Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 13:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Fijn die post van “leuker kunnen we het niet maken”

De belasting heeft me weer gevonden.
Maar als je geen wegenbelasting betaald, heb je dan een “vrijstelling” zoals het aan de achterzijde noemen?

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/uw-registratie-bij-de-rdw/fijnstofuitstoot-dieselvoertuigen-wijzigen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor

Tips-trucs :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 14:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
euhhhhhh raar verhaal. hoop niet dat ze nu hier mee beginnen te kloten.
gelukkig geeft mijn nissan diesel alleen maar grofstof en geen fijnstof.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 14:26 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
.


Laatst bijgewerkt door Crazy-G op za 23 nov 2019, 14:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 14:29 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Euh, volgens jouw kenteken is de wagen van 1958, ergo geen MRB betalen, oftewel € 0,- En volgens mij is een opslag van 15% maal € 0,- nog steeds € 0,-

Vervuilende dieselauto’s
De toeslag, die ook wel bekend staat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. En die geen fabrieksroetfilter hebben en fijnstof uitstoten van meer dan 5 milligram per kilometer. Bent u eigenaar van zo’n voertuig? Dan moet u vanaf 1 januari 2020 15% meer motorrijtuigenbelasting betalen, de fijnstoftoeslag. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar.

Of zie ik wat over het hoofd?

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 16:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Gert-jan. het enige wat je over het hoofd ziet is dat het nog goed gekeurd moet worden door de 1e kamer.
Wat denk je van mijn 101 die op papier 2720kg weegt (leeg). Gelukkig is hij ouder dan 40 jaar en hoef ik dus niet aan te tonen dat hij geen Emissieklasse diesel 0 is maar 2 (300tdi discovery1).
Per 1 dec gaat de s3 de oprit op voor 3 mnd en rij ik met de 101 naar mijn werk. Conform de regels en dus beter voor het milleu...
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 17:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Crazy-G schreef:
Euh, volgens jouw kenteken is de wagen van 1958, ergo geen MRB betalen, oftewel € 0,- En volgens mij is een opslag van 15% maal € 0,- nog steeds € 0,-
Gert-Jan.


Of het nog door de kamer moet.. Nieuws volgen valt niet mee.
Maar ik zou denken dat als je een brief van “mr Belasting” krijgt dat er toch wel een wetje is aangenomen :!: :?

Zoals ik me al afvroeg: als je geen wegenbelasting betaald, heb je dan een “vrijstelling” zoals het aan de achterzijde noemen?


:evil: Ik heb door dit soort gez*k al eens een ninety die net klaar was gesloopt. :twisted:

Alleen al van dIe brief krijg ik een raar gevoel in mijn maag. :oops:

Trouwens Mss GatherRRoveR durfde eigenlijk de brief al niet te overhandigen.
En ik durf me er verder nog niet in te verdiepen.


M’rie is 2 ton rijklaar, 61 jaar oud maar ze is een dieseltje..

Volgens mij was er van de week iets te doen over DISCRIMINATIE :evil: :cry:
Als dit een truc is om de “jongtimers” aan te pakken en dan denk ik nog: je mag nergens de bebouwde kom zo langzamerhand nog in.

Maar ik ben tot nu toe de enige die de postbode bijna vemoord had :) :) :mrgreen: :lol:
(Don’t shoot the messenger)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 20:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Of het nog door de kamer moet.. Nieuws volgen valt niet mee.
Maar ik zou denken dat als je een brief van “mr Belasting” krijgt dat er toch wel een wetje is aangenomen :!: :?


Kijk even hier: zo lang kan het duren bij de belastingdienst.

Als ik het goed ziet had het al minstens een jaar eerder ingevoerd moeten worden ....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 20:35 
ze hebben gewoon ook het zelfde postuk verstuurd voor autos die vrijstelling (40 jaar ) hebben en er niet onder vallen ,dus een fout in de verzending


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 23 nov 2019, 21:01 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Wat ben ik blij met een Duits kenteken, heb liever een gele plaat maar dat valt niet meer te betalen, misschien moet ik die electro truck van musk maar kopen en daar een camper van bouwen, hij komt ook met 3 motoren en 4x4.
Leg het hele dak vol met hr zonnepanelen blijf in afrika en betaal nooit meer wat :idea: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry dwaal weer af :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 09:23 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Ja, dat het nog door de eerste kamer moet, maar dat is mijns inziens helemaal niet relevant, het gaat volgens mij om het rekensommetje.

Scenario 1: Komt niet door de eerste kamer: Niet betalen.
Scenario 2: Komt wel door de eerste kamer: Niet betalen.

In beide gevallen lijkt het mij geen probleem, maar goed, kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig wordt van zo'n brief.

En het is weer een typisch geval van achterlijk veel kosten maken voor iets dat wellicht nooit het daglicht zal zien.

Misschien proberen ze mensen met zo'n auto angst aan te jagen en op voorhand al een nieuwe auto te laten kopen, ik weet het niet, alleen dat er in Den Haag over het algemeen meer shit verzonnen wordt dan slagroom, zelfs als het in eerste instantie met "de beste bedoelingen" gebeurde, zoals bijvoorbeeld de "Participatiewet" of "Wet Werk en Zekerheid".

