Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018, 21:00 
Offline

Geregistreerd: za 22 sep 2018, 10:09
Berichten: 10
Hallo

Ik heb een 88 lightweight.ex leger

Op mijn card staat geen trekgewicht hetgeen betekent dat er niks achter mag.

Ik heb contact gehad met RDW en daar zeggen ze dat ik een trekgewicht verklaring nodig ben.

Vervolgens contact gehad met de dealer en die zegt dat ik bjj de importeur moet zijn.
LR nederland gemaild en die zegt dat het via de dealer moet.

Ik snap er niks meer van.
Ik word heen en weer gestuurt en kom niks verder.

Wie weet raad?

Groet Jakob


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018, 21:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Dag Jakob,

Heb je niet toevallig ergens een vin-plaatje met de gewichten in de auto zitten? Ik heb een paar jaar geleden door middel van een foto daarvan de gewichten gewoon op kenteken gekregen.

Groet, Jonas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018, 21:43 
Offline

Geregistreerd: za 22 sep 2018, 10:09
Berichten: 10
Hallo Jonas

Ik heb al naar zoiets lopen zoeken.maar helaas nergens iets kunnen ontdekken.
Waar zou ik zoiets moeten kunnen vinden?.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2018, 09:37 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Mailtje met een verzoek sturen aan:

llagemaa@jaguarlandrover.com (oorspronkelijk gewoon gestuurd aan info@landrover.nl)

Ik hoop dat'ie d'r nog werkt.

Mijn verzoek zoals ingediend:

Goede middag,

ik ben op zoek naar een verklaring betreffende de trekgewichten van mijn Serie 3 88” Land Rover uit 1972,

Op dit moment staat niets vermeld op mijn kenteken omdat ten tijde van het op naam zetten van mijn La Ro toentertijd het gebruikelijk was dat dat niet vermeld werd.

Maar omdat ik er wel graag een aanhanger mee wil kunnen trekken zonder meteen een prent te krijgen zou ik die gewichten wel graag geregistreerd hebben op mijn kenteken en daarvoor heb ik die verklaring betreffende de trekgewichten (geremd en ongeremd) nodig voor de RDW.


Gegevens wagen:

Land Rover
Type Serie 3 88” “Lightweight” of “Air Portable"
Bouwjaar 1972
Chassisnummer: 95400400A
Motortype: 2.25 Petrol
Motornummer: 95101547A

Ik hoop dat u mij aan die verklaring kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Klijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2018, 12:12 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Het probleem met een Light Weight is waarschijnlijk dat er een vierkante militaire achterbalk op zit, waarop geen Brink 935 past. Deze Brink trekhaak is de enige die een goedkeuring heeft voor een series Land Rover.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2018, 14:51 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
"Het probleem" met een Lightweight is dat wanneer er helemaal geen trekgewichten geregistreerd staan, je ook helemaal niets mag trekken, met trekgewichten in elk geval 750 kilo want dat mag, ook zonder "goedgekeurde" trekhaak gewoon achter de LW.

Heeft dus helemaal niets te maken met de militaire achterbalk of de Brink trekhaak.

De LW is ook met de Brink niet wettelijk geschikt om meer te trekken, is een beetje haarkloverij want een LW is natuurlijk gewoon een Series of zoals op het certificaat staat een Landrover, 1969 e.v.

De mijne heeft gewoon keurig ongeremd: 500 kg en Geremd: 2000 kg op kenteken gekregen na insturen van de verklaring van Land Rover, dus met om het even welke trekhaak, mits deugdelijk gemonteerd, mag ik gewoon elke geremde aanhanger t/m 750 trekken, zelfs als die aanhanger tot 3500 kg is goedgekeurd, zolang ik bij weging maar niet meer als die 750 kg d'r achter heb.

Je wil waarschijnlijk ook helemaal geen 2000 kg achter je LW of andere series hangen, maar een caravannetje van zeg 1000 of 1200 kg zou ook ik wel fijn vinden, echter ik doe dat maar niet om alle echte en denkbeeldige problemen te voorkomen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2018, 16:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Leendert schreef:
Het probleem met een Light Weight is waarschijnlijk dat er een vierkante militaire achterbalk op zit, waarop geen Brink 935 past. Deze Brink trekhaak is de enige die een goedkeuring heeft voor een series Land Rover.


Vlgs mij zeggen de regels dat iedere goedgekeurde trekhaak goed is, en dat zou maar zo kunnen betekenen dat iedere EU goedgekeurde trekhaak goed is .... er zijn ook allerlei voordelen aan Europa (de Britten beginnen dit nu ook in te zien).

