Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2018, 12:31 
Offline

Geregistreerd: zo 11 feb 2018, 12:22
Berichten: 4
Het is erg moeilijk een klagend kort zingend geluid te analyseren/lokaliseren van mijn LR Freelander uit 2001. Kenteken is 57-GV-GF (ROVER FREELANDER 1.8 i 16V 88kw 120Pk)

Het geluid uit zich bij een korte bocht naar rechts op lage snelheid. Het lijkt dan linksvoor weg te komen maar kan natuurlijk door de hele auto resoneren. Naar links of grotere bochten op hoge/lage snelheden geen bijgeluiden. Het is een duidelijk kort zingend geluid dat in de bocht zo’n 2 seconden aanhoud en dan weer weg is. Geen verschil bij droog of nat weer.

Volgende gecheckt:
-Multiriem conditie is prima. Spanning lijkt goed. Het is ook absoluut geen klassiek "schreeuwend" geluid van slippende snaar
-Bij insturen korte bochten komt stuur bij loslaten vanzelf weer in middenstand. Stuurhuis lijkt hiermee ok
-De "viscocheck " gedaan. Eén wiel van de grond en dop32 met 1.2 mtr lengte op 45 graden erop en 5 kg eraan. Was binnen 30 sec horizontaal.
-Geheel links en rechts uitsturen bij stilstand levert geen grote verandering in geluid op
-Geen lagerspeling op de voorwielen bij opkrikken en handmatig bewegen/voelen
-Alle "Joints"en rubbers visueel geïnspecteerd en waar mogelijk met breekijzer op speling. Alles zat vast en rubbers ok. alles ingespoten met WD40 maar geen verandering.
-De voorremmen geïnspecteerd maar blokken / schijven zijn goed en er zit niets tussen of los

Reparaties aan deze auto zijn best kostbaar vandaar dat ik eerst zeker wil weten welk onderdeel de oorzaak is van dit euvel. Uitsluiten door onderdelen te vervangen tot het geluid ophoud is daarom geen optie voor mij. Er lijken echter legio mogelijkheden van stuurhydrauliek tot lagers tot aandrijving/viscokoppeling. Vandaar mijn hulpvraag.

Heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn of wat ik eventueel nog kan doen om het defect te lokaliseren?

Groeten Ronio


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2018, 08:48 
Offline

Geregistreerd: zo 11 feb 2018, 12:22
Berichten: 4
Ik heb op aanwijzing nog even zonder aandrijving (motor uit) getest door van een helling af te gaan en naar rechts te sturen.
Ook zonder motor aan gaf de auto hetzelfde geluid.

Conclusie: is mechanisch en niet stuurhydraulisch? klopt dit?

Wat zou dit geluid dan kunnen veroorzaken?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2018, 15:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, ik zou denken aan een lager, het hoeft niet vóór te zijn.
Mijn ervaring met Defender-wiellagers is dat die gemeen kunnen kermen en dat zelfs de geoefende monteur pas speling ontdekt als je vasthoudend zegt dat het echt uit een lager leek te komen (en dat was dan niet eens het eerste kermen maar 1000 km verder - dit soort gebreken komt nl altijd ver van huis).

Of anders toch ergens iets dat stiekem "aanloopt", iets dat bijv bij een bocht naar rechts net tegen een band of een aandrijf-as aan komt ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2018, 20:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik zit toch ook echt te denken aan een wiellager links voor. Is zomaar een idee.
je zou hem eens uit elkaar kunnen halen en volproppen met vet.
Of het is een stuk plastic wat gaat rammelen door de rijwind.
Meestal hoor je wel of het mechanisch is of niet.
Propshaft: in het schuifstuk of de kruisjes: al wal vet ingespoten? zomaar een idee.
Sccs,
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 feb 2018, 15:10 
Offline

Geregistreerd: zo 11 feb 2018, 12:22
Berichten: 4
Sjeroens/Marc,
Thanks voor Reply.
Ik ga de remmen eraf halen en lagers / kruiskoppelingen invetten. Moet ik buiten doen dus ik wacht wel even op een redelijke dag.

Ik laat weer weten wat het resultaat is. Dank voor de tips.

R


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 14:31 
Offline

Geregistreerd: zo 11 feb 2018, 12:22
Berichten: 4
Opgelost!!
Ik heb alle aandrijvingen geïnspecteerd op opvallende slijtplekjes maar niets gevonden. Toch maar de linker remklauw gedemonteerd. Nu kon ik zien dat de ankerplaat toch iets verbogen was op een hoek waar de remklauw inviel. Waarschijnlijk kwam deze met belasting iets tegen de schijf. Na het richten van de ankerplaat was het geluid verdwenen.

Gelukkig geen aandrijving of stuurhydrauliek. Dat had aardig in de papieren kunnen lopen.

Dank voor meedenken.........

Ronio


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.