Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2017, 15:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 31 jul 2017, 14:46
Berichten: 6
Woonplaats: Leerdam
Beste Prikkers, Wie kan mij advies geven?

Momenteel ben ik bezig een Series 3 Station Wagon uit 1977 te restaureren en nieuw op dit forum.
De banden die er momenteel op zitten zijn Deestone 7.50x16 maar zitten vol met droogtescheurtjes. Hier ga ik de APK niet mee overleven denk ik. Ik vind deze banden wel de goede "look" hebben maar ik lees dat deze banden veel lawaai maken op de snelweg. Aangezien ik verwacht 85% van de tijd "on road" te rijden lijkt me deze band voor mij niet geschikt, los van het feit dat hij niet te koop is in Nederland.

Op dit forum lees ik dat de Avon Rangemaster (7.50 R16C 112/110N) een goed ogend alternatief is dat redelijk goede wegeigenschappen bezit als ik op de mening van een aantal forum leden afga.

* Is er ook iemand die ervaring met deze band in het terrein heeft?
* Zijn er tips waar ik deze band kan kopen (ik woon in Leerdam)?
* zijn er goede alternatieven?

Zie jullie reacties graag tegemoet,

Gr.Jorrit Mulder


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2017, 16:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ach banden,
onderwerp waar het meest over geschreven is denk ik.
er zullen nog wel meer reacties komen wo. die van Marc.
maar hier is de mijne,
ik heb cooper discoverer at 3.

maar gebruik de zoekfunctie zoek op banden (of cooper) en je hebt 1 week leesplezier.

btw.
welkom op dit forum, blij dat er weer een oudje bij is. (de 109 dan he?)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug 2017, 17:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
haha.. ja idd. ik zelf heb 235/85-16 kwa formaat er op liggen. weet niet precies welke, maar mijne zijn grovere banden. moet zeggen dat ik het wel een mooie maat vind zelf, maar de meeste van die banden zijn wel tubeless, dus dat betekend ook andere velgen er bij. binnenbanden er in kan wel, maar persoonlijk zou het niet aanraden omdat de branden hier niet voor gemaakt zijn en dus ook ruw van binnen zijn

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017, 11:53 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja, alleen ervaring met Avon, nooit meer. Lawaai en een Remweg van een olietanker, verschrikkelijk.

Zelf ervaring met de cooper at3 net als Sjaak alleen een slag breder 265maar onder een ninety. Geweldige band!
Het nu onder mijn series de cooper stt die is 215 breed, iets breder dan de 7.50 banden (die zijn 190 mm breed). Moet wel met een slag bredere velg onder. Als je geen stuurbekrachtiging hebt moet je niet te breed willen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017, 18:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 31 jul 2017, 14:46
Berichten: 6
Woonplaats: Leerdam
hoi Sjaak en anderen,
Dank al vast voor jullie reacties.
Geen ervaringen nog met de Avon Rangemaster begrijp ik?
Gr. Jorrit


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 aug 2017, 19:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Dag Jorrit, D'r toch één ervaringsmelding met de Avon, en die pleit er niet echt voor.
De Avon is een nogal traditioneel ontwerp, ik verwacht weinig qua prestaties gezien het ontwerp, misschien net iets beter als de oude Michelins.
Als je een traditionele maar redelijk deugdelijke band wilt dan moet je op zoek naar de Michelin XPC, niet de beste in het terrein, maar een veilige keuze voor op de weg (en voor in de sneeuw), duurzaam maar wel weer aan de stugge kant .... alleen zijn de Michelin XPC alleen nog als "antiek" te koop.
En het loont om uit te zien naar tubeless standaard-stalen-velgen (zoals de laatste ± 10 jaar onder de Defender werden gelevend), dan kan je de tubeless (en de facultatief tubeless) banden ook correct tubeless monteren. Volgens het boekje is de standaard-stalen-velg met een velgbreedte van 5.5 inch te smal maar je kan er 235/85x16 op monteren, velen doen dat en er zijn zeker onder een Series weinig bezwaren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 07:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:04
Berichten: 48
Onder mijn 1959 series II zitten Avon Rangemasters, maar daar heb ik nog weinig mee gereden.
Die moet eerst nog gerestaureerd worden.
Wel vind ik de banden de authentieke look geven aan de wagen.

