Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 12:48 
Offline

Geregistreerd: vr 06 maart 2020, 18:18
Berichten: 5
Hallo allemaal,
ik ben bezig van de ombouw van een 9 zitter Defender naar bedrijfs kenteken.
E.e.a. al uitgezocht op RDW en Belasting website, maar zoek nog tips m.b.t. hoogte dak met de vraag of er wel of geen extra verhoging nodig is?

wie heeft er ervaring hiermee?
en wie heeft ombouw gedaan zonder t dak te moeten aanpassen?

andere reacties zijn natuur lijk ook welkom
ook links naar dergelijke projecten.
groet
Poul


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 16:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Poul,
Als je achter nieuwe 3-traps-veren plaatst, en de veren voor zijn inmiddels een beetje moe, dan zou maar zo het verschil tussen de lichte opening linksvoor en het hoogste punt achter meer dan de vereiste 25 cm kunnen zijn.
Mocht je dan nog net iets hoogteverschil missen dan kan je hetzij lucht-hulpveren plaatsen (en die lekker strak oppompen) en/of de deuropening net iets verkleinen (een stripje achter het deurrubber).
Met die lucht-hulpveren heb je overigens het voordeel dat je ten alle tijde weer opnieuw aan de eisen kan voldoen.
Verder natuurlijk zo min mogelijk gewicht achterin, en dus ook een lekker licht reservewiel gebruiken (of geen reservewiel, of er eentje op de motorkap monteren.
O ja, die nieuwe 3-traps-veren waren de laatste jaren standaard bij de luxere 5-deurs Defenders. Ze beginnen met een nog iets soepeler veerkarakteristiek, de auto gaat erdoor net iets prettiger over een verkeersdrempel ... en een setje van zulke veren is niet duur.
Ik heb ze inmiddels een jaartje onder mijn 110 HardTop, ik ben best tevreden, ook al waren de oude(re) 2-traps-veren beslist niet fout.
< Mijn "oude" 2-traps-veren zijn eventueel te koop ... het betreft zgan take-off. >

PS de Tdi Stationwagon had niet zelden (vlgs mijn zelfs standaard) een centrale Boge-unit en veel slappere veren. Die Boge-unit is vrijwel zeker inmiddels moe (en of verwijderd) ... als je dan nog de oude slappere veren hebt dan staat de auto achter juist nogal laag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 18:20 
Offline

Geregistreerd: vr 06 maart 2020, 18:18
Berichten: 5
Ha Marc m W :-)
dank je wel voor je reactie, daar kan ik wat mee. de defender staat nu in een kassencomplex op niet egale grond en het lijkt er op dat t veschil netan 25 cm is. enfin eerst maar eens de heleboel opknappen voordat er een zaag in t dak gaat.
de achter veren zijn misschien wel wat aan de slappe kant dus dat biedt mogelijkheden.
ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden (altijd leuk toch)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 21:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 21:49
Berichten: 27
Beste Poul,

Ik heb zowel een Discovery 1 300Tdi als een Ninety omgebouwd naar grijs kenteken.
De Discovery heeft zijn keuring gehad bij de RDW in Den Bosch. Bij de Ninety kwamen er
netjes twee ambtenaren kijken bij mij thuis naar de aanpassingen die ik had doorgevoerd.
Met meetlint werden alle maten opgenomen en beschreven op een speciaal formulier.
Daarnaast werd er gekeken of de blindering daadwerkelijk volledig gekit waren in de carrosserie. Ook het tussenschot
moet aan de wettelijke eisen voldoen. Alleen een plankje op de vloer plakken is niet voldoende.
Het moet ook aan de zijkant van de auto een vaste verbinding hebben.
Daarnaast was het nodig om een dakverhoging te plaatsen.
Het gaat namelijk om de binnenmaten van vloer tot binnenkant dak en ook nog de afmetingen van tussenschot
tot achterdeur. Vandaar het daadwerkelijk te zagen gat in je dak. Ik heb het originele dak vervangen door een dak waar al de verhoging op zat (tweedehands)
Over een aantal jaar is de Ninety namelijk belastingvrij (hopelijk bestaat de regeling dan nog) en daarom wilde
ik niet in het originele dak zagen.
Alle informatie is terug te vinden op de site van de belastingdienst/RDW. Anders even bellen want ze zijn
best behulpzaam.
Het is in principe allemaal zelf te doen als je een beetje handig bent. Maar dat ben je al snel als je Landrover rijdt.

