Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Resonantie grof profiel?
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2020, 20:56 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Na de nodige verbeteringen aan mijn auto merk ik dat op bepaalde asphaltsoorten er een “soort van” resonantie in de aandrijf-lijn/wiel(en) komt. Alleen is het er ook niet constant :|
Met dit warme weer en de ramen open hoor je natuurlijk alles.
Ik kom net uit DE en daar viel het op, lijkt wel of ze grover asphalt hebben

Niet echt storend maar “muggenzifter” als ik ben ga je dan toch op zoek. :?
Dit ‘soort van trillen / resoneren’ voelde ik soms ook tijdens het remmen lichtjes in de rempedaal. Ook dit is weer afhankelijk van snelheden en (?) wegdek ? Maar-ja als je al uren in de blakende zon met file’s onderweg bent voel je natuurlijk elk hobbeltje in een series.

Wat heb ik het afgelopen jaar(en) gedaan:
Parabool veren met gasdempers geplaatst
** Geluidsisolatie geplaatst (nooit doen je hoort opeens enge geluiden die er nooit waren)
Swiffelbollen vervangen, rondom de lagers en remmen (trommels/schijven etc) vervangen.
Alles nagelopen, nog een keer afgesteld, de plaatselijke bevriende garagist er naar laten kijken. Ook deze kan niets vinden.
Onder het rijden voel je ook niets in het stuur, remmen ook recht door.

Nu komen er 2 dingen naar voren:

- voorste aandrijfas staan de kruisjes gelijk, dit zou ook zo horen (?)
Is het niet dat ik voor een defender dif heb die onder een hoek staat.
Nu kan ik de voorste aandrijfas demonteren en kijken of het dan over is, 

Hoe zit deze cardan-as bij een Defender ik heb die van mij op maat laten maken.
- het zijn de banden, ik heb grove Cooper STT banden erop zitten, ze hebben wel al de nodige kilometers verslonden.
Dit zijn niet echt de eerste keuze die je zal maken als je op asphalt rijdt, de bevriende garagist had hier zijn bedenkingen over.
“Kan je niet een dagje wielen ruilen met een andere Larofiel ?”.

Voorlopig laat ik het zo, maar als jullie ervaringen of tips hebben hoor ik het graag. :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2020, 22:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
.....
- het zijn de banden, ik heb grove Cooper STT banden erop zitten, ze hebben wel al de nodige kilometers verslonden.
Dit zijn niet echt de eerste keuze die je zal maken als je op asphalt rijdt, de bevriende garagist had hier zijn bedenkingen over.
“Kan je niet een dagje wielen ruilen met een andere Larofiel ?”.


Tja Cooper STT is bepaald niet de meest subtiele band.
Op papier is ie qua dB's nog niet eens de luidste, maar je moet dit soort cijfers met de nodige reserves lezen.
Zeker na de nodige kilometers kunnen de nogal grove blokken een beetje schuin gesleten zijn, en dat maakt de band nog weer een stukje lawaaiiger. En afgezien van het "gewone" bandenlawaai heb je ook nog eens de resonantie, die resonantie kan het lawaai enorm versterken.

Dan is er de vraag of je werkelijk zulke grove banden nodig hebt.
Ben je aan andere/nieuwe banden toe, en wil je een goed grove AT band dan kan je eens kijken naar de Continental CrossContact AT, op papier weinig stiller, maar geen grove-blokken-stamper .... en toch enorm goed off-road.   Ik kreeg ze (letterlijk) en dacht "hmm, LandRover standaard-montage, dat kan niet veel voorstellen", ik reed ermee alsof ze niet van mij waren, en ze verdroegen ieder misbruik .... en bovendien blijken ze erg slijtvast. Enige minpunt (als je dat als minpunt wilt zien) is dat je winterbanden nodig hebt voor in de sneeuw (ik denk dat dat bijna een pluspunt is, want dan heb je tenminste goede winterbanden).
De CCC AT heeft in het centrale deel van het loopvlak meer langsgerichte profieldelen, en naar de rand de dwarse blokken ... en dat werkt erg goed. Met ruim lucht zijn ze opvallend geruisloos, met iets minder lucht willen ze wel gaan zoemen. Verder als ander "minpuntje" de CCC AT is wat stug en na wat langer stilstaan bemerk je soms een plat kantje ... in het ergste geval duurt het 100 km voordat de band weer rond is.