Dat krijg je met een overheid waar mensen in zitten die het als een baan zien en niet als een roeping, dan komt eigenbelang eerst en niet het volk.

Maar da's weer een hele andere discussie.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 10:09 
kwam dit stuke op een mercedes forum tegen , dus ik hou het op fout in verzeding .

'ja wat een onzin weer, ik kreeg hem net ook op de mat voor mijn 190 d bolhoed die al dik 20 jaar geschorst staat :-o daar stond ook in dat ik 15 % van de mrb moet gaan betalen maar uiteraard voor een geschorst voertuig geld het natuurlijk niet, '


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 11:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Crazy-G schreef:
Ja, dat het nog door de eerste kamer moet, maar dat is mijns inziens helemaal niet relevant, het gaat volgens mij om het rekensommetje.

Scenario 1: Komt niet door de eerste kamer: Niet betalen.
Scenario 2: Komt wel door de eerste kamer: Niet betalen.

In beide gevallen lijkt het mij geen probleem, maar goed, kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig wordt van zo'n brief.


Het rekensommetje klopt, dat het nog door de Eerste Kamer moet niet (of grotendeels niet).

Die 5 milligram/km fijnstof is al lang door de Eerste Kamer ... alleen de uitvoering stagneerde: het zou eerst 01-01-2019 ingevoerd worden.
Die uitvoering stagneert kennelijk nog steeds, want brieven uitsturen naar mensen waarvoor het tarief effectief 0 €uro is is niet erg handig.

Wat nog door de Eerste Kamer moet is een uitstoot-norm voor zwaardere dieselmotoren.

Als ik het verder lees is het allemaal nogal "makkelijk", het maakt niet uit hoeveel je boven die fijnstof-norm zit.
Het maakt dus niet uit of je een niet of nauwelijks op roet geoptimaliseerde 2,25 NA diesel hebt, of een Td5 1º of 2º generatie, of een "Puma" ... zit je boven de 5 milligram dan ga je 15% extra betalen (en het klopt dus 15% van niks is niks).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blijft staan dat de politiek om de hete brij heendraait: Kilometerbeprijzing is heel veel effectiever .... nu loont het als je toch eenmaal zwaar moet betalen om te mogen rijden om dan die diesel ook maar te gebruiken. Je bent een "looser" als je zowel je MRB betaalt als ook een treinkaartje. Het wordt pas echt mooier, stiller en schoner op en naast onze wegen als je geld (en/of tijd) kan besparen door in de trein te stappen ... en dat kan alleen als de direct zichtbare variabele kosten van auto-rijden in dezelfde grootte-orde zitten als die van de trein (beter nog is het als de trein per kilometer goedkoper is, dan pas ben je geen "looser" meer als je de auto stil laat staan.
Ik weet het, dit vraagt tijd en een mentaliteit-verandering .... en het vraagt vooral ook om enorme investeringen in het spoor (en dus niet zoals nu weer opnieuw 130=>100 compensatie-geld dat naar nog weer meer asfalt gaat).

O ja ... als we (met velen) meer en meer in de trein stappen dan gaan we ook meer en meer elektrisch rijden ... dit elektrisch rijden mag best dezelfde subsidie krijgen als de Tesla, een trein is duurzamer als zo'n Tesla.
Als we meer en meer in de trein stappen wordt het natuurlijk om te beginnen erg druk, maar door die drukte gaan er vanzelf (nu ja niet echt vanzelf) meer treinen rijden en zo wordt die trein ook weer aantrekkelijker.

En dat "we met z'n allen" slaat dan ook op ons vrachtvervoer:
Kijk op de weg, en kijk naar de bevolkingsgroei, het vrachtverkeer groeit ons over de kop.
En ... "verlaag" ook eens de snelheid van het vrachtverkeer naar de al jaren geldende wettelijke norm: boven de 85 km/u naast de post uit Leeuwarden wat mij betreft ook een naheffing wegens oneerlijke concurrentie (liefst bij de grens afrekenen zodat al die chauffeurs uit verweggistan niet meer de snelsten zijn). Als al die vrachtauto's braaf in een treintje rijden dan wordt het vanzelf duidelijk dat ze ook beter de trein nemen (en 't kan, ga maar in Zwitserland kijken, daar weten ze al langer dat ze in hun valleien zouden stikken in de smog als ze geen rigoureuze maatregelen zouden nemen ... en dat hebben ze dus gedaan: maatregelen).

