen wat het is en wat het kost, hoeveel km erop staat etc. |Als je er compressie bij kan/mag meten, het koelsysteem af kan/mag persen,turbo geen speling heeft en geen rare lekkages ziet dan heb je samen met je eigen blok alle spullen.

Tja, handelaren zijn een volk apart. Natte bussen zoals ze het noemen ? eentje iets te hoog en eentje iets te laag?
als dit idd maar een paar tiende mm is zou je zeggen dat de koppakking dit idd wel op zou kunnen lossen.
En als je geen sporen ziet dat ze met de revisie veranderd zijn dan zou je zeggen dat hij er in de oude situatie altijd zo mee gedraaid heeft? In de oude koppakking (als je die nog heeft) zie je daar ook geen afdrukken van?
Zaak ik dat de schroefdraad goed schoon is van de bouten en van het motordek en deze diep genoeg goed schoon zijn.. Dat beinvloed anders mogelijk je moment.
Ik zou het nog eens proberen geloof ik.

goed weekend, groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2020, 00:22 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Je kan er natuurlijk ook een echte ouderwetse originele 6cyl, of een 2.25d inleggen.

Want jou model komt al de stone-age dus is zo’n modern nissanblok niet gewend.

Of echt helemaal terug naar basics, je hoeft alleen een vloerplaatje eruit te halen?!

Afbeelding

Ik hoop dat je tweety snel weer op de weg hebt ;)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 20:13 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Zelfs ik kan bevatten hoe dat blok van Sjaak in elkaar zit. Zo modern is zo'n Nissan blok dan ook niet.
Als je de kracht van, en normaal gesproken ook de kwaliteit van, een SD33 gewend ben terug naar 2,25? Hahaha moet het halve dorp mee gaan duwen en dan gaan ze hoesten van de rook. Al kan je je er wel mee redden, dat dan weer wel. Origineel 6 cyl diesel (laatst 1 bij Henk van De Krim in een Spaanse lange Ligero) vragen ze ook 3000 euri voor. En is slechts de kracht van een halve 2.25 erbij met dezelfde kwaliteit van de componenten en als je dan iets stuk heeft als een brandstofpomp, koppakking dan ben je vanwege de zeldzaamheid ook de SJAAK.
En dan ga je zeker ook weer terug naar een oud type 4 bak(LT76) hahaha. Weet je een ding zeker, je krijg het weer warm zonder de kachel!!

Gewoon geduldig het Nissan blok in orde maken. De hele auto zoals radiator, motorsteunen , stuurbekrachtigingspomp etc stem je af op je blok. Iedere keer als ik een swap doet verbaas ik me er weer over hoe weinig dat er origineel blijft en hoeveel werk het aanpassen is. Iedere keer zeg ik nooit meer omdat je er 5 jaar in stopt en toch klauw je zo'n project weer mee. Geen idee of een 2,7 van een Terrano of iets van een King Cab op de zelfde versnellingsbak(koppelingshuis) past. Als Sjaak er weer aan toe is horen we het wel.

allemaal groeten en een fijne Sinterklaas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2020, 12:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
joepie, (voorzichtig positief)
heb iemand gevonden met hetzelfde blok maar dan 600000 km ofzo minder op de teller.(220000km)
heeft ingebouwd gezeten na total loss van een patrol in een camper.
voor niet teveel geld. volgende week ophalen(of die week er op)
tuurlijk weer ander kant Nederland maar daar raak je aan gewend als je hier woont.
dus (nogmaals voorzichtig positief) over 3 week rijd ik weer. als hij door de apk komt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2020, 20:37 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
leuk.

Hoop doet leven. Zou je eigen blok er nog maar ff naast bewaren . Zo makkelijk kom je er niet van aan spullen. verstuivers pomp en dat soort dingen maar ook kleine graai dingen als een oliedruk schakelaar , temp sensor etc. Je schroef later altijd nog van alles over. Je weet nooit.

succes Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 16:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
laatste loodjes,
door omstandigheden thuis kom ik niet aan hele dagen sleutelen toe, dus elke dag als het lukt een paar uurtjes.
maarrrrrrrrr ander blok zit er in.
alleen viel het blok natuurlijk op mijn lange remleiding en die moest vervangen worden.
nippeltje draaide dus door, en iemand (zal geen namen noemen) heeft al mijn nippeltjes op gebruikt.
dussss andere nippels gerocheld.. ook meteen maar 2 nieuwe cilinders er in gezet. had ik nog liggen.
breekt er natuurlijk nog een leidinkje af. die van cilinder naar cilinder. zat er net 2 jaar op van koper en brak gewoon af..
koppeling slave moest ook aangepast worden. etcetcetc.
nu nog een idioot zien te vinden die wat op de pedalen wil trappelen om te ontluchten. of anders de easybleed er weer op.
dan nog het koelwater gedeelte aansluiten. de nieuwe verstuivers er in frommelen.
elektra weer een beetje aan elkaar knuppen. spatbordje der weer op. en dan kunnen we hopelijk weer rijden. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 13:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
vanmorgen de verstuivers er in gefrommeld de brandstof leidingen aangesloten.
de 2 accu,s leeg gestart ivm veeeeuuul lucht in het systeem.
ik mocht van de garagehouder hem niet langer laten lopen ivm. het zicht werd wat minder in de garage door de uitlaat gassen.
maaarrrrrr het blok doet het. al was het maar voor een paar minuten. nu de koppeling etc controleren en de remmen.
er begint wat licht te schijnen in de duisternis. (behalve vanmorgen in de garage dan ivm rook)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: za 23 jan 2021, 23:48 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Gaaf!