Wil je bij Cooper blijven dan is er de STMaxx, die schijnt ook heel goed te zijn, het profiel heeft min of meer dezelfde opbouw als de CCC AT maar dan zonder de duidelijk langsgerichte centrale profieldelen.

En wil je een - op het oog - iets vriendelijker band dan is de Nokian Rotiiva AT een interessante propositie.
Een - op papier - duidelijk stillere band (dwz 3 dB stiller, dat verschil kan je (net) horen. Een profiel min of meer als de CCC AT, maar iets vriendelijker ogend, en ... vlgs de merktekens ook een winterband, vlgs de USA reviews ook goed in de sneeuw (maar waarschijnlijk toch duidelijk zwakker als een echte winterband, minder lamellen dus op echt glad wordt het moeilijker).

Met name de CCC AT en de Nokian AT zijn interessant geprijsd, ze behoren tot de goedkopere kwaliteitsbanden.
In de nog goedkopere categorie vind je van alles, soms met mooie namen, maar niks "van naam".

O ja, ik keek nog even op de autoweek banden-site en ik zag dat je wellicht zelfs nog de oude Cooper STT hebt ... een profiel dat nog lijkt op de oude MIchelin XZL ... een mooi ogend profiel maar berucht om zijn "gestamp" (en ook berucht om zijn verraderlijk gedrag op een natte weg).


En dan verder: Mijn CCC AT zitten nu onder de auto, dwz ik heb twee reserve (op HD-velgen) dus mocht je een proefje willen doen dan kan je er twee uitproberen voor een korte eerste indruk (die twee zijn ± 40% opgereden, dus een goede vergelijker ... 100% nieuw rolt iedere band mooi).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2020, 23:21 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Tja, het blijft idd een Series en een ontwerp van 19Noach. Kan me de perfectie ook wel voorstellen. Heb er zelf ook een handje van.
Heb je er al een stuurdemper tussen zitten? Misschien helpt dit?
Bandenprofiel doet veel. Hardheid van het rubber eveneens.
1e serie Opel Vectra was er berucht om bij de fijnproevers.
Als trillingen in het rempedaal doorkomen duid dat soms op ijzer op ijzer of te harde (kunstof) bussen tussen het chassis en de veerbladen.
Trillen bij schijfremmen voor in het pedaal is incidenteel een kromme remschijf. Als je voor geen ovale remtrommels heeft(je voelt er geen zwaar punt in) en de remwerking is perfect zou ik het daar ook niet in zoeken. schijven kan je gemonteerd uitklokken met een micrometer op een magneet standaard. Heb ook wel meegemaakt dat er gewoon troep tussen de velg en de naaf zat of extreme klonten bagger na terreinrijden aan de binnenzijde van de velg. Dat gaat het ook schudden.
Maar heb ook wel eens trillingen via het stangenstelsel,stuurhuis en stuurkolom gehad bij oude legervoertuigen.
Schuinte van een diff en kruisjes in de aandrijfas kunnen op zich wel wat hebben. Natuurlijk niet te extreem. Kruisjes(van goede kwaliteit) spelingsvrij en goed gesmeerd houden.
Anders kan je ook nog wigvormige castor correctie plaatjes(je heb ze voor kleine en grote torenbout diameter) tussen de as en de veerbladen gebruiken om je as iets te kantelen. maar als je dat verkeerd doet krijg je een nerveuze zoekende wegligging.
Ik ga er als mijn RRC vooras helemaal gereed is ook mee stoeien. Dit omdat de spoorstang anders loopt als bij een series. in combi met 1 ton veerschommels moet ik er net mee uitkomen.

