Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 13:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Hallo allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden zelf een beugel gemaakt om onder de nato trekhaak toch een trekhaak met een 3 tons kogel te gebruiken, deze is veel zwaarder dan een orginele brink maar niet gekeurd.
Mijn kenteken heeft een trekgewicht van 2000 kg. .
ik wil eens peilen wie er wel eens problemen heeft gehad voor een niet gekeurde trekhaak met de verzekering of de politie in combinatie met een van beiden.

Groet

Geert 88 SIII D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 14:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mijn gevoel zegt mij dat je aan de verkeerde mensen deze vraag stelt.
Als hier staks gezegd wordt, nooit een probleem mee gehad, dat je dan met die ongekeurde trekhaak gaat trekken.
De vraag moet je in eerste instantie aan de rdw stellen maar daar weet je het antwoord al op, het mag niet.
2e vraag je het je verzekering, als die zeggen geen probleem, dan betalen ze tenminste uit bij ongeval,
Moet je wel schriftelijk bevestiging vragen, maar geef je nul kans want in de voorwaarden staat dat je voertuig aan de wettelijke eisen moet voldoen.
De mensen die hier gaan zeggen, geen probeem gaan niet jou bekeuringen of schaden betalen.
Ben zelf ook niet heilig, heb een 4 tons aanhanger achter mijn ambu met 2 tons trekhaak gehangen naar Duitsland.
Maar ben er wel van uitgegaan dat ik de boel kan laten staan bij controle en alle schade voor mijn rekening komt.
Was éénmalig en heb geluk gehad.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 17:19 
Het is net als verzekeringen, je hoopt ze nooit nodig te hebben en ze floreren op jouw angst. :twisted:

Al vaak trekhaken onder mijn auto’s gemonteerd die geleverd zijn door de grote speciaal zaken.
En vaak zat er geen plaatje op, dus de vraag is eigenlijk: hoe sta jij in het leven.

Geloof je zoals vele in Nederland dat overal regels voor zijn, laat je je bang maken.
Door de vraag te stellen geef je al antwoord : jij wil niet zonder gekeurde trekhaak !


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 18:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Geert, als je het volgens de regels wilt zou je kunnen vragen of de RDW jouw trekhaak wil keuren (dat willen ze niet, maar het is de vraag of ze dat wel mogen weigeren ... dat wordt dus een lang touwtrek-traject).
't Is dan overigens wel handig als je wat basis-gegevens hebt en een technische doorrekening van een en ander.
Als je toch die basis-gegevens hebt en technische doorrekening dan is het ook handig om ze door te sturen aan de verzekeraar.

Je kan ook eens kijken of er een EU buitenland is waar ze makkelijker tot keuring van zo'n trekhaak overgaan (het is dus handig als je technische info dan ook in de desbetreffende taal is gesteld, of minstens in een taal die een beetje "universeel" is. Daarna voldoe je weliswaar wel een de "echte" eisen maar niet letterlijk aan de uitleg die de RDW van die echte eisen heeft opgesteld.

En tenslotte kan je kijken of er een ombudsman of tweede-kamer-kamerlid is (een soort Pieter Omtzicht) die de RDW eens wil tackelen .... je mag namelijk ik weet niet wat aan je chassis doen zolang het de oorspronkelijke sterkte maar niet aantast (je mag het chassis ook heel ver laten inroesten zolang je het maar niet ziet) maar volgens de RDW-uitleg is een trekhaak iets heiligs, die trekhaak moet je vlgs de regels zelfs met noet anders als de originele bouten vastschroeven.

O ja, je kan natuurlijk ook nog een Europees merkje op je trekhaak maken ... maar dat hoor je niet te doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 21:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ben er nog nooit op gecontroleerd, mijn 109 heb een trekgewicht van 3500 en een brink van 2000.
(let op ik heb het officele document op pdf)) ergens op de pc

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 22:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
TristanX schreef:
Het is net als verzekeringen, je hoopt ze nooit nodig te hebben en ze floreren op jouw angst. :twisted:

Al vaak trekhaken onder mijn auto’s gemonteerd die geleverd zijn door de grote speciaal zaken.
En vaak zat er geen plaatje op, dus de vraag is eigenlijk: hoe sta jij in het leven.

Geloof je zoals vele in Nederland dat overal regels voor zijn, laat je je bang maken.
Door de vraag te stellen geef je al antwoord : jij wil niet zonder gekeurde trekhaak !


