Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 sep 2019, 17:15 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
De Aldi heeft een zo te zien interessante acculader in de aanbieding, een druppllader die ook tot 3,8 Amp kan laden ... en je kan de lader ook op een winterstand zetten, een stand waarmee de lader doorlaadt tot boven de 15 V (dat is 's winters nodig om een normale loodaccu ook echt vol te krijgen, en het is 's zomers geschikt ook een vermoeide accu een "electro-shock" te geven).
Ik heb zelf een iets andere Aldi-lader, dwz eentje die qua specs veel op de huidige aanbieding lijkt maar van een eerdere aanbieding, en de mijne voldoet gewoon goed.

Verder hebben ze H4 lampjes (neem de 100% extra licht versie) en een zo te zien niet onaardige start-kabel set.

Bijlage:
Aldi - acculader.png
Bijlage:
Aldi - H4-H7 lampjes.png
Bijlage:
Aldi - startkabels.png


O aj, ik heb geen Aldi-aandelen of andere belangen bij de Aldi-organisatie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep 2019, 22:21 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Lachen die moderne lichtmetaaltechnologie, dat spul zit hier al meer dan 40 jaar in mijn woning.
Gewoon omdat koper te duur was hebben ze hier in de voormalige ddr aluminium kabels gebruikt voor 230 en 400 volt.
Ook slechte ervaring met alu lastrafos en accu laders. Het probleem met die rotzooi is, a het oxideert en dan heb je een geweldige hittebron bij de verbinding in de klemmen en b na herhaald buigen breekt het gewoon. Als je 10x een diesel met echt lege accu kan starten zonder dat ze smelten ga ik in god geloven :oops: :oops: :evil: :evil: :shock: ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 sep 2019, 22:34 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Lachen die moderne lichtmetaaltechnologie, dat spul zit hier al meer dan 40 jaar in mijn woning.
Gewoon omdat koper te duur was hebben ze hier in de voormalige ddr aluminium kabels gebruikt voor 230 en 400 volt.
Ook slechte ervaring met alu lastrafos en accu laders. Het probleem met die rotzooi is, a het oxideert en dan heb je een geweldige hittebron bij de verbinding in de klemmen en b na herhaald buigen breekt het gewoon. Als je 10x een diesel met echt lege accu's kan starten zonder dat ze smelten ga ik in god geloven


Tja ... waarschijnlijk was het DDR-aluminium van een dubieuze DDR kwaliteit.

Verder: startkabels gebruik je met wat geluk bijna nooit, als je ze dan in de tussentijd niet al te vaak als springtouw oid gebruikt dan voldoen ze voor het geval dat ....

Maar goed, mijn aanleiding om deze "reclame-boodschap" de wereld in te sturen was de "wat meer dan alleen een druppellader".
Ik heb een wat eerdere aanbieding, een lader die in grote lijnen qua specs overeenkomstig is met het huidige aanbod ... en dat "kwartjes-ding" doet het verduiveld goed. Alleen een geheel platte accu wil ie niet laden omdat ie die niet als accu herkent ... in geval van een "platte" accu moet je eerst even een domme lader gebruiken om het eerste leven in de platte terug te brengen.

Aldi-H4-koplampen heb ik ook al langer en tot tevredenheid, dwz qua lichtbeeld goed en qua levensduur ook. Koop je ze last minute bij een benzinepomp of garage dan betaal je een veelvoud. Het is natuurlijk best mogelijk dat de huidige batch niet wil deugen .... dan was het in ieder geval geen te dure miskoop.


PS Ik ben tweede generatie goddeloos dus met mij komt het nooit meer goed, ik geloof niks en zelfs dat niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 08:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb er 2, 1 van de aldi en 1 van de action. (acculaders)
welke weet ik niet meer maar 1 van de 2 moet je elke keer opnieuw aanzetten en instellen.
de andere sluit je aan en die "ziet" wat voor accu, hoe leeg, of hoe vol en gaat meteen aan.
k,wee nie wat deze doet?
gebruik ze alle twee al jaren. zelfs met de 2x 50 amp in de 109 in de winter.
ik gebruik de automatische toch wel het meest.
dit even ter info en ter vulling van deze pagina.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 10:07 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, wat het huidige ding bij de Aldi doet weet ik ook niet, dwz ik denk vergelijkbaar met de oude die ik heb, ik had geen zin in het doorlezen van het gehele "manual" ... zulke onderhoudende lectuur is dat nu ook weer niet, en de Aldi is ook geen gezellige leeszaal.