succes, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 08:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb een paar keer met je mee mogen rijden en vergeleken met de 109 van mij is jouw 109 echt een rammelbak. :mrgreen:
maar ik denk ook, net als de vorige schrijvers, dat je het bij je banden moet zoeken.
dussssssssss maar 1 oplossing.......... we moeten ruilen.
jij mijn cooper bandjes die geruisloos zijn, goed in terrein, niet trillen en niet zo oud als die van jouw.
en ik die lelijke groffe terein banden die zo trillen.

ik heb 1 vakantie ooit naar Frankrijk met mt1 banden(de oudste mudjes)mogen doen en heb meteen na terugkomst er andere banden onder gegooid. een wereld van verschil.
(wat misschien ook scheelt is je dak isoleren. is nu 1 grote klankkast)

maarehhh als mijn 109 het ooit weer gaat doen mag je wel die van mij testen hoor.
eigen krik meenemen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 09:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Als ik met niet vergis had Sjaak109 de "beroemde" Cooper AT3.
De Cooper AT3 is een band die er niet uitziet (in mijn ogen), en eentje met een soepel karkas ... en toch geweldige prestaties.
Enige punt van twijfel is het punt waarbij je langs een puntige steen oid schampt ... wellicht is de AT3 dan te vriendelijk.
Aan de andere kant is juist onder een Series de "soepeler" band bijna steeds een winst (als het om soepeler gaat moet je mijn CCC AT overslaan).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 11:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
De Cooper AT3 is een band die er niet uitziet (in mijn ogen), .


nou hoor. ze zijn zwart en rond( oneeee ik bedoel hij kleurcode #000000) en rond.
maar inderdaad 255 mudjes met grof profiel vind ik ook mooier. oud chinees spreekwoord zegt:
wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
maarehhh Rob. ik heb nog 2 wielen voor oud vuil onder een 109 liggen te nixen. je kunt ze even omzetten.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 13:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Bedankt voor de input, ik heb zelf ook het donkerbruine vermoeden dat het door de banden komt.
Ze hebben vermoedelijk al een 40k erop zitten.
Heb er hier niet zo veel last van en als ik het voel is het telkens bij andere snelheden.

In het verleden had ik op mijn toemalige ninety Cooper AT3 banden. Die deden het best wel goed, ook in de prut.
Alleen zijn die er niet in 235 breed. Ik wil niet breder eigenlijk liever smaller. Ik zal eens gluren naar de CCC.
De STT’S had ik voor de “smoel” gekocht en aangaande remweg, regen etc heb ik nooit problemen ervaren.

@Sjaak, je bent een lekkere :| die 2 banden heb ik er zelf af gesleuteld... je bent te goed voor deze wereld :twisted: ;)
Ter info, mijn auto heeft 4 banden 8-) + 2 reserve :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Iemand nog andere banden waar ik naar zou kunnen kijken zonder dat het een heel banden verhaal wordt?

@Nico : Ik heb de aandrijflijn van een ninety (assen op bladveren, LT77, LT230 en 300tdi) waardoor de assen breder zijn. Ik dacht dat ik velgen met een negatieve ofset had maar helaas komen ze verder naar buiten.
Hierdoor kan ik niet breder dan 235 banden..
Ter info, met bovenstaande configuratie en nieuwe spoorbreedte is de auto ook op Nederlands kenteken gezet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 19:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
....
Ze hebben vermoedelijk al een 40k erop zitten.

Nu vind ik 40K niet veel: Mijn CCC AT slijten 0,1 mm per 1000 kilometer !!
Ik vrees dat ik met de CCC AT na 100K nog steeds profiel heb.

Citaat:
In het verleden had ik op mijn toenmalige ninety Cooper AT3 banden.

Ik dacht dat de Cooper AT3 ook in 235/85x16 bestond, maar ik zie ze nu (even) niet.
GIYF: Zie hier ... ze lijken te bestaan (althans in België).