Sorry hoor maar het is gewoon gezond verstand om je auto te verzekeren, heeft niets te maken met floreren op angst.
Als jij niet de middelen hebt om bij een ongeluk de ander schadeloos te stellen en ook niet wild dat jij daar als een kloodzak bij staat en zegt, barst maar ik kan je lekker toch niet betalen, dan neem je een verzekering, punt :|

Mijn huis heb ik niet verzekerd omdat ik na 10 jaar premie besparen de waarde er uit heb, ook een rekensom.
Ziekte kosten verzekering, ik had mijn laatste operatie niet zelf kunnen betalen. :cry:
Veel gezonder standpunt, zie je verzekering als een spaarpot die je kan openen als je het nodig hebt. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 11:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Mijne heren.

Die verzekering is in ons land verplicht, zonder WA verzekering heb je zo een boete te pakken.
Maar even voor de goede orde, die verzekeraars, dat zijn de mensen die heel Nederland woekerpolissen aansmeerden. Daar kun je op vertrouwen!!!.

Maar waar het mij om gaat is of het die 1 of 2 keer per jaar dat ik een vrachtje naar de stort moet rijden, wat is dan wijs: 500 kg met een omgeremde aanhanger of meer op een geremde aanhanger.
Als er hier nooit iemand controle heeft gehad, dan kan ik een beetje inschatten wat de risicos zijn.

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 13:34 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hai Geert,

Even het volgende want ik snap je niet helemaal.
Tot 750 kg zijn er aanhangers met en zonder oplooprem. Deze hebben (normaal) geen kenteken.
Een aanhanger zonder kenteken heeft als voordeel dat je niet snel over de 3.5 ton grens gaat.
(Dit ten aanziende rijbewijs en snelheden die je mag rijden)

Ik ben 2 keer in ruim 30 jaar alleen in Nederland aan de kant gezet. Maar die controles stelde niks voor, was gewoon een agent in opleiding die zelfs het kenteken niet kon controleren, de 2e keer keken ze niet verder. Ik zie hier bij de plaatselijke stort in het weekend geregeld oom agent staan maar ook die kijken alleen naar de verlichting en het netje.
Deze controles zal met een beladen dubbel-asser langs de snelweg wel anders zijn.

Als je alleen je aanhanger gebruikt zoals jij beschrijft zou ik geen geld uitgeven aan een aanhanger met kenteken en kiezen voor een aanhanger (lieftst met oplooprem) met witte eigen kentekenplaat.

Ik snap alleen je 500 kilo niet, een series 3 mag toch 750 kilo (ongeremd) op kenteken hebben, en als je aanhanger geremd zonder kenteken is mag deze gerust tot 750 kilo geladen worden.

btw, mijn laatste 2 Land Rovers (S3 + Ninety) hadden geen plaatje op de trekhaak, ook die je bij de *ddocks in de UK besteld hebben deze volgens mij niet.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 18:21 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
GatheRRoveR schreef:
Ik snap alleen je 500 kilo niet, een series 3 mag toch 750 kilo (ongeremd) op kenteken hebben, en als je aanhanger geremd zonder kenteken is mag deze gerust tot 750 kilo geladen worden.


Die 750 kilo trekgewicht geldt misschien voor een 109 maar een 88 (zoals mijn LW) mag 500 kg ongeremd trekken.
Let wel: het gaat hier over het eigen gewicht van de ahw plus het laadvermogen. Het gewicht van de lading is in deze niet belangrijk. Stel ik hang een 1-ton Polynorm (Ben Hur) achter de LW, dan ben ik strafbaar, ook al is de ahw leeg.

Geremd mag ik 2 ton trekken maar omdat ik een NATO-haak heb (geen goedkeuring) ben ik toch beperkt tot 750 kilo (massa ahw + laadvermogen).

Regeltjes, regeltjes, regeltjes.
Ik ben zelf ook nog nooit gecontroleerd met de ahw er achter. Ben wel een keer een fuik ingeleid door een motoragent. Een agentje in opleiding moest de boel controleren. Papieren, lampen en blazen natuurlijk. Alles in orde. Toen vroeg hij of ik de gordel droeg. Niet dus. Hij pakte zijn bonnenboekje al. Ik heb hem de opmerking op het kentekenbewijs laten lezen: "bevestigingspunten voor gordels niet nodig". Wat keek dat manneke sip :lol:

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan 2020, 23:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
NB   Je kan desgewenst die "Ben Hur" om laten keuren naar een lager max gewicht.
        Dat omkeuren wordt ook wel met caravans gedaan.
 