En dan tenslotte:
Er is niks tegen het zo nu en dan rijden, zelfs met een vuile diesel, het is de gekte waarbij het vervuilen steeds weer goedkoper en makkelijker is waardoor we blijven vervuilen en iedere volgende stap naar schonere auto's etc. weer "goed gemaakt wordt" door een verder toename aan uitstoot.
O ja, die "schone" Tesla met dikke subsidie is en blijft de vuilste auto zolang de stroom nog overwegend traditioneel wordt opgewekt ... pas als er zoveel wind- en zonne-energie is dat een Tesla meer of minder niet meer uitmaakt (dwz wanneer die Tesla dus rijdt op een landelijk overschot) dan vermindert die Tesla werkelijk de uitstoot (je moet namelijk naar de hele energie-balans kijken).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 13:09 
Marc-my-Words schreef:
Crazy-G schreef:
Ja, dat het nog door de eerste kamer moet, maar dat is mijns inziens helemaal niet relevant, het gaat volgens mij om het rekensommetje.

Scenario 1: Komt niet door de eerste kamer: Niet betalen.
Scenario 2: Komt wel door de eerste kamer: Niet betalen.

In beide gevallen lijkt het mij geen probleem, maar goed, kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig wordt van zo'n brief.


Het rekensommetje klopt, dat het nog door de Eerste Kamer moet niet (of grotendeels niet).

Die 5 milligram/km fijnstof is al lang door de Eerste Kamer ... alleen de uitvoering stagneerde: het zou eerst 01-01-2019 ingevoerd worden.
Die uitvoering stagneert kennelijk nog steeds, want brieven uitsturen naar mensen waarvoor het tarief effectief 0 €uro is is niet erg handig.

Wat nog door de Eerste Kamer moet is een uitstoot-norm voor zwaardere dieselmotoren.

Als ik het verder lees is het allemaal nogal "makkelijk", het maakt niet uit hoeveel je boven die fijnstof-norm zit.
Het maakt dus niet uit of je een niet of nauwelijks op roet geoptimaliseerde 2,25 NA diesel hebt, of een Td5 1º of 2º generatie, of een "Puma" ... zit je boven de 5 milligram dan ga je 15% extra betalen (en het klopt dus 15% van niks is niks).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blijft staan dat de politiek om de hete brij heendraait: Kilometerbeprijzing is heel veel effectiever .... nu loont het als je toch eenmaal zwaar moet betalen om te mogen rijden om dan die diesel ook maar te gebruiken. Je bent een "looser" als je zowel je MRB betaalt als ook een treinkaartje. Het wordt pas echt mooier, stiller en schoner op en naast onze wegen als je geld (en/of tijd) kan besparen door in de trein te stappen ... en dat kan alleen als de direct zichtbare variabele kosten van auto-rijden in dezelfde grootte-orde zitten als die van de trein (beter nog is het als de trein per kilometer goedkoper is, dan pas ben je geen "looser" meer als je de auto stil laat staan.
Ik weet het, dit vraagt tijd en een mentaliteit-verandering .... en het vraagt vooral ook om enorme investeringen in het spoor (en dus niet zoals nu weer opnieuw 130=>100 compensatie-geld dat naar nog weer meer asfalt gaat).

O ja ... als we (met velen) meer en meer in de trein stappen dan gaan we ook meer en meer elektrisch rijden ... dit elektrisch rijden mag best dezelfde subsidie krijgen als de Tesla, een trein is duurzamer als zo'n Tesla.
Als we meer en meer in de trein stappen wordt het natuurlijk om te beginnen erg druk, maar door die drukte gaan er vanzelf (nu ja niet echt vanzelf) meer treinen rijden en zo wordt die trein ook weer aantrekkelijker.

En dat "we met z'n allen" slaat dan ook op ons vrachtvervoer:
Kijk op de weg, en kijk naar de bevolkingsgroei, het vrachtverkeer groeit ons over de kop.
En ... "verlaag" ook eens de snelheid van het vrachtverkeer naar de al jaren geldende wettelijke norm: boven de 85 km/u naast de post uit Leeuwarden wat mij betreft ook een naheffing wegens oneerlijke concurrentie (liefst bij de grens afrekenen zodat al die chauffeurs uit verweggistan niet meer de snelsten zijn). Als al die vrachtauto's braaf in een treintje rijden dan wordt het vanzelf duidelijk dat ze ook beter de trein nemen (en 't kan, ga maar in Zwitserland kijken, daar weten ze al langer dat ze in hun valleien zouden stikken in de smog als ze geen rigoureuze maatregelen zouden nemen ... en dat hebben ze dus gedaan: maatregelen).

En dan tenslotte:
Er is niks tegen het zo nu en dan rijden, zelfs met een vuile diesel, het is de gekte waarbij het vervuilen steeds weer goedkoper en makkelijker is waardoor we blijven vervuilen en iedere volgende stap naar schonere auto's etc. weer "goed gemaakt wordt" door een verder toename aan uitstoot.
O ja, die "schone" Tesla met dikke subsidie is en blijft de vuilste auto zolang de stroom nog overwegend traditioneel wordt opgewekt ... pas als er zoveel wind- en zonne-energie is dat een Tesla meer of minder niet meer uitmaakt (dwz wanneer die Tesla dus rijdt op een landelijk overschot) dan vermindert die Tesla werkelijk de uitstoot (je moet namelijk naar de hele energie-balans kijken).



