Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 10:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest om mijn overdrive (die ik al een aantal jaar op zolder had liggen) op mijn bak te plaatsen. de bak ligt immers toch op de werkbank, dus mooie klus om gelijk mee te nemen.

echter wil de overdrive niet volledig op de uitgaande as van de bak schuiven. ik heb netjes alle onderdelen vervangen (was vooral het tandwiel vervangen voor een bus met tanden en een naaldlager er om. heb ook gemeten en volgens dat zou alles moeten passen.

en toch, als ik dan alles er op schuif, dan gaat de overdrive netjes over het naaldlager, maar wil niet doorschuiven wanneer hij ongeveer nog een centimeter moet.

in eerste instantie dacht ik dat het was omdat de tanden niet pakte, maar die pakken netjes. wanneer ik de bus met de lager los in de overdrive laat zakken past alles. ook heb ik al geprobeerd met het verdraaien van de bak ten opzichte van de overdrive omdat ik dacht dat misschien de tanden tegen elkaar zaten, maar naar veel keren draaien leek dat het probleem ook niet te zijn.

kan er even niet met mijn hoofd bij. alles staat goed in het vet en de olie om te kunnen schuiven.

hebben jullie nog ideetjes?

het gaat om een fairley overdrive en een S3 LT76 bak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 16:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
neem aan dat je het tandwiel op de uitgaande as van de versnellingsbak vervangen hebt voor een die bij de overdrive hoort en de daarbij behoorende borgring gebruikt hebt?
als dat alles goed is dan is het een questie van tanden in elkaar laten passen, versnellingsbak in een versnelling, as naar de motor blokeren, overdrive in een werkstand en dan aan de remtrommel draaien zodat de tandwielen van de bak en de overdrive in elkaar kunnen vallen. als je de bak niet blokeerd dan neemt het ene tandwiel het andere mee en verschuiven ze niet van elkaar en gaan dan ook niet passen.
ik ken het verschijnsel. voor de duidelijkheid 1 cm is presies de afstand dat de twee tandwielen in elkaar zitten vandaar dat ik dit toch noem.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 10:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
ik heb idd netjes de onderdelen die bij elkaar horen. uit de versnellingsbak past het allemaal.

ik kreeg net we op een ander forum de tip van de borgplaatjes. omdat ik droog aan het passen ben, heb ik die er wel tussen zitten, maar niet omgebogen. dus ik moet eens kijken of dat die niet te ver uitsteken.. dus even een keer droog passen zonder borgplaatjes :P

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 12:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Piet,

Ik hoop wel dat je die roest nog tussen die tanden verwijderd.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 13:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Roest?. Heb ik dat over het hoofd gezien.. hmm.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 17:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
lipje niet omgebogen?? kan zo uitsteken dat het net buiten het tandwiel komt en ja dan krijg je hem er nooit op.
nog even een tip: kroonmoer kneterhard aandraaien, te los en je krijgt allemaal schakel problemen, meestal uit een versnelling schieten.
dat probleem onstaat vaak als een oud gebogen borgplaatje gebruikt word in cobinatie met niet vast genoeg aangedraaid, helaas ook ervaring
tegenwoordig heb ik andere tandwielen in de tussenbak, veel stiller en minder pk verlies.
misschien ook wel een beetje betrouwbaarder alhoewel ik 25 jaar overdrive gereden heb met een 90 pk motor en 250 n/m bij 1200 tpm en heb hem echt niet met veel respect behandeld dus bij deze: iedereen die zegt dat de overdive wrak is, ik ben er van overtuigt dat dat soort mensen alles stuk krijgt

O ja ik heb uit een oude grote dop de kantelen uitgeflext en de binnenkant een beetje geruimd zo dat de asstomp er in past, werky prima in kombi met een luchtsleutel


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 18:41 
Hmm.. nu ik nog eens naar de fotos kijk zien de roest idd ook zitten. Dat ga ik idd nog even oplossen. Blijkbaar te gefocused geweest op het passen.

Dat vast zetten heb ik ook ondervonden. Dus deze keer gaat tie goed vast.. en straks dan ook het borgplaatje goed vast.

Kapot krijgen kun je alles. Daar ben ik wel van overtuigd.

Wat bedoel je met andere tandwielen in de tussenbak?. Nieuwe?.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 23:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... e-kit.html

Ik geef dit een 10 plus maar met de 2.25 diesel van landrover weet ik niet of het echt een goed idee is
motortje heeft niet zo veel puf.
probeer eerst je overdrive uit en rij dan een tijd alleen maar in zijn overdrive, ook 1,2,3 en 4 dan voel je hoe het is om met de ashcroft set te rijden. Lage gearing word niet beinvloed door de set.
heb hem via budgetparts besteld.
Moet trouwens wel iets bekennen, heb na het inrijden van de overdrive altijd teflon in de olie bij gemengd, denk dat dt de levensduur best wel verlengt heeft


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 17:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Allen,

het heeft even geduurd voor ik het kon proberen. maar dit weekend heb ik dan eindelijk te tijd gehad om te testen.
het was idd het plaatje dat de moet moet locken. die had ik nog niet omgebogen omdat ik aan het testen was.

ik heb ook de roest verwijderd van de tanden. dit was een beetje vliegroest.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2018, 19:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
En, hoe loopt het nu met overdrive?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart 2018, 00:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
geen idee. moet de bak er nog onder hangen. denk dat ik dat over een paar weken ga doen als ik weer tijd heb.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.