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2020, 19:51 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Terug keuren zou misschien kunnen. Het eigen gewicht van zo een bakbeest van een kar is 630 kilo. Reken maar uit of dat achter een 88 mag :P De meeste van die dingen zijn immers niet geremd. Er is een variant met oplooprem maar vanwege de NATO haak zonder goedkeuring zou ik daar ook niks aan hebben. Ben tevreden met de 1/4 ton Polynorm.

Over terugkeuren geschreven; er zijn heel wat mensen geweest die de DAF YA126 hebben laten terugkeuren naar geel kenteken. Leeg gewicht 3500 kilo. Laadvermogen 0 kilo. Ook dit gaat heel vaak en heel lang goed, tot er een ongeluk mee gebeurt...
Ik wil niemand bang maken maar je kunt de regeltjes beter goed kennen voor je ze gaat overtreden (zoals een oud Chinees gezegde meldt).

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 09:00 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Het gaat er bij het trekken van een kar toch om wat je er daadwerkelijk aan gewicht achter hebt hangen en niet om het theoretische max toelaatbare gewicht?

Het is voor mij qua rijbewijs geen probleem, dat heb ik wel, alleen de bonnen en het eventueel moeten laten staan bij een controle vind ik nogal "vervelend" en dan de eventuele verzekeringstechnische problemen bij een ongeval.

Ik rijd met een aangepaste Sankey met een normale goedgekeurde AL-KO oploop-rem d'r op van 750 kg (op typeplaatje) gekoppeld aan het originele Sankey remsysteem en dat gaat helemaal geweldig, gewicht was met alle vaste reisbescheiden als daktent en dergelijke d'r in en op 520 kg, dus ik kan nog een "paar" kilo meer meenemen voor ik illegaal ben.

Ben er mee bij een caravanboer geweest voor een remmen-test en die voldeed keurig aan de eisen die voor een moderne caravan of aanhanger zou gelden, dus ik ben zeer tevreden met mijn constructie, enige probleem waar ik tegenaan loop is dat er geen achteruit-rij automaat op een Sankey zit en ik of heel voorzichtig achteruit moet rijden of de oplooprem blokkeren, dat laatste doe ik als ik wat langer achteruit moet rijden of veel rangeren.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik ben in 40 jaar rijden nog nooit gecontroleerd op trekhaak of geldigheid daarvan, maar heb wel altijd alleen maar binnen de wet geopereerd, juist om problemen te voorkomen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 09:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Gert Jan het maakt voor jouw niet uit ivm goed gewicht.
maar het gaat om het max gewicht. maakt niet uit hoeveel je er in hebt.
als ik met de 109 en mijn "grote" caravan wordt aangehouden, heb ik een probleem ivm. geen e rijbewijs.
ik mag theoretisch maar 880 kg trekken. op kenteken caravan staat 1200 kg. en die 1200 telt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 10:14 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
sjaak109 schreef:
op kenteken caravan staat 1200 kg. en die 1200 telt.

Ja oké, dus toch voor rijbewijs maakt het wel degelijk uit, ik heb inmiddels al zolang m'n E echte B dat ik alles mag trekken wat ik wil qua rijbewijs . . . . . . ook weer zo wat.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 17:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Crazy-G schreef:
sjaak109 schreef:
op kenteken caravan staat 1200 kg. en die 1200 telt.

Ja oké, dus toch voor rijbewijs maakt het wel degelijk uit, ik heb inmiddels al zolang m'n E echte B dat ik alles mag trekken wat ik wil qua rijbewijs . . . . . . ook weer zo wat.

Gert-Jan.


Uhm niet alleen gewicht : snelheid is ook wel een dingetje, zeker als je de A2 af-tuft met 90 en je combinatie is meer dan 3.5 ton.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg


Maximumsnelheid auto’s met aanhangwagen
Heeft u een aanhangwagen of een caravan? Dan is de maximumsnelheid op de snelwegen 90 kilometer per uur als het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Is het gewicht hoger dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid 80 kilometer per uur.

P.s.
het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft = moet zijn “max. totaal gewicht hele combinatie” volgens mij :shock: :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 21:28 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
P.s.
het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft = moet zijn “max. totaal gewicht hele combinatie” volgens mij :shock:



voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Quote Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) artikel 22

Dus niet het totaal gewicht van de combinatie :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan 2020, 21:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
P.s.
het gewicht van de aanhanger onder de 3500 kg blijft = moet zijn “max. totaal gewicht hele combinatie” volgens mij :shock:



voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Quote Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) artikel 22

Dus niet het totaal gewicht van de combinatie :geek:


Grappig, sinds wanneer is dit aangepast? Want niet heel lang geleden ben ik hiervoor nog naar de rechtbank geweest.

