Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 18:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ik ben toe aan nieuwe banden, gezien mijn conversie naar elektrisch plannen zal het bandengeruis in de toekomst niet meer overstemd worden door een dieselmotor dus ben ik nu wel benieuwd welke (AT) band is nu het stilst. is een Conti Cross Contact AT b.v. stiller dan een BF Goodricht TA KO2? Ter info het is niet ondenkbaar dat ik voor een wat lagere wang kies i.v.m. stabiiteit dus het kan zomaar eens 18" i.p.v. 16".

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Laatst bijgewerkt door lucasvanlierop op vr 16 feb 2018, 16:52, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 21:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Dag Lucas,

Je kan natuurlijk om te beginnen de cijfers van de banden-fabrikanten eens aanzien.
De dB cijfers zijn wellicht niet altijd betrouwbaar, maar het is een eerste aanknopingspunt.
Ik kijk bijv. op https://banden.autoweek.nl/banden/235-85-r16/

Dan qua dB's: zelfs eerlijke cijfers zijn niet zaligmakend. Het hangt ook af van de "klank" en van de resonanties in de koets, en het al dan niet opgaan in het achtergrondgeluid.
De Continental CrossContact komt niet als beste uit de cijfers, althans niet in 235/85x16, toch ben ik er niet ontevreden over onder de Defender.
Met genoeg lucht geven ze slechts een bescheiden zoem.
In de 235/85x16 is 73 dB "laag", drie dB meer is een hoorbaar verschil (minder als drie dB kan je niet of nauwelijks als verschil horen) ... dus ... de winst is bescheiden.
Mijn Nokian Hakkapeliitta LT2 (die ik naast de CCC AT als winterbanden heb, de CCC AT is echt geen winterse band) zijn denkelijk iets stiller (dat zijn ze in ieder geval wel op papier), maar het opvallendste verschil is dat de klank van de zoem anders is.

Maar goed, als je nu nieuwe banden nodig hebt, en als je een standaardmaat zoekt dan zou ik denk ik voor de Nokian Rotiiva AT gaan. Een stillere band - ook een zuinige band - een op het oog keurig, modern AT profiel (een beetje CCC AT-achtig) - bovendien goed bij regen en zelfs met sneeuwvlokjes-symbool (en vlgs de reviews in ieder geval ook echt "adequaat" in de sneeuw).
Het is dat ik door het toeval een set CCC AT heb, zou ik nu een open keuze hebben dan zou ik denk ik de Nokian AT uitproberen.

En .. ik zou niet voor 18 inch gaan, met 18 inch velgen heb je een inch minder band-hoogte. Dat stuurt strakker, maar is dat iets wat je gaat merken? Wat je wel gaat merken is een stuggere eerste "interface" tussen weg en auto, en zeker als je eens een stoeprand raakt heb je profijt van meer rubber. Ik vermoed bovendien dat een AT in een lager model meer van het banden-geroffel, en van de ruwheid van de weg, gaat doorgeven: minder demping door de minder soepele en minder bolle wangetjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 23:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
En als een soort "naschrift" (of zo je wilt grafschrift).

Elektrisch rijden heeft in ieder geval één groot nadeel, zo hebben wij - en meer nog onze kat - de avond van 3º kerstdag mogen ervaren.

