GatheRRoveR schreef:
....
Is dat wat
voor als je het "een keertje" nodig hebt
Als het voor "maar een keertje" is zou je ook eens kunnen kijken hoe ver je komt met een betere fietspomp.
Ik stond verbaasd over de grote verschillen tussen de ene en de andere fietspomp.
Jarenlang had ik een gewone "Hollandse" en als ik mijn fietsbanden echt goed wilde oppompen fietste ik even langs de garage (want ik heb al jaren banden met auto-ventielen - da's onderweg handiger).
Ik heb niet lang terug een fietspomp van mijn schoonmoeder geërfd, een moderne van het merk BBB ,een pomp met manometer en een moderne ventiel-aansluiting, maar verder redelijk traditioneel van uiterlijk. Of andere "moderne" net zo goed zijn weet ik niet, maar mijn fietsband is in een paar slagen op 5 of 6 bar.
Laatst ook eens geprobeerd met een LandRover-band en in ieder geval kostte het weinig moeite om een volle reserveband nog even een paar tienden bar verder op te pompen. Ik heb nog niet gekeken hoeveel werk het is (en tijd kost) om van bijv. 1,5 bar naar 2,5 - 3 bar te pompen, maar ik verwacht dat het gewoon doenlijk is, en zelfs dat het 4x nog te doen is.
Qua kostenplaatje ben je denkelijk niet veel beter uit als een Lidl-compressortje, qua duurzaamheid waarschijnlijk weer wel - een fietspomp doet het altijd (en qua macho scoort een fietspomp natuurlijk laag).
Het grote verschil is de slag-lengte - ik heb ook een goedkoop 12V pompje - een slaglengte van niks dus zodra de tegendruk iets groter is loopt het pomp-rendement enorm terug, uiteindelijk maakt ie vooral herrie en warmte.