Hier eventueel nog wat extra informatie van Saris 4x4.
https://www.saris4x4.nl/uw-4x4-ombouwen ... -kenteken/

Volgens mij kan het ook zonder dakverhoging maar dan heb je een volledig tussenschot nodig. Behalve bij een Discovery
want die heeft vanaf de fabriek exact de juiste binnenmaten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 21:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Poul,

Gewoon even een stukje vlakke grond proberen te vinden en eens heel goed meten.
In de lichte deur-opening kan je gemakkelijk nog een laatste centimeter "winnen", maar het is niet de mooiste oplossing.

En qua veren:
Drietraps: RKB500300 wit-groen-wit, en tweetraps: RKB101111 paars-bruin
Je kan in met deze veren gerust Britpart nemen.
De drietraps zijn onder een onbeladen auto een fractie langer.

En zoals gezegd: ik heb eventueel een set tweetrapsveren in de "aanbieding".

Een 110 met een versleten boge-unit en dus alleen de slappe veren rijdt nog prima, echter niet met lading, je gaat wel als een 2CV door de bocht (als er geen stabilisatorstangen onder zitten - normaal heb je achter pas een stabilisatorstang nodig als je tot het max laadvermogen laadt, en dan bovendien een "topzware" lading hebt).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2020, 21:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
megamannen schreef:
...... Bij de Ninety kwamen er
netjes twee ambtenaren kijken bij mij thuis naar de aanpassingen die ik had doorgevoerd.
Met meetlint werden alle maten opgenomen en beschreven op een speciaal formulier.
Daarnaast werd er gekeken of de blindering daadwerkelijk volledig gekit waren in de carrosserie. Ook het tussenschot
moet aan de wettelijke eisen voldoen. Alleen een plankje op de vloer plakken is niet voldoende.
Het moet ook aan de zijkant van de auto een vaste verbinding hebben.
Daarnaast was het nodig om een dakverhoging te plaatsen.
Het gaat namelijk om de binnenmaten van vloer tot binnenkant dak en ook nog de afmetingen van tussenschot
tot achterdeur. Vandaar het daadwerkelijk te zagen gat in je dak. Ik heb het originele dak vervangen door een dak waar al de verhoging op zat (tweedehands)
Over een aantal jaar is de Ninety namelijk belastingvrij (hopelijk bestaat de regeling dan nog) en daarom wilde
ik niet in het originele dak zagen.
Alle informatie is terug te vinden op de site van de belastingdienst/RDW. Anders even bellen want ze zijn
best behulpzaam.


Dit voorgaande klopt niet 100%.

Bij een 90 zijn de binnenmaten "moeizaam" te halen, de lengte is het grootste knelpunt.
      Laadruimte (blok)
          Ten minste 125 cm lang
          Ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm

Die binnenmaten zijn overigens gelijk voor de "25 cm dak + 30 cm schot" en voor de "volledig schot" varianten.

Bij een 90 is het heel moeilijk de auto zo "op z'n neus" te zetten dat je de 25 cm hoogteverschil tussen lichte deuropening en het hoogste punt van het dak kan halen, dat is dus de reden waarom een 90 echt altijd een opplakdakje of vergelijkbaar heeft..

Bij een 110 is de binnenruimte geen probleem: sowieso is de hoogte bij een 90 of 110 al ± 1m20 (de precieze maat is afhankelijk van de afwerking van het plafond)

Bij een 5 deurs 110 moet je wellicht een stukje vloer doortrekken, dat is ook een beetje afhankelijk van je eigen wensen, en dus een 30 cm schot.
Dat 30 cm schot kan je dan twee "oren" geven, "oren" die naar de wielkasten doorlopen, dat is de makkelijkste oplossing.
Een 110 staat nieuw al aardig "op z'n neus" dus loont het de moeite om te kijken of je de wettelijke 25cm eis kan halen zonder opplakdakje.
En ja, als er een opplakdakje nodig is dan wil de belastingman dat je een gat in het dak zaagt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2020, 20:32 
Offline