Op veel sites vind je nog de oude gegevens;
https://www.kampeermeneer.nl/snelheid-aanhanger-caravan-vouwwagen/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 00:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet of het ooit aangepast is, er staat van 1990
Als die T100 bussen er altijd ingestaan heeft is het alijd al duidelijk geweest, die bus is al over 3.5 ton en als het totaal gewicht zou gelden nooit 90 mogen met aanhanger, wat het een onzinnige regel zou maken
Ben je er voor veroordeeld?
Toch maar rechtsbijstand zoeken en een herziening aanvragen, weet niet of dat de juiste weg is, ben geen advocaat.
Ik heb het niet zo op kampeer meneertjes die van alles vertellen. Ben meer van de advocaatjes, schijnt ook een Europese wet te zijn die zegt dat de uitrusting van een voertuig door alle andere Europese lidstaten geaccepteerd hoort te worden en dat extra eisen van een ander land niet van toepassing zijn op het land van oorsprong van het voertuig, dus geen blaaspijpjes of verbandkist voor Nederlandse auto's, maar ga dat oom agent eens uitleggen of zelfs een rechter in Frankrijk, Europese wet? Ken ik niet, veroordeeld :cry: :cry:
Heb ik ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar, kan ook niet instaan of het waar is, misschien weet iemand anders meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 00:57 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb nog nooit een T100 bus met aanhanger 90 zien rijden :( 100 ja :o :? :shock: :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 09:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
k,heb nog wel een hele dure foto van een caravan van 1200 kg. belachelijk dat je voor zoveel geld een zwart wit foto krijgt.

Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 12:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
belachelijk dat je voor zoveel geld een zwart wit foto krijgt.


Sjaak, je wordt oud.

Kleur is tegenwoordig gewoon.
Zwart-Wit is artistiek.
Dat verklaart de meerprijs.

Je moet wat vaker met de sleurhut over 's Rijkswegennet scheuren.
Al die foto's opvragen ... en dan een collage maken.
Met een beetje geluk wordt je net zo beroemd als Andy Warhol met z'n Campbell Soup.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 19:16 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Jamaar schreef:
schijnt ook een Europese wet te zijn die zegt dat de uitrusting van een voertuig door alle andere Europese lidstaten geaccepteerd hoort te worden en dat extra eisen van een ander land niet van toepassing zijn op het land van oorsprong van het voertuig, dus geen blaaspijpjes of verbandkist voor Nederlandse auto's, maar ga dat oom agent eens uitleggen of zelfs een rechter in Frankrijk, Europese wet? Ken ik niet, veroordeeld :cry: :cry:
Heb ik ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar, kan ook niet instaan of het waar is, misschien weet iemand anders meer.


Voor zover ik weet zit het zo: een auto die in een EU land is geregistreed en goedgekeurd voor rijden op de openbare weg mag en elk EU land rijden. Ook al gelden in het buitenland waar je rijdt andere of aanvullende eisen voor het voertuig.
Met mijn LW uit 1977 zonder gordels mag ik dus in elk EU land rijden.

Dit zegt niks over de dingen die je bij je moet hebben. In het buitenland moet je je ook aan de regels houden (heel formeel gesteld).
Op de Duitse Autobahn moet je verbandtrommel, gevarendriehoek en brandblusser in de auto hebben. Krik en veiligheidshesje(s) voor zover ik weet ook.
In Frankrijk die blaaspijpjes en als je in Italië met caravan of ahw rijdt twee gevarendriehoeken.
In UK moet je de koplampen aanpassen.

Vergelijk het met: op de Nederlandse snelweg mag ik met mijn Polynormpje achter de LW 90 maar op de Duitse Autobahn 80.

Winterbanden zijn in Oostenrijk en Zwitserland verplicht in de winterperiode. Hoe dit zich verhoudt tot die Europese regel durf ik niet te zeggen. In dit kikkerlandje zijn ze immers niet verplicht.

Regeltjes, regeltjes, regeltjes, je kunt er gek van worden. Ik kijk altijd even op de site van de ANWB wat er allemaal moet over de grens.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2020, 20:23 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik had net een soort gelijk plaatje als Sjaak. Mijn aanhanger met witte plaat (<750kilo) en mij Laro bij elkaar maximum gewicht inclusief laadvermogen is kleiner dan 3.5 ton.

