Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 16:28 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Gisteren begonnen met alle oliën te vernieuwen.

Alle Olie van de versnellingsbak, reductiebak, voor en achter differentieel afgetapt.
Alle pluggen terug erin gedraaid en de vuldoppen verwijderd, echter de vulplug van de reductie bak is
met geen mogelijkheid los te krijgen.

1 ding geleerd, eerst de vulpluggen eruit voordat je gaat olie verversen.

Alleen hoe krijg ik nu olie in de reductiebak ????

Want zo mag je er vast en zeker niet mee rijden.

HelluP

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 16:47 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Is het een series bak? Zo ja, aan de boven kant op de tussenbak zitten 2 afdekplaatjes je zou er een kunnen afhalen en zo 2.50 liter olie er in gooien. Via het luik van de middenstoel kun je er makkelijk bij. Zonder olie in de tussenbak zou ik niet rijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 17:23 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Ik heb een serie ex mod , heb geen midden stoel maar een accubak. Kijken of ik er van de onderzijde bij kom.

Nee kom er niet bij. Andere opties?

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 19:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ron schreef:
1 ding geleerd, eerst de vulpluggen eruit voordat je gaat olie verversen.


Vulpluggen eerst los heeft nog een tweede goede reden:
De oude olie loopt beter, vlotter weg, en dus raak je ook eventuele zooi beter kwijt.
Met de vulplug nog op z'n plaats trek je lucht (en eventueel vuil) door de bak-ontluchting.

En dan, mocht je de vulplug echt niet los krijgen en er verder ook niet bij kunnen ...
Dan kan je nog een transparante slang nemen met een nippel oid die goed in het aftap-gat past.
De slang ergens tijdelijk vast-zetten zodat je op waterpas-hoogte van de onderkant van de tussenbak er goed zicht op hebt.
Dan de slang vullen tot die onderkant-tussenbak waterpas-hoogte.
En daarna er 2,5 liter (of whatever de inhoud van de tussenbak is) olie in gooien, en dan nog een beetje extra (tot de vul-nippel-hoogte) en dan nog een klein beetje extra (voor het verlies tijdens het dichtschroeven. Dat vullen gaat beslist niet vlot, de olie moet nu lucht via de ontluchting uit de tussenbak drukken.
En dan komt het even heel vlot goochelen met de slang+nippel, een dikke duim, en uiteindelijk de aftap-plug.
Als alles goed gaat plaats je de aftap-plug terug met een minimaal olieverlies.
Let wel op: in de slang die je gebruikt hebt voor het omgekeerd vullen zit nog olie, dus het vrijkomende slang-eind hang je liefts even wat hoger weg.

Het kan, dat met die dikke duim - been there seen that - toen eens na een olie-wissel van een oude Renault de auto bleef lekken op de aftap-plug.
De monteur draaide de aftapplug los, zette z'n duim op het gat, had al een nieuwe koperen-afdichtring klaar liggen, wisselde met een hand de afdichtring, en wisselde daarna heel snel weer zijn duim voor de aftapplug.
Totaal olie verlies was grootte orde 1-2 borrel-glaasjes.


Het is niet de makkelijkste manier van olieverwisselen, maar de auto even op z'n gepoetste kant rollen is nog omslachtiger. :?


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 23 sep 2017, 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2017, 22:33 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Thanks.
Dit ga ik doen, heb ik ieder geval weer een rijdende Land Rover.

Daarna heb ik weer een jaar de tijd om die vulplug eruit te krijgen.

De enige optie die ik nog heb is een moer op de vulplug te lassen, tenminste als dat een mogelijkheid is.

