Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 09:20 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:? Zou je dit bij een liter of 60 diesel kunnen gooien? :?

Er is vast wel al een hoop over geschreven, maar kan je dit er gewoon bij gooien?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 10:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Omdat de tijd toch bijna stilstaat reageer ik zomaar zonder enig wetenschappelijk inzicht en zonder bijbedoelingen.
Volgens mij kun je dat er gewoon bijgooien zonder dat je het merkt, maar ik denk dat je er ook zonder het te merken een fles wasverzachter bij kunt mengen.
Maar voor beide geldt waarom zou je het doen?
Groeten en voor iedereen fijne Paasdagen, Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 12:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kan, zul je niks van merken.
Maar met een literprijs van 1,35 vraag ik mij af of het langdurig rendement wel goed is.
We zitten toch al in het verdomhoekje met "milieu vervuilende" bakken.
Ik probeer mij aan de regels te houden, dan kan ik mijzelf niks verwijten als er weer maatregelen komen.
Maar ieder zijn hobby, doe wat je niet laten kan en laat ons het resultaat weten.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 17:14 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
In het verleden is er heel veel te doen geweest over bijmengen van plantaardige olie en ook rijden op Puur Plantaardige Olie. Ik ben geen expert op dit gebied maar ik denk dat je die 3 liter gewoon in de (bijna) volle tank kan gooien. Mensen die achter je rijden zullen er het meeste van merken (de geur van oud frituurvet).

PO bevat water, al is het niet veel. Op de langere duur, sneller als je PPO zou gebruiken, is er de kans dat het water de rubberen afdichtingen in de inspuitpomp aantast.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 19:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
frituur olie zou ik er niet in doen. dit geeft na verhitting een soort van plastic/rubber laag af.
zonnebloem olie etc wat goed schoon is kan gewoon.
daarom zijn de prijzen van deze olie enige jaren gelden ook verdubbeld.
toendertijd was de prijs van 1 ltr. zonnebloem olie 60 cent. nu inderdaad (vreemd he?) net zo duur als diesel.
mijn nissan 6 cil blok werd heel veel gebruikt hiervoor. op het moment dat ik het aandurfde om hiermee te gaan experimenteren werd de prijs van de olie te duur om mee te gaan kloten. er is nog veel van te vinden op het wereld wijde web.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr 2020, 21:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, hoe "primitiver" de dieselmotor hoe beter het gaat ... alleen is de vraag of je het wel zou willen.
Je ruikt het heel gauw en de douane-man die achter je rijdt heeft er een fijne neus voor.
Je bespaart een paar Euro ... en dus pas na heel veel frituurolie wordt het lonend.
Vooral omdat je toch ook moet rekenen met het gevalletje pech, het geval waarbij de frituurolie toch net iets te veel een rubberige afzetting achterlaat.
Alles schoonmaken en een paar nieuwe pakkingen etc en je bent de winst al weer kwijt.

Bij een modernere diesel wordt het allemaal nog lastiger, hogere drukken, fijnere verstuivers etc. Je wilt geen dichtgeplakte verstuiver.
Het gaat vast wel weer goed als je kan starten op schone diesel, en de auto ook weer op schone diesel weg zet, maar dat is best veel gedoe.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2020, 23:02 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Eind jaren 80 stond Elsbett(de ingenieur die de TDI met pompverstuivers voor VW ontwikkeld heeft en bepaalde modellen zuigers voor MAN) op de RAI met een Mercedes 190 met een speciaal ontwikkelde hoog rendement 3 cilinder motor die liep op pure PPO. De motor haalde met gemak bij 120 KM/H een verbruik van 1 op 40. Deze motor had keramische zuigers en geen koelsysteem.
Dat warmte rendement werd dus benut. De kachel was elektrisch of op diesel.
Ik heb plannen gehad om een van die motoren te kopen. Helaas is op een of andere manier die fabriek weggepest en failliet gegaan. Oliemaatschappijen?????? In de winter startte je wel op diesel omdat de PPO dan te dik was, er werd een gloeispiraal om de toevoerleiding toegepast om hem dan voor te verwarmen.
Er is er eentje officieel geregistreerd geweest in Nederland bij de RDW met PPO op kenteken(dus geen gezeur met Douane) hij moest WEL de wegenbelasting van Diesel betalen. Ik heb de man zelf gesproken.
De OM 603 en OM 606 van Mercedes lopen ook heel goed op PPO en kunnen er erg goed tegen. Zijn echt beesten van motorblokken, maar prijzige tussen platen/koppeling etc voor de Laro/R380 bak.


Zelf destijds niets doorgezet vanwege de lastige onderdelenvoorziening, gezeik met overheid . Er zijn slechts 500 motorblokken gemaakt en al weer veel ervan zijn vernietigd. Zijn zoons hebben nog wel ff met PPO in Scania vrachtwagens geëxperimenteerd.