Ondanks het feit dat ik de kat had afgericht om naderende auto's als gevaarlijk te zien (ik had de training wellicht ook 's nachts moeten doen) is het arme beest op derde kerstdag om ± 10:30 doodgereden door een elektrisch rijdende auto.
Elektrisch rijden is dus wellicht milieuvriendelijk, natuurvriendelijk is het niet per sé (en dus in het bijzonder 's nachts zitten er duistere kantjes aan). Elektrisch rijden is stil, en tegen de tijd dat het gevaar daar is wordt een kleiner beest verblind door de koplampen (gedimd of niet).
Dus .... wat betreft de natuur (en wat betreft loslopende kat-achtige huisdieren) kunnen de banden niet genoeg herrie maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2018, 10:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
O ja, de banden worden nog eens een stuk stiller als je goede muziek afspeelt, dwz, niet de allerbeste maar van die muziek die er beter van wordt als ie niet te zacht staat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2018, 11:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Nog even twee overwegingen.
1º Mij lijkt dat de "zuinigste" band zuiniger is als je daarvan een "hogere" versie kiest. Hoe hoger hoe meer "binnenvering" want zowel meer hanghoogte als ook een groter luchtvolume. En dus hoe makkelijker de auto rolt (en ook hoe minder geluidsproductie tgv de reacties van as en de veren+schokbrekers).
2º Hoe stiller de motor hoe meer ook het windgeruis en de geluids-lekken gaan meespelen. Ieder klein gaatje in bijv. de carrosserie-rubbers is een geluidsbron, en ook ieder stukje plaatwerk dat vrij kan trillen (al dan niet resonerend) is een geluidsbron.
    Wat betreft die "secondair" geluidsbronnen heb ik de nodige ervaring met de Defender: Het kale blik van van een 110 HardTop geeft het buitengeluid gewoon 1:1 door, sta je naast een vrachtauto dan lijkt het of de uitlaat bij jou naar binnen steekt (althans qua geluid). Kleine gaatjes idem. Zelfs het dichtkitten van de kier tussen vloerplaat en "Sills" helpt al omdat daarna het geluid onder de auto alleen met een omweg binnen komt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2018, 22:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Hoi Marc, dank voor je uitgebreide antwoorden (en mail).

Allereerst mijn medeleven i.v.m. het overlijden van jullie kat. Wij zijn onze kat afgelopen jaar ook verloren, altijd triestig moment :-(. Ik had hier eerlijk gezegd ook nog niet over nagedacht. Schrale troost in dit geval is dat 4 AT banden + 3 diffs + 2 versnellingsbakken waarschijnlijk meer geluid gaan maken dan de gemiddelde Tesla/Leaf/Zoe dus ik hoop dit nooit te veroorzaken.

Verder excuses voor het late antwoord, door de week ben ik vooral druk met werken/forensen/kinderen dus dan gebeurt er even niet zoveel.

Even ter info ik rijdt nu nog op een standaard Disco maat te weten: 235/70R16. De bodemvrijheid laat te wensen over en w.b.t. looks is het in mijn ogen geen gezicht (let even niet op de rest van de staat van de auto, is een wat oudere foto:) ):
Afbeelding

Die 90 rijdt op 285/75R16 dat vind ik wbt looks al jaren de beste maat, zeker voor een wat langer voertuig zoals een van mijn favorieten:
https://eastcoastrover.com/BeachRunner4.html:

Afbeelding

Optisch gezien weet ik dus wel wat ik wil: van 29" -> ~33". Reden dat ik dat nooit eerder gedaan heb is dat het koppel van de Tdi te wensen over laat en dat het wegrijden er waarschijnlijk niet plezieriger van zou worden. Nu ik eens heb meegereden in een auto met dezelfde elektromotor als ik ga krijgen weet ik dat dit straks geen punt meer is. Het ging om een sleepwagen van 4000kg die in de 4e versnelling alsnog van zijn plaats kwam (vlakke weg). Ook qua koppel bij hogere snelheden is er niet echt een probleem. Het koppel is (continue iig) niet bijzonder hoog maar wel beschikbaar van 50-4000rpm. Ik zal in de praktijk eens uit moeten zoeken wat de ideale versnellingen zijn maar aangezien er nauwelijks geluid uit de motor komt vind ik met iets meer toeren in de 4 ('prise direct') rijden waarschijnlijk prima voor op de snelweg.

