Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 11:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoeveel lucht moet er in en band....... :o

Tijdens her vergelijken van compressors zie ik “max druk” en “liter per minuut”.

En dan ga ik me dingen afvragen als: hoeveel liter zit er in een band.
Onze luchtdruk is 1000mb = 1 atm = 1 bar ( klopt niet helemaal) volgens mij.
Moet je een band qua volume dan 2 keer vullen voor 2 atm?

Nu ik dit zo opschrijf lijkt het wel te kloppen, maar dan vraag ik me af : wat is de inhoud van een band. Kan je dan indicatief herleiden hoelang zo een compressor er over doet? (Ja ik weet toleranties, opbrengst onder druk zal minder zijn etc)
:oops:
Ik wil niet me band onderdompelen in een bak met water om het volume te berekenen. :?

Goed wat je allemaal kan overdenken tijdens de koffie.
:mrgreen: Ik ben benieuwd naar jullie reactie, zo en nu terug naar de garage. :mrgreen:

Cheers Rob

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 12:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:51
Berichten: 13
Citaat:
A very rough idea of the volume of a tyre would be to measure across the tread in cm (T), from the tread to the rim in cm (D) and around the tyre half way between the rim and the tread in cm (C).

Volume of air in litres will be T x D x C ÷ 1000. Very rough but the tyre wall thicknesses included in the measurement and the circumference measured out further than half way will roughly compensate for the volume in the well of the rim.

Actual volume of free air required will be roughly that volume in litres x Tyre pressure (in psi) ÷ 15

All very rough but should be within 20%

GIYF :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 14:34 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Kom net met 80w90 handen binnen, vulslang naast het gat van de dif gehangen. Vloer onder de olie, schiet zo lekker op.
En een kouwe kont van het liggen op het beton. :D

:ugeek: Dit is trouwens wel één van de weinige “google” antwoorden waar je (misschien) wat aan zou hebben. De rest hadden een hoog “pita” gehalte.
Onderdompelen in vaten en dan met ?een watermeter het overlopende volume meten? Hoe verzinnen ze het.

Mijn banden Engels laat te wensen over.....
Loopvlak breedte x wang hoogte x ???? Gedeeld door duizend.

Citaat:
and around the tyre half way between the rim (velg?) and the tread (loopvlak?) in cm (C)


C is dan : Omtrek van de band halverwege de wanghoogte gemeten (gedeeld door 2)? Snap ik dat goed?
Oftewel: doorsnede van het wiel minus wanghoogte maal pi gedeeld door 2 = C

Of is de wanghoogte niet correct maar moet je het stukje inhoud van de velg ook mee meten.... :?:
Zou dit een paar centimeter zijn....

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 16:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wellicht is het "makkelijker" om een en ander iets wiskundiger te benaderen.
Je kan natuurlijk de formule voor de inhoud van een torus opzoeken.
Een benadering via de inhoud van een cilinder is denkelijk makkelijker.
Bereken de inhoud van de cilinder van het gedeelte "velg" en die van het hele "wiel" en trek "velg" van het "wiel" af.
Als je dan direct rekening houdt met (een schatting van) de dikte van het rubber dan heb je vooral wat "afrondings-foutjes".
(In dit geval dien je die "afronding" letterlijk te lezen: de cilinder-benadering rekent met een hoekige band, zonder wangen etc.)

Goed, even een vingeroefening voor een 235/85x16.
De band is nominaal 235 mm breed, het loopvlak komt echter op nog geen 200 mm, en er is ook nog de dikte van het wang-rubber.
Dus houd ik 200 mm aan.
De velg is makkelijk: 16 inch = 406 mm dus een straal van 203 mm.
Inhoud van de "velg" is dan: 2.03 x 2.03 x π x 2.00 = 25.89
Dan het wiel ... reken voor het loopvlak op 25 mm rubber, en voor de bandhoogte op 0.85 x 235 = 200 mm.
Bandhoogte = 200 mm + velghoogte = 203 mm - loopvlak = 25 mm komt op een straal van 378 mm.
Inhoud van het "wiel" is dan: 4.03 x 4.03 x π x 2.00 = 102.04

Inhoud van de band zou dan dus 102.04 - 25.89 = 76.15 liter zijn.

De hoeveelheid lucht die erin moet moet je dan dus nog vermenigvuldigen met de luchtdruk.
Dus van 0 naar 3 bar zou 225 liter zijn ... maar je begint niet bij 0, je begint met laten we zeggen 1 bar, dus dan is het slechts 150 liter.