Geregistreerd: vr 06 maart 2020, 18:18
Berichten: 5
even een plaatje waarop te zien is hoe de achter vering iets lager is

en natuurlijk even showen, de auto staat er deze dagen droevig bij...stof


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2020, 23:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Poulus schreef:
even een plaatje waarop te zien is hoe de achter vering iets lager is


Tja, waarschijnlijk de "slappe" veren die samen met een Boge unit gemonteerd werden.
De Boge unit is waarschijnlijk al jaren aan het hemelen, en nieuw zijn die dingen niet meer te koop (en je wilt er ook geen, maar dat is een ander verhaal ... een dom verhaal).
Je zou dan als veren hebben:
NRC6388 - D110 with load leveler - Rear passenger side* - 7,5 windingen - blue/blue
NRC7000 - D110 with load leveler - Rear drivers side*       - 7.5 windingen - green/white
Wellicht kan je de kleurcoderingen nog terugvinden ('t zijn gewoon slordige likken verf).

De standaard tweetraps is:
RKB101111 - D110 (VIN XZ159807 up) - Rear (l/r/ gelijk) - 8.8 windingen - brown/putple

De oude slappe veren zijn enorm soepel ... te soepel, en dus zakken ze al door zonder lading.
Dat was ook het idee achter de opzet met een Boge-unit.
Door het inveren werd die Boge-unit opgepompt, een passieve oplossing om de auto recht te houden.

Nu dan toch het domme verhaal: Hoe meer lading hoe meer de centrae Boge-unit het gewicht gaat dragen ... en dus hoe meer de auto over die centrale unit gaat rollen ... de body-roll wordt dus meer en meer met een toenemende belading.
Doe mij dus maar een twee- of drie-traps-veer. Zo'n gewone veer zakt wat in onder balading ... wordt dan stugger naarmate hij meer inveert, en dat verminderd de neiging tot body-roll. Alleen als je veel/vaak met een max belading, en/of een hoge landing (imperiaal bijv.) rond rijdt zou je dan nog stabilisatorstangen willen (en die moet je dan voor én achter hebben ... alleen achter maakt dat de auto eerder achter uitbreekt, n dat wil je niet met zo'n rijdend tuinhuisje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2020, 12:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Omdat Corona me alle tijd geeft, en het mooi weer is, heb ik nog eens even gekeken en gemeten.

De hoogte van het standaard-dak zonder hoge ribben is vanaf onderkant dakgoot 19 cm (en een klein beetje).
De hoogte van de deurrubbers (zonder verdere truukage) is 2 cm. <het gaat immers om de "lichte" deuropening >

Staat de auto precies horizontaal dan heb je dus 21 cm verschil.

Nu heb ik ook even gekeken hoe mijn auto staat.
Tussen het hoogste punt van de (voor)deuropening - de achterkant dus - en de achterkant van de auto zit een verschil van ± 4,5 cm.
Makkelijk is dat je gewoon de dakgoot als maatstaf kan gebruiken.

Of te wel het opplakdakje op mijn auto is geheel overbodig, want er is nu al een hoogteverschil van meer dan 25 cm.
En ... de auto staat daarbij dus geenszins raar "op z'n neus", op het oog staat ie vrijwel recht.

Nu heb ik een nieuwe 110, eentje met een "Puma" motor, en het "Puma" motorblok is opvallend licht, dwz in ieder geval lichter als een Td5.
Verder heb ik achter de 3-traps-veren en die zouden net een fractie langer zijn onder een lege auto.
Maar ... ik heb ook de nodige zooi achterin: waaronder een paar rij-roosters en een Hi-Lift, en die lading rust toch minstens voor 2/3 op de achterveren, o ja ik heb ook nog een zwaar reservewiel - bijna 40 kilo - op de achterdeur (op de achterdeur telt het "zwaarste" aan, een 10 kilo lichter reservewiel - dat kan makkelijk - scheel echt).

NB Die 25 cm maat geldt voor een lege auto, een LandRover met goede veren zakt niet zo veel in maar hij zakt wel (er zijn auto's die meer inzakken bij 1.000-1.200 kilo lading).