De vraag is hoeveel schelen grotere banden in geluid en met name verbruik. Aangezien ik niet meer te maken heb met een koppelcurve van een dieselmotor zijn (toch wel sterk toerengerelateerde) ervaringen van anderen maar beperkt bruikbaar. Ik ben vooral benieuwd naar de invloed van breder loopvlak en hoger gewicht op het verbruik.

Wat betreft 18" velgen, ik vind het niet zozeer mooi maar ik hoopte op iets meer zijdelingse stabiliteit. Let wel ik kom van 29" dus er komt so wie so al een boel wang bij als ik naar een grotere 16" maat ga en bij 18" zou het +/- gelijk blijven.

Wat betreft de muziek, ik kijk er eerlijk gezegd naar uit om meer van muziek te genieten zonder dat allerlei frequentiegebieden overstemd worden.

Wat betreft geluidslekken, ja die gaan zeker meer opvallen, daar 'moet' ik dan idd mee aan de slag.

Wat betreft rijden op hogere bandenspanning zoals je mailde: standaard is voor mijn auto voorgeschreven voor: 1.8 bar, achter 2.3 bar. Ik vind dit zelf heel erg weinig, geen idee waar Land Rover het op baseert maar iets harder lijkt me fijner. Ik weet niet in hoeverre je dit mag vergelijken maar op de fiets scheelt een barretje er bij een boel trappen.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Laatst bijgewerkt door lucasvanlierop op di 10 jul 2018, 17:41, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2018, 23:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, ik heb gewoonlijk vóór 2,4 en achter 2,8 bar met 235/85x16 (en vroeger met 7.5x16 nog meer).
De moderne bandenspanningsvoorschriften van LandRover zijn met de tijd meegegaan ... ze zijn een stuk gestegen ... en dan nog kan je gerust nog iets meer doen ... rijden op lucht is net als elektrisch rijden (goedkoper).
Ik vind een hardere band niet zo erg qua comfort ... een zachte geeft weer meer stuiter-bal effect, een zachte "deukt" diep in om daarna weer uit te veren. En achter ruim meer als voor voorkomt en voor-achter stuiter-effect.

Probleem van veel lucht bij een bredere band is dat de voet-afdruk erg kort wordt, het comfort dat je wint door de breedte wordt dan teniet gedaan door het gebrek aan "lengte", dus voel je toch weer iedere oneffenheid. Het gebrek aan "lengte" geeft ook een mindere demping en mindere naloop in het stuur dus heb je eerder trillingen etc. Om dat te compenseren kiest men lagere bandenspanning bij bredere banden ... en dat gaat dan weer ten koste van het verbruik.
Afgezien van het geringe gewicht dat een band zonder lucht dragen kan is dus eigenlijk alle draagkracht van een band het gevolg van de bandenspanning ... en dus is de voetafdruk vrijwel 1:1 te verklaren met: oppervlak x bandenspanning = gewicht op het wiel.

Je zou dus 235/85x16 kunnen kiezen - dan ga je naar 31 inch, of 255/85x16 als je naar 33 inch wilt.
Alleen moet je wel kijken wat er in 255/85x16 te koop is. (Ik keek even, en de keuze is bepaald niet reuze.)


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op zo 21 jan 2018, 12:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2018, 11:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik heb nog even gerekend: van 29 naar 31 inch = ± 7 %
Overigens is van 235/70 => 235/85 = ± 9,5 %

Ga je naar groter dan en wordt het van 29 naar 33 inch = ± 14 %
Van 235/70x16 => 255/85x16 is overigens ook ± 14 %

Grotere banden (of wielen) helpt dus wel maar niet eens overdreven veel.
En bij "te groot" heb je een krukje nodig om je schoonmoeder te laten instappen.

