Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018, 10:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Beste mensen,

Ik sta op het punt te beginnen aan een project waarbij ik een series 3 stawag op ga bouwen met een 200tdi motor uit een Discovery. Ik wil graag ook de assen van een disco gebruiken ivm de remschijven. Nu lees ik overal dat je daar discovery 1 assen voor kunt gebruiken (zelf de bevestiging van de bladveren erop lassen) maar ik vraag me af of dit per se 200tdi assen moeten zijn. 300tdi assen zijn namelijk iets makkelijker te krijgen en vallen volgens mij ook onder Discovery 1 (?). Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de achterste flens waar de cardan op zit 3 bouts is. Deze is eenvoudig te wisselen naar 4. Is er iemand die weet of ik de 300tdi assen kan gebruiken of dat er nog andere bezwaren zijn?

Alvast dank en groet,
Jonas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018, 15:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Zou volgens deze link: http://www.allbrit.de/NAV.cfm?PAGE=496016&SPRACHE=EN zijn disco1 assen hetzelfde.
We zie ik kleine verschillen mbt bv abs en non-abs.
Op youtube zijn diverse filmpjes te zie hoe mensen een as kaal maken en ombouwen voor bv bladveren.
als je naast de motor de v-bak en tussenbak ook overzet kun je misschien de propshafts ook gebruiken (eventueel inkorten of verlengen)
Ik zou wel nog even de spoorbreedte opmeten.
Kortom, mooi werkje voor de zondagmiddag ;)
Groet,
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2018, 17:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jonas,

Disco 1 assen zijn gelijk, welke motor er ook als aandrijving was.
Disco 1 assen zijn bovendien gelijk aan de Defender 90 assen uit de latere Disco 1 jaren.
Naast de schijfremmen heb je ook homokineten bij gebruik van de Disco-assen.
Met Disco-assen kan je dus ook een Disco-versnellingsbak en tussenbak gebruiken.
Die Disco-bak kan dan direct het 200Tdi vermogen aan.

En ... je kan ook overwegen om de Series 3 op schroefveren te zetten.
Dan blijven de assen zoals ze zijn en moet je veer-steunen aan het chassis lassen.

De spoorbreedte - over de wielnaven - neemt sowieso iets toe.
Als die spoorbreedte bij de keuring een probleem is moet je (tijdelijk) wielen met een wat grotere "Einpress-Tiefe" monteren.

't Is allemaal mogelijk, je construeert dan uiteindelijk een Serie 5 of een Serie 6.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018, 08:39 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Marc-my-Words schreef:
De spoorbreedte - over de wielnaven - neemt sowieso iets toe.
Als die spoorbreedte bij de keuring een probleem is moet je (tijdelijk) wielen met een wat grotere "Einpress-Tiefe" monteren.

Euh Marc, niet om het een of ander hoor maar de spoorbreedte van een Disco 1 of Def neemt niet iets toe, die neemt gewoon 16 (zestien) centimeter toe en dat wordt gewoon een heel groot probleem als je de boel niet opnieuw laat keuren.

Het is namelijk "iets" meer dan de 2% afwijking die is toegestaan, zelfs als je gewone defender velgen (ET 33) monteert op een Series dan zit je nog net binnen die 2%, Wolf velgen (ET 20,6) gaan al te breed voor een series, dus 16 cm is. mwah, een beetje veel dus.

Spoorbreedte Serie 3 : 1330
Spoorbreedte Disco 1 : 1486

Maar laat niet onverlet, het is al eerder gedaan, ook gewoon netjes officieel, maar dan wordt het wel langs de RDW gaan en waarschijnlijk een rijtest om te bepalen of de boel niet gevaarlijk is geworden.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018, 09:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Hmm .. da's meer als ik had gedacht.
Een setje velgen met een ET van meer dan 100 beperkt de stuuruitslag denkelijk wat teveel.
Dus een schietgebedje dat ze het helemaal niet zien, dan wel een rijtest.
(voor de uitslag van die rijtest hoef je niet bang te zijn, de auto gaat wat betreft het weggedrag op een Defender lijken)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018, 15:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Dank voor jullie reactie!

Duidelijk, dan kan ik in principe gewoon 300tdi disco assen nemen. Ik neem aan dat abs weer gevolgen heeft voor de remcilinder/bekrachtiger?