Maar goed, mijn oude Aldi (van het merk "Medion") ... die start zelf, "kijkt" naar de aanwezigheid van een accu checkt of ie het een 6V of 12 V vindt en begint dan te laden.

Nadeeltje van dit "kijken" is dat ie een "platte" accu niet herkent als een accu, en andere nadeel is dat ie altijd beging met het vriendelijke druppellaad-programma. Als je de accu met 4 Amp (in mijn geval zegt ie dat ie max. met 4 Amp laadt) wil laden dan moet je nog iets extra doen, wil je op de winterstand laden idem (dat laatste is natuurlijk soms ook weer een goede veiligheid, een "elektro-shock" kan heilzaam zijn maar je wilt niet altijd de winterstand als standaard).

En dan tenslotte: Voor € 15,-- ben je eigenlijk alleen bekocht als het ding gewoon niks doet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 10:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Tja ... waarschijnlijk was het DDR-aluminium van een dubieuze DDR kwaliteit.

Verder: startkabels gebruik je met wat geluk bijna nooit, als je ze dan in de tussentijd niet al te vaak als springtouw oid gebruikt dan voldoen ze voor het geval dat ....


Ze hebben hier ook goede spullen gemaakt en aluminium maken konden ze. Maar dat is echt niet geschikt voor kabels ook al geven ze er een leuk naam aan.
Verder wil je juist als je ze dan moet gebruiken dat ze ook werken, niet dat je er dan achter komt dat je al die tijd rotzooi in je kofferbak had liggen.
Misschien doen ze het voor een 1 liter benzine motor maar voor diesel, gewoon in de winkel liggen laten.
Veel mee gemaakt, ja hoor ik heb startkabels bij me, helaas blub blub blub, niet starten want ze waren bij de bouwmarkt gekocht.

Heb ook een keer startkabels gehad die er zeer goed uitzagen, lekker dik maar dat was het plastic, de kern was 4mm2, kon er net mijn datfje mee starten na 1/2 uur laden met de andere auto. :cry: sinds dien let ik op de verpakking wat er staat over de kern diameter en of de klemmen koper of verkoperd blik is, die laatste laat ik ook liggen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 10:40 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
O ja ... mijn ervaring is dat je met een relatief kleine (en slimme, zelfs mijn eerste zeer beperkt slimme) lader wonderen kan doen.
Waar de vuistregel is dat je met 10% van de nominale Ah's kan (of moet) laden geeft 2 tot 5 % als max laadstroom een beter resultaat.
Je moet even wachten op het beste resultaat, het neemt gauw drie dagen voordat een echt lege accu weer vol is (en voor een helemaal platte moet je een truukje doen (bijv de accu eerst even "opstarten" met een minder slimme lader). Maar waar je met een grotere laadstroom sneller effect hebt heb je ook sneller kans op gedeformeerde platen (met in de limiet kortgesloten cellen).

Anyway: met zo nu en dan doorladen en daarna de druppellader kan je een accu de winter doorhelpen ... een accu die anders - met alleen het auto-laadsysteem - langzaam onderuit zakt.
Het auto-laadsysteem is leuk maar schiet 's winters toch gauw te kort -- je wilt een hogere laadspanning, en je wilt juist 's winters een echt volle accu omdat bij kou de accu minder presteert, terwijl hij juist bij kou minder vlot laadt, en bovendien loopt de accu als ie niet minstens 80% vol is bij kou juist makkelijk schade op.

Alternatief is dat je iedere 3-4 jaar een nieuwe accu koopt, dat vinden de accu-leveranciers leuk.
Ander alternatief is dat je nooit meer een nieuwe koopt ... althans dat hoop ik, ik heb een LiFePO-accu die ik aan een duurproef onderwerp.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 11:00 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Tja ... waarschijnlijk was het DDR-aluminium van een dubieuze DDR kwaliteit.

Verder: startkabels gebruik je met wat geluk bijna nooit, als je ze dan in de tussentijd niet al te vaak als springtouw oid gebruikt dan voldoen ze voor het geval dat ....


Ze hebben hier ook goede spullen gemaakt en aluminium maken konden ze. Maar dat is echt niet geschikt voor kabels ook al geven ze er een leuk naam aan.

Ik weet dat het zeker niet altijd bagger was uit het ehemaliges Ost-Block ... soms was de wat traditionelere productie juist garantie voor degelijkheid.