Je kan ook kijken of je een RangeRover 1:1 tussenbak (tandwielset) kan steken.
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... r-set.html
Je gaat dan 20% "zwaarder" rijden.
Een hele versnelling van 4 naar 5 is overigens ongeveer 30% (een overdrive doet ook zoiets).
Gezien het veel breder beschikbare koppel is die 1:1 tussenbak wellicht zo gek nog niet.
De stappen tussen de versnellingen worden er ook 20% groter door, dat is alleen maar winst.
Heel mooi is dat "Low" dan net als voorheen "Low" blijft, gezien het koppel bij lage toerentallen is dan echt kruipen mogelijk.

De Ashcroft calculator is mijns inziens heel handig voor dit soort "exercities".
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... _calc.html
(Je kan ook je eigen spreadsheet knutselen, en de calculator voor de basiscijfers gebruiken)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2018, 11:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
O ja nog een leuke bredebanden/bandenspanning paradox.

Volgens betrouwbare berichten zijn de smalle racefietsbandjes helemaal niet de beste banden qua rolweerstand.
Dwz ze zijn wel te prefereren voor de racefiets, maar dat komt door 1º racefietsbandjes gaan naar 7 bar (of nog barder), en 2º racefietsbandjes zijn erg licht ondanks de weerstand tegen die hoge bandenspanning (er is gewoon weinig band - en racefietsers zijn dol op gewichtsbeperking).
Vergelijk je een betere fietsband (wij hebben op onze vakantiefietsen banden die vlgs de fabrikant tot 6 bar mogen) met een smallere met dezelfde spanning dan is die bredere te prefereren qua rolweerstand (en zeker qua comfort). Het is dus de voetafdruk en de "band-flex" die bij een gelijke band maatgevend is voor de rolweerstand: bij een smallere band wordt de voetafdruk langer en de flex dus groter.
Dit alles geldt dus voor de fiets waar de limiet aan de spanning meestal de band zelf is (en soms ook het comfort beperkingen oplegt).

Bij autobanden loop je juist tegen de andere kant aan: een te korte en (te) brede voetafdruk bij een voor de rolweerstand ideale bandenspanning.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2018, 13:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
En dan nog even over het aspect "Zijdelingse stabiliteit".

Mijn bescheiden ervaring zegt dat er misschien wel meer verschil zit in de verschillende banden binnen één maat als tussen twee ± vergelijkbare banden maten met een verschillende hoogte/breedte verhouding.

Ik had lang Michelin XPC 7.5x16 en "iedereen" zij dat die "pizzasnijders" weinig stabiel zouden zijn.
Daarna kreeg ik (bij aankoop van een nieuwe auto) Michelin Latitude Cross, ik dacht mooi, een nieuwere opvolger van de XPC, dat kan alleen maar beter zijn (ik had tot dan toen ook een heilig vertrouwen in Michelin). Dat viel tegen, na de eerste paar duizend kilometers openbaarde de lichte en zuinige Latitude Cross zijn andere kant: slap en weinig slijtvast ... ik ben zelfs terug gegaan naar mijn oude XPC's - eerst alleen 's winters daarna permanent, en daarmee was ik wel tevreden (die Latitude Cross was 's winters ook al minder, om te beginnen leek ie buiten de verharding wel aardig maar dat sleet ook snel weg.

Vervolgens kreeg ik 235/85x16 wielen (met CCC AT's, banden waar ik weinig vertrouwen in had, standaard LandRover montage, niet de duurste nieuw, en een profiel dat me op het eerste gezicht ook niks "zei") en die banden + HD-velgen deden het goed, misschien iets strakker maar niet opvallend anders als de smalle Michelin XPC.
Inmiddels heb ik naast de CCC AT heb ik Nokian Hakkapeliitta LT2 winterbanden, volgens de specs een band die een nog hogere draagkracht zou hebben als de CCC AT (die al weer meer draagkracht had als de XPC), en toch is de Nokian HK iets "slapper" in het stuur.
Je zou bijna denken dat de stijvere band-opbouw ten koste gaat van de draagkracht (dat zou iets verklaren).