leuk dat we ons zo beperken in nederland om de wereld te verbeteren , hoe zou dat procentueel afwegen tegen een land als china ?

waar alles gewoon op volle kracht door draaid en dat blijft zo , het 'groene systeem' in nederland is gewoon mensen pesten en levensgeluk afnemen , 'eerst regels dan mensen' lol zou anders om een mooie tekst voor een nieuw soort regering die er voor de mensen is


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 15:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zonnepanelen en windmolens schoon??
De grootste leugens van deze eeuw!!
Wacht maar wat er met die energie bronnen nog op ons af komt, maar wees er zeker van, we worden voorgelogen!
Als je alles werkelijk doorrekent dan kom je er achter dat "groene" stroom werkelijk niet bestaat. Maar ja wie ben ik, iedereen zegt dat het groen is en dan is het ook groen, zo was de wereld ook lange tijd plat.
Om je een idéé te geven, wat gebeurd er met de versleten wieken? Wat is de invloed van verstoorde luchtstromen wat kost het en kan het überhaupt om de zonnepanelen te recyclen. Ga je daar in verdiepen schrik je heel erg.
Nog een aanzetje, waar worden de zonnepanelen gemaakt en met wat voor stroom?
Zo kan je nog heel veel meer zeer ernstige minpunten vinden die gebagatelliseerd worden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 17:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Zonnepanelen en windmolens schoon?? ... .


Nu ja niet "schoon" maar wel schoner als de meeste andere energie-opwekkingsmethoden.
Waterkracht is ook een soort zonne-energie, waterkracht is tamelijk schoon, en zelfs waterkracht heeft bezwaren.

Het beste zijn we af met veel minder mensen die ook minder willen.
Als we de trap nu eens van boven leegvegen, dus de grootste zakkenvullers eerst.
En daarna een geen-kinderen-premie invoeren ...
Dan ziet de toekomst er ineens een stuk rooskleuriger uit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 18:08 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
8-) Mag ik mee doen met zeuren :idea:

Ik wil al niet mijn diesel de stad in dus “swa”, ik woon ook niet in de stad.
Maaarrrrrrrr catelisatoren verbranden de wel opgevangen roetdeeltjes (fijnstof) pas bij circa 550 graden.
Dan moet je motor al lekker warm zijn en dan “regenereren” (ander woord voor schoon branden) ze de fijnstof.
Dit schoonbranden is toch slim :oops: .. tja dan krijg je als uitstoot weer kankerverwekkende stofjes..
Lekker fris in het buitengebied, als je mazzel hebt.. Want dat doen ze ook op de uitrit de woonwijk weer in.
Het opwekken van schone energie, juist weer het buiten gebieden.
Waarom nu niet de vervuiler betaald (of heeft de overlast er van) :!:

En dan hoor je op het nieuws. Ja we gaan de koeien meer buiten laten (schijten ze op het gras en heb je minder in de kelder :!: .. En de mest uit de kelder. Eureca, die verdunnen we dan en rijden we over de zelfde oppervlakte (grasland) uit...
Onderaan de streep net zo veel poep op de zelfde oppervlakte maar dan een beetje water erover :shock: en dan nog meer van die slimme rekenmodellen.

Snap ik het nu niet. :o

De bezem erdoor van boven af, kinderbijslag afschaffen.
Bij de brief, je weetwel waar deze topic om begon dacht ik wel even : ik verkoop de bende en ga met een oud Renaultje naar het zuiden.
Het zal wel leeftijd gebonden zijn, oude mannen zeuren :| maar rijden vaak ook in eigenwijze otootjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 18:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
8-) Mag ik mee doen met zeuren :idea:
.....
En dan hoor je op het nieuws. Ja we gaan de koeien meer buiten laten (schijten ze op het gras en heb je minder in de kelder :!: .. En de mest uit de kelder. Eureca, die verdunnen we dan en rijden we over de zelfde oppervlakte (grasland) uit...
Onderaan de streep net zo veel poep op de zelfde oppervlakte maar dan een beetje water erover :shock: en dan nog meer van die slimme rekenmodellen.

Snap ik het nu niet. :o


Even een stukje opa vertelt: Vroegehhh toen de koeien nog buiten liepen was het allemaal beter.
Nu gaan ze een klein stukje terug naar vroegehh.
De koeien meer naar buiten. Buiten wordt poep en pis niet vermengd tot een gistende brei maar valt het meest naast elkaar.
De stikstof-verbindingen in dat gistende poep- en pis-mengsel in de mestkelder die doen het, daar ontstaat ammoniak, en de ammoniak is vluchtig, die verspreidt zich dus in een veel groter gebied als daar waar de koeien lopen.

Blijft staan dat er nu veel meer koeien lopen als vroegehhh ... da's dan stukje aanpak nummer twee.
Met minder koeien pak je nog een deel van de stikstof productie aan ... en wellicht krijgen we ook weer weiden en hooilanden met bloemen.