Citaat:
Iemand nog andere banden waar ik naar zou kunnen kijken zonder dat het een heel banden verhaal wordt?

Zoals ik al noemde: Nokina Rotiiva AT
Deze Nokian AT is vrijwel zeker een stukje soepeler als de CCC AT, en onder een Series is dat een bonus.
Ik denk dat de CCC AT door zijn stugheid kan tegenvallen, ik vind 'm iig stugger als de Nokian Hakkapeliitta LT2 (mijn winterband).
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 19:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Rob,

Als je er een ritje naar mijn werkplaats voor over hebt, kun je eens een stukje rijden op lattitude cross of evt xpc .. om te vergelijken, wil ze wel weer terug ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 19:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Als je er een ritje naar mijn werkplaats voor over hebt, kun je eens een stukje rijden op lattitude cross of evt xpc .. om te vergelijken, wil ze wel weer terug ;)


Dan heb je in ieder geval een vergelijking met banden met een vriendelijk profiel (een wat oudere XPC kan gaan zoemen).
En je hebt dan direct een vergelijking tussen een soepele (in mijn ogen slappe) en een echt stugge band.
Bovendien beide slechts 7.5x16 dus sowieso weer wat minder comfort.

En dat Fenna ze heel terug wil kan ik me wel wat bij voorstellen: ze heeft er het nodige voor overgehad om ze te bemachtigen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 21:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik zal Fenna contacten, iemand nog een paar 6 1/2 - 7 inch velgen in de weg liggen :?: :?: :?
Hier in de buurt :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op vr 26 jun 2020, 21:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 21:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Ik zal Fenna contacten, iemand nog een paar 6 - 61/2 inch velgen in de weg liggen


Tja, je zou kunnen overwegen om een set standaard-velgen (liefst tubeless) te laten vermaken.
Met 12 a 15 mm extra aan de binnenzijde extra is heb je een prima maat voor 235/85x16.
Op deze manier verlies je niet (te)veel aan minimale draaicirkel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 21:58 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Ik zal Fenna contacten, iemand nog een paar 6 - 61/2 inch velgen in de weg liggen


Tja, je zou kunnen overwegen om een set standaard-velgen (liefst tubeless) te laten vermaken.
Met 12 a 15 mm extra aan de binnenzijde extra is heb je een prima maat voor 235/85x16.
Op deze manier verlies je niet (te)veel aan minimale draaicirkel.


Sorry zit volgens mij nu op 7 inch , maar volgens mij kunnen 235/85R16 ook op 6,5 inch?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun 2020, 23:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Precies, 6.5 is prima voor 235/85x16, maar 6 inch mag ook nog.

Als je het allemaal niet te dik wilt maken, en vooral niet te veel wilt laten uitsteken is het net iets aan de binnenkant verbreden van standaard velgen het slimst (een standaard velg is standaard 5.5 inch breed).
Een stalen HD-velg (ook wel Wolf genoemd) heeft zijn extra inch velgbreedte aan de buitenkant waardoor het allemaal breder wordt.

Ben je een beetje ruimdenkend dan probeer je gewoon standaard stalen velgen (liefst tubeless); dat past ook ook al past het niet vlgs het boekje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun 2020, 08:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Voel me in bandeland een echte noop :oops:

Het zal wel iets “burgelijks” als deze 2 worden :lol:
Continental CROSSCONTACT AT 235/85R16
Michelin Latitude Cross 235/85 R16 120S

De coopers stt zitten nu op de 16x7 modular velgen, niet iets waar ik gelijk gelukkig van werd.

De nieuwe banden mogen eerder naar binnen dan nog verder naar buiten. Dus wolf velgen vallen af ?
Uit mijn hooft zijn de standaard stalen velgen 5,5 inch dus die zijn wat te smal.....

Om een paar velgen aan te laten passen lijkt mij kostbaar :?