Anyway, de zijdelingse stijfheid is wellicht in theorie een factor, maar de band-opbouw is beslist ook een factor en de verschillen tussen de verschillende banden zijn soms tegendraads als je alleen de hoogte/breedte verhouding als maat neemt.
Daarnaast is het starre-assen chassis sowieso geen hoogvlieger qua scherp sturen. Je hebt meer aan voldoende demping (van hobbels, maar ook van trillingen en/of zoekerigheid) ... en je wilt vooral een band die prettig rechtuit rolt, je wilt over je schouder kunnen kijken zonder twijfels te hebben aan het recht-uit-gedrag van de auto. (En vreemd genoeg had ik het minste "rechtuit gevoel" bij de Michelin Latitude Cross.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2018, 22:58 
Offline

Geregistreerd: wo 20 dec 2017, 21:53
Berichten: 21
Ik rij nu een paar weken met de General Grabber AT3 en ben er erg tevreden mee. Super in de sneeuw en ze voldoen prima op de weg en t/m 120 km per hoor ik ze nauwelijks. Boven de 120 a 130 km p/u ga je ze wel horen, maar niet vervelend en met deze snelheden hoor ik wel meer geluid dan alleen de banden.

Hiervoor reed ik met de BF Goodrich AT2. De General Grabbers AT3 lijken mij stiller, maar veel zal het niet schelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 14:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Peter, Het is niet jouw schuld, maar die van de bandenbakkers.   General Grabber AT3 ken ik niet, wel Cooper AT3, maar het kan best zijn dat jij de laatste generatie "General Grabber AT3" noemt (deze laatste "derde" generatie General Grabbel AT heet volgens de generaal zelf AT2).

Op papier hoort de Cooper AT3 tot de stilsten, in een praktijktest scoorde de Cooper AT3 ook aanbevelenswaardig hoog, maar er zijn twee maren: 1º De Cooper AT3 heeft een minder zwaar karkas, misschien ga je dat merken (en dat is zeker bij een met accu's verzwaarde Disco 123 een aandachtspuntje), en 2º De Cooper AT3 heeft geen sneeuwvlokje en ook verder geen aanbevelingen in de sneeuw.
De laatste generatie General Grabber AT (de General Grabbel die op de band dus AT2 heet) heeft overigens wel een sneeuwvlokje en ook een aardig profiel, maar nog steeds redelijk in de "traditie" van de BFGoodrich AT -- als je door je oogharen kijkt heeft die laatste GG AT overigens toch iets meer lengte-profiel-delen.

      Bijlage:
      General Grabber AT2.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jan 2018, 20:32 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Ik vind t ook wel interessant dat je je auto naar elektrisch ombouwt! (Laat ombouwen?)
Vertel daar eens wat meer over?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2018, 09:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
sry Marc, maar mijn cooper at3 heeft wel degelijk een sneeuwvlokje. is nu 3-4 jaar oud.
inderdaad wat zachte wanden maar voor mijn 109 is dat zelfs fijn.
ik hoor ze inderdaad niet. maar dat komt door de ongeïsoleerde cabine in combinatie met nissan 6 cilinder diesel en sidepipe uitlaat denk ik.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jan 2018, 17:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sjaak,
Des te beter, dat van dat sneeuwvlokje (hoewel ik denk dat je er niet teveel van moet verwachten bij echte gladheid) -- ik had uit doorgaans betrouwbare bron vernomen dat er geen sneeuwvlokje op zou staan, op de Cooper website vond ik het ook niet, misschien staat het niet op alle banden.
Qua "zachtere wangen": die zijn vast en zeker een winst onder een Series (de Michelin Latitude Cross zie je ook wel onder een Series).
Hoewel ... lekker stijve wangen de roestige bladveren natuurlijk extra vlot los-schoppen.
Prettige bijkomstigheid is het gemiddeld toch iets lagere gewicht van een Series, de accu's van Lucas gaan beslist gewicht in de schaal werpen (een Tesla, en ook een Mitsebussy stekker-OutLander, zitten qua gewicht tegen de twee ton, daar gaat heel wat stekker-winst in verloren).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2018, 20:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Hallo heren, daar ben ik weer eens (het lijkt er voor jullie bijna op dat ik alleen op zaterdag besta).