Opa weet nog van de bloeiende graslanden, van de toffee-geur als er gehooid werd, en van de Leeuweriken in de polder.
Tja .. "gelukkig" wordt opa een beetje doof, maar toch ... opa wordt nog steeds blij als ie wel een Leeuwerik hoort.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 24 nov 2019, 21:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc, zonnepanelen en windmolens zijn niet schoner, dat is juist de grote leugen waar het om draait. :shock:
Kinderbijslag afschaffen als eerste. Idioten in Duitsland hebben zelfs bedacht dat er speciale parkeerplaatsen bij winkels horen te zijn voor moeder met kind :twisted:
Ik haat geen kinderen en ook geen moeders maar wordt onpasselijk bij dat overdreven kinderwens gedoe, bedenk dat er, wat was het? 7 miljard mensen op deze aardklood zijn, grood deel met onvoldoende te eten, allemaal de wens: meer meer meer van alles en niet geïnteresseerd in wat de consequentie daar van is. Zelf doe ik van harte mee door mijn auto te rijden, eigenlijk door te leven. Soms zie ik het somber in, denk dan weer ik schijt aan alles de wereld is toch al naar de klote en de mensheid verdient wat op ons toekomt. De grote vraag is: is de mensheid het überhaupt waard om voort te bestaan. :? :? :? :o
Als je iets goed wil doen voor deze wereld, SNIP SNIP door 2 leidingen :!: :!: :!:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 09:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
gevonden op gezichten boek, vond het wel toepasselijk voor deze discussie.

Van een collega..

Voor Greta, het klimaatmeisje..

Nadat onze dochter van vijftien tot tranen toe geroerd was van de toespraak van Gretha Thunberg gisteren, en kwaad werd op onze generatie “die al dertig jaar niets deed”, hebben we besloten om haar te helpen met het voorkomen van de door het meisje op tv aangekondigde “massale uitroeiing en het verdwijnen van hele ecosystemen”.

We gaan onze dochter dus weer een toekomst geven. En de planeet vier graden afkoelen. Dat doen we als volgt:

Ze gaat voortaan op de fiets naar school, want wegbrengen met de auto kost brandstof. Natuurlijk wordt het straks winter en dan wil ze met de bus, maar zolang dat een dieselbus is, lijkt dat ons niet bevorderlijk voor het Klimaat. Nu vraagt ze natuurlijk om een elektrische fiets, maar we hebben haar de verwoestingen aan de natuur laten zien ten gevolge van de Lithiumwinning, dus het wordt gewoon trappen. Is goed voor haar, wij fietsten vroeger ook naar school.

Om alvast te wennen aan “het van het gas af moeten” hebben we de radiator in haar kamer afgekoppeld. Het daalt er nu ‘s avonds tot twaalf graden, maar in de winter zou het weleens kunnen gaan vriezen. In dat geval hebben we beloofd dat ze een extra trui, muts, maillot en handschoenen krijgt.

Om dezelfde reden hebben we afgesproken dat ze voortaan alleen een koude douche neemt. Kleding wassen doet ze voortaan zelf, met het wasbord, want de wasmachine is nu eenmaal een stroomverbruiker en de wasdroger al helemáál. Dat kan natuurlijk niet meer.

Nu we het toch over de kleding hebben, die ze nu heeft zijn allemaal synthetisch, dus gemaakt van aardolie. Maandag brengen we daarom alles naar de Kringloper. We hebben een eco-winkel gevonden waar uitsluitend kleding wordt verkocht uit ongeverfde en ongebleekte linnen, wol en jute. We denken niet dat het haar mooi staat, zelfs dat ze uitgelachen gaat worden, maar dat is wat ze ervoor over moet hebben, voor het Klimaat. Katoen is uit den boze, dat komt uit verre landen en er worden bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

We zagen zojuist op haar Instagram dat ze best kwaad is geworden. Dit was de bedoeling niet. Maar straks om 19:00 zetten we de WiFi uit en die gaat pas morgen na het avondeten weer even aan. Op die manier sparen we elektriciteit, heeft ze geen last van elektrostress en is ze totaal geïsoleerd van de buitenwereld, zodat ze zich beter op haar huiswerk kan concentreren. Om elf uur 's avonds halen we de stroom eraf, donker is dan echt donker. Dat scheelt een hoop CO2.

Ze gaat niet meer mee op wintersport. Ze gaat niet meer mee op welke vakantie dan ook, want onze vakantiebestemmingen zijn praktisch onbereikbaar met een fiets. Terug naar de CO2-uitstoot en voetafdruk van je overgrootouders betekent domweg dat je ook leeft zoals je overgrootouders en die hadden nooit vakantie en zelfs geen fiets.

Dan hebben we het nog niet over eten gehad. Geen CO2-afdruk betekent geen vlees, geen vis en geen gevogelte maar ook geen vleesvervangers op basis van soja (dat groeit immers waar eerst regenwoud was) en ook geen geïmporteerd voedsel, want dat heeft een negatief ecologisch effect. En absoluut geen chocolade uit Afrika, geen koffie uit Zuid-Amerika en geen thee uit Azië.