Ik had een bekeuring om dat ik harder reed dan 80 km/u.

Daar ben ik voor naar de rechtbank geweest. Foutje CJIB, inderdaad mag ik 90 max. :evil:


Stof tot overdenking :
{link} Bij onze ANWB ?!? {/link}


Dus vertel mij het nu maar.. :? :shock: :o

Ook vvn is als je bovenstaande gelezen hebt lekker duidelijk : :cry:
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/rijden-met-aanhanger
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/vrachtwagens-met-aanhanger


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2020, 08:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ja maar (niet jamaar) dat is voor de snelweg niet voor de burgervlotbrug zelf toch? op dat vlotje mag je geen 90 hoor. 8-)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2020, 11:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Pike schreef:
Jamaar schreef:
schijnt ook een Europese wet te zijn die zegt dat de uitrusting van een voertuig door alle andere Europese lidstaten geaccepteerd hoort te worden en dat extra eisen van een ander land niet van toepassing zijn op het land van oorsprong van het voertuig, dus geen blaaspijpjes of verbandkist voor Nederlandse auto's, maar ga dat oom agent eens uitleggen of zelfs een rechter in Frankrijk, Europese wet? Ken ik niet, veroordeeld :cry: :cry:
Heb ik ergens gelezen maar weet helaas niet meer waar, kan ook niet instaan of het waar is, misschien weet iemand anders meer.


Voor zover ik weet zit het zo: een auto die in een EU land is geregistreed en goedgekeurd voor rijden op de openbare weg mag en elk EU land rijden. Ook al gelden in het buitenland waar je rijdt andere of aanvullende eisen voor het voertuig.
Met mijn LW uit 1977 zonder gordels mag ik dus in elk EU land rijden.

Dit zegt niks over de dingen die je bij je moet hebben. In het buitenland moet je je ook aan de regels houden (heel formeel gesteld).
Op de Duitse Autobahn moet je verbandtrommel, gevarendriehoek en brandblusser in de auto hebben. Krik en veiligheidshesje(s) voor zover ik weet ook.
In Frankrijk die blaaspijpjes en als je in Italië met caravan of ahw rijdt twee gevarendriehoeken.
In UK moet je de koplampen aanpassen.

Vergelijk het met: op de Nederlandse snelweg mag ik met mijn Polynormpje achter de LW 90 maar op de Duitse Autobahn 80.

Winterbanden zijn in Oostenrijk en Zwitserland verplicht in de winterperiode. Hoe dit zich verhoudt tot die Europese regel durf ik niet te zeggen. In dit kikkerlandje zijn ze immers niet verplicht.


In Frankrijk mag je met een aanhanger weer (vrijwel) ongelimiteerd hard rijden (met soms funeste gevolgen).

Hoe het precies zit met die EU-regels en goedkeuren is best lastig. In principe is iedere EU-gekeurde trekhaak in NL goed, de RDW lijkt daar anders over te denken, maar de RDW dacht in het verleden ook heel anders over vervangings-chassis (en dat is uitgevochten, om te beginnen door 2CV-liefhebbers).

Maar goed, die winterbandenplicht is "gewoon" een aanvullende plicht, iets dat voor iedereen geldt.
In Zweden zijn 's winters spijkerbanden gewoon ... maar daar rijdt je dus ook beter niet mee rond in Duitsland.

In mijn auto ligt iets dat voor een verbandtrommel door kan gaan, maar brandblusser of blaaspijpjes heb ik niet ... en daar heb ik ook echt nog nooit een controle op gezien. O ja, rijd ik wat verder door Duitsland dan heb ik eigenlijk altijd wel een tankje water bij me, dat is dan mijn brandblusser. En die Franse blaaspijpjes-eis is helemaal een wasseneus: je moet die bij je hebben om er op te kunnen blazen mocht je gedronken hebben, maar heb je er dan op geblazen ... dan heb je ze niet meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan 2020, 18:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Die Duitse verbandtrommel heeft ook een houdbaarheidsdatum, meestal maar 5 jaar :cry: zo worden er miljoenen nodeloos weggegooid. :x
De boete is belachelijk hoog :mrgreen:

Wer bei einer Verkehrskontrolle angehalten wird und keinen Verbandskasten mit sich führt, zahlt ein Verwarngeld in Höhe von 5 Euro. Das Gleiche gilt bei einem abgelaufenen Verbandskasten :shock: :lol:

NB
Nach DIN 13164 muss ein Kfz-Verbandskasten Folgendes beinhalten:

