Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 11:44 
Offline

Geregistreerd: do 15 feb 2018, 11:36
Berichten: 2
Beste,

Vanochtend schakelde mijn landrover defender 110 niet naar achteruit en 1. En erg lastig naar 2 en 3 ...

Doordat ik half de pedaal zonder tegenkracht kan intrappen, denk ik dat de koppelingskable is "uitgerokken"/ "doorgeslipt". Daar ik momenteel op een berg in de franse pyreneen sta, kan ik niet in 2 naar garage rijden of franse ANWB bellen ... Weet er iemand hoe ik de kabel (tijdelijk) wat kan aanspannen en waar je dit doet bij een LR Defender 110 uit BJ1990 ;-)

Alvast bedankt,

Mvg,
Wim


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 12:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim,

Je zegt niet wat voor 110 je hebt (nu ja er staat bj 1990), maar normaal is er een hydraulische "kabel", dus geen kabel maar een hydraulisch lijntje.
Met een beetje geluk is er gewoon een bescheiden lek en kan je het koppelings-hydrauliek-reservoirtje wat bijvullen. En met wat geluk is de lekkage zo bescheiden dat je met bijvullen nog lang verder kan -- ik had ooit een licht lekkende hoofd-koppelingscilinder en daarvoor (of beter daartegen) een kartonnetje onder het pedaal en een oud blikje rem-vloeistof + filmbusje, voor vertrek rustig de koppeling een keertje extra intrappen, dan deed ie het weer goed (genoeg).
(Wat ook nog kan is een slang die last heeft van zowel verstopping als "bovenstrooms" ballonvorming als je het pedaal intrapt - maar dat past minder bij de summiere symptomen.)
Je hebt dan wat remvloeistof nodig en liefst zoiets als een plastic-film-busje (weet nog iemand wat dat was?), want het reservoir zit erg kort op het schutbord en dus dicht onder de rand van de motorkap, dus bijvullen gaat moeilijk uit het rem-vloeistof-blik.
O ja, omdat de koppeling (als alles goed is) niet heet wordt, en sowieso omdat je leven veel minder van de koppeling afhankelijk is hoef je niet zo bezorgd te zijn over oude(re) rem-vloeistof (die water aantrekt en daarna kan gaan koken en zo via dampbellen de remwerking teniet doet).
Het kan ook "erger" zijn, bij sommige modellen koppelingsvorken komt het voor dat je er (letterlijk) doorheen trapt maar dan heb je gewoonlijk helemaal geen koppeling meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 13:12 
Offline

Geregistreerd: do 15 feb 2018, 11:36
Berichten: 2
Bedankt Marc-my Words voor je goede advies ... Het was inderdaad een te kort aan remvloeistof in het koppelingsreservoir ... (idd een hydraulische koppeling, dus zonder kabel ... weer wat bijgeleerd ;-))
Het is ondertussen opgelost en Dagobert staat weer op zijn plekkie bij ons huisje ;-)
Mvg,
Wim


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 19:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Dan wel even opletten hoe het tekort veroorzaakt wordt.
Normaal verdwijnt er hoegenaamd geen hydraulische vloeistof.
Is de hoofd-koppelings-cilinder (een beetje) lek dan zie je dat het langs je koppelingspedaal loopt (dat had ik althans).
Is het de slave ... dan weet ik niet wat en/of waar je iets ziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.