Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 08:46 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Nu een paar jaar na het bouwen zie ik dat de chassis behandeling hier en daar los laat.
Dit is voornamelijk op nieuwe outriggers waar (denk ik) een wals huid op zat.

Nu is de onderkant redelijk vet doordat ik een keer een lekke oliefilter (geen olie meer binnen 50 meter) gereden heb, maar overweeg er toch wat aan te gaan (laten ?) doen.
Nu kijk ik er niet echt naar uit om een paar dagen op mijn rug onder de auto door te kruipen.

Iemand ervaring met Dinitrol (of een dinitrol station) ? :?

Goed dit is één van de klusjes die ik nog wil doen.

Hoop nog jaaaaaaaren met de auto te doen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Dinitrol is ok. Heb de chassis van mijn 101 laten doen.
Het blijft wel plakkerig (ik ben blij dat ik de assen niet gedaan heb) en moet eens in de zoveel jaar gecheckt/ bijgewerkt worden. De normale dinitrol is bruinkleurig, wat ik geen gezicht vind, bij mij heb ik de zwarte versie laten doen.
Voor de rest denk ik dat het allemaal hetzelfde is. rx5/ dinitrol/ owatrol/ action antiroest/ brantho kurrux / menie.
Het blijft een kwestie van goed schoonmaken. ontvetten en niet meteen je spul er op smeren. bijna alle behaldel methodes zeggen dat er een licht oxidatie laag op moet zitten (na 1 nacht, voor de hechting) en dan het spul er op smeren. En 1x per jaar bijhouden (wat er vaak niet van komt).
persoonlijk heb ik de beste ervaring met rx5 + zwarte verf action, al dan niet gemengd met elkaar.
Betreft buiten kant chassis, binnenkant blijft de dinitrol goed.
Als ik alles uit elkaar had dan had ik hem laten galvaniseren (en dan zwarte action verf er op).
Sccs,
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 15:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ben ooit bij dinitrol info dag geweest, kon voor 900 euro mijn volgens hun goede chassis laten doen.(niet gedaan)
jaar of zo later ben ik hem uit elkaar gaan trekken omdat de gaten er in vielen.
hadden ze nu gewoon die bagger over de rotte plekken heen gespoten? zal het nooit weten.
ik heb veel gedaan met de niet meer verkrijgbare loodmenie. en lijnolie met siccatief. en tenco bothemcoat.
en sinds kort de blikken zwart van de action, primer en verf in 1.
de nieuwe outriggers heb ik eerst goed opgeschuurd en toen met die action verf gedaan. afkloppen(niet te hard), het zit er nog op.
de rest ook trouwens. oja ben ook in de weer geweest met een of ander verfje wat op de booreilanden wordt gebruikt. werd net rubber.
deze ken je al Rob? http://www.oldtimerautosite.nl/index.htm

btw. volgende week zit er een nieuw gemaakte radiateur in de 109. de nieuwe 2e handse sprong lek na een paar ritjes.
wordt het duurste onderdeel wat ik gekocht heb de afgelopen 8-9 jaar.
het dubbele wat jij hebt betaald Jeroen. :cry:
krijg wel het geld terug van de sloop waar ik het gekocht heb. dat is wel netjes.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 17:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
... ... ...

btw. volgende week zit er een nieuw gemaakte radiateur in de 109. de nieuwe 2e handse sprong lek na een paar ritjes.
... ...
krijg wel het geld terug van de sloop waar ik het gekocht heb. dat is wel netjes.


Da's wel netjes, dat geld terug -- dat de 2ºhands zo snel stuk ging .... is misschien ook wel netjes, dwz beter nu als volgend jaar zomer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 21:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Is het ooit iemand opgevallen dat er verschillende doppen voor radiatoren zijn?
Ergens staat een openingsdruk aangegeven, die moet natuurlijk geschikt zijn voor betreffende radiator.
Verkeerde dop te hoge druk, lek. :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt 2019, 22:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Is het ooit iemand opgevallen dat er verschillende doppen voor radiatoren zijn?
Ergens staat een openingsdruk aangegeven, die moet natuurlijk geschikt zijn voor betreffende radiator.
Verkeerde dop te hoge druk, lek. :cry:


Tja, in dit geval een RangeRover radiator en een Defender-expansievat (met denkelijk bijpassende dop).

Dat zal toch qua druk niet al te ver uit de pas lopen :?: :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 00:14 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Mmmmm zijn toch geen radiator doppen :?
De enige dop die ik heb zit op het drukvat, of is het dan evengoed een “ radiator-dop” :mrgreen:

Waar Sjaak zijn dopje heeft :evil: volgens mij ook niet op de radiator :?:

Ik zl toch maar eerst beginnen met goed de “schade” onder de auto op te nemen.
Misschien is het inderdaad een kwestie van plaatselijk bijwerken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 08:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
de dop op het vat, zitten wel 2 klepjes in voor druk. maar ik heb zo al jaren gereden.
bij deze nieuwe oude radiateur was het misschien net teveel van het goede.
maar nu komt er (zoals velen adviseerden) een geheel nieuw binnenwerk in.
dan hoop ik er vele jaren van af te zijn.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 09:00 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bij mij wordt de druk ook wel eens te hoog, merkt men als er stoom uit mijn oren komt :twisted: :twisted: :twisted:
Helaas werkt dopje wisselen dan niet :shock: pilletje wel :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 09:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bij de 101 zit op de radiator ook een vuldop met overdruk klep, de dop is hetzelfde als bij een rrc. en inderdaad, je hebt verschillende overdrukklepwaardes. als de klep opent dan verdwijnt dat in de overflowbottle. Volgens mij is dat bij mijn s3 benzine ook.
Het enige wat bij mij werkt bij teveel (persoonlijke) overdruk is een lekker stukje rijden door de natuur heen.
Sjaak, goed dat alles het weer doet.
Bij ligt in de planning de p pakking koelwaterhuis 300tdi te vervangen, de sensor electrafan te verplaatsen, drukvat rembekrachtiging te plaatsen en de carburateur te reviseren van de s3. Die valt stationair soms uit.
Raar geval, als ik het gas loslaat dan gaat ie te laat in zijn stationair stand, waardoor hij uit valt. en als ik op een helling sta met neus omhoog is het toerental hoger als met de neus omlaag. Kon geen luchtlekkages onderdruk ontdekken.
carburateur ga ik ultrasoon reinigen + revisieset. Als dat het niet is ga ik kijken naar de remvacuumbekrachtiger.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019, 22:01 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb dus zo’n defender expantievat, hoe test je nu de dop?

Ik krijg de indruk dat dit systeem een grote design-fout heeft.
Het vat is te klein, drukklep is slecht. Er zit geen overloop aan, dus dat eruitgegooid wordt zal nooit nooit meer terug-geslurpt worden.. en je kan dus ook niet zien dat het eruit gegooid is. :x

Vanaf dag één al met argus ogen naar het systeem gekeken. Moet ik nu alles zelf “ontwikkelenen” :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 08:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hoe je de dop moet testen kweenie. maar ik heb er 2 slangetjes aan zitten. en hij (de radiateur)slurpt wel weer terug.

dit vat heb ik op mijn range rover radiateur https://www.youtube.com/watch?v=KKIta2EUxJw

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 09:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
GatheRRoveR schreef:
Ik heb dus zo’n defender expantievat, hoe test je nu de dop?

Ik krijg de indruk dat dit systeem een grote design-fout heeft.
Het vat is te klein, drukklep is slecht. Er zit geen overloop aan, dus dat eruitgegooid wordt zal nooit nooit meer terug-geslurpt worden.. en je kan dus ook niet zien dat het eruit gegooid is. :x

Vanaf dag één al met argus ogen naar het systeem gekeken. Moet ik nu alles zelf “ontwikkelenen” :?:


Als er een overloop slangetje aan zit zou je heel simpel een overloop vat er naast kunnen zetten, je moet dan wel oppassen dat de dop ook aan de bovenkant goed afdicht anders zuigt hij bij onderdruk niet terug.
Bij de bovenkant van de dop bedoel ik de grote messing schijf die de bovenrand afdicht van de vulopening.
Zo een dop testen is lastig maar ik vermoed dat als ze stuk gaan ze helemaal geen druk opbouwen anders koop je voor een paar euro een nieuwe.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 10:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Afbeelding

* Sjaak* ik heb de zelfde.
Heb je je radiator van een nieuw koeldeel (hoe dat hete, dat ben ik vergeten) laten voorzien ?

De overdruk in de dop is max 15PSI = 1 atm
Dit is trouwens volgens “vage kennis” ;-) 2 atm 8-)

Dan zou ik verwachten dat als zo een systeem het water eruitgooit dit ergens meld.
Al zou het een overloop vaatje zijn, die nog mooier, het water weer retour laat lopen als het afgekoeld is of een simpel drukschakelaartje met verklikkerlampje.

Goed ik ga denk ik maar een diepte investering doen in een nieuwe dop Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 11:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
volgende week verwacht ik de radiateur terug. en waar die vage kennis het over had was als je duikt cq snorkelt.

dit dus::::::: 8-)
Op zeeniveau heb je 1 bar druk. Voor elke 10 meter die je duikt komt daar 1 bar bij. Op een diepte van 20 meter is de druk dus 3 bar.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019, 12:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
volgende week verwacht ik de radiateur terug. en waar die vage kennis het over had was als je duikt cq snorkelt.

't Is niet alleen een ondergedoken "probleem". Een dop die bij 1 atm overdruk opent opent dus op zeeniveau bij 2 atm absolute druk.

Bij 2 atm kookt water pas bij 120 º .... en zoiets is best handig, een lokaal hot-spot kan dus tot 120º worden zonder dat er dampbellen ontstaan.
Je houdt dus een koelende werking (want het ontstaan van een dampbel vraagt wel kortstondig wat extre verdampingswarmte, maar daarna werkt die bel isolerend en doorstroming-remmend). Wees dus bij met wat overdruk, want anders had je slechts de koelende werking in het 80-100º traject (bij 80-120º heb je dus een enorm veel grotere koelende werking).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.