Jamaar schreef:
Verder wil je juist als je ze dan moet gebruiken dat ze ook werken, niet dat je er dan achter komt dat je al die tijd rotzooi in je kofferbak had liggen.
Misschien doen ze het voor een 1 liter benzine motor maar voor diesel, gewoon in de winkel liggen laten.

Tja, ze maken - vanwege de koperdiefstallen - tegenwoordig ook bliksemafleiders van aluminium. Je hebt nu eenmaal aluminium en aluminium, qua repeterend buigen is aluminium vaak niet het sterkste, maar je hebt wel "betere" en "mindere" alliages.
Of deze Aldi-kwaliteit echt deugt weet ik niet, maar als je die netjes weglegt en alleen gebruikt in dat zeldzame geval ... dan ben ik niet echt bang voor acute kabel-breuk. Verder is het gewoonlijk zo dat er bij starthulp slechts sprake is van hulp, gewoonlijk wil de te helpen auto net niet starten omdat de accuspanning tijdens het starten net te diep onderuit zakt.
Als de te helpen auto echt een platte accu heeft dan moet je heel erg uitkijken, in de limiet trek je dan stromen die groter zijn als de voor de hulp-accu opgegeven CCA's -- een "platte" accu gedraagt zich kortstondig als was het een kortsluiting.

Jamaar schreef:
Veel mee gemaakt, ja hoor ik heb startkabels bij me, helaas blub blub blub, niet starten want ze waren bij de bouwmarkt gekocht.

Heb ook een keer startkabels gehad die er zeer goed uitzagen, lekker dik maar dat was het plastic, de kern was 4mm2, kon er net mijn datfje mee starten na 1/2 uur laden met de andere auto. :cry: sinds dien let ik op de verpakking wat er staat over de kern diameter en of de klemmen koper of verkoperd blik is, die laatste laat ik ook liggen.

Ja, ja, die indrukwekkende startkabels met een miniscuul koperdraadje in een indrukwekkende mantel ... die ken ik ook (gek genoeg zijn zulke kabels soms als genoeg - namelijk als het om een net te zwakke startaccu gaat).

De laatste keer dat ik de startkabels gebruikte ging het eerst ook even niet, maar dat was de schuld van de te mooi geïsoleerde knijper-klemmen ... zulke klemmen zijn goed beveiligd tegen ongewenste kortsluit-contacten maar het gewenste contact is soms ook lastig. Het is dan handig als je een sigaretten-aansteker-voltmeterje hebt, dan kan je checken of er bij de ontvangende auto ook iets binnenkomt, en je ziet dan direct hoeveel de spanning inzakt tgv het starten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 15:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mooiste starthulp was zonder kabel, optima accu bij mij uitgebouwd, omgekeerd pool op pool gezet, starten lopen.
Je moet die mensen zien kijken als je daar mee aankomt, een accu op zijn kop dat kan toch niet! :o :D :)
De LiFePo accu's stel ik nog even uit, komt volgend voorjaar weer op het lijstje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2019, 18:11 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Mooiste starthulp was zonder kabel, optima accu bij mij uitgebouwd, omgekeerd pool op pool gezet, starten lopen.
Je moet die mensen zien kijken als je daar mee aankomt, een accu op zijn kop dat kan toch niet! :o :D :)
De LiFePo accu's stel ik nog even uit, komt volgend voorjaar weer op het lijstje.


Tja, 't moet dan wel net goed passen met die polen. En er komt nogal wat gewichtheffen aan te pas.

Qua starthulp: Als een soort van aan je eigen veters uit het moeras trekken kan je ook een bundeltje high-cap's naast de vermoeide accu zetten ... maar dat moet je dan wel ruim vóór het moment dat je starthulp nodig hebt doen. Een vermoeide accu heeft nl nog heel lang wel "capaciteit" genoeg maar niet meer voldoende "instant-capaciteit", de startstroom zakt in voordat de startmotor op snelheid is. Met een bundeltje high-cap's mobiliseer je een deel van de capaciteit via de condensatoren die dan echt instant-stroom leveren.