Tja versnellingsbak gebruiken zou wel mooi zijn. Dit moet dan weer de defender bak zijn met kortere bellhouse als ik het goed heb. Ik twijfelde daar eigenlijk nog wel een beetje over. Maarja spijt als alles in elkaar zit is ook niet handig natuurlijk... Mede omdat ik het chassis wil laten galvaniseren. Dan is dit hét moment om te beslissen.

Het worden in ieder geval paraboolveren. Het is al spannend genoeg of de rdw het allemaal gaat accepteren. Het project is wel door de rdw gezien incl wisseling naar 200tdi maar ik wil niet te veel risico nemen.

De spoorbreedte is inderdaad vaker geaccepteerd. Smalle bandjes erop en hopen dat het goed gaat!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018, 16:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wormpje,

Als je gewoon aan de mannen van de RDW vraagt wat zij denken van een wisseling naar een complete Disco-aandrijflijn ... je hebt kennelijk al een soort van akkoord ... en dan oppert dat je ook de schroefveren zou kunnen overnemen ?
Als ze daarop een "Ja" geven dan kan je de veersteunen aan het chassis lassen voordat je het laat galvaniseren.
Het is al vaker gedaan dus het moet kunnen, het ligt waarschijnlijk vooral aan de manier van aanbieden.
En het is geheel binnen de regels: De aandrijflijn is 1/3 van de auto, die mag je dus eventueel in z'n geheel wisselen voor nieuwer.
Omgekeerd: alleen de motor is ook al 1/3 dus chassis en "koets" liggen sowieso vast. (Een chassiswissel mag dan overigens ook nog, net als het opknappen van de "koets", alleen mag je voor het chassis dan alleen een nieuw vervangingschassis gebruiken, en niet iets van de sloop.)

En wat betreft de ABS-assen: Volgens mij zit er alleen een ABS-ring+sensor extra op een ABS-as. Op zich in ABS mooi, maar of je het wil meenemen in de verbouwing, het maakt alles weer complexer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2018, 21:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Let op dat er naast ABS ook verschil zit in aantal splines, 200Tdi/3.5V8 hebben 10 splines en 300Tdi/3.9/4.0V8 zijn 24 splines. Welke beter is daar is discussie over, maar er is iig verschil.

Verder wil je denk ik even met Mathijs Koopman praten, zie: https://www.instagram.com/p/Bb7Z8aXh7Yt/

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 12:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
@Marc: als de abs alleen bestaat uit een extra ring+sensor zit deze er gewoon op en geeft dat toch niet extra werk met de verbouwing? Wat mij betreft prima als het erop zit zolang ik er niet allerlei dingen extra voor hoef te doen.
@Lucas: De splines is inderdaad discussie over. Het maakt mij niet zo veel uit. Ik denk dat als je er normaal mee omgaat je het verschil niet merkt. Ze zullen waarschijnlijk sowieso wel sterker zijn dan de series assen.
Iemand anders had me inderdaad ook al door verwezen naar Mathijs Koopman. Ik hoor inderdaad graag van hem waar hij tegen aan is gelopen in het project.

Ondertussen ook het een en ander uitgezocht over versnellingsbakken. Ik heb de keuze gemaakt om een lt77 achter de series tussenbak te zetten. Ook hier zijn de meningen over verdeelt maar zolang er genoeg mensen tevreden over zijn geloof ik het ook wel ;).

Om het forum een beetje in leven te houden zal ik ook proberen regelmatig wat updates te posten.

Groet,
Jonas


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 16:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wormpje schreef:
.... Ik heb de keuze gemaakt om een lt77 achter de series tussenbak te zetten. Ook hier zijn de meningen over verdeelt maar zolang er genoeg mensen tevreden over zijn geloof ik het ook wel ;).
...

Is dat niet "jammer" ?
Je hebt met de Disco-assen de mogelijkheid om permanent 4x4 te maken (met een Disco/Defender tussenbak).
De winst is dan bovendien dat de aandrijflijn zoveel mogelijk vlgs de Disco/Defender opzet is, dat scheel weer met het zoeken naar spare-parts indien dat tzt ter sprake komt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 19:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Dat bedoel ik met "de meningen verschillen"!;)

Nee hoor, geen behoefte aan permanent 4x4. de combinatie van lt77 en lt230 schijnt ook nogal krap te zijn incl aanpassingen aan het chassis. Ik hou graag de originele indeling met gele en rode pook. Zo ingewikkeld wordt de herkomst van onderdelen ook weer niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.