Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 13:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb al heel lang dat het soms net lijkt of de accu,s leeg zijn. dus nieuwe accu,s gekocht.
probleem bleef dat hij slecht starte, net of de startmotor te zwaar gaat.(accu,s leeg zijn)
accu,s zijn vol, 12.7 volt.
nu startte hij net weer slecht (de 109 met nissan blok 6 cil diesel)
en bij de laatste poging vlak voor hij aansloeg kwam er rook uit mijn dashbord/contactslot.

de aardekabels van de startmotor en het blok zijn gecontroleerd en sommige preventief vervangen. de - kabel van de accu is ook goed.
heb ook getest met losse startkabels aan de aarde punten. maakte allemaal geen verschil.

kan de fout (aarde/vuil/verbrand) ook zitten in het contactslot?
Die stuurt toch is het goed is alleen een stroompje naar het startrelais?

iemand?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 13:58 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Start relais zelf?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 15:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
euh zou kunnen? maar zie nu even niets meer ivm draaiend beeld
:lol:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 18:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik zie 2 problemen:
1)slecht starten alsof de accu leeg is
2) rook uit dashboard.
1) check even de dikte accukabels: zowel de + als de - Mijn 300tdi startte ook slecht, Alle kabels overmaats vervangen en nou start ie zeer snel.
Met andere woorden, niet altijd is een slechte massa het probleem. Kijk even hoe de plus loopt (bij mij loopt ie nu rechtstreeks van + accu naar mijn start solenoid) en de min via de massasleutel en daarna o.a. op het strarthuis. Lengte kabels tov dikte doet er toe, zie tabel in link. Ook alle ogen invetten met vrienden vet en zo'n stekelrevetje ertussen. http://www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=946
2) Ik denk dat de ouwe zooi aan vervanging toe is. Meestal loopt er vanaf een centraal punt over het contactslot een kabel naar startrelais en dan de start soilenoid. alles even checken
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 19:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Als ik even iets te lang naar dat draaiding kijk komt er rook uit mijn oren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 20:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
bedankt Jeroen, de kabels zijn van goede dikte. in het verleden startte hij ook goed. ze zien er ook uit als nieuw. zitten ook net nieuwe koppelingen op. dat had ik al gedaan toen ik dacht dat het de accu,s waren. die waren het dus niet.
euh wat is vrienden vet? en wat is een stekelrevetje
enne puntje 2............... tja ik denk wel dat het die oude zooi is wat dwars ligt.
maar hij staat nu op de oprijlaan en morgen zal ik het startslot eens gaan verwijderen. tenminste kijken waar die rook weg kwam. kan nie goe wezen. zal even in het schema kijken of het startslot ook ergens aarde weg trekt. misschien hapert daar wat.
ik bedenk ook maar wat hoor, stroompjes zijn niet mijn dingetje.

en dat draaiding moet gebanned worden

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 20:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Had 2 jaar geleden problemen met starten. dacht eerst accu (red top) spanning zakte tot onder 10 volt tijdens starten, nieuwe accu, even goed maar dan weer problemen.
In spanje helemaal niet meer starten.
Startmotor uit elkaar gehaald en je wilt niet weten hoe de koolborstels er uit zagen, te kort uiteraard maar daardoor scheef met als gevolg dat er meerdere lamellen tegelijk geraakt werden en dat vreet stroom maar er komt geen kracht meer uit de startmotor.
Schat dat de startstroom verdubbeld was en dat heeft ook gevolgen voor het startrelay.
Maar dat alles verklaart niet hoe jou start schakelaar verbranden kan alhoewel, als er massa problemen zijn zoekt de startstoom vreemde wegen :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 21:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ja motor zelf ben ik ook bang voor.
alleen dat wil ik niet weten want door die fijne 6 cill. nissan moet het hele blok er uit voor ik bij de startmotor kan.
die ligt als het ware op het chassis (niet helemaal hoor) kan dus maar bij 1 bout/moer. de rest zit verstopt tegen het blok. gewoon ku... dus.

we hebben morgen niet de oppas op de kleinkinderen, het bbq vlees voor zondag is besteld, moet alleen nog bier halen dus morgen tijd zat om even te gluren.

bedankt allen tot zo ver,

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018, 22:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ach dan heb ik het met mijn perkins nog goed, 2 bouten kan ik bij en de 3e moet ik blind met een 60 cm verlenging vinden. Dan kan hij ergens op de mm tusendoor maar hoe om gekanteld is elke keer weer een verrasing
Heb dat dus op straat midden in Agadir ongeveer bij Macdonalds voor de deur moeten doen en dan in Spanje op het strand een jaar later weer.
Kost mij 3 kwartier uitbouwen en hetzelfde om in te bouwen om dan er achter te komen hoe stuk mijn handen zijn.
Vandaar dat ik nu landcruiser rij ;)
Veel sterkte!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 00:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Vandaar dat ik nu landcruiser rij ;)