De enige vraag is waarom dat ding zo vast zit. En al mocht ik dat ding los krijgen dan is het nog de vraag
of ik weer een nieuwe plug ooit in kan draaien.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017, 09:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Een moer op de vul/niveau plug lassen is zeker mogelijk. Heb ik ook al eens moeten doen.
De vulpluggen hebben conisch draad om te zorgen dat ze goed afdichten. Daarom moeten ze ook niet al te vast worden gezet want dan maak je met de volgende keer loshalen het lullige vierkantje rond. En je hebt ook nog het risico dat als je ze te vast zet dat het draad in het huis beschadigd waardoor de pluggen niet meer goed afdichten. Hetzelfde geld voor de vulpluggen van diffs en fusees. En bij de fusees ook voor de aftappluggen. Alle olie pluggen waar geen messing afdichting wordt gebruikt hebben conisch draad.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017, 09:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
En nog even een tip voor als je een moer op de plug gaat lassen.
Zorg dat de massaklem dan op de op te lassen moer zit en niet ergens op het chassis of zo.
Dit om te voorkomen dat de lasstroom door de lagers in je bak gaat lopen. Stroom volgt in principe de weg van de minste weerstand, maar als de klem wat verder weg zit van het werkstuk heb je kans dat een gedeelte door de lagers gaat lopen wat pitting van de kogels/rollen en schalen kan veroorzaken.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2017, 18:06 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Goeie tip, zo zal ik het ook gaan doen.
Thanks

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 16:34 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Het vullen van de reductiebak via de aftapplug is gelukt.

De aftap plug was een rare maat, net iets kleiner dan 1 inch.
Na wat zoeken kwam ik een messing knelkoppeling recht 22 mm x 1 inch buitendraad tegen.

Afbeelding

Wanneer je de knelring eraf draait dan past dat exact in de aftapplug van de reductiebak.
Op de 1 inch buitendraad een 1" knie gedraaid en een stuk pijp 1" erin gedraaid.
1" doorzichtige slang erop geschoven en voor een goede ontluchting door deze slang een dun slangetje die ik tot boven in de reductiebak heb geschoven.

Eerst een half liter olie erin, streepje op de slang gezet en vervolgens 2,5 liter + 100 ml Olie voor het knoeien in de trechter gegoten.
En na 10 minuten wachten stond het olie weer precies op het streepje. Dus 2,6 liter olie in de reductiebak gekregen.

Slang eraf gehaald en snel afgedicht. Het in elkaar geknutselde gedeelte er uit gedraaid en de aftapplug er weer in gedraaid.

Behalve dat de olie de eruit kwam golven de oprit heeft versmeerd is de gehele operatie gelukt.

Bedankt voor de tips.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Laatst bijgewerkt door Ron op ma 25 sep 2017, 19:01, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 18:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
:shock: :shock: Een LandRover aan het infuus ... :oops:

Mooi dat het gelukt is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 18:54 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Whahahahahhahaha Aan het Infuus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 20:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
:mrgreen: :mrgreen: Marc heeft af en toe wel goede ideeen.

Heb je thuis geen lasapparaat? ff een moer op de vul/niveau plug lassen was minder werk geweest.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 21:04 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Eric&Betty Boop schreef:
:mrgreen: :mrgreen: Marc heeft af en toe wel goede ideeen.

Heb je thuis geen lasapparaat? ff een moer op de vul/niveau plug lassen was minder werk geweest.


Ik heb een TIG en MIG in mijn schuur staan, echter ik heb met 80 Kg om een pijp van 60 cm gestaan met daarin een Bahco.
Echter geen beweging in te krijgen. Dus dacht als ik er eerst maar Olie in heb dan kan ik ieder geval rijden.

Nu kan ik rustig het probleem van de vul niveau plug oplossen.
Mijn idee is dat ze namelijk of dat ding achterlijk vast gedraaid hebben omdat hij lekte.

Of

Dat er geen koperen ring tussen zit

of

Dat er een plug in zit met verkeerd draad.

Oftewel als ik hem eruit draai beschadig ik misschien meer dan me lief is. Waardoor ik er wederom niet dagelijks mee kan rijden.

Even rustig nadenken wat wijsheid is. Waarbij alle hulp uiteraard Zeeeer gewaardeerd wordt.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 22:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ron schreef:

Of

Dat er geen koperen ring tussen zit



Zoals ik een paar posts terug al schreef. De vulpluggen hebben conische draad die er voor zorgt dat ze goed afdichten.
Er hoort dus ook geen messing ring tussen. Kan ook niet, want er zit in het huis ook geen pasvlak waar een messing ring op af kan dichten zoals bij de aftappluggen.
Het probleem bij die conische pluggen is vaak dat mensen ze veel te vast draaien waardoor ze na een tijdje bijna niet meer te verwijderen zijn.
Mijn tip: Moer er op lassen en dan het huis met een hobbybrander opwarmen zodat het gat uitzet. Het huis niet roodgloeiend stoken, want het is gietaluminium.
De hitte van de moer er op lassen is misschien al genoeg om hem los te krijgen.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 09:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Eric&Betty Boop schreef:
:mrgreen: :mrgreen: Marc heeft af en toe wel goede ideeen.