Verder ... zou je in de limiet een standaard Series achterbalk op het chassis kunnen (laten) lassen.
Het kost wat (in ieder geval originaliteit) maar daarna past een standaard trekhaak geheel volgens de regels.
Waarmee je direct de gekte van de regels ziet: rond de trekhaak mag er niks - rond het chassis mag van alles.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 18:33 
Offline

Geregistreerd: za 22 sep 2018, 10:09
Berichten: 10
helaas werkt het email adres niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2018, 08:41 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Dan dus even die tweede proberen dus info@landrover.nl, daar heb ik hem tenslotte ook gewoon heengestuurd en die hebben hem uiteindelijk aan Leen doorgestuurd.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt 2018, 22:35 
Offline

Geregistreerd: za 26 mei 2018, 00:59
Berichten: 17
Ik ben toevallig bezig voor mijn 109 series 2a.
Het MOET tegenwoordig via de landrover verkoper, dit omdat er kosten aan vast zitten.
En jammergenoeg niet te zuinig ook. €200 ex btw.

Bij mij in de regio is de service verkoper van RAC te rotterdam de enige die hier moeite voor wil doen.
Al de andere wimpelen je af en schrijven wat op en bellen of mailen je "later". wat dus nooit gebeurt.

Momenteel wacht ik op mijn fabrieks verklaring, en daarna zou ik die naar de RDW kunnen sturen.
contact via de importeur heb ik trouwens gehad met het email adres crcnl@jaguarlandrover.nl
Zeer behulpzaam echter zoals eerder aangegeven moet het vanwege de betaling via het dealer netwerk.

Theoretisch zou elke dealer dit gewoon moeten aanvragen, alleen het is of onwetendheid of ze hebben er gewoon geen zin in.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2018, 21:54 
Offline

Geregistreerd: za 22 sep 2018, 10:09
Berichten: 10
Het is me inmiddels gelukt om het trekgewicht bij te schrijven. 2000kg geremd en 500 ongeremd.
De dealer heeft het voor mij geregeld.ik kreeg het gewichtverklaring thuis gestuurd. Ik heb zelf de gegeven doorgestuurt naar rdw.
Week later kreeg ik de gewijzigde card in huis.

Groet jakob


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 12:11 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Da's mooi, kun je in elk geval iéts trekken.

G-J


Laatst bijgewerkt door Crazy-G op ma 12 nov 2018, 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 12:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jakob schreef:
Het is me inmiddels gelukt om het trekgewicht bij te schrijven. 2000kg geremd en 500 ongeremd.
De dealer heeft het voor mij geregeld.ik kreeg het gewichtverklaring thuis gestuurd. Ik heb zelf de gegeven doorgestuurt naar rdw.
Week later kreeg ik de gewijzigde card in huis.


Mooi dat het gelukt is.

Mogen we vragen bij welke dealer het gelukt is, en wat daar de kosten waren ??

    Die kosten zouden maar zo niet gestandaardiseerd kunnen zijn.
    Door een administratieve rimpeling krijg ik van twee dealers "aanbiedingen" en bijv. een wintercheck (wie heeft die nodig) is bij de een duurder als bij de ander


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2018, 08:55 
Offline

Geregistreerd: za 22 sep 2018, 10:09
Berichten: 10
Hallo

Mossel in Tynaarlo heeft mij geholpen.

Het heeft wel lang geduurd.
Ik had het idee dat hun nog nooit eerder met een dergelijk probleem geconfronteerd waren.
Maar verder erg vriendelijke mensen.

Ik ben blij met de 2ton.meer moet je er ook niet achter willen.

Groet jakob


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2018, 12:51 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Jakob schreef:
Ik ben blij met de 2ton.meer moet je er ook niet achter willen.

Hi Jakob, wellicht ten overvloede en sommige mensen vinden het onzin maar toch.

Hou er rekening mee dat je die 2 ton alleen mag trekken als je er een goedgekeurde trekhaak onder hebt en laten die nou net niet bestaan voor de Lightweight . . . . . . dus officieel mag je nooit meer dan 750 kg geremd trekken, dat mag namelijk altijd, ook met een niet goedgekeurde trekhaak.

Ik heb zelf de Brink trekhaak voor series liggen, maar zelfs die is niet goedgekeurd voor de Lightweight, alleen voor de civiele series, alhoewel op het "certificaat" alleen maar Land Rover Series vermeld staat.