_________________
Rangerover classic 1989 3,5 efi
Rangerover L322 2005 4,2 supercharged
90 1988 300TDi
Serie II 1959
101 FC 1977 3,5 V8
Dagelijkse auto Discovery SDV6 3.0 2015
Rover P6 V8 1970
Daimler souvereign 6 cil 4,2 lt
Alfa Giullia 1967 2.0 lt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 09:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb nu General Grabber AT2 235-85-16 met modular 8 spoke 7 inch onder mijn series 3 , bevallen veel beter dan de Michelin X 7.5 x 16 die ik eerst had.
In terrein was Michelin heel goed , maar veel herrie en met regen een nachtmerrie tijdens het remmen.

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 14:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Geert 88 SIIID schreef:
Ik heb nu General Grabber AT2 235-85-16 met modular 8 spoke 7 inch onder mijn series 3 , bevallen veel beter dan de Michelin X 7.5 x 16 die ik eerst had.
In terrein was Michelin heel goed , maar veel herrie en met regen een nachtmerrie tijdens het remmen.


Daar noem je ook wat, als je deze tegenstelling niet merkt in het weggedrag ...... :?:

Het zijn nog net niet twee uitersten, dwz de Grabbel AT2 is nog net niet de allernieuwste op het gebied van AT-banden, de oude traditionele Michelin X is evenwel zo ongeveer de bronstijd (diagonaalbanden zijn dan het stenen-tijdperk).

Wil je een beetje van alles wat en daarbij een redelijk traditionele uitstraling dan is wellicht de Cooper M+S (een AT-winterband) op een tubeless standaard-stalen velg een goede combinatie.
Wil je een echt moderne AT dan zijn er nieuwere, betere en (gemiddeld) goedkopere als de Grabbel AT2.
Maar goed, dit zijn dan wel allemaal 235/85x16 banden, en dus niet een 7.5x16.

PS Ik zag in Italië heel veel cover-banden rondrijden, en daarbij ook covers met een Michelin XPC profiel.
Ik vrees dat het cover-rubber niet haalt bij origineel, het profiel is dan nog wel "authentiek".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 22:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
Heb jaren op avon rangemasters gereden. Vond het een prima band. Heel slijtvast en niet minder grip dan mijn huidige MT van Goodyears. Heb ze er af gedaan omdat er door ouderdom wat scheurtjes in het profiel kwamen. Nu rijd ik geen 30K per jaar maar in een series doe je dat waarschijnlijk ook niet. Wel een dure band geloof ik. Dus voor de prijs misschien toch naar 235'er kijken.

Groet Jan

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 14:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 31 jul 2017, 14:46
Berichten: 6
Woonplaats: Leerdam
Allen,
Allemaal heel hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik ben inmiddels tegen een aantal gebruikte AT banden van Goodyear 7.50 R x 16C aangelopen die op tubeless velgen waren gemonteerd. Ze hebben best nog wel een stoer uiterlijk. Zijn wel iets minder breed dan de oorspronkelijke D-Stone banden maar lijken mij een goed compromis. Zodra ik wat ervaring heb opgedaan met deze banden zal ik mij weer melden op dit forum.

Gr. Jorrit


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017, 10:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jorrit schreef:
Allen,
Allemaal heel hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik ben inmiddels tegen een aantal gebruikte AT banden van Goodyear 7.50 R x 16C aangelopen die op tubeless velgen waren gemonteerd. Ze hebben best nog wel een stoer uiterlijk. Zijn wel iets minder breed dan de oorspronkelijke D-Stone banden maar lijken mij een goed compromis. Zodra ik wat ervaring heb opgedaan met deze banden zal ik mij weer melden op dit forum.