@Marc dank nog voor alle aanvullende informatie ook over rolvalk, zijdelingse stabiliteit etc. erg nuttig!

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren omdat de onmogelijke wens: laag verbruik + stevigheid + looks nog niet is ingevuld. Ik ben nu ook wat meer op verbruik aan het filteren om eens te zien wat je krijg als je voor de zuinigste versies van een bepaalde maat gaat.

@Houston er komt een Siemens 1PV5135 Motor in:
Afbeelding

In combinatie met een Sevcon Gen4 Size 8 controller en waarschijnlijk een Tesla Model S batterijenpakket. Dat zijn 16 modules die ik momenteel pas. D.w.z. ik ben aan het tetrissen met piepschuim blokken:
Afbeelding

Groet
Lucas

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 feb 2018, 22:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren omdat de onmogelijke wens: laag verbruik + stevigheid + looks nog niet is ingevuld. Ik ben nu ook wat meer op verbruik aan het filteren om eens te zien wat je krijg als je voor de zuinigste versies van een bepaalde maat gaat.

Lucas,

Wees terughoudend het de "laatste" zuinigheids-verfijningen. Ik heb de stellige indruk dat die zuinigheids-klassen en ook de toedeling in de een of andere klasse niet al te veel zegt.
Natuurlijk geeft twee klassen zuiniger wel een aanwijzing. Of je evenwel je keuze tot die een of twee aller-zuinigsten moet beperken weet ik niet.
Ik merk in ieder geval weinig verschil tussen de minder zuinige Continental CC AT en de zuiniger Nokian HK LT2. Het kan maar zo zo zijn dat het effect van de dikkere lucht en dikkere olie in de winter al groter is als het bandenverschil - in ieder geval is netto het winterverbruik hoger ondanks de zuiniger banden.

En, omdat de Discoulomb-123 beslist niet de lichtste zal zijn wil je denkelijk ook een band die tegen een stootje kan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2018, 11:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Nog een overweging (met beslist een overlap met mijn eerdere boodschappen):
Zoek een band uit die het verdraagt om met ruim lucht te rijden, en een band die daarbij dan niet te luidruchtig wordt.
Meer lucht geeft een lagere rolweerstand (met zoveel lucht dat je nog net genoeg grip hebt, of met zoveel lucht dat je gewoon genoeg grip hebt - dus ruim meer als de compromis-hoeveelheid waarmee je zowel in het terrein kan als op de weg met top-snelheid mag rijden -- een dubbel effect: !º het in- en uitveren van het rubber geeft warmte en warmte is energie-verlies, 2º het vervormen op het weg-contactvlak geeft ook nog eens warmte en het geeft schurende slijtage en ook dat is weer energie-verlies).
De combinatie van weinig luidruchtig en veel lucht pleit voor een band met 1º een stevig karkas en 2º op z'n minst langsprofieldelen in het midden van het loopvlak. Bij een nieuwe band maakt dat profiel al enig verschil, maar na wat slijtage, zeker bij ruim lucht, krijg je bij kortere profieldelen het zogenaamde "cuppen", de profielblokken krijgen in zijaanzicht een lichte zaagtand (ze "happen" nog beter in het terrein).
Het zijn vooral de bochten die dit doen, de band moet dan een "remmende" kracht leveren zodat de auto de bocht door gaat.
Omdat je met een 4x4 niet met 4 spinnende wielen in de berm wilt staan heb je toch iets van blokken-profiel nodig, dus wil je die aan de rand (zelfs aan de rand zullen ze iets zoemen, maar beter een lichte zoem als een permanent stampen (wat je hebt bij centrale blokken).
Als die randblokken dan een beetje gaan "cuppen" is dat ook niet al te erg want je hoort die zoem pas echt als je de bocht door gaat.