Of te wel: zonder de auto leeg te halen hoefde er bij de mijne helemaal geen opplakdakje op < iets wat ik al eerder tegenkwam >
Je hebt wel een vriendelijke en niet overijverige RDW man nodig ... voor het geval dat je er eentje die treft het extra goed wil doen is het goed om de regels eisen grijs kenteken en vooral ook de uitgewerkte toelichting op die eisen.

Zo kan bijv. interessant zijn bij een 110 om te "spelen" met de plek van het 30 cm tussen-schot: Direct achter de bestuurdersplaats mag je lezen als: tot 1m15 achter het meest naar achter gelegen deel van het stuur. Links moet je vanaf het vlak door dat tussenschot alle ruiten op de voorgeschreven wijze dicht zetten met ondoorzichtig materiaal en geplakt of anderszins onverbrekelijk, rechts mag er één "opening" blijven (een raam-spijltje maakt één opening niet tot twee openingen, dat was althans voorheen de uitleg).
En ... er is iemand die de problematiek rond de "Safari" raampjes in het dak heeft uitgevochten. De Safari-raampjes zijn "dakramen" niet geschikt voor het naar binnen of buiten kijken en derhalve hoeven deze ramen van de rechter niet dicht gezet te worden.

NB Er is natuurlijk een zekere speelruimte tussen onverbrekelijk geplakt en onverbrekelijk geplakt ... ik zou de MS-polymeer-kitspuit zuinig gebruiken, de kit goed laten drogen, en een en ander voor het zicht netjes afstrijken. Mij lijkt zwart (of eventueel groen) Trespa heel geschikt materiaal, of de standaard 6 mm dikte goed wil passen weet ik weer niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2020, 12:53 
Offline

Geregistreerd: vr 06 maart 2020, 18:18
Berichten: 5
goed herhaal Marc een hoop letters maar wel duidelijk :-) thanks
t.a.v. de safari raampjes l & r in t dak is er een rechtelijke uitspraak waarbij gesteld werd dat dit geen zijruiten zijn zie link.

https://www.bestelauto-expo.nl/nieuws/n ... n-de-baan/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2020, 17:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Beter een hoop letters en duidelijk als op zich juist maar voor verwarring vatbaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2020, 17:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 21:49
Berichten: 27
Marc-my-Words schreef:
megamannen schreef:
...... Bij de Ninety kwamen er
netjes twee ambtenaren kijken bij mij thuis naar de aanpassingen die ik had doorgevoerd.
Met meetlint werden alle maten opgenomen en beschreven op een speciaal formulier.
Daarnaast werd er gekeken of de blindering daadwerkelijk volledig gekit waren in de carrosserie. Ook het tussenschot
moet aan de wettelijke eisen voldoen. Alleen een plankje op de vloer plakken is niet voldoende.
Het moet ook aan de zijkant van de auto een vaste verbinding hebben.
Daarnaast was het nodig om een dakverhoging te plaatsen.
Het gaat namelijk om de binnenmaten van vloer tot binnenkant dak en ook nog de afmetingen van tussenschot
tot achterdeur. Vandaar het daadwerkelijk te zagen gat in je dak. Ik heb het originele dak vervangen door een dak waar al de verhoging op zat (tweedehands)
Over een aantal jaar is de Ninety namelijk belastingvrij (hopelijk bestaat de regeling dan nog) en daarom wilde
ik niet in het originele dak zagen.
Alle informatie is terug te vinden op de site van de belastingdienst/RDW. Anders even bellen want ze zijn
best behulpzaam.


Dit voorgaande klopt niet 100%.

Bij een 90 zijn de binnenmaten "moeizaam" te halen, de lengte is het grootste knelpunt.
      Laadruimte (blok)
          Ten minste 125 cm lang
          Ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm

Die binnenmaten zijn overigens gelijk voor de "25 cm dak + 30 cm schot" en voor de "volledig schot" varianten.

Bij een 90 is het heel moeilijk de auto zo "op z'n neus" te zetten dat je de 25 cm hoogteverschil tussen lichte deuropening en het hoogste punt van het dak kan halen, dat is dus de reden waarom een 90 echt altijd een opplakdakje of vergelijkbaar heeft..