Maar je bent er nu nog niet, dan komt er de optimistische opgave van de compressor verkopers.
De opgave van liters per minuut ... deze opgave is gewoonlijk zonder enige tegendruk.
De einddruk is een weinig zeggend gegeven, bij de einddruk is de effectiviteit teruggelopen naar 0 liters per minuut.
Je wilt weten wat de liters per minuut zijn bij de tegendruk die voor je band de einddruk is.

Als je wat meer weet van de compressor dan kan je verder rekenen, weet je bijv. de slag-lengte en de einddruk dan ken je de pomp-effectiviteit van de slag. Bij die domme fietspomp van mij bijv. is het aanvankelijk aantal liters per minuut beperkt (door mijn persoonlijk vermogen), maar door de lange slag is er per slag wel veel nuttige werking. (En bij de fietspomp is de max druk niet zo zeer afhankelijk van pomp-effectiviteit als meer van het gewicht/spierkracht/uithoudingsvermogen van de maan aan de pomp.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 17:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Daar is wel een rekentooltje voor:

Afbeelding

http://keisan.casio.com/exec/system/1223388402

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2017, 19:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wikipedia is ook heel verhelderend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Torus
(in dit geval beter niet de Engelse bekijken, daar wordt je eerder ongelukkig van als wijzer -- vaak is het omgekeerd)

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit: het blijft een benadering want de lucht-kamer is niet ideaal: niet netjes rond en niet hoekig.
De doorsnede van de luchtkamer is min of meer eivormig (of misschien nog beter: peervormig) redelijk plat aan de loopvlak-kant en "puntig" aan de velgbed-zijde, en bultig afgerond daar tussen.

Een torus is overigens een leuke vorm: naast de praktische dingen als binnenband, donut of appelbeignet is het ook een handig "ding" om in te zetten bij modelmatig onderzoek aan gebeurtenissen in een "plat" vlak.
Door de linkerrand aan de rechterrand, en bovenrand aan onderrand te koppelen ben je ineens van alle rand-problemen af. Dat het bij een vierkant proefvlak een "onmogelijke" figuur geeft geeft verder niet want je kan je proefvlak gewoon als vierkant bekijken.
(Don't ask me how I know ... )


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 05 dec 2017, 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2017, 20:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Even terug bij de oorspronkelijke vraag.

Een bandinhoud van <educated guess> 75 liter.

Een eenvoudig pompje dat onbelast misschien wel 35 liter/minuut levert.

Wil je dan van 1 naar 2,5 bar dan moet er ± 110 liter lucht bij ... met 35 liter/minuut lijkt dat overzichtelijk maar als het rendement snel inzakt dan is het "snel" meer dan 5 minuten per band.   Optimistisch zeggen dat je niet vanaf 1 bar start maar bijv. 1,5 bar helpt maar weinig want ... die 35 liter/minuut was immers onbelast, dus met 0 tegendruk.

Daarbij wordt het pompje heet, en dan neemt het rendement nog meer af ... en moet je ook nog eens een afkoelingstijd inbouwen.
Met de fietspomp ben je waarschijnlijk sneller klaar (een praktijktest moet nog volgen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 10:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
plus wat ik in andere topic al schreef.
praktijk ervaring met de 15 euro compressor van lidl, die begint bij 3 bar te sputteren. door lange en dunne snoer komt er geen 12 volt bij de compressor aan. hoe hoger de druk hoe meer amp waardoor de opbrengst nog verder daalt en hij nog heter word door te lage toeren.
die overigens voor mijn lucht veren zeer goed voldoet, wel met afgeknipt snoer en daar had ik hem ook voor gekocht :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2017, 10:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
plus wat ik in andere topic al schreef.
praktijk ervaring met de 15 euro compressor van lidl, die begint bij 3 bar te sputteren. door lange en dunne snoer komt er geen 12 volt bij de compressor aan. hoe hoger de druk hoe meer amp waardoor de opbrengst nog verder daalt en hij nog heter word door te lage toeren.
die overigens voor mijn lucht veren zeer goed voldoet, wel met afgeknipt snoer en daar had ik hem ook voor gekocht :)


Je kan er natuurlijk ook een dikker snoertje aan fröbelen.

Maar goed, een eerste ODAVES-berekening doet mij vermoeden dat de "moderne" fietspomp bij aanvang minstens die 35 liter per minuut haalt. Verder weet ik zeker dat je met zo'n fietspomp tot een druk ruim boven de 4-5 bar nog steeds een flinke opbrengst hebt .... dwz zolang je niet zelf buiten adem raakt.