Dus ook vanuit de blik zuinig, zuinig, zuinig, en stil ... en een genoeg off-road zijn de moderne profiel-ontwikkelingen een zegen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 15:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Hoi Marc, ik heb ondertussen heel vele enthousiaste verhalen gelezen over de Rotiiva AT, vooral ook van mensen uit de US/Canada met grote pickups.
Voor de prijs hoef je het niet te laten trouwens

Toen ik naar specs ging zoeken viel het me op dat een
265/75R16 Rotiiva met 37.1 lbs net zoveel zou wegen als een 235/70R16 BFG AT (37 lbs) ?!

https://www.amazon.com/Nokian-Rotiiva-A ... B007W1K5SW

vs:

https://www.amazon.com/BFGoodrich-All-T ... B004QGZ8I8

De 'dikke' 285/75R16 variant van de Rotiiva weegt dan met 46.5 lbs alsnog 'maar' een kwart meer dan mijn huidige band?

https://www.amazon.com/Nokian-Rotiiva-A ... B007W1K5SW

Dit zou betekenen dat als ik op een lichtere velgen zou gaan rijden dat het ik niet eens heel veel meer gewicht rond zou zwieren dan nu met mijn stalen modulars. Ik heb nl nog een setje Cyclone velgen liggen
Afbeelding

Enige punt is dat die 7" inch zijn en dat is smal voor een 285/75R16. Ik weet wel dat er ook mensen zijn die het er juist om doen omdat de band dan ietsje boller staat en makkelijker af te laten zou zijn?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 22:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Eerste vraag:
Zijn die lichtmetalen velgen wel zoveel lichter als staal ?
Er is nl heel wat meer "licht metaal" nodig om tot dezelfde soliditeit te komen
Tweede vraag:
Zijn de lichtmetalen velgen wel stevig genoeg ?
Een lichtmetalen velg is al lek bij een vrijwel onzichtbaar barstje - stalen velgen raken hoogstens krom (en kan iedere smit weer recht hameren) -- kijk overigens ook eens naar een collectie ongevalsfoto's, je ziet niet zelden (los)gebroken velgen, maar als het staal betreft eigenlijk nooit.
Derde vraag:
Wil je wel zulke brede banden?
Ik ken de optimum-verdeling niet maar mijn gevoel zegt dat je 85% (dwz tussen 75 - 100) de bandenspanning zonder problemen wat kan verhogen, bij bredere verhoudingen wordt de footprint erg kort en gaat het loopvlak ook rond staan.
Je wilt mijns inziens een lage rolweerstand, bij elektrisch rijden meer nog als bij een olie-stoker.


Of je het mooi vindt en of het lekker rijdt zal ik maar niet vragen (dat is grotendeels een geval van onbetwistbare smaak).
Ik vind die asfalt-wals-banden geen gezicht, en over-brede banden zijn voor mijn gevoel ook veel zoekeriger bij spoorvorming, langsrichels etc. Mijn overgang van 7.5x6 naar 235/85x16 gaf overigens weinig verschil in zoekerigheid, maar ondanks ruim lucht waar ik nog steeds voor kies een licht hoger verbruik, maar gelukkig ook een bescheiden comfortwinst (de 7.5x16 was erg stug, met erg "strakke" wangen). Ik was overigens niet gauw naar 235/85x16 overgestapt als er in 7.5x16 genoeg keuze was geweest.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 14:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
De velgen die ik heb zijn wel echt lichter dan mijn stalen modulars, ik weet alleen niet precies hoeveel. Die modulars hebben overigens als enige voordeel dat ze goedkoop zijn en je geen spacers nodig hebt.

