Hoi Marc, dank voor je uitgebreide antwoorden (en mail).
Allereerst mijn medeleven i.v.m. het overlijden van jullie kat. Wij zijn onze kat afgelopen jaar ook verloren, altijd triestig moment
. Ik had hier eerlijk gezegd ook nog niet over nagedacht. Schrale troost in dit geval is dat 4 AT banden + 3 diffs + 2 versnellingsbakken waarschijnlijk meer geluid gaan maken dan de gemiddelde Tesla/Leaf/Zoe dus ik hoop dit nooit te veroorzaken.
Verder excuses voor het late antwoord, door de week ben ik vooral druk met werken/forensen/kinderen dus dan gebeurt er even niet zoveel.
Even ter info ik rijdt nu nog op een standaard Disco maat te weten: 235/70R16. De bodemvrijheid laat te wensen over en w.b.t. looks is het in mijn ogen geen gezicht (let even niet op de rest van de staat van de auto, is een wat oudere foto:) ):
Die 90 rijdt op 285/75R16 dat vind ik wbt looks al jaren de beste maat, zeker voor een wat langer voertuig zoals een van mijn favorieten:
https://eastcoastrover.com/BeachRunner4.html:
Optisch gezien weet ik dus wel wat ik wil: van 29" -> ~33". Reden dat ik dat nooit eerder gedaan heb is dat het koppel van de Tdi te wensen over laat en dat het wegrijden er waarschijnlijk niet plezieriger van zou worden. Nu ik eens heb meegereden in een auto met dezelfde elektromotor als ik ga krijgen weet ik dat dit straks geen punt meer is. Het ging om een sleepwagen van 4000kg die in de 4e versnelling alsnog van zijn plaats kwam (vlakke weg). Ook qua koppel bij hogere snelheden is er niet echt een probleem. Het koppel is (continue iig) niet bijzonder hoog maar wel beschikbaar van 50-4000rpm. Ik zal in de praktijk eens uit moeten zoeken wat de ideale versnellingen zijn maar aangezien er nauwelijks geluid uit de motor komt vind ik met iets meer toeren in de 4 ('prise direct') rijden waarschijnlijk prima voor op de snelweg.
De vraag is hoeveel schelen grotere banden in geluid en met name verbruik. Aangezien ik niet meer te maken heb met een koppelcurve van een dieselmotor zijn (toch wel sterk toerengerelateerde) ervaringen van anderen maar beperkt bruikbaar. Ik ben vooral benieuwd naar de invloed van breder loopvlak en hoger gewicht op het verbruik.
Wat betreft 18" velgen, ik vind het niet zozeer mooi maar ik hoopte op iets meer zijdelingse stabiliteit. Let wel ik kom van 29" dus er komt so wie so al een boel wang bij als ik naar een grotere 16" maat ga en bij 18" zou het +/- gelijk blijven.
Wat betreft de muziek, ik kijk er eerlijk gezegd naar uit om meer van muziek te genieten zonder dat allerlei frequentiegebieden overstemd worden.
Wat betreft geluidslekken, ja die gaan zeker meer opvallen, daar 'moet' ik dan idd mee aan de slag.
Wat betreft rijden op hogere bandenspanning zoals je mailde: standaard is voor mijn auto voorgeschreven voor: 1.8 bar, achter 2.3 bar. Ik vind dit zelf heel erg weinig, geen idee waar Land Rover het op baseert maar iets harder lijkt me fijner. Ik weet niet in hoeverre je dit mag vergelijken maar op de fiets scheelt een barretje er bij een boel trappen.
_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving:
https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/https://twitter.com/lucasvanlierop