1 Heftpflaster (DIN 13019-A),
5 m x 2,5 cm4 Wundschnellverbände (DIN 13019-E),10 cm x 6 cm
1 Verbandpäckchen K (DIN 13151-K)
2 Verbandpäckchen M (DIN 13151-M)
1 Verbandpäckchen G (DIN 13151-G)
1 Verbandtuch (DIN 13152-BR), 40 cm x 60 cm
1 Verbandtuch (DIN 13152-A), 60 cm x 80 cm
6 Kompressen, 10 cm x 10 cm
2 Fixierbinden (DIN 61634-FB-6)
3 Fixierbinden (DIN 61634-FB-8)
2 Dreiecktücher (DIN 13 168-D)
1 Rettungsdecke, 210 x 160 cm
1 Erste-Hilfe-Schere (DIN 58279-A 145)
4 Einmalhandschuhe (DIN EN 455)
1 Erste-Hilfe-Broschüre
2 Feuchttücher zur Hautreinigung
1 14-teiliges Fertigpflasterset


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2020, 09:13 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Regeltjes, regeltjes, regeltjes

En waarom :?
Maar terug naar het trekhaken verhaal: als je een trekhaak heb met een “ plaatje” en je laat je handige buurman deze monteren. Of je plaatst het zelf.
In principe is ook die trekhaak niet gemonteerd door een vakman, of een erkende installateur zoals ze het in sommige branches zo mooi noemen.

Dus hoe ver wil je gaan :?: met naleven van al die wetjes waarvan er van een hoop niet weet dat ze er zijn.

Of sterker nog, regeltjes kunnen heel goed gemeentelijke verordeningen zijn die in de buurt gemeente helemaal niet bestaan. Voorbeeld “wildplassen” is in de kop van Noord-Holland waar niet op gehandhaaft wordt.
De wet bestaat daar gewoon niet :D

Dus voorzichtig, in het verkeer is een fietser beschermd ongeacht waar hij vandaan komt.

:mrgreen: Fijne dag nog :lol:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2020, 13:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Die Duitse verbandtrommel heeft ook een houdbaarheidsdatum, meestal maar 5 jaar :cry: zo worden er miljoenen nodeloos weggegooid. :x
De boete is belachelijk hoog :mrgreen:

Wer bei einer Verkehrskontrolle angehalten wird und keinen Verbandskasten mit sich führt, zahlt ein Verwarngeld in Höhe von 5 Euro. Das Gleiche gilt bei einem abgelaufenen Verbandskasten :shock: :lol:

NB
Nach DIN 13164 muss ein Kfz-Verbandskasten Folgendes beinhalten:

1 Heftpflaster (DIN 13019-A),
5 m x 2,5 cm4 Wundschnellverbände (DIN 13019-E),10 cm x 6 cm
1 Verbandpäckchen K (DIN 13151-K)
2 Verbandpäckchen M (DIN 13151-M)
1 Verbandpäckchen G (DIN 13151-G)
1 Verbandtuch (DIN 13152-BR), 40 cm x 60 cm
1 Verbandtuch (DIN 13152-A), 60 cm x 80 cm
6 Kompressen, 10 cm x 10 cm
2 Fixierbinden (DIN 61634-FB-6)
3 Fixierbinden (DIN 61634-FB-8)
2 Dreiecktücher (DIN 13 168-D)
1 Rettungsdecke, 210 x 160 cm
1 Erste-Hilfe-Schere (DIN 58279-A 145)
4 Einmalhandschuhe (DIN EN 455)
1 Erste-Hilfe-Broschüre
2 Feuchttücher zur Hautreinigung
1 14-teiliges Fertigpflasterset


Ik krijg hier een acute Monty Python lachstuip van ... don't mention the war.

Je snapt nu ook waarom ze de oorlog verloren hebben, en dat al tweemaal.

Er staat geen DIN norm bij de Erste-Hilfe-Broschüre dus een dubbel gevouwen papiertje met daarop de tekst "Erste-Hilfe-Broschüre" volstaat op dit controle-punt (het is immers een Duitser die controleert, een Duitser heeft zo weinig humor dat ie niet eens door heeft dat ie in de maling genomen wordt).
In de standaard DIN 13164 Kfz-Verbandskasten zit waarschijnlijk een zodanig Duits-degelijke Erste-Hilfe-Broschüre dat de patiënt doodgebloed is voordat je zelfs maar het desbetreffende hoofdstuk hebt gevonden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.