Uitsluitend nog Nederlandse aardappelen, groenten en fruit dus en alleen van de koude grond, want broeikassen draaien op verwarmingsketels, CO2 en kunstlicht. Dat is slecht voor Het Klimaat. Brood kan nog, maar boter, melk en eieren, kaas en yoghurt, kwark en room komen van kippen en koeien en die stoten CO2 uit. Geen ijsjes in de zomer. Geen wijn. Geen frisdrank en geen bier, die belletjes zijn immers CO2. Ze wilde wat kilo's kwijt, nou, dat gaat lukken.

Ook gaan we alle plastic uitbannen, want dat komt uit chemische fabrieken. Ook alles van staal en aluminium moet weg. Weleens gezien wat een energie zo’n hoogoven verbruikt of een aluminiumsmelterij? En ten slotte krijgt ze geen make-up, zeep, shampoo, crème, lotion, conditioner, tandpasta en medicijnen meer en het maandverband wordt van linnen. Net als vroeger.

Op die manier willen we de massa-extinctie en het verdwijnen van hele ecosystemen tegengaan. Voor haar. Zij gelooft er in.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 11:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Goed bezig Sjaak :ugeek:

Als je nu een en ander net iets genuanceerder op een rijtje zet dan is het helemaal zo gek nog niet, en ook niet die zelfkwellende opoffering die jouw parodie schetst.

Je kan bijvoorbeeld probleemloos eens op de fiets op vakantie, zeker als je het hele jaar door geoefend hebt met het op de fiets naar school.
Zo'n fietsvakantie is een stuk avondtuurlijker - zeker als je gewoon bij de (Franse) boer kampeert - als welke voorgeprogrammeerde avonturen-reis dan ook ... en ook nog eens nuttig: je leert het beste Frans met zo'n onderdompeling.   < been there done that >

Verder thuis de thermostaat een graadje lager zetten, nee beter 's ochtends een stuk lager en dan gedurende de dag langzaamaan steeds iets warmer ... dan voelt 17 a 18 graden 's avonds nog steeds warm (en is het eens zo'n nare kille dag, dan zet je 'm toch gewoon iets hoger).
Ik doet dit al jaren, mijn wederhelft moppert soms, maar het werkt: kom je ergens waar het 20-21 graden is dan zeg je direct "Wat is het hier warm" ... en nog veel prettiger is de afrekening: Bij die 21 graden mensen verstoken ze 2-3x ons gasverbruik.

En de kleding: Koop niet steeds wat nieuws. Er is van alles aan te merken bij bijv. fleece maar als je de fleece draagt totdat die echt versleten is dan heb je hoogstens wat mirco-plastics verspreid ... qua aardolie heb je een veelvoud aan verwarmingskosten bespaard.

O ja, die dochter terugstoppen van waar ze vandaan kwam zal wel niet meer gaan, maar haar meegeven dat kinderen heel leuk zijn, maar echt niet hoeven, dat je zonder kinderen ook een heel goed en zinvol leven kan leiden ... dan an ze misschien een stukje bewuster kiezen wat ze met haar toekomst wil, en dus ook met de toekomst van haar of andermans kinderen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 14:44 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik vind Greta een schatje, :oops: van mij krijgt ze een stukje zoethout om op te kauwen want snoepgoed is uit den boze.
Tanpasta kan natuurlijk niet want daar zitten micro plastics in. :evil:

Leuk stukje Sjaak bedankt. :D
Vraag al jaren aan al die mensen die tegen kernenergie zijn: zet jij dan je koelkast uit? Dan kijken die mensen zo dom, :? snappen niet wat het een met het ander te maken heeft, probeer het maar niet meer om het uit te leggen. :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 15:59 
:shock: :? :( ;) :D :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Goed bezig Sjaak :D


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 17:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
euhhh, ik heb dit niet bedacht hoor. alleen maar gejat van gezichtenboek.

ach Marc, ik gebruik -1000 kw/u stroom (let op de min voor het getal)
en zo,n 600 kuub gas.
mijn maandlasten zijn nu zo,n 40 euro, en krijg elk jaar ongeveer 400-600 terug aan beloningen en belasting op energie.(een of andere tegemoetkoming)
mijn dieseltje (dacia) rijd ongeveer 1 op 20 en ik mag Parijs in met zo,n stikker van 4.95.(de 109 lul ik niet over)
verder gebruik nog steeds mijn sokken van mijn diensttijd bij de marine, k,heb niet eens andere.(geen geitewol)
verder BBQ en we het gehele jaar door (gister nog) met macrobiologische milieu vriendelijk eerlijk verbouwde kokosbriketten. :mrgreen:

voor het sociale gedeelte van mijn gepensioneerde leven doe ik vrijwilligers werk voor de gemeente, samen met mijn schoonzoon halen we hele bossen omver voor de houtkachel.(voor de gemeente dan he?)

als ik dit zo terug lees ben ik gewoon goed bezig!!!!!!!!!!!!
lees je dit dochter??????????????????????

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 18:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
.....

verder gebruik nog steeds mijn sokken van mijn diensttijd bij de marine, k,heb niet eens andere.(geen geitewol)

....