Cheerz Rob


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun 2020, 11:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Voel me in bandeland een echte noop :oops:

Het zal wel iets “burgelijks” als deze 2 worden :lol:
Continental CROSSCONTACT AT 235/85R16
Michelin Latitude Cross 235/85 R16 120S

De coopers stt zitten nu op de 16x7 modular velgen, niet iets waar ik gelijk gelukkig van werd.

De nieuwe banden mogen eerder naar binnen dan nog verder naar buiten. Dus wolf velgen vallen af ?
Uit mijn hooft zijn de standaard stalen velgen 5,5 inch dus die zijn wat te smal.....

Om een paar velgen aan te laten passen lijkt mij kostbaar :?

Wat het aan laten passen van velgen moet kosten weet ik niet ... maar het kost vast goed geld.
Daarna heb je ook wat ... maar het is een soort luxe.

Standaard stalen velgen zijn 5,5 inch breed (en het klopt, de extra inch van "wolf" komt er aan de buitenkant bij, dus dat valt voor jou af.
Om eerlijk te zijn vind ik de HD-velgen zelfs onder een Defender al aan de brede kant. (Daarom dus die "luxe" suggestie.)

Maar goed, er zijn hele volksstammen die 235/85x16 op standaard staal monteren en dat gaat goed (ik zou dan wel direct voor tubeless gaan, dan zit de band beter/veiliger op de velg).
Qua passing van 235/85x16 op een 5.5 inch velg kan je misschien eens aan Fenna vragen hoe zij denkt over haar Nokian HK winterbanden.

En dat qua bandenkeuze:
De CCC AT is in mijn ogen (en vlgs mijn ervaring) een prima band, maar wat stug ... wellicht te stug onder een Series.
Je kan denkelijk beter nog eens goed kijken naar de Nokian Rotiiva AT, daar zit een karkas in met deels aramide-vezel, zulke karkassen zijn soepeler en toch degelijk.

De Michelin Latitude Cross vond ik (in 7.5x16) onder de Defender nieuw geweldig, maar heel snel werd hij te "flodderig", qua grip vond ik de Latitude Cross ook niet overhouden. In 235/85x16 zal de Latitude Cross minder flodderig zijn, maar de AT grip is en blijft een vraagpuntje.
Ik had - net als Fenna - de oude XPC als vergelijking en de Latitude Cross vond ik geen vooruitgang (onder een Series is de soepeler/flodderiger band wel een voordeel, je voelt niet meer ieder steentje) ... maar qua grip was de XPC soms zelfs beter (en dat terwijl de XPC geen echte AT is), qua levensduur was de XPC geweldig.

Gezien het feit dat de Nokian Rotiiva AT en de Latitude Cross tot de wat soepeler banden horen, en gezien het feit dat de Nokian Rotiiva AT meer AT in zijn profiel heeft (en bovendien die Nokian goedkoper is) zou ik de gok nemen en die Nokian proberen. Nog een voordeeltje: Die Nokian Rotiiva AT is geen "burgerlijke" keuze, het is een chique band voor een vriendelijke prijs.
Zo slijtvast als de CCC AT (of als de oude Michelin XPC) zijn er maar weinigen, maar slijtvast heeft weer een andere prijs (zoals stug en minder grip bij gladheid).

PS   Ik ben van standaard staal naar HD (=Wolf) overgegaan, niet omdat ik die extra breedte mooier vind (want dat vind ik niet, ik vind standaard staal het fraaist), en ook niet omdat ik denk dat breder of zwaarder beter is (want standaard staal is voor normaal gebruik al overmaat), maar gewoon omdat ik geen kleinere draaicirkel wilde en ook omdat mijn sneeuwkettingen moesten blijven passen. Met 235/85x16 op een 5.5 inch velg komt er aan de binnenkant 2 cm rubber bij en dat is de sneeuwketting-ruimte, dus wordt de stuur-uitslag beperkt en dan neemt de draaicirkel met tegen de 2 meter toe.
O ja, het verbreden van standaard staal naar een "Wolf" configratie was mij te bewerkelijk, vooral omdat ik HD-velgen van de plank kon gebruiken. Onder een Defender is die extra breedte overkomelijk.