Waarschijnlijk gaat het echter nooit een echt probleem opleveren want hoe vaak wordt een trekhaak nagekeken, in elk geval niet bij de APK, het zal dan ook waarschijnlijk een theoretisch probleem zijn/blijven, maar toch, een fuik waar je gecontroleerd wordt en in het minste geval kun je je, mits die d'r achter hangt, aanhanger, caravan of wat dan ook laten staan en moet je zonder verder en die later met een ander voertuig ophalen, in het ergste geval zou je een probleem kunnen hebben bij een aanrijding of ongeval omdat je verzekering weigert uit te betalen, maar wellicht even contact opnemen met je verzekering en vermelden dat je een niet goedgekeurde trekhaak hebt en vragen of ze op papier willen zetten dat dat voor hen geen probleem is, ben je daarmee in elk geval gedekt.

Ik weet het, voor sommigen is/blijft het theoretisch gelul, maar wilde het je toch even meegeven, zodat je zelf de gewenste keuze kunt maken.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018, 00:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Zoals ik al wel vaker memoreer:

Je mag een civiel rear-X-member aan je chassis lassen ... dan is de Brink geheel legitiem.

Je mag ook een elders in de EU goedgekeurde trekhaak gebruiken (lang leve Europa, dus vooralsnog mag die ook - indien gekeurd - uit Brexit-land komen). Je moet de precieze regelgeving er bijzoeken, daar staat niet dat een trekhaak alleen met een NL (E)-keur goed is (dat zou ook niet mogen van "Europa"), de trekhaak moet hetzij een oude NL keur hebben dan wel een (E) keur.

En ... in sommige EU landen is het in ieder geval iets minder moeilijk als in Nederland.
Mijn broertje heeft in Zweden een home-made trekhaak op zijn Hanomag goedgekeurd gekregen ... niet voor het volledige trekgewicht maar wel voor een serieus gebruik (en Zweden is een nogal "precies" land, wat overigens ook weer helpt, ze zijn dus ook zo precies dat ze een home-made constructie willen keuren).
Langs de EU-route kan je waarschijnlijk ook NATO-haken (of NATO-look-a-likes) met goedkeur krijgen: Je ziet bijvoorbeeld in Frankrijk allerlei bedrijfsvoertuigen met zulke haken. Het zal wel even werk zijn om de "type-goedkeur" te achterhalen.


PS. Wat vroegen ze nu als financiële tegenprestatie bij de dealer ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018, 14:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Marc-my-Words schreef:
Je mag ook een elders in de EU goedgekeurde trekhaak gebruiken

Da's nou net de crux, die bestaan dus niet (meer?), op de Brink haak na is er geen enkele trekhaak leverancier die een gekeurde trekhaak levert voor Land Rover Serie voertuigen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018, 15:23 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Domme vraag, deze heeft een E4 goedkeur, als ik daarmee rij dan is dat toch ook gewoon oké?

Brink verkoopt deze nog steeds als complete en goedgekeurde trekhaak en dan zelfs voor 3500 kg en meer.

Bijlage:
Lightweight trekhaak.jpg


Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018, 17:28 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
https://brinkitems.eu/nl-nl/product/tre ... el-2-gats/

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2018, 18:24 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Ja, die had ik al wel gevonden, maar daarmee weet ik nog steeds niet of ik daarmee legaal een aanhanger van meer dan 750 kilo mag trekken . . . . . . :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 11:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het was zo dat je een voor je auto type goedgekeurde trekhaak moest hebben, je kon er een voor Toyota niet onder een landrover proppen, maar er zijn zo veel veranderingen in eu wetten dat ik niet meer weet of dat nog zo is.
In ieder geval is het wel zo dat het deugdelijk moet zijn en dat is niet eenvoudig, zo maar een 3.5 ton 2 gats trekhaak achterop zetten gaat niet want dat scheurt uit de balk onder zwaardere belasting en dus niet deugdelijk.

Heb trouwens nog een vraagje hier, waarom staat er op mijn grijs kenteken kaartje helemaal geen trekgewicht vermeld?
Geen foutje, heb RDW gebeld maar kreeg geen bevredigende verklaring, volgens mij snappen ze het zelf ook niet.
Hun uitleg, we doen dat niet en iedere agent kan bij ons de trekgewichten navragen, op mijn opmerking of de agent in bvb Turkije dat ook kon of wilden werd niet ingegaan.
Staat toch duidelijk op oude papieren kenteken 2000 kg/750 kg en ook op de RDW website staat dat ik dat mag trekken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 12:34 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Het is sinds het kenteken kaartje zo dat voor grijs kenteken auto's inderdaad geen trekgewichten op het kaartje vermeld worden, geen expliciete reden voor, was gewoon een keuze.