De winst van toevoegen bij gewone diesel is klein. Er is op andere gebieden wel meer te behalen denk ik. Ook zijn de boetes als je betrapt word door Belastingdienst/Douane niet misselijk! hetzelfde geld voor Rode diesel.
Denk dat je beter een vorkheftruck kan slopen en daar een motor van in kan bouwen. accu en controller van een totall los Tesla(of daar ook gelijk de motor maar van). en die opladen met je zonnepanelen . Om keuren bij de RDW is lastig, Je zit met magnetische velden. Dondert er zomaar spontaan iemand van zijn fiets naast je bij het stoplicht omdat zijn pace maker zijn rikketik niet meer aanstuurt!

Mijn dochter rijd weer (ouderwets) op LPG. Dat kost ook niet veel (rond de 60 cent) en rijd met de Mazda 2 bij 120KM/U toch ook nog 1 op 13. Nadeel is een kleine ringtank in het reser vewielvak omdat de kofferbak toch al klein is en relatief vaak kleppen stellen(echt een Mazda 2 item wat prijzig en onhandig is)

Niet klootzakken denk ik, genieten is belangrijker!

groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 09:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Normaal halen wij friet bij onze lieftallige Chinese, alleen zijn hier alle snack-tenten dicht. :shock:

Nu heb ik een frietuur pan gekocht voor een prijs waar ik voorheen een heel jaar patat voor haal.
(En dan moet ik de patat, olie ook nog erbij doen en het zelf bakken)

Nu er nieuwe olie in moest (de foto is van de oude) dacht ik waar laat je die handel.
Ze staan hier in de rij bij grofvuil, dus dat gaat het even niet worden

Maargoed dan zet ik het bij de afgewerkte carter-olie, je moet toch wat in deze tijd ;)

:| Maar wel weer heel leuk leesvoer hierboven :mrgreen:

Rob

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 10:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
...

Nu er nieuwe olie in moest (de foto is van de oude) dacht ik waar laat je die handel.
...


Kijk eens even goed bij de lokale supermarkt(en).

Ik hoef hier maar een paar honderd meter te fietsen en dan staat er daar waar ik liefst mijn fiets zou zetten (nl direct naast de deur van de Jumbo) een gele kliko waar je frituurvet en frituurolie kan achterlaten. Aan de overkant hebben we een AH maar die heeft geen gele kliko.
De oude frituuroliën en -vetten worden gebruikt om milieu-vriendelijker brandstoffen te maken ... er wordt dus door anderen aan jouw olie verdiend.

En verder: je hebt nu al een diepte-investering gedaan. Ik had eerst eens de oven-friet uitgeprobeerd, of "gewoon" aardappeltjes uit de oven.
Mijn wederhelft moppert dan wel, het is werk, maar halve of kwart aardappels (neem vaste aardappels) even in de olie gedoopt en daarna op de anti-aanbak-folie op het bakblik geeft een smakelijke "dit is geen friet".
Ik bak er dan de zalm bij, en dat doe ik dan op de benzinebrander buiten, dat scheelt in de vislucht en dus het poetswerk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 11:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
Kijk eens even goed bij de lokale supermarkt(en).

Ik hoef hier maar een paar honderd meter te fietsen en dan staat er daar waar ik liefst mijn fiets zou zetten.......

Mijn wederhelft moppert dan wel, het is werk, maar halve of kwart aardappels (neem vaste aardappels) even in de olie gedoopt en daarna op de anti-aanbak-folie op het bakblik geeft een smakelijke "dit is geen friet".
Ik bak er dan de zalm bij, en dat doe ik dan op de benzinebrander buiten.


:oops: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Fiets.... Yeh, right :| Grofvuil is 5 dorpen verder, supermarkt 3 of 4 dorpen en néé ik woon niet aan het einde van de wereld.

En aardappel uit de oven, heet bij mij aardappetjes uit de oven.
Aardappelschijfjes uit de koekenpan dito.

Als ik een “vette bek” wil, dan wil ik geen ovenfrietjes, air-frier oid. Dat is gewoon nep.

Jij rookt ook echte vis :mrgreen: dan neem je toch ook geen vissticks 8-)

Wel weer een goed plan, volgend weekend naar de visafslag voor verse vis.
Dat is wel zo lekker met echte gebakken friet :lol:

P.S.
Wanneer is de zalm klaar :P

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 13:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Wanneer is de zalm klaar :P


De zalm is eerder klaar ... dwz mijn wederhelft wil 'm naar mijn mening te gaar.
Wat mij betreft is ie gaar als binnenin de eiwitten net beginnen te denatureren.

Ik bak 'm eerst kort op z'n velletje, daarna gaat het velletje eraf om 'm snel verder te bruinen.
Verder niks, geen enkele toevoeging: gewoon heet genoeg bakken.

(Een biefstuk kan voor mij niet gaar genoeg zijn-- ik houd dus niet van biefstuk, da's duidelijk.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.