O ja, dit zijn allemaal koffie-loze overdenkingen .... :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: do 02 nov 2017, 17:54 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Goed, 2 keuzes.....
Band inhoud tussen de 55 en 75 liter. :? :lol:

:?: Optie 1
Pomp die 35 liter per minuut (bij 0 atm) er een atm bij laten pompen tot 2.4 atm zal er wel een minuut of 5 over doen. 4 banden oppompen ..... dat is, dan 3 banden, na 15 minuten 10 min afkoelen en dan de laatste band, dat is een half uur waarbij je in de tussen tijd ook koffie gezet hebt, op je gemak van het uitzicht genietend van de koffie genoten hebt. Ben je klaar. (Even het gekerm van het pompje vergeten)

:?: Optie 2
Of je neemt Marc-my-Words met zijn pomp mee.... (Even het gesteun van Marc vergeten) Tijd...... tja wat moeten we hier over zeggen, zou hij het wel 4 banden volhouden en/of drinkt hij na afloop ook nog je bier op ;)

Jammer dat we geen pol kunnen starten :|

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: do 02 nov 2017, 18:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Goed, 2 keuzes.....
Band inhoud tussen de 55 en 75 liter. :? :lol:

:?: Optie 1
Pomp die 35 liter per minuut (bij 0 atm) er een atm bij laten pompen tot 2.4 atm zal er wel een minuut of 5 over doen. 4 banden oppompen ..... dat is, dan 3 banden, na 15 minuten 10 min afkoelen en dan de laatste band, dat is een half uur waarbij je in de tussen tijd ook koffie gezet hebt, op je gemak van het uitzicht genietend van de koffie genoten hebt. Ben je klaar. (Even het gekerm van het pompje vergeten)

:?: Optie 2
Of je neemt Marc-my-Words met zijn pomp mee.... (Even het gesteun van Marc vergeten) Tijd...... tja wat moeten we hier over zeggen, zou hij het wel 4 banden volhouden en/of drinkt hij na afloop ook nog je bier op ;)

Jammer dat we geen pol kunnen starten :|


Hij (dwz Marc-my-Words) drinkt in ieder geval geen koffie.
Het bier drinkt ie hopelijk pas na afloop want anders wordt de wachttijd snel erg groot.

Anyway, ik zal eens kijken hoeveel tijd het neemt om van 1,5 naar 2,5 bar (en uiteindelijk 3,5 bar) te komen.
Ik vermoed dat het sneller gaat als velen denken (ik hoop het ook want anders moet ik nog langs de lucht-pomp rijden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: do 02 nov 2017, 23:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of toch de Tmax, geen koffie of bier maar wel plezier.
het verschil met die goedkope pompjes, nu laat ik gewoon mijn banden af zonder er bij na te moeten denken hoelang het oppompen duurt.
heb al meerdere jaren de zandplaten niet nodig gehad omdat aflaten en weer oppompen minder werk is dan met die platen te zeulen.
simpel mijn ervaring in de zandbak van marokko, waar het heel leuk spelen is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2017, 20:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:51
Berichten: 13
ik heb zowel een dubbele pomp zoals de T-max, als zo'n dunlop ding als een voetpomp-.... en laat NOOIT af... en bij LRCH evenementen is ook altijd een luchtcompressor + 4 haspels aanwezig... vastzitten is juist leuk... inmiddels met twee lieren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2017, 21:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
s.boomschors/aka/pp schreef:
ik heb zowel een dubbele pomp zoals de T-max, als zo'n dunlop ding als een voetpomp-.... en laat NOOIT af... en bij LRCH evenementen is ook altijd een luchtcompressor + 4 haspels aanwezig... vastzitten is juist leuk... inmiddels met twee lieren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Tja ... pp(w) zit dus onaflatend vast. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: vr 03 nov 2017, 22:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:51
Berichten: 13
:mrgreen: :mrgreen: more than once... :mrgreen: :mrgreen: stuck in the middle with you guys... :P
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 04 nov 2017, 09:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
:mrgreen: toen alleen je snorkel boven water kwam had je ook geen compressor nodig?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: za 04 nov 2017, 11:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
:mrgreen: toen alleen je snorkel boven water kwam had je ook geen compressor nodig?


Nee, een duikpak en gefleste lucht. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressor reloaded
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2017, 20:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, net de achterbanden gewisseld, en voor de grap eens gekeken hoeveel werk het is met de fietspomp om van 3 naar 3,2 Bar te komen.
t' Valt mee en tegen:
Dwz het gaat zonder dat de hartbewaking gebeld moet, maar het kost wel even doorpompen (enkele tientallen keer op en neer).

Nu is het natuurlijk ook 10% extra en met ruim 3 Bar tegendruk heeft de fietspomp een stukje efficiëntie-verlies.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.