Niemand is er over gevallen, ik bedoelde natuurlijk "geen grotere draaicirkel" (dus geen kleinere max stuur-uitslag wegens een dikkere band)

PS2 Ik geef je groot gelijk dat je niet gelukkig van "modulars" wordt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op vr 03 jul 2020, 09:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun 2020, 13:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Nog even een "toegift".
Ik kampeerde ooit bij een niemendallerig dorpje in de Sologne (een soort Veluwe maar dan in Midden-Frankrijk).

En ... er was ineens een langzaam maar gestaag toenemende herrie-bron, een zoemende brom.
Op het hoogtepunt van de herrie kwam er een brandweerauto langs, een 4x4 tankspuit.

Die brandweerauto stond dus op de meest typische (en antieke) terreinbanden, dus Michelin XZL.
Je hoorde 'm nog 20 kilometer lang verder rijden ... ieder rubber-blok van de band - en dat dus maal vier - liet van zich horen.
Een sirene was niet nodig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun 2020, 12:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Nog even een overweging.

Cooper maakt heel mooie banden maarrrr ... de qualiteitscontrole is kennelijk niet al te daverend.
Een collega Defender-man was verzot op de Cooper Discoverer M+S, een winterband met een profiel dat vrij veel leek op de Michelin XPC.
Hij reed graag jaarrond op deze banden ... ook al vond ik dat hij zijn banden daarmee nogal rap opsleet.
Zijn laatste aankoop liet evenwel sterk te wensen over. Het rubber leek minder van kwaliteit, minder goed gelukt om er een samenhangende band van te bakken (er was al snel wat loopvlak-schade), en erger nog 2 van de 4 bleken zo onrond dat hij er rubber van af moest slijpen om een beetje prettig te kunnen rijden (hij had de banden niet direct gemonteerd en beproefd, had ie dat wel gedaan dan had ie ze teruggestuurd).
Een interessant dingetje is dat ik er één van heb als winterband-reserve ... ik weet niet of de mijne nu rond is, dat houd ik maar zo (de mijne was wel direct gemonteerd maar ik heb er nooit op gereden, het is immers een reserve).

Misschien is er toch iets van een patroon: Ik las namelijk wel vaker iets over de slijtage van de Coopers, een in mijn ogen nogal rappe slijtage.
Zoiets roept bij mij wat argwaan op: Met zachter rubber is het makkelijker genoeg grip te hebben, maar dat gaat dan te koste van de duurzaamheid.
De goede banden-bakker lukt het om een slijtvaste band te maken die ook genoeg grip heeft - doet ie dat goed dan rolt de band gewoonlijk ook nog eens prettig licht en soepel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2020, 19:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Je kunt je banden kruislings wisselen, misschien is het dan over.
Als je 7.5 xpc wilt testen dan mag je ze hier in terheijden (net boven breda) om komen wisselen voor een proefritje
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2020, 20:27 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:?: Zal ik dit vertellen :oops:

Onderhoud, daar hoort ook je bandendruk controleren bij.
Bijna 2 is duidelijk niet gelijk aan 2.5 atm :? Het valt optisch niet eens op :o
Het is nu over :oops:

Hoeveel zou raadzaam zijn ? De auto was bij de rdw 2 ton schoon aan de haak... ik hoorde laatst iemand 2.8 atm roepen?!?


p.s.
Maar in voorbereiding voor nieuwe banden, heeft iemand nog de gewone 5,5 series velgen ter adoptie liggen.
Graag in NH boven het kanaal, ik heb een beetje tunnelvrees :oops:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2020, 12:46 
ik heb er 3 bar in


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun 2020, 20:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
in voorbereiding voor nieuwe banden, heeft iemand nog de gewone 5,5 series velgen ter adoptie liggen.


Nee, ik heb ze niet (dwz niet meer). Vroegehh kreeg je velgen vaak ± gratis, dus wellicht zijn er heel wat bij het oud ijzer beland.
Maar ... eigenlijk zoek je tubeless standaard stalen velgen ... dwz tubeless is toch te prefereren.