Wbt stevigheid van de velgen, dat weet ik (nog) niet, ik hoor idd vaker dat stalen velgen kunnen meer hebben. De vraag is een beetje ga ik dat nodig hebben, er rijden immers velen probleemloos op lichtmetalen velgen.

Wbt breed, ik ga wil niet zozeer heel breed maar iig een een stuk groter wiel, A omdat het er niet uit ziet die 29" banden onder zo'n lange auto en B omdat ik toch wel iets meer bodem en vooral diff vrijheid wens. Helaas is een groter wiel tegenwoordig ook meteen breed, iig als je een beetje keus wilt hebben in banden. Exotische maten zoals 255/85 of 280/85 of 9x16 en ook 7x16 hebben te weinig keuze. Dat gezegd hebbende, mijn auto heeft natuurlijk maar weinig klassieke looks dus er hoeven ook geen hele smalle banden onder. Zelfs een Tesla Model S rijdt op 265 brede banden. (265/35R21).

Daarnaast is mijn dilemma natuurlijk: "Nu heb ik eindelijk genoeg koppel en grotere banden normaal weg te kunnen rijden!" vs "hoe 'zuiniger' de banden hoe groter de rage".

Enig speurwerk op het internet leerde dat 265/75R16 ook heel aardig smoelt onder een D1/RRC, dus wie weet bestel ik daar nog 5 Rotiiva AT's van...

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 19:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
....

Zelfs een Tesla Model S rijdt op 265 brede banden. (265/35R21).

Daarnaast is mijn dilemma natuurlijk: "Nu heb ik eindelijk genoeg koppel en grotere banden normaal weg te kunnen rijden!" vs "hoe 'zuiniger' de banden hoe groter de range".

Enig speurwerk op het internet leerde dat 265/75R16 ook heel aardig smoelt onder een D1/RRC, dus wie weet bestel ik daar nog 5 Rotiiva AT's van...


Tja, ik heb extra heavy velgen, nl HD staal (ook wel Wolf genoemd), gewoon omdat ze degelijk zijn en verkrijgbaar.
Gewoon standaard staal vind ik mooier, maar standaard staal laten verbreden en dan direct nieuw )moeten) spuiten was duurder.
HD velgen komen op ruim 15 kilo, standaard staal is een paar kilo lichter, maar op een wiel van ± 35 kilo is dat de moeite niet.
De steviger lichtmetalen velgen waren naar ik begreep meer dan 10 kilo per stuk (en de echt HD lichtmetalen nog meer) dus de gewichtswinst was bescheiden tot verwaarloosbaar.
O ja, de lichtere lichtmetalen gaan echt zo nu en dan gewoon stuk, een lekje door een stoeprandje komt gewoon voor, en dat wordt dan gewoon op de rekening voor "onderhoud" bijgeschreven.

Dan de banden: 265/75x16 (nominale bandhoogte 199 mm) en 235/85x16 (nominale bandhoogte 200 mm) schelen niks, niks qua "smoelen" en niks qua bodemvrijheid, en niks qua torque aan het loopvlak.
Als het om gewicht gaat is die smallere band vast en zeker lichter. En ik heb daarnaast het vermoeden dat de 235/85 lichter gaat rollen (maar wil je dat echt weten dan moet je een serieuze test doen, en da's niet al te makkelijk, maar op grond van de eenvoudige regel dat hoe meer bandenspanning hoe lichter kom je bij smaller), ik weet zeker dat een 235 lichter gaat sturen, en verder schat ik in dat de extra breedte van de 265 weinig extra comfort geeft. Qua draagvermogen zijn de 235/85 banden al genoeg overkill.

En tenslotte: Een Tesla S ziet er niet uit, dwz hij ziet er niet echt anders uit als een Maserati (en ik kan het weten want heb beide op nog geen 100 m om de hoek - wel ieder een andere hoek)


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op zo 18 feb 2018, 19:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 19:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
xxx


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.