En qua LiFePO ... wacht nog even op mijn winterse ervaringen. Ik ben van eerst zien dan geloven.
Vooralsnog heb ik geen klachten ... ondanks de sluipverbruikers zoals radio en alarm is ook na langere tijd de boordspanning 13,2 tot 13,4 V.
Tijdens het voorgloeien blijft ik 12,5 V aflezen (op mijn sigaretten-aansteker-V-meter), en alleen tijdens het starten zakt het even in, maar ik moet nog eens kijken of dat wellicht de start-schakeling is -- ik was tot nu toe te lui om op de accu te kijken tijdens het starten.
Draait de motor dan is het bijna direct 14,3 V ... maar dat verbaast niet: de (ont)laad-caracteristiek van LiFePO is heel plat, en pas als de accu bijna tot het randje vol is loopt het laad-rendement terug.

O ja, qua gewichtheffen ben je met LiFePO ineens uit de zorgen, ik ging van 25 naar 10 kilo.
Als je een auto hebt die nog net wat moet afvallen om in een gunstiger belasting-tarief te vallen, of als je een "camper" hebt die altijd al aan de grens van het toelaatbare gewicht zit dan kan je met LiFePO-accu toch weer wat kilo's besparen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2019, 09:57 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
En ... heeft nog iemand de gok met de Aldi-accu-lader genomen ?

Ik heb net, de afgelopen dagen mijn oudere Aldi/Medion lader weer eens van stal gehaald om een oude accu weer op peil te brengen.
Eerst met het zomer 4 Amp programma, daarna een tijdje (na)druppelen, en dan nog even op de winterstand om de platen-chemie nog wat op te schudden.
In principe geeft de winterstand bij de huidige temperaturen een "te" hoge laadspanning, en dus accu-water-verlies, maar dat waterverlies is niet schokkend (het betreft een accu met schroefdopjes je kan het dus checken en eventueel bijvullen).
Mijn ervaring is dat zo'n "electro-chock" heilzaam is: de accu blijft daarna langer op peil, en hij levert dan ook wat makkelijker zijn resterende CCA's.

Verder ... verbaast het mij steeds weer hoeveel onkunde er is onder het "general public" wat betreft de auto-accu.
Nu pas was de accu van de neef van de buurvrouw leeg, de accu van een Cliootje. Ik uitleggen hoe je veilig starthulp kan leveren, en ook dat je daarna de accu weer goed moet opladen. Blijkt de neef al na een half uurtje rijden tevreden te zijn: zijn accu was weer "opgeladen".
Ik heb niet de indruk dat mijn uitleg dat ie meer moest denken aan minimaal een halve dag laden ... dat ie dus beter een middagje bij zijn tante de auto aan de lader kan leggen ... dat ie anders minstens op en neer het halve land door moet rijden.

Of te wel: Er is veel onkunde en onbegrip over de werking van een accu.   Het best sloeg mijn vergelijking met een emmer nog aan.
Je vult die emmer mer een dun straaltje water: en na een half uurtje zit er zoveel in dat je er iemand mee nat kan gooien, maar daarna is ie weer leeg ... pas als je lang gewacht hebt is de emmer echt vol.
Het aardige was dat men ook begreep dat een emmer met een bodempje water ook snel kon bevriezen ... :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2019, 15:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Praat me er niet van, zelfs onder "vaklui" :( hoor ik veel onzin, bvb de 10% regel uit de oertijd blijkt nog steeds favoriet onder de laad "deskundigen" :cry:
Heb al lang geen zin meer in die nutteloze discussie. :P
Gewoon die neef zijn gang laten gaan, goed voor de economie want hij koopt binnenkort een nieuwe accu en de oude wordt milieuvriendelijk gerecycled 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt 2019, 16:09 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja ... die 10% "regel" hanteer ik ook, maar niet anders als vuistregel (en slechts voor normale lood-accu's).

Ook al is die 10% regel natuurlijk niet geldig is het een handige kapstok.
Als het gaat om een accu "heel" te houden, en nog meer als het gaat om een te diep ontladen accu weer nieuw leven in te blazen is een langdurige lagere laadstroom waarschijnlijk nog veel beter. Beter 3 dagen heel rustig laden als een "spoedcursus" ... want met die "spoedcursus" weet je eigenlijk zeker dat de platen rap achteruit gaan.
Dit voorgaande geeft ook een duidelijke vingerwijzing over het weinig adequate van het laden via het dynamo-spanningregelaar-systeem ... het gebruikelijke laadsysteem is gewoon niet erg goed afgestemd op de relatief "trage" loodaccu.

En ja, die neef ... die laat ik gewoon z'n ding doen. Misschien heeft ie geluk, misschien gaat het nog weer een winter goed.
De pech is dan wel dat ie dan alle goed bedoelde lessen ook weer vergeten is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.