Ron schreef:
1 ding geleerd, eerst de vulpluggen eruit voordat je gaat olie verversen.
Vulpluggen eerst los heeft nog een tweede goede reden:
De oude olie loopt beter, vlotter weg, en dus raak je ook eventuele zooi beter kwijt.
Met de vulplug nog op z'n plaats trek je lucht (en eventueel vuil) door de bak-ontluchting.
En dan, mocht je de vulplug echt niet los krijgen en er verder ook niet bij kunnen ...
Dan kan je nog een transparante slang nemen met een nippel oid die goed in het aftap-gat past.
De slang ergens tijdelijk vast-zetten zodat je op waterpas-hoogte van de onderkant van de tussenbak er goed zicht op hebt.
Dan de slang vullen tot die onderkant-tussenbak waterpas-hoogte.
En daarna er 2,5 liter (of whatever de inhoud van de tussenbak is) olie in gooien, en dan nog een beetje extra (tot de vul-nippel-hoogte) en dan nog een klein beetje extra (voor het verlies tijdens het dichtschroeven. Dat vullen gaat beslist niet vlot, de olie moet nu lucht via de ontluchting uit de tussenbak drukken.
En dan komt het even heel vlot goochelen met de slang+nippel, een dikke duim, en uiteindelijk de aftap-plug.
Als alles goed gaat plaats je de aftap-plug terug met een minimaal olieverlies.
Let wel op: in de slang die je gebruikt hebt voor het omgekeerd vullen zit nog olie, dus het vrijkomende slang-eind hang je liefts even wat hoger weg.
Het kan, dat met die dikke duim - been there seen that - toen eens na een olie-wissel van een oude Renault de auto bleef lekken op de aftap-plug.
De monteur draaide de aftapplug los, zette z'n duim op het gat, had al een nieuwe koperen-afdichtring klaar liggen, wisselde met een hand de afdichtring, en wisselde daarna heel snel weer zijn duim voor de aftapplug.
Totaal olie verlies was grootte orde 1-2 borrel-glaasjes.Het is niet de makkelijkste manier van olieverwisselen, maar de auto even op z'n gepoetste kant rollen is nog omslachtiger.