Tja, een LandCruiser gaat nooit stuk ... maar als ie dan toch de uitzondering op de regel wordt dan is het allemaal ook niet makkelijk en zeker niet goedkoop.
En omdat het nooit stuk gaat mis je ook een boel ervaring (van jezelf of die van anderen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 05:42 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zeker
Je kan nooit genoeg ervaring hebben, nu ik dit schrijf denk ik, dat klopt niet.
Er zijn ervaringen die ik kan missen als kiespein of zoals mijn ex.
Duur de Landqruiser? ja maar als je de weg weet vind je ook voor deze auto betaalbare onderdelen al zijn ze nooit zo goedkoop als die van de oude LR. Denk dat de onderdelen van een niewer model LR ook zeker niet goedkoop zijn.
Ik heb er één zonder veel elektronika, als ik de zekering uit de computer trek tuft hij gewoon vrolijk door, werken alleen de signaal lampjes en de terugvoer regelklep niet mar daar merk je helemaal niets van. Het sleutelen aan deze auto is echt niet moeilijker dan als aan de LR.
Ze hebben dan ook de bijnaam Bushtaxi niet voor niets.
Ik weet het is wel, het is er een stukje saaier op geworden. Ben ook een stukje ouder ondertusen maar wijzer?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 12:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Jamaar schreef:
Zeker

Ik weet het is wel, het is er een stukje saaier op geworden. Ben ook een stukje ouder ondertusen maar wijzer?


als ik deze 109 toen niet had gevonden had ik ook in een toyo/gklasse/nissan patrol gereden. gelukkig maar dat ik deze kocht, want 2 jaar later ging de belasting op de schop en had ik hem bij het oud ijzer kunnen dumpen.
dus ja wat is wijzer. en de lange reizen die jij maakt, droom ik alleen maar van dus saaier?
het leven is zoals het komt. soms leuk soms niet maar het is maar net wat je er zelf van maakt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 12:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
oja net het contact slot de draden er naar toe en vanaf gecontroleerd.
op de koude oprijlaan.
heeft allemaal geen indruk gemaakt.
wordt toch de garage denk ik. lekker op de brug in de warmte wat geld spenderen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 20:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
sjaak109 schreef:
euh wat is vrienden vet? en wat is een stekelrevetje


Vrienden vet is vaseline. De reden voor die naam kan je zelf wel bedenken. :D

Een stekelrevetje is volgens mij zo'n gekartelde borgring, ook wel tandveerring genoemd.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018, 22:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Hallo Sjaak,

Ik heb ook hetzelfde gehad bij mijn series 2.25 Diesel.
Is natuurlijk geen Nissan, maar ik wil je het verhaal toch even vertellen.
Ook allerlei vonken onder het dashbord en meestal wel starten maar koud niet.
Uiteindelijk startmotor eraf gehaald en uit elkaar gehaald, ook hier
bleken het de koolborstels te zijn, in mijn geval was van een koolbostel de aansluitkabel voor 80% doorgeschuurd door de rotor.
Bij lage stroom geen probleem maar bij koude motor niet aan te krijgen, ook niet met starthulp.

Groeten

Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018, 08:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
eric, bedankt voor de aanvulling: tandveerring , dat woord zocht ik
Afbeelding
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018, 11:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
En dan wel hopen dat het een tand-veer-ring met "vering" betreft.
Zulke ringetjes in de kleinere maten willen nog wel eens slecht eenmalig vervormen (en daarna versneld roesten).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 14:30 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 44
Leuk die winterse temperaturen. Bij mij komt de rook uit het startrelais zelf. Als ik het zo lees ook mn startmotor maar even uit elkaar fietsen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 16:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
jaaahhaa maar ik heb het zomers ook. alleen nu wat erger ivm koude accu,s.
ach fik in je dashboard geeft ook warmte zullen we maar denken.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 maart 2018, 18:32 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 44
Als die dan in de zomer ijs spuugt zou ik zeggen, niks meer aan doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 17:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
net terug van de garage, had de handdoek in de ring gegooid.
accu,s bleken toch niet goed opgeladen te zijn. veel korte ritjes.
maar nadat de accu,s vol waren nog slecht starten. de aardekabel naar de startmotor werd bloedverziekend heet.
extra aarde nog een keer aangelegd maakte geen indruk.
om de startmotor er uit te halen, wat zeker de oorzaak van het probleem zou zijn volgens de garage, moest het spruitstuk los.
bout brak dus af in de kop.
en het stukje uitlaat wat er onder zit compleet gaar. AAAAAAAAAARRRRGGGGGGGGHHHH.
deal gemaakt, ik mag hem neerzetten en hun gaan in de goedkope uurtjes(lees zonder bonnetje) de boel weer apk proof maken.
en dan start hij ook weer hoop ik.
ben hem wel een paar dagen kwijt maar na jaren aantobben heb ik dat er wel voor over.
wordt de eerste keer sinds ik hem heb, nu 6 jaar, dat hij in de garage komt behalve voor de apk. (en wat geld gaat kosten)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 18:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
balen....
maar het verklaart nog steeds niet het rokende contactslot...
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 18:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
nou, misschien wel.
contactslot zit aan het stuur. stuurstang gaat door schutbord. startmotor zit onder stuurstang.
misschien was het het startslot niet. maar gewoon een fikkende startmotor

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.