Jaren geleden zocht in tubeless HD-velgen, en toen heb ik diverse dealers benaderd, en eentje had heel keurige new-take-off tegen een acceptabele prijs, en ze monteerden/balanceerden toen ook nog mijn banden tegen een gewoon correcte prijs.

Wellicht loont het dus eens in een wat wijdere kring rond te bellen, dealers, specialisten, slopers .... standaard stalen velgen moet je zo ongeveer tegen de oud-ijzer-prijs kunnen krijgen, de tubeless variant is wat meer gezocht.


En wat betreft de bandenspanning: probeer gewoon eens wat verschillende opties.
Meer lucht helpt waarschijnlijk wel wat, maar meer lucht maakt een natte of bemodderde weg weer verraderlijk.
Teveel lucht achter vergroot het risico dat de achterkant je in de bocht buitenom wil inhalen.

Ik ben wel fan van veel lucht: de banden slijten minder en de auto rolt lichter, maar banden waarbij je uiteindelijk op slechts de grove middenblokken rijdt heb ik nooit gehad (dwz ik kon ze al weer wegdoen voordat ik er zelf op gereden had).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 11:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak schreef:
ik heb er 3 bar in

3 bar, waarin eigenlijk ? Dwz welke banden.

Verder de vraag hoe zwaar zo'n onverwoestbaar Nissan-blok is.
Met meer gewicht heb je ook meer lucht nodig.
Wellicht kom je daarmee goed uit met 3 bar rondom.

De vroeger gebruikelijke lagere bandenspanning geeft meer grip, maar ook meer bandenslijtage en meer rolweerstand.
Ik rijd met de Defender met ± 2,4 bar vóór en ± 3 bar achter, de moderne banden-spanning vlgs het boekje, en dan nog iets extra.
Vroeger met 7.5x16 deed ik er nog wat extra in, anders werd de voetafdruk te lang (althans op de verharde weg).

Grappig genoeg: Ik weet dat je de banden kan/moet aflaten voor in het terrein ... meestal "vergeet" ik dat, en de betere moderne band verdraagt dit misbruik wonderwel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2020, 14:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
in mijn coopers heb ik 3 bar. soms na een jaar of zo is het 2 bar en dan vul ik ze weer bij :lol:

naaah die onverwoestbare nissan motor weegt iets meer als de standaard 300tdi of 2.25.
de versnellings-bak is ook iets zwaarder.
btw. voorlopig rijd hij nog steeds niet. in het verleden (voor mijn tijd) is waarschijnlijk de brandstof pomp verzet om de slijtage te compenseren.
nu is alles nieuw en nu doet hij het niet best meer. hij verzuipt.
de diesel specialist heeft pas volgende week donderdag tijd. :evil:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 10:24 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
btw. voorlopig rijd hij nog steeds niet. in het verleden (voor mijn tijd) is waarschijnlijk de brandstof pomp verzet om de slijtage te compenseren.
nu is alles nieuw en nu doet hij het niet best meer. hij verzuipt.
de diesel specialist heeft pas volgende week donderdag tijd. :evil:


Ik ben net terug van een ritje door “look-a-like” Schotland, monster van Lochness onderweg nog gezien wat trouwens niet mee viel door de beslagen ramen :mrgreen: .
Toch wel fijn zo in je bijna pre-historische Flintstone auto.

En Sjaak het duurt nu toch wel erg lang, je zal je Tweety wel missen op de oprit of was het deze donderdag en is “ze” klaar?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2020, 11:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ze staat op de oprit. heel zielig te zijn.
aanstaande donderdag naar de diesel specialist in den helder.
ben nu bezig de boel weer waterdicht te maken(vloerplaten en de stukken die ik er uit geflext heb ivm niet bij de bouten kunnen komen van de V bak),
soundproof isolatie te plakken en de saab stoelen er in aan het zetten.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.