sjaak109 schreef:
ik heb ooit op aanraden van dacht ik een zekere Marc? gewoon de goedkoopste loodaccu gekocht. :-}
Vlgs mij heb ik in het verleden ook "uitgezonden" dat je beter de grootste accu koopt die je geld kan kopen (en natuurlijk eentje die past).
Met meer Ah's en meer CCA's duurt het gewoon langer voordat de accu aan zijn einde is (want dat einde hangt samen met capaciteit)*.
Alleen bij de allergoedkoopste kan je vrezen dat de accu-bakker z'n geld verdient door te besparen op de kwaliteit van de platen.
En zelfs dat besparen loopt wel los want dat gaat gauw ook weer ten koste van die Ah's en CCA's.
Mijn boodschap is vooral dat de extra dure accu niet snel zijn meerprijs in langere levensduur goed maakt ....
... dat zie je dan ook aan mijn bijna 9 jaar originele LandRover/Varta accu (een "basis-accu" van slechts 90 Ah en 800 CCA).
* Je kan natuurlijk pech hebben en een accu kopen die net na de garantie een cel inwendig kortsluit.
O ja, je kan het natuurlijk ook in het heel dure zoeken: LiFePO accu's zijn naar verluid ongeveer niet stuk te krijgen.
Echter, in de capaciteiten die je voor een LandRover wilt zijn die nog zo duur dat je "beter" een Tesla koopt.
(Of te wel: een LiFePO accu gaat zo lang mee dat ik goed oud moet worden, en mijn LandRover ook, om het accu-einde mee te maken.)
Heb je een "ding" waar een of enkele kleine loodaccu's in gaan dan kan een LiFePO wel interessant zijn, kleine loodaccu's zijn relatief duur en kleinere LiFePO accu's juist niet, en daarenboven krijg je dan meer capaciteit en minder gewicht.