Tja, de wet van de communicerende vaten ... basis natuurkunde.

Ik ben ook zo'n communicerend vat ... je gooit er wat in en het komt er op een ander moment weer uit.

En ik had ooit een oude Renault waar het even de vraag was of de versnellingsbakvulplug er wel uit wilde ... dus had ik al een alternatief plan. Uiteindelijk had een buurman een passende vierkante-vulpluggen-sleutel en kwam de vulplug los.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 19:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Er zijn drainpluggen met slangnippel in de handel, dat is één keer zo'n probleemplug vervangen en daarna is het easy peasy... :mrgreen:

https://www.difflock.com/oilsandadditives/drain-plugs

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 09:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
't Is uiteindelijk handiger als de vul-plug weer gangbaar wordt gemaakt.
Het omgekeerd vullen geeft toch een zekere onduidelijkheid over het vul-niveau, je zou daarvoor een ontluchtings-nippel willen op het vul-niveau, en dan nog is een tussentijdse controle van het niveau nogal bewerkelijk.

En ... zoals ik eerder al schreef: Eerst de vulplug los en daarna de aftapplug zorgt ook voor een beter leegspoelen van de bak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 17:09 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Zat al te denken aan een kijkglas als vul/niveau plug.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 19:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
KijkGLAS onder een Land Rover?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 19:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Roamerdriver verkoopt deze peilstok.
Afbeelding

Maar dan moet toch eerst de peilplug eruit, want deze zit op de plaats van de peilplug. Vullen doe je dan langs een van de 2 deksels aan de bovenkant. Voor het bovenste deksel heeft Roamerdrive deze op de foto met een vulplug.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 19:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 19:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Dat is toch een redelijk beschermde plek zo, daar zou ik best een kijkglas (zo-een met beschermend omhulsel zoals op de foto) durven monteren.

Bijlage:
image.jpeg


N.B. Volgende week heb ik ook een derde pookje :mrgreen: :mrgreen:

N.B.2 Wim, heb je geen last van te hoge temperatuur van de tbak? Ik zie dat je geen vergrote pan hebt gemonteerd voor meer inhoud. Roamerdrive raadt dat wel aan, alhoewel ik niet zeker weet of dat voor Series en Defenders gelijk is...


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2017, 07:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Roamerdriver raadt dit aan voor de Defender. Volgens mij de onderdeksels van een Series tussenbak en en die van een LT230 toch ook anders. Temperatuur tussenbak is niet zo dramatisch, ca. 80 tot 90 graden onder vollast. Wel wordt mijn overdrive redelijk heet tot wel 115 graden.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2017, 10:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim Janssen schreef:
Roamerdriver raadt dit aan voor de Defender. Volgens mij de onderdeksels van een Series tussenbak en en die van een LT230 toch ook anders. Temperatuur tussenbak is niet zo dramatisch, ca. 80 tot 90 graden onder vollast. Wel wordt mijn overdrive redelijk heet tot wel 115 graden.

Een groot verschil zit vlgs mij in de Differentieels. Bij de Series is de reductie in het differentieel veel groter, dus draait de aandrijfas en dus ook de tussenbak sneller .... en dus is het koppel lager. De verhitting zit vooral in dat koppel, de wrijving van de zich tegen elkaar afzettende lagers en tandwielen.

Maar goed qua temperaturen: Deelt een Series Roamerdrive de olie niet met de tussenbak? Dan zou de temperatuur toch redelijk gelijk moeten zijn ?
Het extra olie-volume met de "diepe" deksel zoals aanbevolen voor de Defender werkt dubbel: er is meer olie die dus voor wat meer koelings-buffer zorgt, daarbovenop komt het "diepe" deksel dat voor een betere koeling zorgt (en tenslotte helpt meer olie ook nog eens langer voor een betere smering want de relatieve degradatie van de olie verloopt trager, de lagere temperaturen zorgen ook nog eens voor het absoluut minder snel degraderen).

Jammer genoeg past het "diepe" deksel niet op de "Puma" - de uitlaat zit in de weg - want ook zonder overdrive wordt een Defender-tussenbak nogal warm.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.