Jorrit,
Kijk hier: Goodyear G48 7.5x16 -- wellicht nog een leuke extra reserve?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 12:12 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Ik heb twee stuks avonrangemaster banden op mijn achteras zitten. Het is een goede slijtvaste band die mij wel goed bevalt. De beste banden die ik gehad heb waren de michelin XZL banden. De meest geruisloze en comfortabelste maar minder in het terrein waren de michelin xpc's.
Op de achteras heb ik nu dus de avon rangemasters en op de vooras heb ik twee banden van RonB die het ook best goed zijn. Voordeel van de oude banden is dat ze tubed zijn en dus volgens de regels der kunst kunt monteren. Tubeless met een tube monteren is geen goed idee.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 13:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
exfietser schreef:
..... De beste banden die ik gehad heb waren de Michelin XZL banden. De meest geruisloze en comfortabelste maar minder in het terrein waren de Michelin XPC's.
.... . Voordeel van de oude banden is dat ze tubed zijn en dus volgens de regels der kunst kunt monteren. Tubeless met een tube monteren is geen goed idee.

Je kan ook ipv oude banden "nieuwe" take-off tubeless standaard velgen monteren ... daarmee heb je het tubeless probleem heel keurig en nauwelijks zichtbaar opgelost (meest opvallend is dat tubeless standaard staal normaal in een nogal wit wit is gespoten).

En verder: Michelin XZL is mooi off-road maar on-road verraderlijk bij gladde/natte weg. Michelin XPC zou mijn eerste keuze zijn, als je die nog in acceptabele toestand kan vinden (en die XPC kan zowel tubed als tubeless gemonteerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 14:09 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
Je kan ook ipv oude banden "nieuwe" take-off tubeless standaard velgen monteren ... daarmee heb je het tubeless probleem heel keurig en nauwelijks zichtbaar opgelost (meest opvallend is dat tubeless standaard staal normaal in een nogal wit wit is gespoten).



Dat weet ik. Maar ik wil onderweg mijn banden kunnen plakken. Ik houd niet van pluggen.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 14:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
exfietser schreef:
Citaat:
Je kan ook ipv oude banden "nieuwe" take-off tubeless standaard velgen monteren ... daarmee heb je het tubeless probleem heel keurig en nauwelijks zichtbaar opgelost (meest opvallend is dat tubeless standaard staal normaal in een nogal wit wit is gespoten).
Dat weet ik. Maar ik wil onderweg mijn banden kunnen plakken. Ik houd niet van pluggen.

Hoe vaak heb je een lekke band ?

Ik heb in ruim 17 jaar LandRover nu één keertje een lekke band gehad. Een schroef in het loopvlak van een Michelin Latitude Cross ... een nogal soepele band zonder staalgordel.
Geen idee of de bandopbouw bijdroeg aan het lek. 't Was wel een tubeless, en hij was dus met een plug in minder dan geen tijd geplakt. Later heb ik die band nog losgenomen, en de plug zat heel keurig daar waar hij moest zitten.

Volgens "kenners" heb je met tubed banden eerder kans op lek. Kennelijk had ik dan geluk* van die 17 jaar heb ik minstens 12 jaar tubed gereden. * Qua geluk: ik reed met name New-Take-Off Michelin XPC en meestal kocht ik die incl velg .... dus de aansluiting band-velg was gewoonlijk zeer proper - de XPC zat gewoonlijk heel strak vast op de velg, de XPC is nl ook als tubeless bruikbaar.
Anyway, bij tubeless zit de band netjes tweezijdig op de velg geklemd en is de kans op binnendringen van vuil daardoor heel klein.
En mijns inziens zo langzamerhand wel zo belangrijk: de keuze in tubed banden is inmiddels minimaal ... wil je een winterband dan is de keuze zelfs nabij nihil -- in tubed heb je nog een zekere keuze in 7.5x16 (ik ben overgestapt op 235/85x16 omdat de keuze daarin reuze is.

(Ik lieg, ik had ook een 2º handse tubed XPC die zolang ik hem had, op de langere duur zijn lucht niet vasthield, bij inspectie bleek het een minder ideale binnenband-combi:een tikje te "strakke" binnenband. een binnenband met een miezerig slijtage-lekje).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2017, 19:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Voor wie nog een setje leuke 7.5x16 banden wil (heel goed op de weg, goed in de sneeuw, goed op gras en gravel, en redelijk in niet te zwaar terrein), dus Michelin XPC, kijk hier: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=1 ... 6bed73ac9f

Ik heb geen aandelen (en omdat ik inmiddels over ben op 235/85x16 ook geen belangstelling - anders waren ze al lang weg geweest).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.