Bij een 110 is de binnenruimte geen probleem: sowieso is de hoogte bij een 90 of 110 al ± 1m20 (de precieze maat is afhankelijk van de afwerking van het plafond)

Bij een 5 deurs 110 moet je wellicht een stukje vloer doortrekken, dat is ook een beetje afhankelijk van je eigen wensen, en dus een 30 cm schot.
Dat 30 cm schot kan je dan twee "oren" geven, "oren" die naar de wielkasten doorlopen, dat is de makkelijkste oplossing.
Een 110 staat nieuw al aardig "op z'n neus" dus loont het de moeite om te kijken of je de wettelijke 25cm eis kan halen zonder opplakdakje.
En ja, als er een opplakdakje nodig is dan wil de belastingman dat je een gat in het dak zaagt.


Ik heb het nog even nagemeten maar die 125 cm is geen enkel probleem bij een 90. Sterker nog, het is precies tot waar de deur tegenaan komt. Mocht je een modernere 90 hebben dan kan het zijn dat de bekleding van de achterdeur in de weg zit maar de RDW ambtenaar meet met de deur open. Vandaar dat je ook alle "grijskenteken" varianten van een 90 met opzetdakje ziet rondrijden.
Enige nadeel van het tussenschot bj een 90 is de beperkte stoelverplaatsing. Je kan dit gedeeltelijk oplossen door stoelverhogers waardoor de stoel weer iets verder gekanteld kan worden.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2020, 19:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
megamannen schreef:
Marc-my-Words schreef:
Bij een 90 zijn de binnenmaten "moeizaam" te halen, de lengte is het grootste knelpunt.
      Laadruimte (blok)
          Ten minste 125 cm lang
          Ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm

Die binnenmaten zijn overigens gelijk voor de "25 cm dak + 30 cm schot" en voor de "volledig schot" varianten.


Ik heb het nog even nagemeten maar die 125 cm is geen enkel probleem bij een 90. Sterker nog, het is precies tot waar de deur tegenaan komt. Mocht je een modernere 90 hebben dan kan het zijn dat de bekleding van de achterdeur in de weg zit maar de RDW ambtenaar meet met de deur open.


Wat betreft die meting heb je dan een gelukje ... en wellicht heb je ook het geluk van géén achterruitenwissermotor.
De regels zeggen - als ik ze goed lees - dat iedere bult etc. je lengte beperkt.

Ik heb overigens zo'n kl@te schot in mijn 110 "gekregen" van meneer LandRover-importeur ... nodig voor een 90, voor een 110 is zo'n vertikaal schot niet nodig.   Het oorspronkelijke schuine schot was voor mij goed genoeg geweest ... ik moet er nog steeds eens iets aan doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr 2020, 21:09 
Offline

Geregistreerd: vr 06 maart 2020, 18:18
Berichten: 5
zijn er in deze groep ook Defenders op grijs kenteken maar met de alpine ruitjes?
zie eerdere link over een uitspraak van de rechter
m.i. mogen die dus blijven zoals ze zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 18:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Poulus,

Nog even een handigheidje.
Meet eens de afstand tussen de vooras en een overduidelijk vast punt (bijvoorbeeld de montage-plaat van de rubberen as-aanslagen - beter dus de montageplaat als het rubber zelf want dat kan ingeslagen zijn).
Als je dat links en rechts meet dan weet je zeker wat het gemiddelde is (en dat staat gelijk met recht op een rechte ondergrond).

Maak ook even een kiekje hoe je precies gemeten hebt. Ik wil dan even kijken hoeveel het nu bij mij is ... dan weet je of je voor hoogte verloren hebt en hoeveel ... hoe meer je kwijt ben hoe makkelijker je aan die 25 cm komt ... wordt het echt teveel dan ben je overigens toch weer niet echt blij.
Het is overigens nooit heel veel, die vrije ruimte vóór. Het gewicht vóór is niet zo variabel, het is vooral het motorblok.
Waar je vóór vooral profijt van hebt is de articulatie, met één wiel over een bult betekent vooral dat het andere uitveert.

Bij een lichtere 90, en meer nog bij een Discovery is het wat anders: daar zijn de voorveren soepeler en dat kan betekenen dat de as tot op de aanslagen inveert als je een beetje te wild over een verkeersdrempel of spoorwegovergang dendert.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.