Maar je weet het Sjaak, je mag me altijd bellen als je aan het tobben bent!
Lucht kan echt bizar venijnig zijn. Is erg onderschat! Daarom een heel verhaal als je toch last krijg van sputteren en je het verkeerd gaat zoeken.
Sommige mensen gaan wat ik nu schrijft vloeken in de kerk vinden vanwege kans op vuil! Werk daarom schoon!
Mijn advies is altijd: "giet eerst het brandstoffilter vol met schone diesel!
Soms zit er gewoon een ontluchting boutje op. Soms ff filter eraf draaien en volgieten.
Meestal als het blok een handpomp heeft krijg je ff lamme handjes äls je dat niet doet voordat de diesel bij het filter uit dat boutje om je oren spuit.
Bij sommige vooral Japanners zit het opvoerpompje op het filter!
Maar dan ben je er bij oudere systemen nog niet!
Soms heb je pompen zoals bij een standaard 2.25 diesel Lucas CAV pomp dat er ook ontluchtingsnippels op de pomp zitten. Heb bij een lang liggend blok ook nog wel eens wat diesel via de retour in de brandstofpomp laten lopen. Vaak krijg je hem alleen aan de gang door ff de verstuiver leiding van b.v. de 1e cylinder ff los te draaien tijdens het starten. Dit moet b.v. altijd bij de standaard 2.25 ,oude Ford of Perkins motoren. Kwam daar als 15 jarig ventje achter bij een ongunstig staande leeggereden heftruck. Een toen oude man van wel 50 met grijze haren vertelde mij dat. En jawel hoor, na het aanslepen van een loodzware accu(leeg gestart) en 2 jerrycans van 20 liter diesel ieder stap bijna tot over je enkels wegzakkend door de blubber sloeg hij vrij snel aan. Nu ben ik zelf 50 en word grijs. Ook weet ik nog steeds dat gloeien als er nog lucht inzit onnodig aan de accu vreet en je niet gaat helpen.
Bij een moderne motor met moderne hogedruk common rail zijn er weinig mogelijkheden meer. Maar vergeet dan niet als je een brandstof filter verwisseld om het eerst vol te gieten! Daarna gewoon doorstarten en is het meestal ook geen probleem.
Het luchtdicht zijn bij oude opvoer leidingen vanaf de tank is belangrijk! Er kan zomaar iets verteren en een haar scheurtje krijgen. Soms gebruik ik een doorzichtig stukje slang net voor de opvoerpomp of ik bellen blijf zien. Zet hem ook wel eens onder lichte vacuüm en kijk dan of deze erop blijft.
En soms ben ik het gewoon helemaal zat en vernieuw ik hem gewoon vanaf de aanzuig van de tank tot aan het filter en vanaf het filter tot aan het einde bij de pomp. Meestal maak ik de aanzuig en de retour gelijk van kuststof slang. Zelfs de retourslangetjes van de verstuivers kunnen een oorzaak zijn!
Nu ff meuren,

groeten Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2021, 12:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
tja rijd nog steeds niet.
de nieuwe koppeling deed het niet.
de druk groep van de nieuwe was 42mm dik en de oude 54mm dik.
de nieuwe koppeling zou bij deze motor en bak moeten horen volgens de boeken. en het internet.
druklager haalde dus de drukgroep niet om te ontkoppelen.
na een week zoeken zijn we er hopelijk achter welke set er in zit.
de koppeling van een nieuwere y60 lijkt te passen, dat zien we morgen dus.
heb dus een 109 land rover met sd33 nissan motor en bak waar op de bak een slave zit van een unimog, en de koppeling van een patrol y60 met een 2.8 turbo diesel. :?: :?: :?: :?: :?:
heb intussen 4-5 keer het blok er in en uit gehaald.
kan nu in dik 2 uur het blok in en weer uit bouwen. heb eigenlijk wel op het punt gestaan om de boel in de fik te steken.
ach hij staat droog en warm en dat heeft hij in geen 12 jaar gestaan dat ik hem heb.
hij is zelfs van binnen geheel droog. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sjaak,s sd33 ellende
BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2021, 18:26 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hey sjaak,

Fikkies horen in je houtkachel. Maar begrijp je helemaal. Soms rapen ze wat bij elkaar en weet je niet wat. Hou vol.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.