Hmmm... ik ga het bijna jammer vinden dat ik werd afgekeurd voor de militaire dienst.
Let wel, ik moest er nog moeite voor doen, een paar jaar later werd ongeveer iedereen die z'n haar niet had gekamd al afgekeurd.

Maar van die sokken is het nu dus wel jammer ... ik heb overigens ook nog sokken uit de tijd dan ik niet in dienst hoefde.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 22:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Diensdplicht keuring, was niet zo moeilijk om afgekeurd te worden. Heb duidelijk uitgelegd dat ik niet in dienst ga en de man die mij de vraag moest stellen van, in welk onderdeel ik dan wilde dienen als ik goedgekeurd zou worden, tot wanhoop gedreven door dat antwoord te weigeren. Was bijna zielig want het was zijn verantwoordelijkheid om dat formulier goed in te vullen. Na een half uur heeft hij het opgegeven bijna in :cry: :shock:
Was vrij duidelijk dat ze in het leger niet om redelijk intelligente opstandige intrigante saboterende mensen zaten te springen :twisted: :evil: :twisted: :evil: :lol: :lol: :lol: :lol:
Draag bijna nooit sokken, loop op blote voeten of flipflops, allen onder nul gaan schoennen aan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: ma 25 nov 2019, 22:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Wat was de oorspronkelijke vraag ook al weer :?: :?: :?: :?: :?: :?: geen :idea: meer


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: di 26 nov 2019, 09:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Iets met "fijn om met een Land Rover door het stof te rijden" ?

G-J


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 14:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Misschien iets in de geest van "fijn om met een Land Rover door het stof te gaan" ?
Ofwel het zich wentelen in een modderbad ... (dat doen varkens ook ... en zo ben je van fijnstof weer bij stikstof).
Een en al stofnesten en muizenissen dus.

PS   Hebben we wel goed meegekregen dat de Rekenkamer de vrijstellingen en dus ook de heffingen van MRB kritisch op de loep genomen heeft.
      De uitkomst was dat er een woud aan regelingen, kortingen en vrijstellingen is en de belasting zo weinig bijdraagt aan minder en schoner.
      De MRB is natuurlijk doordat het een houderschaps-belasting is sowieso een slechte prikkel ...
          .... heb je eenmaal betaald dan ben je daarna een dief van je eigen portemonnee als je je auto stil laat staan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: za 30 nov 2019, 21:12 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Vanmiddag is de fijnstof uitstoot brief hier ook aangekomen.
Ik heb een ouder model diesel 4x4 gekocht omdat ik er lekker zelf aan sleutelen kan, en omdat er 3500 aan de haak mag hangen, en omdat een auto in een 1 - mans zaak een waardeloze investering is, is het gewoon jammer om een nieuwere te kopen als je voor hetzelfde bedrag ook een mooie hogedrukreiniger tbv rioolreiniging kunt kopen. De hogedrukreiniger is een 100% goede investering, de auto blijft een waardeloze investering. Nu ik extra moet betalen als soort straf voor het rijden met zo'n auto, ga ik komende week een afspraak maken met de man die verstand heeft van het " tuinen" van de injectie pomp zonder dat het risico voor de motor te groot wordt, beetje meer rook, want ik betaal ervoor, f**k it.

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 01 dec 2019, 12:16 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Prutser Achterhoek schreef:
Nu ik extra moet betalen als soort straf voor het rijden met zo'n auto ga ik komende week een afspraak maken met de man die verstand heeft van het " tuinen" van de injectie pomp zonder dat het risico voor de motor te groot wordt, beetje meer rook, want ik betaal ervoor, f**k it.
Nee hoor, je betaald enkel en alleen voor het feit dat je hem hebt, dan heb je nog geen meter gereden, die gereden kilometers halen ze weer binnen via de brandstof accijns.

Dus in welke bocht je je ook wringt, je gaat gewoon VEEL meer betalen, als je niet of niet veel rijdt de 15% fijnstof verhoging vanwege het bezit en als je uit slagrijn veel gaat rijden, omdat je "toch al betaald", de vele vele procenten accijns.

"Leuker kunnen we het niet maken" was toch hun slogan . . . . . . nou, bij dezen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: zo 01 dec 2019, 21:06 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
laro33 schreef:
ze hebben gewoon ook het zelfde postuk verstuurd voor autos die vrijstelling (40 jaar ) hebben en er niet onder vallen ,dus een fout in de verzending


Ik heb de brief ook net gekregen, per mail ;)

Is geen fout in de verzending, staat duidelijk in dat als hij geschorst is of er een vrijstellingen geld de toeslag niet van toepassingen is maar als dat vervalt je de toeslag wel moet betalen.
Voor de duidelijkheid, 40 jaar en ouder geeft recht op vrijstelling van wegenbelasting
Er zijn omstandigheden dat de vrijstelling wegenbelasting kan vervallen, als de rdw bvb vaststeld dat er te veel aan je oldtimer geklooid is en je nieuw kenteken aan moet vragen, dan word je bouwjaar op het jongste onderdeel vastgesteld en mag je gewoon weer betalen plus de toeslag.
Weet niet maar zijn er ook nog andere vrijstellingen? zoals omgebouwde autos naar 20 km, die kunnen natuurlijk ook weer terug gebouwd worden en moeten dan weer betaling, dat is wat ik in de brief lees :geek:

Dus de brief is wel degelijk van belang ook al ben je op dit moment vrijgesteld :!:

Maar gelukkig is mijn ambu bj72 en wordt de brief in de kachel in fijnstof omgezet :evil: :evil: :twisted: :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: do 12 dec 2019, 19:02 
Fijnstof door luchtvaart zorgt voor gezondheidsschade
Fijnstof is altijd schadelijk voor de gezondheid. En hoe kleiner de deeltjes, hoe groter de gezondheidseffecten. Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komen deze kleine deeltjes vrij in de lucht. Vliegtuigen stoten daarom veel fijnstof uit. En vooral ook veel van de allerkleinste deeltjes in de lucht: ultrafijnstof. Als een Boeing 747 opstijgt, wordt in deze periode evenveel ultrafijnstof uitgestoten als door 1 miljoen vrachtwagens. Hierdoor heeft luchtvaart een grote gezondheidsimpact op de omwonenden van luchthavens.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: do 12 dec 2019, 19:08 
laro33 schreef:
Fijnstof door luchtvaart zorgt voor gezondheidsschade
Fijnstof is altijd schadelijk voor de gezondheid. En hoe kleiner de deeltjes, hoe groter de gezondheidseffecten. Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komen deze kleine deeltjes vrij in de lucht. Vliegtuigen stoten daarom veel fijnstof uit. En vooral ook veel van de allerkleinste deeltjes in de lucht: ultrafijnstof. Als een Boeing 747 opstijgt, wordt in deze periode evenveel ultrafijnstof uitgestoten als door 1 miljoen vrachtwagens. Hierdoor heeft luchtvaart een grote gezondheidsimpact op de omwonenden van luchthavens.



uhhh hoeveel belasting betaal je voor een 747 ????


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: do 12 dec 2019, 20:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet wat je probeert te vertellen met je luchtvaart verhaal maar als je bedoeld dat als de grote vervuilers niet aangepakt worden wij ook maar mogen blijven vervuilen zit je heel erg fout :evil:
Vind het schandalig dat vliegen niet veel harder aangepakt wordt maar verbeteren van de wereld begint echt heel dichtbij, namelijk jij zelf. Jij bent verantwoordelijk voor als je gaat vliegen en dus vervuilen, stoppen we daar met zij alle mee dan gaan de vliegmaatschappijen failliet :idea:
Komt bij dat als ze aangepakt worden dat geld kost en wedden dat er gescholden wordt, zo van zie je wel, burgers pesten, de tickets worden onbetaalbaar, de kl##dz@kken :twisted:
Maar helaas is vliegen en auto rijden nog veel te goedkoop zodat we over 100 jaar over heel Nederland kunnen varen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik rij ook nog veel te veel maar wind er geen doekjes om IK BEN EEN VERVUILER :oops: :oops: :P

Een idee, richt een V.A. op, Vervuilers Anomymous om deze verslaving onder controle te krijgen :idea: :idea: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 00:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
[quote="Jamaar"....

Maar helaas is vliegen en auto rijden nog veel te goedkoop zodat we over 100 jaar over heel Nederland kunnen varen :mrgreen: [/quote]

"Heel Nederland" ... dat loopt wel los.

Over 100 jaar is het misschien wel Amersfoort aan Zee.
Je moet dat overigens wel lezen als een gedeelte "Amersfoort in Zee" ... de recentere nieuwbouw-wijken liggen juist aan de verkeerde kant van de branding.
Woon je op plus 10 of hoger dan kan je je opstallen heel goed verkopen aan gelukzoekers uit de Randstad ... waarschijnlijk is er dan wel weer een Prins Bernard die er beter van wordt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 07:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ach je kan altijd hopen dat het sneller gaat, woon 80 km van zee en zou het nog willen meemaken dat ik naar het strand kan lopen :lol: :lol: :lol: :lol:
Woon nu 65 meter boven de zeespiegel :P zou graag palmen en bananen planten :mrgreen: :mrgreen:
Is het niet meer nodig naar Marokko te gaan :!:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 09:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
das mooi ku....................
toch maar eens rondkijken voor een snorkel van 8 mtr. ik woon 7.5 mtr onder de zeespiegel.
mijn 109 is nu fijnstof en co2 vrij.
staat al een week bij de garage om een eend te zoeken.
gelukkig mag ik voor de Dacia wel 15 euro per maand betalen dus het komt helemaal goed met het milieu,
ik heb mijn deel betaald. :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fijnstof toeslag...
BerichtGeplaatst: vr 13 dec 2019, 15:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Als alternatief voor een snorkel hebben ze de volgende oplossing ...

Mocht je dan nog steeds eendjes horen ... dan zijn het eendjes.
 


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.