Pike schreef:
Twee weken geleden een flinke waterbak in een bospartij. Ik kon er aan de linker kant langs maar het laatste stukje moest ik toch door dat zwembad en daar zat nou juist het diepe. De rechter koplamp dook onderwater en daarna had ik een vreemd lichtbeeld.
Hete koplamp (H4 pitten) en koud water gaan niet goed samen, het glas was gebarsten. Ja, ik weet dat je offroad het licht uit moet doen maar het was donker en bospaden staan niet bekend om de aanwezigheid van lantaarnpalen.
Nieuwe koplampen gemonteerd en de remmen schoon gemaakt.
@ Marc: De militaire handleidingen voor LW en 109 schrijven: Reserve naar RV, RV naar RA, RA naar LA, LA naar LV, LV naar Reserve.
Pike,
Ik heb poly-acrylaat ruitjes voor de koplampen gefröbeld (in ieder geval bij een Defender past zoiets makkelijk).
Ik heb die "ruitjes" vooral vanwege binnendringende sneeuw (en ijs, maar ook vuil), maar ik denk dat de ruitjes ook het hitte-shock probleem sterk verkleinen. Alternatief is natuurlijk poly-acrylaat-koplamp-units (maar dan nog helpen de extra ruitjes tegen binnendringende sneeuw, ijs en vuil).
En qua bandenwissel: Ik heb een dubbele set reservewielen, dus als mijn banden tzt nog iets verder zijn qua slijtage dan zet ik twee (bijna) verse banden voor, en rijd ik de sleetse banden achter op. Op deze wijze heb ik langer banden die voldoende tractie leveren.
(En eventueel 's zomers zelfs gewoon rondom sleetse banden oprijden.)
Ik kan dat overigens iedereen aanraden: een dubbele set reservewielen, ik ben geen fan van het wisselen van de rotatie-richting van (nieuwere) radiaal-banden - zijn ze eenmaal ver heen dan is het wat anders, dan is het minder "zonde" als een band de rotatie-wissel minder goed verdraagt.
< Naar ik begrepen heb was het wisselen van de rotatie-richting bij diagonaal-banden juist aanbevolen om ze soepeler te houden.>
Met een extra reserveband waarmee de steeds paren wisselt rijd je netto langer op gelijke banden (en als je wat extra wisselen voor lief neemt kan je ook nog kiezen om de sleetse op te rijden op de weg en de nieuwere op het moment dat je van de weg af gaat).
Want ja ... wat moet je anders met die banden met 4-5 mm profiel ??