Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 maart 2020, 22:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Even een nieuw topic :lol: :lol: :lol: daarvoor ga je niet naar Marokko :mrgreen: :mrgreen:

Marokko: sneeuwval tot woensdag in Marokko ©

Een groot deel van Marokko wordt sinds zondag door sneeuwval en stormweer geteisterd. Volgens de Marokkaanse weerdienst DMN zal het slecht weer zeker tot woensdag aanhouden.

De weerdienst bericht dat tussen maandag en woensdagmiddag tussen 10 en 40 cm sneeuw zal vallen in de regio’s Al Haouz, Azilal, Beni Mellal, Boulmane, Chichaoua, Ifrane, Midelt, Taroudant en Tinghir. In deze regio’s werd de code oranje uitgeroepen.

Voor Al Hoceima, Chefchaouen, Mdiq-Fnideq en Tetouan heeft DMN ook code oranje uitgegeven voor zware regenval. De regen houdt aan tot woensdagochtend. De dienst verwacht tussen 50 en 80 mm regen.

In Guelmim, Tan Tan, Tarfaya, Laayoune, Smara en Assa-Zag waarschuwt de weerdienst tevens voor stormweer. In de komende dagen worden ook hagelbuien en veel wind verwacht.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart 2020, 16:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Hmmm .... en ik neem dan braaf 4 sneeuwkettingen mee voor het moment dat de winterbanden niet genoeg zijn ... en in Frankrijk was dit allemaal ballast.
Nu ja, die winterbanden moeten ook zo nu en dan uitgelaten worden, als ik ze niet oprijd dan worden ze alleen maar oud.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2020, 14:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Marc,
En dan heb jij nog geluk. Ik schat dat jij 235/85 eronder heb liggen.
Mijn 4 sneeuwkettingen voor 255/100r16 wegen bij elkaar iets meer als 50 kg. Die ik voor de zekerheid maar mee neem op wintersport.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2020, 15:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
En dan heb jij nog geluk. Ik schat dat jij 235/85 eronder heb liggen.
Mijn 4 sneeuwkettingen voor 255/100r16 wegen bij elkaar iets meer als 50 kg. Die ik voor de zekerheid maar mee neem op wintersport.


Klopt, 's winters zijn het 235/85x16 Nokian HK LT2 (die waren om te beginnen vooral goed tegen de regen, en verder een goede wettelijke zekerheid daar waar winterbanden verplicht zijn). De kettingen heb ik nog niet gewogen, ik vind ze al zwaar zat (en dan nog denk ik in geval van echt serieus sneeuw wel eens aan serieuze kettingen met krammen).

Maarrrr .... wat wegen jouw wielen dan ? Ik vind het wisselen van vijf 235/85x16 op HD-staal een aardige work out.
Ik heb geen luchtsleutel dus behelp ik me met een accu-boormachien en verder spierkracht.
Bij een eenvoudige bandenwissel vertil ik alles bij elkaar meer dan 500 kilo. (Ik ben een lui mens, er zijn zat dagen dat ik minder til.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2020, 19:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Maar je verkijkt je op je banden en wielen, ik had toen het gedoe met belasting betalen begon 2 sets wielen en banden.
een paar gigantische (84 cm) 7.50x16 Michilin X zand banden met 5,5 inch standaard series velgen die wogen 29 kilo .
Ik had ook een zelfde stalen setje met 206 x 16 G48 , 7, 8 cm klener, die wogen 28 kg. Verschil was voor die banden was verwaarloosbaar dus.
G48 8mm profiel en Michilin 3-4 mm, misschien zit daat het verschil?? ik weet het niet.

Ik dacht er toen over om mijn 88 Diesel opnieuw te laten wegen, maar hebt ik toch maar niet gedaan, hij woog helemaal kaal met lege tanks nog bijna 1800 kg wel met een nieuw verzinkt 2,5 mm chassis van Marchland

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2020, 21:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Geert 88 SIIID schreef:
Maar je verkijkt je op je banden en wielen, ik had toen het gedoe met belasting betalen begon 2 sets wielen en banden.
een paar gigantische (84 cm) 7.50x16 Michilin X zand banden met 5,5 inch standaard series velgen die wogen 29 kilo .
Ik had ook een zelfde stalen setje met 206 x 16 G48 , 7, 8 cm klener, die wogen 28 kg. Verschil was voor die banden was verwaarloosbaar dus.
G48 8mm profiel en Michilin 3-4 mm, misschien zit daat het verschil?? ik weet het niet.

Ik dacht er toen over om mijn 88 Diesel opnieuw te laten wegen, maar hebt ik toch maar niet gedaan, hij woog helemaal kaal met lege tanks nog bijna 1800 kg wel met een nieuw verzinkt 2,5 mm chassis van Marshland


't Is dat ik beter weet want anders was het niet "je verkijkt je" maar "je vertilt je".
Mijn 235/85x16 op HD-staal wielen zitten rond de 38 kilo ... misschien gaat daar nog een kilootje (of twee kilootjes) af als het profiel wegslijt.

Het blijkt dat er zelfs in standaard-stalen velgen al verschil kan zijn, en de standaard Tubeless is dan de beste keus (ook omdat een dikke binnenband tegen de twee kilo kan zitten).
Verder zijn er ook serieuze verschillen in het gewicht van de band.
Ik had standaard-staal, tubeless, met Michelin Latitude Cross en die was nieuw al lekker licht ... maar wat mij betreft ook te lichtvoetig onder de auto. Standaard-steel, tubed, met Michelin XPC was zelfs geheel versleten kilo's zwaarder.
De HD-stalen velgen (de velgen die ze ook wel Wolf noemen) zijn gewoon kaal al vele kilo's zwaarder ... 't is mooi stevig maar het hoeft niet voor mij, als er een standaard-stalen variant was in 6 of 6.5 breedte dan was die voor mij goed genoeg geweest.
Dat sommige banden zelf wat meer gewicht in de schaal werpen hoeft voor mij ook net per se, maar de banden die mij bevallen blijken vrij zwaar, een staalgordel in de band maakt de band stijver (dat bevalt mij) en maakt 'm ook zwaarder ... en genoeg rubber, dus ook genoeg kilometers, is ook niet weg (of eigenlijk is dat rubber pas na 100.000 km weg).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart 2020, 23:48 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
https://www.bladna.nl/honderden-campers-vast-marokko,29350.html


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.