Gert-Jan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 12:43 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Jamaar schreef:
zo maar een 3.5 ton 2 gats trekhaak achterop zetten gaat niet want dat scheurt uit de balk onder zwaardere belasting en dus niet deugdelijk.

Euh, i beg to differ, de goedgekeurde brink trekhaak is 40 cm lang en zit ook gewoon rechtstreeks aan de balk geschroefd, je krijgt dan dus een enorme hevel-werking, wat bij een 2 gats dus niet het geval is, zeker niet als je aan de binnenzijde van de balk net als bij de brink een dikke plaat plaatst.

Direct aan de balk geschroefd heeft dan mechanisch dus zelfs de voorkeur.

Dus dat zou dan ook geen reden mogen zijn om niet goedgekeurd te zijn, hooguit inderdaad dat het geen Merk/Type goedkeur is.

Bij veel bestelwagens zit er al een voorziening voor die twee gats haak en mag die er zonder problemen onder geschroefd worden en daar zal ook wel het probleem liggen, dat een Land Rover standaard geen "voorziening" heeft, alhoewel de gaten al wel in de balk zitten inclusief verstevigings pijpjes.

Hmm, veel ruimte voor interpretatie.

Gert-Jan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 20:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Net wat je zegt, aan de binnenkant een dikke plaat maar ook met die dikke plaat heb je problemen waar je niet aan denkt.
Bij mij had de trekhaak op een gegeven moment flinke speling omdat de balk door de belasting samen gedrukt was. Er zitten in de balk die ik heb geen versteviging pijpjes, maar die gaan er wel in bij de volgende renoverings ronde
Waar je aan moet denken dat het ook nog veilig is onder extreme omstanden.
De tijd dat we lekker konden klooien is voorbij, daarvoor is het nu echt te druk op de weg en breng je te veel andere mensen in gevaar.
Wat betreft de lengte van de Brink haak en de grote van de plaat, ook al is die verhouding in principe ongunstiger, een grotere plaat zal in dat geheel meer buigen, die kleine kan de balk in knikken en open scheuren.
Maar dat alles laat ik liever aan de fabrikant over, die berekenen dat en hebben de machines om het te testen
Als ik naar mijn toyo trekhaak kijk, daar hebben ze nog aparte schuine verbinding naar de langsliggers van het chassis gemaakt.
Dat soort voorzieningen zullen ook wel af fabriek bij bestelbussen ingebouwd zitten en bij series landrover niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov 2018, 21:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
...
Als ik naar mijn toyo trekhaak kijk, daar hebben ze nog aparte schuine verbinding naar de langsliggers van het chassis gemaakt.
Dat soort voorzieningen zullen ook wel af fabriek bij bestelbussen ingebouwd zitten en bij series landrover niet.


Bij de Defender trekhaken zie je ook zulke schuine stangen, maar bij een Defender mag je veelal ook tot 3.500 kg trekken (of zelfs meer maar dat mag dan weer niet met een BE-rijbewijs).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2018, 10:27 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Jamaar, de Brink "plaat" flext nul komma niks want daar zit over de gehele lengte twee behoorlijke strips aangelast juist om dat te voorkomen dus nogmaals, liever een 2 gats aan de balk dan een Brink, alhoewel die laatste dus gewoon blijkbaar goedgekeurd was voor die 2000 kg die een Serie mag trekken.

Afijn, ook hier geldt weer, zoveel mensen zoveel meningen, gelukkig is daar wetgeving voor, alleen nou nog vinden wat waar en hoe.

En dan liefst niet onderweg er achter komen dat wat ik heb niet mag hahaha.

Oh wacht, dat probleem heb ik niet want ik rij alleen met een kar tot maximaal 750 kilo, probleem opgelost !

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018, 18:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Natuurlijk fext die brink plaat want dat is gewoon plaatstaal, ook al is het versterkt en al is het niet veel maar dat voorkomt het blikopener effect.
Die 2 gats is gietstaal en dat is niet flexibel, zal dus wel als een blikopener werken.
Zeker als je dat zo op de 2mm kokerbalk van de landrover plaatst, ook met buisjes en een tegenplaat achter de balk is dat gewoon gevaarlijk.
Plaatstaal is veel plastiser dan men denkt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.